Optymalizacja treści może być zajęciem żmudnym nawet dla doświadczonego seo copywritera. Od dawna nasycenie tekstu jednym słowem kluczowym nie bowiem wystarczające, by uzyskać zadowalające efekty. Konieczna jest analiza zagęszczenia słów kluczowych u konkurencji, stworzenie rozsądnej struktury nagłówków i wybranie zależnych słów kluczowych, by zadbać o topical authority. Nasza intuicja to za mało, ręczne sprawdzanie stron konkurencji zajmuje zbyt wiele czasu, a korzystanie z narzędzi doboru słów kluczowych nie dla każdego copywritera będzie optymalne. A co gdyby można przeprowadzić szybką analizę konkurencji pod konkretne słowo kluczowe, stworzyć szkic artykułu i podpowiedzi słów, których należy użyć? Świetnie, gdyby jeszcze takie narzędzie informowało nas, gdy zbyt często używamy tych samych słów kluczowych. Wydaje się, że odpowiedzią na te potrzeby jest Contadu, które wykorzystuje sztuczną inteligencję i analitykę informacji semantycznych języka naturalnego w tekstach konkurencji znajdujących się na najwyższych pozycjach. Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o Contadu i optymalizacji treści, to przeczytaj ten tekst, a Twój content zacznie powstawać szybciej, generując większy ruch na stronie.
Czym jest optymalizacja treści?
Treść na stronach internetowych ma ogromne znaczenie, jednak sposób i cel jej powstawania znacząco zmieniały się wraz z rozwojem Internetu i pozycjonowania stron. Mamy do czynienia z tekstami pisanymi przez specjalistów i osoby z pasją, ale nie zawsze znajdują się one na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. Z drugiej strony dość często spotykaliśmy się z tekstami średniej jakości, które mimo wszystko znajdowały się się na pierwszej stronie Google. Wraz z rozwojem takich algorytmów jak Panda wzrosła wartość tworzonych treści. Coraz rzadziej spotykamy się ze SPAMem, a coraz częściej z artykułami wyższej jakości, które w dodatku są odpowiednio zoptymalizowane pod wyszukiwarkę przez wyspecjalizowanych SEO copywriterów.
O czym więc należy pamiętać, jeśli chcemy znaleźć się ze swoim artykułem na wyższych pozycjach? Z całą pewnością nie wystarczy już znalezienie odpowiedniej frazy kluczowej i umieszczenie jej w każdym możliwym miejscu. Poza głównym słowem kluczowym musimy znaleźć również słowa, które współwystępują w artykułach o podobnej tematyce w innych serwisach. Zadbamy w ten sposób o tematyczny autorytet treści. Można w tym wypadku korzystać z wielu narzędzi, jednak najlepszym z perspektywy copywritera będzie Contadu, o czym powiemy nieco później.
W dalszym ciągu jednak warto stosować się do dobrych praktyk. Zadaniem SEO Copywritera coraz częściej jest tworzenie również meta tagów na podstawie słowa kluczowego. Najważniejszym z punktu widzenia SEO jest oczywiście meta title, gdzie fraza kluczowa zazwyczaj pojawia się na początku. Warto jednak pamiętać umieszczeniu jej w meta description. Jest to element, na który zwraca uwagę użytkownik, który przegląda wyniki wyszukiwania. Warto więc, by meta description przyciągało jego uwagę do naszej witryny.
Kolejnymi miejscami, w których powinniśmy umieścić słowa kluczowa są nagłówki. Dobrą praktyką jest stworzenie tylko jednego nagłówka H1, a następnie struktury hierarchicznej nagłówków h2,h3 etc. Słowa kluczowe umieszczamy tam w różnych odmianach w połączeniu ze słowami zależnymi.
W przypadku optymalizacji treści warto również pamiętać o umieszczeniu słów kluczowych w nazwie, jak i tekście alternatywnym obrazka. Dzięki temu będziemy mogli liczyć również na wyniki z wyszukiwania w grafice.
Tekst powinien mieć również odpowiednią długość i nasycenie frazą kluczową, co powinniśmy uzależnić o działań prowadzonych przez konkurencje. Wydaje się to oczywiście skomplikowane i pracochłonne, jednak z nowoczesnymi narzędziami jak Contadu wielu z powyższych procesów ( a nawet więcej ) można przeprowadzić w sposób zautomatyzowany i szybki.
Czym jest Contadu?
Contadu to platforma Content Intelligence, dzięki której możliwe jest planowania i optymalizacja treści, a także weryfikacja efektów i zarządzenie zespołem. Twórcy tej aplikacji mogą być znani części branży, ponieważ od 2013 rozwijają Clusteric, czyli desktopowe rozwiązanie, dzięki któremu marketerzy mogą planować i analizować strategie związane z linkami.
Pracę związane z narzędziem do zarządzania treścią rozpoczęły się w 2018 roku, a samo Contadu cały czas jest rozwijane. Warto dodać, że jest to narzędzie, które jest w stanie analizować content i słowa kluczowe w wielu językach, a rekomendacje dla copywriterów seo są oparte o model data-driven i uczenie maszynowe.
Jak to wygląda w praktyce? Możesz przydzielić swoim copywriterom zadania napisania tekstów, jednocześnie nie obarczając ich złożoną analizą konkurencji, ponieważ ta przeprowadzona jest przez Contadu. W jednym ze scenariuszy, gdy tekst ma być zoptymalizowany pod konkretne słowo kluczowe copywriter wpisuje je ( może oczywiście dodać więcej pobocznych słów, by poszerzyć analizę), wybiera język i klika przycisk do analizy. Po kilkudziesięciu sekundach otrzymuje wynik. W tym czasie Contadu analizuje konkurencje poprzez badanie wyników wyszukiwania w danym języku. Zebrane dane porównuje ze sobą i znajduje części wspólne wśród tekstów, które znajdują się na najwyższych pozycjach na dane słowo kluczowe. Aplikacje bierze pod uwagę między innymi takie czynniki jak długość tekstu, nasycenie słów kluczowych w całym tekście, jak i w danych partiach ( np. w nagłówkach). Użytkownik dowie się również, ile średnio w tekstach na dany temat jest linków wychodzących, a także zdjęć. Pod uwagę wzięte zostanie wziętych pierwszych sto wyników, jednak szczególnie istotne będą te z top 30 i top 10. Dzięki temu rozwiązaniu w parę chwil dowiesz się, jakie czynniki semantyczne miały wpływ na wysokie pozycje konkurencji. Nie musisz wróżyć z fusów ani spędzać godzin na przeglądaniu i niedoskonałej analizie tekstówz innych serwisów. Otrzymujesz twarde dane, które przyspieszą Twoją pracę. Jednocześnie w ramach Contadu możesz zintegrować swoje konta Google Analytics i Google Search Console. Dzięki takiemu zabiegowi będziesz mógł weryfikować realne efekty Twojej pracy.
Contadu warto wykorzystać nie tylko do tworzenia zupełnie nowych treści. Świetnie sprawdzi się przy odświeżeniu i optymalizacji starszych tekstów. W niektórych wypadkach dodanie zaledwie kilku dodatkowych słów może poprawić nasze pozycje w Google.
Jak tworzyć i optymalizować treść z pomocą Contadu?
W jaki sposób możemy wykorzystać Contadu w optymalizacji i tworzeniu nowej treści na naszej stronie? Zazwyczaj bez skorzystania z odpowiednich narzędzie nie jesteśmy w stanie poruszyć wszystkich istotnych kwestii w artykule, a także zadbać o to, by słowa kluczowe pojawiły się w treści w odpowiednim nasyceniu. Na szczęście w Contadu znajdziemy wygodny edytor, który po przeprowadzeniu analizy słowa kluczowego pomoże nam w procesie tworzenia. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest możliwość szybkiego stworzenia struktury nowego artykułu. Jak to zrobić? Wybieramy słowo kluczowe, np. dieta ketogeniczna. Następnie określamy język i lokalizacje – w naszym wypadku będzie to języki polski i Polska. Następnie możemy przejść do edytora i wybrać zakładkę draft. Znajdziemy w nim takie sekcja jak tworzenie zarysu contentu, czyli nagłówków, jak i dane meta ( meta title i meta description). Zacznijmy od zakładki meta. Twórcy po lewej stronie umieścili okienko title i description razem z informacjami, jakie słowa najczęściej pojawiały się w opisach u naszych konkurentów. Po prawej stronie umieszczone rzeczywiste przykłady, którymi możemy się zainspirować. Jeśli użyjemy któregoś ze wskazanych słów Contadu je podświetli. Co ciekawe, aplikacja rozpoznaje również odmiany tych fraz.
Kolejnym krokiem jest przygotowanie struktury naszego artykułu. Po prawej stronie wyświetlane są nagłówki konkurencji. Znajdziemy tam nagłówki H1, H2, a także pytania, które zostały zadany w tamtych tekstach. Możemy z nich wybrać takie, które będą nam odpowiadać, a następnie powinniśmy je zmodyfikować. Dodatkowo w polu notatek Contadu umieszcza adresy stron, które poruszyły dane zagadnienie, co może być bardzo pomocne na etapie pisania tekstu. Pojawiają się tam również kluczowe terminu, które mogą się pojawić w zawartości konkretnego akapitu. Taki szkic edytora możemy bezpośrednio przenieść do edytora Contadu. W tym momencie z zebranymi notatkami możemy zabrać się za pisanie artykułu. Po prawej stronie znajduje się lista słów, które należy użyć w tekście, a poniżej lista opcjonalna, którą warto się sugerować. Za każdym razem, gdy użyjemy frazy z tej listy zostanie ona podświetlona na zielona. Jeśli będziemy używać danego słowa zbyt często, to jego kolor zmieni się najpierw na żółty, a później na czerwony. Dodatkowo w prawym rogu będziemy widzieli ocenę naszego tekstu, a obok preferowaną długość artykułu. Z takim narzędziem pisanie optymalizacja stają się znacznie prostsze i szybsze.