Czy pozycjonowanie się opłaca

Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych istnieją na naszym rynku od kilkudziesięciu lat. Właściciele sklepów internetowych, a także przedsiębiorcy, oferujący swoje usługi zastanawiają się, czy jest to praktyka opłacalna. Nic dziwnego, do wyboru mają przecież mnóstwo innych form reklamy, jak Google Ads, Facebook Ads czy reklamy progamatyczne, które przynoszą natychmiastowe efekty. Czy warto inwestować w SEO, nawet jeśli na efekty takich działań musimy poczekać kilka miesięcy?

 

Czym jest pozycjonowanie?

 

Pozycjonowanie, inaczej nazywane SEO (ang. Search Engine Optimization) to szereg działań, które możemy podjąć, by poprawić widoczność swojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google lub innej wyszukiwarki. Wyszukiwarka internetowa po wpisaniu zapytania przez użytkownika sprawdza swój indeks i odnajduje najlepiej pasujące wyniki. Możesz wpłynąć na to, by Twoja strona internetowa pojawiała się na wybrane przez Ciebie frazy kluczowe ( pytania wpisywane do wyszukiwarki).

Na czym więc polega pozycjonowanie? Pierwszą kwestią są odpowiednio zoptymalizowane treści na Twojej stronie. Najpierw dobierasz słowa kluczowe, dzięki którym użytkownicy będą mogli znaleźć Twoją stronę internetową. Warto w tym celu wykorzystać specjalne narzędzia, ponieważ nie zawsze to, w jaki sposób użytkownicy szukają produktów i usług pokrywa się z naszymi przekonaniami. Należy zwrócić uwagę na tzw. keyword difficulty, czyli trudność lub inaczej konkurencyjność słowa kluczowego. Jeśli będzie ona zbyt wysoka nasz budżet na pozycjonowanie może okazać się zbyt wysoki, a okres oczekiwania na rezultaty zbyt długi. W dalszej kolejności tworzone lub optymalizowane są treści na stronie. Roboty Google cały czas przeczesują internet i indeksują najlepiej dopasowane strony pod konkretne zapytania. Tworząc wartościową treść, w wyczerpujący sposób odpowiadającą na potrzeby użytkowników i robotów Google, zwiększamy swoja szansę na wysoką pozycję.

 

W dalszej kolejności seowiec zajmie się kwestiami technicznymi związanymi ze stroną. Będzie to w pierwszej kolejności kwestii kwestia indeksacji. Na stronie lub w pliku robots.txt mogą znajdować się specjalne instrukcje, które blokują lub zezwalają na dostęp i indeksację treści. Jeśli posługujemy się nimi w sposób nieumiejętny, możemy całkowicie lub częściowo zablokować swoją stronę przed pojawianiem się w wynikach wyszukiwania, co oznacza, że cała ciężka praca związana z tworzeniem treści może okazać się bezcelowa. Jednocześnie część stron z powtarzalnym contentem lub niskiej jakości powinno być przed indeksacją ukryta. Innymi aspektami, które w ostatnim czasie stają się coraz bardzie istotne jest kwestia szybkości czy dostosowania do urządzeń mobilnych. Nie możemy również zapominać o linkowanie wewnętrznym. Dzięki niemu robot Google będzie w stanie przemieszczać się po naszej stronie, indeksując najważniejsze treści.

 

Ostatnim elementem jest linkowaniem zewnętrzne, które nazywamy również linkbuildingiem. Chodzi tu o zdobywanie linków do naszej strony. Jeśli pochodzą one z wartościowych stron i jest ich odpowiednio dużo, to z całą pewnością widoczność naszego serwisu się poprawi.

Te wszystkie działania analizowane są przez algorytm. Jeśli nasza optymalizacja, content i linkowanie zewnętrzne będą z nim zgodne, to ruch na stronie i konwersja się poprawią.

 

Dlaczego warto się pozycjonować

Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i wymagającym ciągłych nakładów finansowych? Czy inwestowanie w poprawę widoczności w wyszukiwarce jest jeszcze opłacalne? Choć każdego roku słyszymy o śmierci SEO, to nakłady na tego rodzaju działania marketingowe z roku na rok rosną. Jeśli chcesz dowiedzieć się, dlaczego warto pozycjonować nie tylko sklep internetowy, ale również lokalne usługi, to koniecznie sprawdź poniższe podpunkty. Nie będą one prawdziwe dla każdego biznesu i dlatego w dalszej części naszego tekstu wyjaśnimy, kiedy nie warto się pozycjonować.

 

Zwiększenie widoczności i ruchu na stronie internetowej

 

Blisko 98% użytkownik w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. Codziennie zadają oni pytania o produkty i usługi, których potrzebują. Taka osoba to więc potencjalny klient, który może złożyć zamówienie w Twoim sklepie internetowym lub zadzwonić, by zamówić usługi, które oferujesz.

W większości przypadków nie szukamy wyników poza pierwszą stroną Google. W gruncie rzeczy jednak witryna, która znajduje się poza top3 lub top5 wyników wyszukiwania notuje jedynie okazjonalne odwiedziny z bezpłatnych wyników wyszukiwania.

Dzięki dobraniu odpowiednich słów i zapytań ( długi ogon) jesteś w stanie znaczący sposób zwiększyć liczbę wejść na swoją stronę. W dodatku nie będą to przypadkowe przekliki z reklamy, która wyświetla się wszystkim użytkownikom z danej lokalizacji lub na konkretnych stronach. Dzięki pozycjonowaniu na Twoją stronę trafią ludzie, którzy rzeczywiście poszukują danego produktu lub danej usługi, a tym samym szansa na konwersję jest większa. Wydane więc w ten sposób środku pracują lepiej na Twój zwrot z inwestycji.

 

Budowanie zaufania i pozycji eksperta

Marketing bardzo często kojarzy się z nieszczerością i oszukiwaniem klienta. W przypadku pozycjonowania może być zupełnie inaczej. Jeśli zdecydujesz się na tworzenie wysokiej jakości treści na swojej stronie, która odpowiada na potrzeby użytkowników, możesz stać się przede wszystkim ekspertem. Wyczerpujący i konkretny artykuł na często zadawane pytanie w Twojej branży sprawi, że użytkownik spędzi więcej czasu na Twojej stronie i zyska do Ciebie zaufanie. Jednocześnie w treści lub obok artykułu możesz umieścić linki, które pozwalają na zaspokojenie tej potrzeby. Nawet jeśli klient nie dokona zakupu w danym momencie, to istnieje spora szansa, że zapamięta nazwę Twojej firmy. Aby jednak zadbać o konwersję z klientów, którzy odwiedzili Twoją stronę, warto uzupełnić pozycjonowanie o remarketing. Dzięki niemu takiemu przypomnieniu możesz zyskać całkiem sporo. Nie zawsze w działaniach marketingowych powinniśmy stawiać tylko na jeden kanał sprzedaży. W wielu przypadkach mogę się one nawzajem uzupełniać.

 

Długofalowy efekt pozycjonowania

 

W przypadku płatnych reklam w postaci Google ADS czy programmatic notujemy korzyści tylko w momencie, gdy środki finansowe są pobierane z naszej karty kredytowej. Działania SEO i content marketing dają znacznie trwalsza efekty. Wysokiej jakości treści, optymalizacja strony i zdobyte linki cały czas będą pracować na naszą korzyść. Oczywiście, jeśli przerwiemy działania SEO, a nasza konkurencja je zintensyfikuje, to wypracowane przez nas pozycje będą coraz gorsze. Nie ma tu jednak mowy o tym, że w chwili przerwania lub zmniejszenia finansowania pozycjonowania tracimy wszystkie osiągnięte efekty.

 

Niższe koszty krótkoterminowe

Aby osiągnąć dobre efekty w przypadku płatnych kampanii reklamowych konieczne jest wydawanie w wielu branżach sporych środków. Jeśli natomiast chcemy zacząć prowadzić kampanię SEO możemy dopasować nasz budżet do naszych możliwości i z czasem go powiększać po zauważeniu pozytywnych efektów. Możesz również oczywiście zdecydować się na samodzielne prowadzenie takich działań, dzięki czemu koszty będą jeszcze niższe, aczkolwiek w wielu branżach specjalista SEO jest w stanie pomóc Ci w osiągnięciu zamierzonych efektów znacznie szybciej.

 

Uzupełnienie innych działań marketingowych

Wspomnieliśmy wcześnie, że nie powinniśmy wybierać tylko jednego kanału promocji naszych usług lub towarów. Pozycjonowanie to jedno ze źródeł pozyskiwania ruchu na naszą stronę. Jednorazowe wejście klienta na stronę to dobry początek. Jeśli jednak uzupełnimy działania SEO o remarketing czy kampanię w social mediach, to możemy liczyć na to, że nasza konwersja się poprawi. Działa to również w drugą stronę. Potencjalny klient, który zauważył Twoją reklamę, ale w nią nie kliknął, może zacząć poszukiwać Twoich produktów lub usług w wyszukiwarce. Bardzo prawdopodobne jest to, że nie będzie pamiętał dokładnie adresu strony ani nazwy Twojej firmy. W takim wypadku dobrze jest pojawić się w bezpłatnych wynikach na jego zapytanie.

 

Kiedy nie warto się pozycjonować?

Istnieją oczywiście sytuacje, które sprawiają, że pozycjonowanie może nie być opłacalne. Będzie tak na pewno w przypadku, gdy większość pozycji w Google zajętych jest przez płatne wyniki wyszukiwania. Nawet jeśli znajdziesz się na pierwszej pozycji, ale przed Tobą znajdują się 4 rozbudowane płatne wyniki, to możesz nie zanotować zbyt wielu wejść na stronę.

 

Innym przypadkiem będzie na pewno sytuacja, gdy inne strony z branży są bardzo dobrze wypozycjonowane. W takim wypadku przebicie ich w wynikach wyszukiwania może okazać się zupełnie nieopłacalne finansowo, jak i czasowo. Można wtedy pokusić się o płatne formy promocji.

Możemy również działać w branży bardzo niszowej, która nie jest znana jeszcze zbyt wielu klientom i średnia liczba wyszukiwań jest znikoma. Nikt więc nie trafi do nas, korzystając z wyszukiwarki. Istnieją też branże specjalistyczne, które z zasady oparte są na sprzedaży bezpośredniej i w takim wypadku również uzyskanie wysokich korzyści z pozycjonowania może okazać się nierealne.

 

Większość biznesów w Polsce, niezależnie od wielkości, jest w stanie osiągnąć mierzalny zysk z działań SEO. Zawsze jednak warto przeanalizować branżę i konkurencję, a także ocenić potencjalny zwrot z inwestycji, ponieważ będziemy wtedy w stanie podjąć decyzję z największą korzyścią dla naszego biznesu.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt