Co ma wpływ na pozycjonowanie strony

Na pewno już wiesz, że SEO to szansa, by Twój biznes zdobył nowych klientów. Co jednak ma wpływ na pozycjonowanie strony? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: algorytm Google. Czy jest on powszechnie znany? Można powiedzieć, że nie do końca. Z jednej strony istnieje około 200 czynników rankingowych, które Google podaje jako istotne w procesie zdobywania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania (ang. SERP – Search Engine Results Page), ale też istnieje wiele technicznych aspektów, które nie są przekazywane do publicznej wiadomości. Warto jednak dowiedzieć się, co na pewno ma wpływ na pozycjonowanie strony, niezależnie od tego, czy zajmiesz się nim sam czy zlecisz to specjalistom.

W jaki sposób Google znajdzie Twoją stronę?

W dużym skrócie i uproszczeniu można powiedzieć, że Google na najwyższych pozycjach w rankingu umieszcza strony najlepiej odpowiadające na pytanie, które zostało zadane przez użytkownika. Skąd Google wie, która strona jest najlepsza? Czynników, które mają na to wpływ jest wiele i można je podzielić na on-site, czyli to wszystko, co znajduje się na naszej stronie oraz off-site, które utożsamiamy z linkbuildingiem.

Aby Twoja strona mogła pojawić się w wynikach wyszukiwania, musi być najpierw odwiedzona przez roboty Google i we właściwy sposób zaklasyfikowana – można tę czynność przyrównać do tworzenia katalogów książek w bibliotece. Jeśli jakaś nie znajduje się w spisie bibliotecznym, naprawdę trudno ją znaleźć. Innym problemem jest sytuacja, gdy książka zostanie źle zaklasyfikowana i zamiast w dziale książek przygodowych dla młodzieży znajdzie się w sekcji kulinarnej. Podobnie rzecz ma się ze stronami internetowymi. Musisz zrobić wszystko, by Twoja strona była nie tylko widoczna, ale również by była widoczna dla tych użytkowników, którzy szukają oferowanych przez Ciebie towarów lub usług. Metafora biblioteki wskazuje nam jasno, że istotnym czynnikiem są słowa, a konkretniej – słowa kluczowe. Od nich zaczniemy.

Czynniki SEO związane ze słowami kluczowymi

Zanim zaczniesz tworzenie treści na swojej stronie warto zastanowić się najpierw, na jakie frazy kluczowe chcesz się pojawić w wyszukiwarce. Często nasza intuicja może być zawodna, więc w tym celu należy posłużyć się narzędziami lub pomocą seowca, by sprawdzić, jakie frazy w naszej branży mogą zapewnić nam wejścia potencjalnych klientów.

Ok, ale co dalej z tymi słowami kluczowymi? Czy skoro mają one mają wpływ na pozycjonowanie, to warto je upychać na stronie wszędzie, gdzie tylko jest to możliwe? Nie do końca, choć kiedyś była to powszechnie stosowana praktyka. Obecnie warto skupić się na tym, by treści prezentowane na naszej stronie były w umiarkowanym stopniu nasycone słowami kluczowymi, a jednocześnie w wyczerpujący i profesjonalny sposób odpowiadały na potrzeby użytkowników. Ciągle jednak istnieje kilka kluczowych miejsc, w których powinniśmy umieścić wybrane przez nas frazy.

Meta title i meta description

Zacznijmy od meta tagów, a dokładniej meta title i meta description. Są to elementy ważne nie tylko dla robota Google, ale również dla zwrócenia uwagi użytkownika. Meta title to tytuł, który pojawi się w wynikach wyszukiwania jako pogrubiony nagłówek (a także na pasku wyszukiwarki, jeśli użytkownik zdecyduje się wejść na naszą stronę), natomiast meta description to krótki opis, który znajduje się zaraz poniżej. To oczywiście istotne, by umieścić tam ważne dla nas słowa kluczowe, dzięki czemu robot otrzyma informację o tematyce naszej strony, jednak warto zadbać o to, by ten element przyciągał uwagę użytkownika.

Nagłówki

Kolejnym miejscem, w którym powinniśmy umieścić słowo kluczowe jest nagłówek najwyższego rzędu, czyli H1, a także nagłówki  H2, H3 etc., jeśli mamy do czynienia z dłuższym tekstem lub spisem kategorii. Powiemy na ten temat nieco więcej w dalszej części artykułu.

Optymalizacja grafik: tekst alternatywny i nazwa zdjęcia

W przypadku wielu sklepów bardzo istotne jest również pojawienie się ze swoim produktem w wynikach wyszukiwania graficznego. Aby mieć na to szansę, należy zadbać o umieszczenie słowa kluczowego w nazwie zdjęcia, jak i w tekście alternatywnym. Warto o to zadbać szczególnie w branży odzieżowej, RTV, meblowej etc. Oczywiście wyszukiwarka w tym momencie coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem tego, co znajduje się na zdjęciu lub grafice, jednak w dalszym ciągu alty są istotnym elementem rankingowym.

Optymalne i naturalne nasycenie tekstu słowami kluczowymi

Słowa kluczowe oczywiście powinny również pojawić w samym tekście, niezależnie od tego, czy jest to artykuł, opis produktu czy krótka notka o naszej działalności na stronie głównej. Powinniśmy jednak zachować umiar i starać się wplatać keywordy w sposób naturalny, używając odmienionych form przez przypadki. Aby sprawdzić, jakie będzie optymalne nasycenie tekstu słowami kluczowymi, można skorzystać z profesjonalnych narzędzi lub zweryfikować jak robi to konkurencja, która znajduje się na najwyższych pozycjach.

Słowa kluczowe warto ponadto pogrubić za pomocą znaczników <strong>, jednak co do skuteczności tego działania w środowisku seowców nie ma zgody.

O czym jeszcze warto pamiętać przy tworzeniu tekstów, które przyciągną Google i użytkowników?

Z punktu widzenia algorytmu dłuższe treści podzielone tematycznie nagłówkami odpowiedniego rzędu często okazują się bardziej wartościowe. Nie należy jednak traktować tego jako jako jedynych wytycznych. Treść musi wzbudzać zaufanie użytkownika, ale jak wzbudzić zaufanie robota? W tym przypadku mówimy o Topical authority, czyli możliwe wyczerpującym opisaniu danego tematu.

Jak to zrobić? Najlepiej w tekście wykorzystać poza słowami kluczowe również słowa zależne, czyli takie, które zazwyczaj pojawiają się kontekstowo w wartościowych tekstach na podobny temat. Służą do tego profesjonalne narzędzia.

Istotnym aspektem jest ponadto oryginalność tekstów. W większości przypadków nie możemy sobie pozwolić na duplicate content, zarówno w stosunku do stron konkurencyjnych, jak i w obrębie własnego serwisu. Jest to szczególnie problematyczne w przypadku wielkich sklepów z dużą ilością produktów.

Struktura strony – linkowanie wewnętrzne

To, jaką strukturę ma nasza strona ma kluczowe znaczenie dla robotów Google jak i użytkowników. Mówimy tu przede wszystkim o nawigacji w serwisie i kategoryzacji, a to wszystko powiązane jest z linkowaniem wewnętrznym. Linki dla Google to drogi, po których mogą się poruszać jego roboty crawlujące. Do najważniejszych kategorii mogą prowadzić autostrady stworzone z linków, a do konkretnych produktów mniejsze, lokalne drogi, ale aby Google mógł zaklasyfikować w swoim rankingu konkretną podstronę i przypisać ją do odpowiednich słów kluczowych, musi tam najpierw trafić. Najbardziej wartościowe są linki ze strony głównej i zazwyczaj kierujemy z niej do najważniejszych kategorii, przekazując tym podstronom tzw. Link Juice, czyli po prostu ich moc. Z kategorii linkujemy natomiast do podkategorii i samego produktu.

Czynniki techniczne

Poprawny plik robots.txt i tagi noindex

Wspomnieliśmy już o “autostradach”, po których poruszają się roboty Google. Warto wspomnieć, że możemy przy nich postawić znaki, które mają powstrzymać roboty przed wejściem w niektóre rejony naszej strony. W niektórych przypadkach mogą to być podstrony, które zawierają wrażliwe informacje, w innych podstrony o niższej jakości lub zduplikowanej treści. W pliku robots.txt (za jego pomocą dokonujemy takich modyfikacji) możemy również umieścić formułę, która całkowicie powstrzyma Google przed wejściem na naszą stronę. Jeśli tak się stanie, cała nasza praca nad innymi czynnikami rankigowymi nie będzie miała większego sensu, ponieważ robot Google i tak ich nie zobaczy.

Innym sposobem informowania Google o tym, by nie indeksował części naszych treści jest tag noindex. W tym wypadku również warto uważać i rozważnie wybrać te podstrony, których nie chcemy indeksować. Dlaczego w ogóle warto ograniczać dostępność do części serwisu? Każda strona ma przypisaną maksymalną liczbę podstron, która może być crawlowana przez roboty – crawl budget. W przypadku wielkich stron można pominąć w indeksacji strony mniej wartościowe z punktu widzenia SEO, ale konieczne do funkcjonowania serwisu.

Pozostałe czynniki on-site

Innymi istotnymi, technicznymi elementami jest szybkość ładowania się strony. Najczęściej odpowiedzialne za spowolnienie są zbyt duże obrazki lub zbyt wiele ładujących się jednocześnie skryptów. Kolejnym ważnym aspektem jest dostosowanie do urządzeń mobilnych. Już od kilku lat użytkownicy internetu częściej korzystają ze swoich smartfonów niż z urządzeń stacjonarnych. Odpowiedzią na tę rzeczywistość jest Mobile First Index. Oznacza to, że Google traktuje wersję mobilną Twojej strony jako podstawową i to nie tylko przy rankingu stron wyświetlanym na telefonach, ale również w tych desktopowych. Jeśli więc Twoja strona ładuje się wolno i w dodatku trudno ją obsłużyć na smartfonie lub w wersji mobilnej nie wszystkie podstrony są dostępne, to na pewno masz nad czym pracować.

 

Dodatkowo przy optymalizacji strony warto zwrócić uwagę na błędy 40x lub 50x, które czasowo lub stale nie pozwalają robotom Google wejść na naszą stronę. W takich przypadkach robot może “uznać”, że dana podstrona nie jest warta odwiedzania w przyszłości. innym istotnym czynnikiem w tym przypadku jest czynnik behawioralny. Użytkownicy, którzy próbują wejść na naszą stronę, ale nie znajdują na niej żadnej treści i szybko z niej wychodzą są sygnałem dla Google, że nie warto się tą stroną interesować. Choć trzeba przyznać, że względem tego czynnika rankingowego nie ma pełnej zgody w środowisku seowców.

Czynniki off-site

W przypadku czynników off-site chodzi o linki, które prowadzą do naszej witryny. Mamy tutaj na myśli zarówno linki, które pozyskaliśmy sami, linki, które prowadziły historycznie do naszej domeny, jak i te, które pojawiają się spontanicznie z własnej woli użytkowników. W przypadku pozyskiwania linków, czyli linkbuildingu, warto pamiętać o tym, że nie zawsze liczy się tylko ilość. Największą mocą cieszą się oczywiście linki z szanowanych źródeł o podobnej tematyce. Skuteczne w pozycjonowaniu są linki, które nie posiadają atrybutu “nofollow”, który dla Google jest informacją, by za tym linkiem nie podążać. Seowcy często jednak zdobywają również tego rodzaju linki, by zachować balans pomiędzy linkami dofollow i nofollow, tworząc iluzję naturalnego profilu linków dla Google.

Warto również sprawdzić, czy do naszej strony nie prowadzą linki kiepskiej jakości. Jeśli takie są, to ich “zrzeczenie się” za pomocą Disavow Tool może pomóc nam podnieść pozycję w rankingu.

Podsumowanie

Istnieje wiele czynników, które mają wpływ na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Aby znajdować się na topowych pozycjach, należy śledzić zmiany algorytmu lub powierzyć to zadanie specjalistom. Istnieje jednak kilka stałych aspektów, o których zawsze warto pamiętać. Wyszukiwanie opiera się na języku, i to języku coraz bardziej naturalnym. Należy więc tworzyć ciekawe, dobrze napisane i oryginalne treści, które będą optymalnie nasycone słowami kluczowymi w meta danych, nagłówkach, a także alternatywnych tekstach zdjęć. Dodatkowo zadbaj o wygodną i dobrze podlinkowaną nawigację w serwisie, by ułatwić robotom Google, jak i użytkownikom, korzystanie z serwisu. Nie zapominaj również o szybkości witryny i jej dostosowaniu do urządzeń mobilnych. Z aspektów technicznych zwróć też uwagę na blokowanie robotów Google przez robots.txt czy tagi noindex, ponieważ ich nieodpowiednie zastosowanie może zniweczyć Twój trud. Kiedy zoptymalizujesz stronę, zadbaj o dobrej jakości linki, które będą do niej prowadzić.

 

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt