Google Ads to jeden z podstawowych systemów reklamowych, z jakimi spotykamy się każdego dnia. Za pomocą jednego panelu możemy zarządzać reklamami tekstowymi w wyszukiwarce, bannerami i animacjami na stronie partnerów Google, komunikatami w poczcie Gmail, a także reklamami video na YouTubie. Kampania Google Ads pozwala ponadto dotrzeć do sprecyzowanych grup odbiorców w konkretnych lokalizacjach. Jeśli zastanawiasz się nad emisją swojej pierwszej kampanii lub zleceniem tego specjalistom, koniecznie przeczytaj nasz krótki tekst, w którym poznasz podstawy Google Ads.
Cechy reklam Google Ads
A więc masz już swoje konto Google i chciałbyś zacząć wyświetlać reklamy Google Ads. Aby się do tego zabrać podpinasz kartę kredytową lub robisz przelew. Na pewno zastanawiasz się za co będziesz płacić. W przypadku wielu formatów, jak na przykład search (reklama w wyszukiwarce), płatność jest naliczana za każde kliknięcie ( CPC). W przypadku bannerów graficznych najczęściej płatność pobierana jest za tysiąc wyświetleń (CPM).
Ważną cechą systemu Google Ads jest to, że opiera się on na systemie licytacyjnym. Miejsca na reklamę są ograniczone, więc możliwość wyświetlenia reklamy wygrywa ten, kto gotowy jest zapłacić najwięcej, choć nie jest to jedyny parametr brany pod uwagę – liczy się również ocena jakości strony docelowej, jak i reklamy.
Z reklamą Google Ads docieramy do osób, które wpisują ustawione przez nas słowa kluczowe lub – w innych formach targetowania – mogą to być osoby, które już odwiedziły naszą witrynę i chcemy im przypomnieć o swojej ofercie. Warto dodać, że możemy również sprecyzować odbiorców, określając ich wiek, płeć czy zamieszkanie – o tym jednak napiszemy więcej w dalszej części artykułu.
Reklama w Google Ads (Google Adwords) charakteryzuje się również natychmiastowością. Zazwyczaj po ustawieniu kampanii już po chwili jest ona zaakceptowana i emitowana automatycznie. Efekty są więc natychmiast widoczne. Nie oznacza to oczywiście, że od samego początku notujemy najlepsze efekty za najniższą kwotę. Kampanię Google Ads oparte są bowiem o sztuczną inteligencję, a także naszą optymalizację. Bez wątpienia jednak to jeden z najszybszych sposobów, by dotrzeć do potencjalnych klientów. Jest to również jedna z podstawowych różnic pomiędzy Google Ads i SEO, ponieważ w tym drugim przypadku na efekty działań trzeba czekać często nawet kilka miesięcy. Zaletą pozycjonowania jest jednak znacznie większa trwałość. Część widoczności i ruchu z wyszukiwarki pozostaje, nawet jeśli przerwiemy działania. W przypadku reklamy Google Ads po przekroczeniu budżetu lub odpięciu karty reklamy przestają być emitowane natychmiast. Należy jednak zdać sprawę, że dla wielu biznesów połączenie płatnych form reklamy w postaci Google Ads, pozycjonowania i działań w social mediach jest najlepszą strategią marketingową, ponieważ wszystkie te kanały uzupełnią się wzajemnie.
Rodzaje Reklam Google Ads
System Google Ads, czyli płatne reklamy w sieci Google i jej partnerów istnieje już od ponad dwudziestu lat. W tym czasie powstało wiele formatów reklamowych, a także różne metody rozliczania. Reklamodawca, który chciałby wyemitować swoją reklamę po raz pierwszy może poczuć się trochę nieswoje w gąszczu możliwości. Przybliżmy więc charakterystykę głównych rodzajów reklam Google Ads, dzięki czemu łatwiej osiągniesz swój cel biznesowy.
Reklamy tekstowe
Reklamy tekstowe (linki sponsorowane), nazywane też kampaniami search, to najstarszy i najbardziej powszechny format reklamowy Google. Pojawiają się one po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce. Znajdziemy je nad lub pod wynikami wyszukiwania, a jedynym elementem, który je wyróżnia jest pogrubiony napis „reklama”.
Kampania search będzie wyemitowana, jeśli użytkownik wpisze wybrane przez nas słowa kluczowe i wygramy licytację. W tym przypadku płatność odbywa się w modelu PPC, czyli Pay per Click. Przed emisją reklamy możemy skorzystać z Google Keyword Plannera, dzięki któremu znajdziemy odpowiednie słowa kluczowa i sprawdzimy estymowany koszt kliknięcia (CPC – Cos per Click). Warto pamiętać o tym, że w przypadku wyboru zbyt ogólnych słów kluczowych sprowadzimy na stronę użytkowników, którzy mogą nie być zainteresowani naszymi towarami lub usługami. Jeśli natomiast zdecydujemy się na zbyt szczegółowe frazy może okazać się, że nasza reklama nikomu się nie wyświetli.
Odmianą reklamy tekstowej jest reklama typu „Tylko połączenie”. Jest ona wykorzystywana przy kierowaniu komunikatu na smartfonu. Użytkownik po kliknięciu wykonuje telefon, a nie jest przenoszony na stronę. Jest to sensowne rozwiązanie zwłaszcza wtedy, gdy klient natychmiast potrzebuje usług, np. kiedy wzywa pomoc drogową.
Reklamy produktowe PLA
Ten typ reklam idealnie sprawdzi się w różnego rodzaju e-commerce’ach. Product Listing Ads, czyli reklama produktowa wyświetlana jest na samym szczycie wyników wyszukiwania. Są to zdjęcia produktów w połączeniu z ceną i nazwą. Aby konfiguracja takiej reklamy była możliwa konieczne jest posiadanie dodatkowo konta Merchant Center. Konwersja z reklam PLA może być naprawdę wysoka, jeśli skonfigurujemy je w prawidłowy sposób. Należy tu zadbać z jednej strony o dobre opisy i nazwy, ponieważ na nich w dużej mierze Google opiera wyświetlanie reklam użytkownikom. Google emituje często reklamy tego samego produktu, więc jeśli nasza oferta nie będzie konkurencyjna klient z dużą dozą prawdopodobieństwa może wybrać inny sklep internetowy, w którym zauważy dokładnie ten sam produkt, ale w niższej cenie. W tym wypadku zapłacisz za każde kliknięcie, a więc rozliczenie jest w modelu CPC. Bardzo często tego typu reklamami zajmuje się agencja ze względu wielość ustawień i połączeniu tego typu reklamy z remarketingiem.
Reklamy bannerowe w Google Ads
Reklama bannerowa (display) to również popularne rozwiązanie, które spotykamy na wielu stronach internetowych, a także w aplikacjach Google. Twoje reklamy mogą pojawiać zarówno kontekstowo, czyli będą dopasowane do tematyki strony, na której się pojawią, jak i mogą być skorelowane do z zainteresowaniami użytkownikami. Reklamy mogą się również pojawić w aplikacjach, na poczcie Gmail czy na Youtubie. Mogą być one również wykorzystywane w remarketingu.
W przypadku reklamy display często przygotowuje się wiele różnych rozmiarów swoich grafik, dzięki czemu możliwe będzie wyświetlenie się zarówno na komputerach, urządzeniach mobilnych, a także większych lub mniejszych jednostkach reklamowych wskazanych przez wydawców. Można również skorzystać z reklam elastycznych, gdzie poszczególne elementy grafiki w postaci logo, zdjęcia i tekstu wgrywane są osobno, a Google inteligentnie dopasowuje je do wybranej lokalizacji. Możemy wybrać, czy będziemy płacić za wyświetlenia (CPM) czy za kliknięcie (CPC). Wszystko zależy bowiem od celu naszej kampanii. Czy staramy się zbudować większą rozpoznawalność marki czy bezpośrednią konwersję.
Reklamy animowane HTML5 w sieci reklamowej
Jeśli zależy nam na przykuciu uwagi użytkownika możemy postawić na reklamę animowaną w technologii HTML5. W tym celu najlepiej skorzystać z rozwiązań, które oferuje sam Google, czyli Google Web Designer. Obsługa tego narzędzie jest prosta i nie wymaga umiejętności programistycznych. W tym wypadku również może zapłacić za kliknięcia lub wyświetlenia.
Reklamy w YouTube
Serwis YouTube to największa wyszukiwarka wideo na świecie i okazja dotarcia do milionów użytkowników. Nic dziwnego, że powstało tu kilka formatów reklamowych. Możesz się tutaj zdecydować na krótsze 6 sekundowe filmiki ( Bumper Ads ), które pojawiają się przed w trakcie filmu – płatność odbywa się w modelu CPM. Dłuższym formatem jest TrueView In-Stream, a użytkownik może pominąć reklamę po 5 sekundach. Zapłacisz dopiero, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund lub całość reklamy. Masz również możliwość wykupienia reklamy bez opcji pominięcia lub reklamy displayowe i karty sponsorowane.
Reklamy w poczcie Gmail
Te reklama trafia bezpośrednio do skrzynek odbiorczych. Możesz mieć pewność, że Google nie uzna jej za SPAM. Zapłacisz dopiero, jeśli ktoś wyświetli całą wiadomość. Ten rodzaj reklamy najczęściej wykorzystywany jest w remarketingu, czyli jako forma przypomnienia dla klientów, którzy już odwiedzili naszą stronę.
Komu wyświetli się Twoja reklama Google Ads?
Swoje reklamy możesz kierować w różny sposób. Jednym z bardziej podstawowych jest oczywiście dobór odpowiednich słów kluczowych. Warto poświęcić temu etapowi dłuższą chwilę, ponieważ zbyt ogólne słowa sprawią, że z wyszukiwania Google na naszą stronę trafią przypadkowi klienci, którzy prawie na pewno nie dokonają zakupu, a zbyt szczegółowe doprowadzą do tego, że nasz marketing na pewno nie zasłuży na pochwałę, ponieważ reklama nie wyświetli się nikomu.
Nasze targetowanie możemy kierować na płeć w konkretnym wieku i w wybranej lokalizacji. Wszystko zależy od tego, czy wiemy, kto może być naszym potencjalnym klientem. Możemy również skupić się na zainteresowaniach, tematach, czy typie urządzenia. To ostatnie może być istotne, jeśli sprzedajemy akcesoria telefoniczne. Jeśli wielu klientów odwiedza naszą stronę, ale nie dokonuje na niej zakupu, świetnym sposobem (poza oczywiście dopracowaniem oferty ) jest remareting, który niezdecydowanemu klientowi przypomni o Twoim sklepie. W ramach takiego komunikatu możesz zaproponować niewielki rabat, który zwiększy szansę na sprzedaż.
W przypadku usług, które wymagane są natychmiastowo ( jak wspomniana pomoc drogowa czy dostawa jedzenia) można również pokusić się o harmonogram wyświetlania reklam, dzięki czemu nie będą one emitowane w godzinach, w których nie możesz zrealizować usługi.
Reklama Google Ads to ogromne możliwości marketingowe, dzięki którym natychmiast możesz dotrzeć do ogromnej grupy potencjalnych klientów. Podczas emisji swoich kampanii warto na bieżąco sprawdzać raporty i weryfikować konwersję, by w razie potrzeby optymalizować budżet konkretnych reklam, zwiększając go dla tych lepiej konwertujących i wyłączając do tych, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.