Czym jest marketing?

Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, zawsze stawiasz sobie cele biznesowe. Zazwyczaj są nimi zwiększenie sprzedaży lub pozyskanie kolejnych, wartościowych zleceń. Konkurencja na rynku sprawia, że ich osiągniecie bez odpowiedniego marketingu nie jest możliwe. Sposoby reklamy na przestrzeni lat zmieniały się diametralnie, jednak zawsze oparte były one na dotarciu do potencjalnych klientów z atrakcyjną ofertą. W naszym artykule wytłumaczymy, czym jest marketing, jakie są jego rodzaje i jak dobrać je do Twojego biznesu.

Marketing – czym jest?

Pojęcie marketingu jest niezwykle pojemne i jego początków można dopatrywać się już w początkach cywilizacji, gdzie zachodziła wymiana dóbr i usług. Specjaliści, dla których marketing jest tematem badań i analizy wyróżniają kilka definicji tego pojęcia. Marketingiem są więc wszystkie działania, które przysłużą się tworzeniu, komunikowaniu, a także dostarczeniu produktów, które będą miały wartość dla klientów lub partnerów. Jest to definicja zaproponowana przez Amerykańskie Towarzystwo Marketingu. Jak widać marketing jest tutaj właściwie tożsamy z samym prowadzeniem biznesu. Nieco bardziej szczegółowa jest definicja, którą zaproponowało dwóch amerykańskich wykładowców ekonomii i marketingu: Philip Kotler i Kevin Lane Keller. Ich zdaniem marketing to działania, które opierają się na rozpoznaniu i zaspokojeniu ludzkich potrzeb. Również w tym przypadku możemy raczej uznać tę definicję za bardzo szeroką i tożsamą raczej z pomysłem na biznes. Najbardziej przystająca do rzeczywistości i praktyczna wydaje się być menadżerska definicja marketingu. Zgodnie za nią marketing to prowadzenie działań, których celem jest zwiększenie sprzedaży konkretnych dób i usług.

 

Można więc powiedzieć, że w swej podstawowej formie marketing jest przekazywaniem informacji dla określonej grupy odbiorców, którzy mogą stać się klientami. Nadawca, którym w dużych firmach jest dział marketingu lub zewnętrzna agencja zajmuje się stworzeniem odpowiedniej formy i treści takiego komunikatu, która pomoże osiągnąć zamierzony cel. Może być on oczywiście różny. Często jest to po prostu wzrost sprzedaży, jednak konkretne kampanie marketingowe mogą mieć na celu wzrost rozpoznawalności marki, walkę z konkurencją czy poprawę wizerunku firmy. Warto zdawać sobie sprawę, że na przestrzeni lat, wraz z rozwojem medium, zmieniały się również narzędzie stosowane przez marketingowców. Istotą strategii marketingowej jest dobranie odpowiedniej formy reklamy i weryfikacja osiągniętych efektów.

 

Rodzaje marketingu

Jak już wspomnieliśmy rodzajów marketingu jest wiele. Wikipedia w ostatnim czasie wymienia ich aż 23 rodzaje. Jeszcze do niedawna mogliśmy podzielić marketing na dwie grupy: internetowy i tradycyjny. Obecnie coraz więcej jego odmian trudno jednoznacznie przydzielić do konkretnej grupy. Warto zdawać sobie sprawę, że jest to odzwierciedlenie współczesnych czasów, w których żyjemy zarówno w świecie fizycznym, jak i cyfrowym. Marketing musi natomiast za nimi nadążyć.

Tradycyjny marketing

Marketingiem tradycyjnym nazwiemy wszystkie formy reklamy, dla których medium nie jest Internet. Gdzie więc pojawiają się komunikaty reklamowe tradycyjnego marketingu? Będę to między innymi klasyczne ulotki, reklamy na budynkach czy bilboardy. To jednak nie wszystko. Do tej grupy należy doliczyć oczywiście reklamę w papierowych wydaniach gazet, ale również komunikatu w radiu i telewizji.

 

Czym wyróżnia się tradycyjny marketing? Wymieńmy tu jego podstawowe wady i zalety:

 

Wysoki koszty – reklamy w przestrzeni publicznych generują znacznie wyższe koszty niż reklama internetowa. Jednocześnie od koncepcji do realizacji mija często sporo czasu. Przykładem niech będą reklamy wielkopowierzchniowe, które najpierw należy zaprojektować, wyprodukować, a na końcu fizycznie zawiesić. Koszt dotarcia do klienta w przestrzeni wirtualnej jest natomiast znacznie niższy.

 

Brak możliwości mierzenia bezpośrednich efektów – decydując się na reklamę tradycyjną musisz mieć świadomość, że po jej realizacji nie dowiesz się w większości przypadków, do ilu osób dotarł komunikat, a już na pewno nie uzyskasz informacji o tym, w jaki sposób odbiorca zareagował na Twój przekaz. Możesz jedynie pośrednio ocenić, czy prowadzenia przez Ciebie działania marketingowe przynoszą realny wzrost sprzedaży.

 

Wiele kanałów dystrybucji – w przypadku klasycznego marketingu musisz kreować i dostarczać swoją reklamę dla różnych mediów. Wydłuża to znacznie czas realizacji i podnosi koszty, ponieważ musisz, m.in. stworzyć banner, ulotki, nagranie do reklamy radiowej, artykuł dla gazety czy klip video dla telewizji.

 

Często wykorzystywany w działaniach lokalnych lub przez największe firmy – tradycyjne formy marketingu bywają jednak wykorzystywane przez lokalne przedsiębiorstwa. Wynika to z faktu, że reklama radiowe, telewizyjna czy bilboardy mogą skłonić klientów do natychmiastowego skorzystania z oferty. Jednocześnie, jeśli działamy lokalnie, to koszty emisji nie są aż tak wysokie. Po drugie stronie znajdują się natomiast największe firmy, które posiadają ogromne budżety i są sobie w stanie pozwolić na kampanie bilboardową lub radiową w całej Polsce, by ze swoim przekazem dotrzeć do maksymalnej liczb osób. Takie firmy zazwyczaj Tworzą marketingowy mix, korzystając również z wszystkich form reklamy internetowej.

Marketing internetowy

Marketing internetowy to oczywiście wszelkie działania, która przeprowadza się podczas promowania produktów i usług w internecie. Będziemy tu opisywać znacznie bardziej szczegółowe poszczególne jego formy. Zajmijmy się jednak najpierw jego podstawowymi cechami.

 

Marketing internetowy:

 

Dociera do szerzej grupy odbiorców – tworząc jedną kreacją możesz dotrzeć do znacznie większej liczby odbiorców niż ma to miejsce w przypadku bannery czy ulotki. Ponadto jesteś w stanie szybko skalować swoje zasięgi i docierać do jeszcze większej grupy odbiorców poprzez zwiększenie swojego budżetu.

 

Efektywnościowe rozliczenia kosztów reklam – to ogromna zaleta marketingu internetowego. W wielu jego odmianach jesteś w stanie rozliczać się za konkretny efekt, których chcesz osiągnąć. Przykładowo możesz zdecydować, że zapłacisz tylko za kliknięcie Twojej reklamy, czyli za użytkowników, którzy nie tylko zobaczyli Twój przekaz, ale przede wszystkim się nim zainteresowali, co w konsekwencji zwiększa szansę na konwersję. Z drugiej strony możesz chcieć dotrzeć do jak największego grona odbiorców i wybrać płatność za wyświetlenia. Wszystko zależy od Twoich potrzeb.

 

Dynamiczne formy reklamy – reklama w internecie może przyjąć różne formy. Może być dynamiczna i interaktywna, dzięki czemu jeszcze bardziej przyciąga uwagę użytkownika.

 

Dopasowanie reklamy do użytkownika – Jest to jedna z najważniejszych zalet marketingu internetowego. W przypadku takich jego odmian jak Google Ads ( zwłaszcza remarketing) czy programmatic, jesteś w stanie dotrzeć do klienta ze spersonalizowanym przekazem. Przypuśćmy, że użytkownik oglądał konkretne kurtki w Twoim sklepie internetowym, jednak nie dokonał zakupu z różnych powodów. Przekaz reklamowy z tymi konkretnymi kurtkami może mu zostać wyświetlony na zupełnie innych stronach, przypominając o jego potrzebie. Może również pojawić się w social mediach. Użytkownik jednak nie musi trafić na Twoją stronę, by wyświetlić mu spersonalizowane reklamy. Możesz wyświetlić reklamy programatyczne stargetowane w taki sposób, by dotrzeć do klientów, którzy realnie poszukują produktów, które masz w swojej ofercie. Dzięki temu szansa na konwersję znowu wzrasta.

 

Rodzaje reklamy internetowej

Warto w ty miejscu wymienić kilka rodzajów reklamy internetowej, które cieszą się popularnością:

 

  • newsletter – jest to jedna z najstarszych form marketingu internetowego, dzięki któremu możesz dotrzeć do klientów bezpośrednio ze swoją ofertą. Jeśli dbasz o bazę swoich klientów i nie wysyłasz zbyt wielu maili, to może być to bardzo tania oraz skuteczna forma reklamy.
  • SEOczyli reklama w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. To szereg działań podejmowanych na stronie internetowej, a także poza nią, które zmierzają do uzyskania jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google na zapytania użytkowników. Często te wyniki traktowane są jako bardziej wiarygodne, a uzyskane w ten sposób pozycje przynoszą korzyści przez dłuższy czas.
  • Google Ads – to płatna sieć reklamowa firmy Google. Możesz pojawić się w niej nad bezpłatnymi wyszukiwania poprzez płatność. W ramach tej sieci dostępna jest również reklama graficzna (display) na stronach partnerskich. Należy jednak pamiętać, że reklama dociera do klientów tylko, gdy za nią płabisz.
  • Programmatic – to nowoczesna forma zautomatyzowanych reklam, które można wyświetlić bardzo dobrze sprecyzowanej grupie odbiorców.
  • Marketing rekomendacji – to wszelkie działania, które zachęcają użytkowników do wystawienia pozytywnych opinii o marce w internecie. W dalszym ciągu podczas zakupów w sieci klienci sugerują się takimi opiniami i nie ma ona dla nich formy reklamy.
  • Reklama w social mediach – ta forma reklamy pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców w social mediach. Zazwyczaj koszt jest relatywnie niski, jednak możliwość targetowania grup z każdym rokiem staje się coraz bardziej ograniczona.

 

Istnieje oczywiście jeszcze wiele form marketingu internetowego, jak i tradycyjnego. Przy doborze odpowiedniej formy reklamy należy kierować się przede wszystkim charakterem naszej działalności, typem naszych klientów, a także możliwościami budżetowymi. Swoje działania marketingowe należy mierzyć i weryfikować ich skuteczność. Warto również skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt