Co to jest pozycjonowanie stron?
O pozycjonowaniu słyszał na pewno każdy przedsiębiorca, nawet ten, który jeszcze nie posiada swojej strony internetowej. Jest to część marketingu w wyszukiwarce, który pozwala pozyskać nowych klientów bez konieczności płacenia za każde kliknięcie. Zanim zamówisz usługę pozycjonowania strony lub sam postanowisz się tym zająć, powinieneś poznać przynajmniej ogólne założenia i reguły, a także dowiedzieć się, na jakie efekty może liczyć Twój biznes. W niektórych przypadkach może być to najlepsza metoda na zwiększenie Twoich przychodów, w innych może być świetnym uzupełnieniem płatnych kampanii, a w rzadkich przypadkach może okazać się zupełnie nieefektywne. W tym tekście opowiemy Ci o podstawach, dzięki czemu będziesz mógł ocenić, czy w Twoim biznesie skorzystanie z pozycjonowania będzie skuteczne i w jakim zakresie.
Co to jest pozycjonowanie? Czy SEO to to samo, co pozycjonowanie?
SEO czy pozycjonowanie? Oba te terminy występują równie często w kontekście marketingu w wyszukiwarkach. W szerokim rozumieniu SEO czyli Search Engine Optimization to szereg działań, które mają doprowadzić do tego, by nasza strona pojawiła się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google (SERP) na interesujące nas frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników. W Polsce często definiujemy jednak SEO jak optymalizację strony zgodnie z wytycznymi Google, w ramach której wchodzą wszelkiego rodzaju kwestie techniczne, jak architektura serwisu, poprawne wypełnienie meta tagów czy wreszcie same treści na niej opublikowane.
Drugą stroną medalu są natomiast działania zewnętrzne, które w dużej mierze można utożsamiać z linkbuildingiem, czyli pozyskiwaniem wartościowych linków prowadzących do naszej strony – to je część branży nazywa pozycjonowaniem. Poruszymy te tematy szerzej w innym artykule, który będzie w całości poświęcony czynnikom, które mają wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. W naszym tekście będziemy posługiwać się pojęciami SEO i pozycjonowanie wymiennie, określając nimi wszystkie działania, które mają doprowadzić do tego, że nasza witryna będzie lepiej widoczna w wynikach organicznych Google.
Wyniki organiczne a wyniki płatne w wyszukiwarce Google
Zapytacie jednak, czym są wyniki organiczne? Na stronie wyszukiwarki Google można zauważyć, że wyniki, które otrzymujemy różnią się od siebie. Bardzo często, kiedy wpisujemy nazwę konkretnego produktu lub usługi pierwsze wyniki u góry i kilka bocznych to płatna reklama Google. W niektórych przypadkach jest ich więcej, w innych mniej. W przypadku takich wyników konieczne jest ponoszenie kosztów za każde kliknięcie lub wyświetlenie reklamy. Wyniki organiczne to wszystkie pozostałe pozycje, które nie posiadają oznaczenia „reklama”. Część użytkowników uznaje je za bardziej wiarygodne i obiektywne niż wyniki płatne. Jest to kolejny powód, by pomyśleć o poprawie widoczności swojej strony w wyszukiwarce Google poprzez jej pozycjonowanie.
Co decyduje o tym, że strona ma wyższą lub niższą pozycję?
Pozycja w rankingu jest ustalana na podstawie algorytmu, którego niektóre elementy są raczej stałe, a niektóre ulegają ciągłym modyfikacjom, by użytkownik otrzymywał wyniki coraz lepiej dopasowane do jego zapytania. Szczegóły algorytmu nie są znane. Google publikuje jedynie szczątkowe wytyczne, których oczywiście warto się trzymać. Z tego względu bardzo istotne okazuje się osobiste doświadczenie SEOwców, którzy poprzez wieloletnią praktykę są w stanie wskazać najskuteczniejsze metody optymalizacji i pozycjonowania. Bardzo wielu z nich specjalizuje się w konkretnych branżach lub krajach. Wynika to z faktu, że niektóre praktyki są skuteczne tylko przy określonym zestawie słów kluczowych, typie strony i języku. Jest to szczególnie istotne między innymi w branży medycznej, która od dłuższego czasu przeżywa kolejne zmiany algorytmu. W przypadku takich wrażliwych branż warto postawić na firmy, które się w nich konkretnie specjalizują.
Dlaczego warto się pozycjonować?
Jednym z powodów jest na pewno fakt, że z dużą dozą prawdopodobieństwa Twoja konkurencja to robi. Twoja konkurencja odpowiada na pytania, które zadają codziennie miliony osób w wyszukiwarce, zapraszając na swoją stronę klientów, którzy mogliby stać się Twoimi klientami.
W przypadku pozycjonowania nie potrzebujesz budżetu na każde kliknięcie lub wyświetlenie Twojej strony jak ma to miejsce w kampaniach płatnych, gdzie bardzo szybko możesz osiągnąć zwiększenie ruchu na swojej stronie (czasami bardzo wysokim kosztem, jeśli Twoje frazy są mocno konkurencyjne), ale w chwili, gdy kończysz płacić za wyświetlenia Twoja strona znika. Nie oznacza to oczywiście, że pozycjonowanie jest darmowe. Jeśli zajmujesz się tym sam, to będzie Cię to kosztowało sporo czasu. Jeśli wynajmiesz natomiast profesjonalną firmę, to będziesz musiał jej zapłacić i poczekać na efekty, jednak wyniki będą się utrzymywały przez dłuższy czas. Nie rezygnuj jednak z pozycjonowania, gdy osiągniesz już topowe pozycje, ponieważ Twoja konkurencja, prowadząc działania nieprzerwanie, może Cię szybko wyprzedzić.
Uzyskując wysoki wynik w wyszukiwarce Google pojawiasz się w jednym z najpopularniejszych mediów, jakie możesz sobie wyobrazić. W dodatku możesz pojawiać się nie tylko z odpowiedzią w postaci konkretnego produktu. Użytkownik może trafić na rzetelny poradnik na Twojej stronie, w którym odpowiadasz na nurtujące go pytanie, np. jak wybrać buty w góry? Jeśli we właściwy sposób odpowiesz na nie i przyciągniesz jego uwagę, to zyskujesz klienta, który ma do Ciebie zaufanie i chętniej kupi buty u Ciebie niż u konkurencji, która nie zaoferowała mu właściwej porady. Jeśli w tekście podlinkujesz różnego typu buty i wskażesz ich zastosowanie: np. zimowe, w Tatry, w Beskidy, dla początkujących etc., to taki poradnik będzie działał jak Twój sprzedawca, który dobrał odpowiedni produkt do oczekiwań klienta.
Warto tu zaznaczyć, że tworząc dobry tekst, który jest w odpowiedni sposób zoptymalizowany pod Google, ale i dopasowany do potrzeb użytkownika, jesteś w stanie pojawiać się na wiele fraz. Jednocześnie użytkownik, który spędził na Twoje stronie więcej czasu i traktuje ją jako źródło wiedzy, to potencjalnie powracający klient. Jeśli dowiedział się z Twojego poradnika, jak dobrać buty w góry, to również prawdopodobne jest, że w niedługiej przyszłości będzie szukać kurtki, kijków trekkingów czy plecaka. Być może trafi na Twoją stroną z wyszukiwarki Google po raz kolejny, a po kilku odwiedzinach zapamięta nazwę Twojego sklepu i wejdzie na Twoją stronę bezpośrednio, a być może też poleci Twoją stronę znajomym, z którymi chodzi po górach.
Czy zawsze warto się pozycjonować?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta i nie może być inna: to zależy. Jeśli na interesujące Cię frazy kluczowe pojawia się mnóstwo reklam, zwłaszcza obrazkowych, a następnie tekstowych i wyniki organiczne znajdują się bardzo nisko, to znalezienie się na jednym z pierwszych miejsc może być dla Ciebie bez znaczenia, ponieważ użytkownik do tego miejsca nie dotrze i nie wejdzie na Twoją stronę.
Innym przypadkiem, kiedy pozycjonowanie może nie być dla Ciebie efektywne, jest sytuacja, gdy główne frazy są bardzo konkurencyjne pomimo braku płatnych form reklamy. Zdobycie pierwszego miejsca jest oczywiście możliwe, ale może się okazać nieopłacalne z ekonomicznego punktu widzenia. Koszty pozycjonowania mogą okazać się wyższe niż potencjalne zyski. Co robić w takich przypadkach? Rozwiązaniem jest płatna reklama lub skorzystanie z fraz długiego ogona (ang. long tail). Krótkie, reklamowe frazy jak sukienka mogą być trudne do wypozycjonowania, ale już: sukienka na studniówkę czy sukienka na lato mogą być warte pozycjonowania. Zawsze przed rozpoczęciem działań warto zrobić analizę słów, na które chcemy się pojawiać na wysokich pozycjach i weryfikować efekty prowadzonych działań. Warto jednak mieć na uwadze, że trzeba na nie poczekać w wielu przypadkach od 3 do 6 miesięcy, a w wyjątkowo trudnych branżach nawet dłużej.