Co daje email marketing

Wiele osób, które prowadzą swój biznes, zastanawia się, co daje email marketing? Niektórzy postrzegają tę formę marketingu jako coś przestarzałego, mało oryginalnego i nieskutecznego. Okazuje się jednak, że newslettery w dalszym ciągu, pomimo kilkudziesięciu lat, są jedną z najskuteczniejszych i najtańszych form reklamy. Dlaczego nawet największe sklepy internetowe stosują mailing w swoich kampaniach? Dlaczego konwersja z e-mail marketingu jest lepsza niż z social media? Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się, dlaczego warto zainwestować w email marketing i dlaczego jest aż tak skuteczny!

Czym jest email marketing?

Email marketing – nawet jeśli nie słyszałeś tego terminu nigdy wcześniej, to z całą pewnością miałeś z nim do czynienia, o ile oczywiście posiadasz swoja skrzynkę pocztową. Email marketing to bezpośrednia forma reklamy, do której dystrybucji wykorzystywane są skrzynki odbiorcze. Niemal każdy liczący się sklep internetowy wysyła swoim klientom (subskrybentom) newslettery z promocjami, aktualną ofertą, a także z każdą ważną informacją, którą chciałby przekazać. E-marketing to cały proces, zaczynający się od stworzenia treści, obrazków, wybrania grupy docelowej czy terminu wysyłki. Współcześnie do wysyłki mailingu wykorzystywane są programy, dzięki którym cały proces jest znacznie prostszy i, szybszy.

Czy email marketing jest kojarzony ze SPAMEM?

Wielu z nas kojarzy email marketing ze SPAMEM. Niechciane wiadomości są oczywiście częścią naszej codzienności, jednak nie mają nic wspólnego z dobrze przeprowadzonym mailingiem. Aby tego rodzaju kampania reklamowa byłą skuteczna, użytkownik musi sam podać swój adres mailowy i wyrazić chęć otrzymywania newslettera. Klient powinien mieć ponadto możliwość wypisania się z list mailingowych.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Marketing Sherpa aż 72% klientów woli otrzymywać wiadomości o promocjach na swoją skrzynkę pocztową. Potwierdzają to badania OptiMonstera z sierpnia 2020 roku. Wynika z nich, że otwieralność taki maili to 22,86% przy współczynniku klikalności 3,71%. Dla porównania kampanie przeprowadzane w social mediach mogą się pochwalić wskaźnikami zaangażowania na poziomie 0,6%. Jako niechciane wiadomości częściej wiec traktowane są kampanie w mediach społecznościowych niż te, które wysyłane są na nasze skrzynki pocztowe. Dlaczego tak się dzieje?

Bezpośrednia komunikacja i dobronolność

Skuteczność email marketingu wynika oczywiście z bezpośredniej komunikacji, która jest dostępna dzięki wysyłaniu wiadomości na skrzynkę pocztową użytkownika. Odbiorca, do którego wysyłany jest newsletter znalazł się tu z własnej woli, więc wyraził zainteresowanie Twoim produktami lub usługami, podał swoje dane. Wiadomość jest więc dopasowana idealnie do jego potrzeb, co wiąże się z tym, że częściej jest zainteresowany jest jej otworzeniem. Mail wymaga od nas zaangażowania i akcji, ale jednak nie wymaga jej natychmiast. Użytkownik może wrócić do swojej skrzynki i przejrzeć oferty, które zostały do niego wysłane w ciągu ostatnich kilku godzin w przeciwieństwie do reklam w social mediach, które pojawiają się tu i teraz.

Warto jednak dodać, że często przeglądanie skrzynki to jedna z pierwszych i ostatnich czynności danego dnia, co zwiększa szansa na dotarcie z komunikatem do zainteresowanych odbiorców.

Wysyłanie mailingu to również forma podtrzymywania kontaktu z klientem, który najczęściej już raz dokonał u nas zakupów. Jeśli więc podsuwamy mu co pewien czas bezpośrednio swoją ofertę, to szansa na kolejny zakup wzrasta. Należy jednak oczywiście nie przesadzać z częstotliwością, ponieważ w takim przypadku rzeczywiście możemy zostać potraktowani jako SPAM. Większe firm wysyłają często 2-4 newslettery miesięcznie, jednak w przypadku małych biznesów 1-2 newslettery w miesiącu mogą okazać się adekwatnym rozwiązaniem.

Email marketing to jedna z najtańszych form reklamy

Jeśli zajmujesz się marketingiem, to z całą pewnością wiesz, że budżet nie jest z gumy. Reklama video to koszty idące w setki tysięcy złotych miesięcznie, Google ADS i Facebook Ads z łatwością mogą pochłonąć kilkadziesiąt tysięcy złotych nawet w nawet w ciągu kilku dni. Tymczasem email marketing to najczęściej koszt programu za kilkaset złotych, którzy pomoże Ci w wysyłce maili i segmentowaniu odbiorców. Jeśli stworzysz treść i grafiki samodzielnie, to wydatki na tę formę reklamy stają się znikome. Pamiętajmy, że w przypadku reklam video, Google i Facebook ADS również wymagana jest kreacja.

Wysyłanie mailingu jest szybkie i proste

I tutaj przechodzimy to samej prostoty i szybkości tego rozwiązania. Dzięki takim programom jak Freshmail czy GetResponse jesteś w stanie szybko stworzyć całą wiadomość, korzystając z gotowych wzorów lub edytora, który jest dziecinnie prosty w obsłudze. Jednocześnie systemy do email marketingu posiadają spore bazy darmowych obrazków, z których możesz skorzystać. Zostaje więc tylko szybkie stworzenie treści, designu i wysłanie.

Konwersja z e-mail marketingu jest mierzalna

Warto również pamiętać o tym, że działania marketingowe, których skuteczności nie da się mierzyć, nie są wiele warte. Na szczęście w przypadku e-mail marketingu możemy mierzyć wszystko, począwszy od współczynnika otwarć (ang. open rate) aż po kliknięcia w poszczególne linki. Dane są dla nas dostępne natychmiast w jednym miejscu. Na podstawie zebranych danych możesz przeprowadzać niezbędne korekty, które pozwolą Ci na poprawę konwersji.

Email marketing pozwala na personalizację i segmentację grup odbiorców

Rozwiązania dedykowane do email marketingu pozwalają na tworzenie bardzo spersonalizowanych mail dostosowanych do konkretnych grup odbiorców lub nawet do zainteresowań i wyborów konkretnego adresata. To właśnie ten element decyduje o skuteczności tej formy reklamy. Użytkownicy otrzymują reklamę produktu opartą na jego wskazaniach i wcześniejszych zakupach. Segmentacja pozwala na dopasowanie reklamy do płci, wieku, zainteresowań czy lokalizacji. Przykładowo, jeśli posiadamy kilka salonów fryzjerskich w różnych miastach, a chcemy promować usługę koloryzacji włosów w jednym z nich, to możemy wysłać newsletter z informacją o promocji do kobiet w danym mieście. Oczywiście możemy również być znacznie bardziej dokładni w kierowaniu tego rodzaju komunikatów, opierając się na behawioralnych przesłankach.

Warto nadmienić tutaj jeszcze, że często na początku newslettera pojawia się nasze imię, a w tytule maila imię osoby, która go do nas wysłała. Ten prosty zabieg również przyczynia się do tego, że odbiorcy nie traktują tych wiadomości jako automatycznego SPAMU.

Email marketing można automatyzować

Jednak mimo tego, że klienci odbierają te wiadomości jako bardziej personalne nie zawsze oznacza to, że email marketing wymaga od nas tak wiele pracy. Mnóstwo programów, np. Sales Menago, które są kombajnami do szeroko pojętego marketing automation, pozwala na zautomatyzowanie sporej części procesu. Prowadząc na przykład sklep z ubraniami, możemy przy zmianie pogody wysyłać newslettery z odzieżą dopasowaną do aktualnych warunków pogodowych. Co oczywiście nie oznacza, że nie należy takich mailingów kontrolować. Warto jednak wykorzystać takie rozwiązania i sprawdzić ich efektywność.

Łatwe testy A/B

Masz w sobie żyłkę analityka i lubisz przeprowadzać testy? W przypadku email marketingu masz ku temu mnóstwo możliwości. Przede wszystkim możesz wysyłać ten sam komunikat do różnych grup docelowych i sprawdzać, która z nich na nie najlepiej zareaguje. Jednocześnie możesz testować wiele komunikatów na mniejszej grupie docelowej, a następnie przeskalować najlepiej funkcjonujący newsletter do większej grupy. Możliwości są naprawdę ogromne, a najważniejsze jest to, że nie zajmują one zbyt dużo czasu ani nie wymagają od Ciebie dodatkowych funduszy.

Email marketing ciągle żyje. Zaświadczają o tym kampanie przeprowadzane przez wielkie sklepy internetowe czy małe, lokalne strony. Przede wszystkim, jeśli zadbasz o odpowiedni przekaz i dobór grupy docelowej, możesz wykorzystać ten szybki i tani kanał komunikacji zarówno do budowania relacji z klientami, jak i do sprzedaży. Narzędzia do email marketingu z całą pewnością pomogą Ci osiągnąć ten efekt.

 

 

 

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt