Email marketing – czym jest i jak go poprawnie stosować

E-mail marketing być może kojarzy Ci się z nieskutecznym sposobem pozyskiwania klientów. Przecież każdego dnia otrzymujemy mnóstwo maili, których nawet nie otwieramy. Jednak specjaliści od marketingu w dalszym ciągu polecają mailing jako jedną z najbardziej skutecznych i tanich metod pozyskiwania klientów. Jak to możliwe? Dobrze skonstruowany newsletter wysłany do odpowiednich adresatów pozwoli Ci zwiększyć zysk. Musisz jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach, dzięki którym przyciągniesz uwagę klienta, a Twoja wiadomość nie wyląduje w SPAMIE. Sprawdź, o czym musisz pamiętać, by Twój email marketing był skuteczny!

Czym jest email marketing?

E-mail marketing to jedna z najstarszych, o ile nie najstarsza forma reklamy w Internecie. Kiedyś wysyłanie maili na skrzynki odbiorcze swoich potencjalnych klientów było jedną z nielicznych metod bezpośredniej komunikacji. Dzisiaj, choć rynek marketingu internetowego rozrósł się do ogromnych rozmiarów, wielu marketerów w dalszym ciągu wykorzystuje to rozwiązanie. Okazuje się, że jest ku temu powód. Przynajmniej połowa Polaków dokonuje zakupów na podstawie otrzymanych maili, o ile oczywiście nie trafią do skrzynki SPAM. Wielu z nas wręcz z własnej woli godzi się na to, by ze swoich ulubionych sklepów otrzymywać newsletter na temat nowych promocji. Wiele sklepów internetowych poza reklamą w social mediach czy Google Ads decyduje się również na mailing sprzedażowy.

E-mail marketing jest więc bezpośrednią formą reklamy wysyłaną bezpośrednio na skrzynkę odbiorczą użytkownika. W celu tworzenia kampanii mailingowy wykorzystywano kiedyś po prostu swoje skrzynki nadawcze, jednak obecnie znacznie popularniejsze są specjalne programy automatyzacji wysyłki newsletterów (np. Freshmail, Mailchimp, GetResponse). Dzięki tym rozwiązaniom możesz kierować bardziej spersonalizowane wiadomości do subskrybentów Twojego newslettera, które mogą być oparte na ich zainteresowaniach, wieku czy wcześniejszych zakupach. Po przeprowadzonej kampanii możesz zweryfikować, czy oferta, temat wiadomości a także Call to Action (CTA) pozwoliły Ci na osiągniecie zadowalającego efektu. W tego rodzaju programach konwersja może być mierzona między poprzez zliczenie liczby wyświetleń maili i kliknięcie w zawarte w nich odnośniki.

Email marketing – dlaczego warto wysyłać newsletter?

Zanim przyjrzymy się czynnikom, których zadaniem będzie poprawienie wskaźnika klikalności naszych wiadomości, a tym samym sprzedaży, przyjrzyjmy się zbiorczo głównym zaletom tej formy reklamy:

  • Niski koszt – w najlepszym przypadku, jeśli dopiero zaczynamy prowadzić swój mały sklep internetowy, koszt naszego mailingu może wynosić nawet zero złotych. Będzie tak, jeśli sami przygotujemy wiadomość, grafiki i ręcznie lub za pomocą darmowych rozwiązań wyślemy maila na zebrane wcześniej adresy klientów. W raz z rozwojem sklepu internetowego warto oczywiście wykorzystywać wspomniane wcześniej narzędzia, jednak w dalszym ciągu pozostaje to jedna z najtańszych form reklamy w internecie.
  • Prostota i szybkość – w przypadku SEO czy Google Ads potrzebujesz odpowiedniej wiedzy ( i oczywiście budżetu). W przypadku mailingu masz do dyspozycji darmowe rozwiązania z prostymi szablonami, które w parę chwil pozwolą Ci wysłać atrakcyjną ofertę do szerokiej listy odbiorców.
  • Mierzalność – jeśli korzysta ze wspomnianych programów możesz zobaczyć nie tylko liczby otwartych i klikniętych newsletterów, ale również dowiedzieć się, kto dokładnie zareagował na maila lub dokonał zakupy. Na podstawie tych danych możesz dokonać kolejnej segmentacji i wysyłać do tych konkretnych osób bardziej spersonalizowane wiadomość ( np. z rabatem) , zwiększając szansę na skuteczność swojego komunikatu.

Jak stworzyć skuteczny mailing?

Skuteczny email marketing powinien być skonstruowany w odpowiedni sposób i wysyłamy do takiej grupy osób, która sobie tego życzy – ważnym aspektem są tu również kwestie prawne związane z danymi osobowymi. Poniżej dowiesz się, o czym warto pamiętać podczas tworzenia kampanii email marketingowych.

Zgoda użytkownika

Nikt nie lubi otrzymywać niechcianych maili lub telefonów. W przypadku newsletterów stosuje się pojęcie permission marketing, czyli marketing za przyzwoleniem. Wysyłaj reklamę tym użytkownikom, którzy są nią rzeczywiście zainteresowani – zwiększysz w ten sposób szansę na poprawę konwersji i nie zniechęcisz klientów do swojego brandu. Warto również wspomnieć, że w ten sposób unikniesz konsekwencji prawnych związanych z RODO. Warto w celu uzyskania zgody użytkownika wykorzystać dwuetapowy mechanizm zapisu ( double opt-in). Użytkownik po uzupełnieniu formularza ze swoim danymi i adresem mailowym otrzyma link aktywacyjny na swoją skrzynkę odbiorczą i dopiero po jego kliknięciu zostanie dodany do grupy odbiorców. Pamiętajmy również o tym, by w każdym mailu umieścić również odnośnik, który umożliwi wypisanie się z naszego newslettera.

Segmentacja bazy użytkowników

Segmentacja swojej grupy odbiorców to jedna z podstawowych czynności, którą warto przeprowadzać co jakiś czas, by poprawić skuteczność swojego marketingu. Sprawdź, którzy użytkownicy reagują dobrze na konkretne wiadomości i stwórz z nich osobny grupy. Warto również usuwać z listy tych odbiorców, którzy nigdy nie zdecydowali się, aby wyświetlić i przeczytać Twoje newslettery.

Strona docelowa

Pamiętaj o tym, że aby e-mail marketing był skuteczny, użytkownik musi trafić na stronę, które ułatwi mu realizację sprzedaży. W tym celu warto przygotować specjalny landing page, który będzie spójny z wysłaną wiadomością mailową. Warto również tam umieścić zwroty Call to Action, które zachęcą użytkownika do zakupu.

Personalizacja nadawcy

Wiadomości, które wysyłane są od konkretnych nadawców otwierane są znacznie częściej niż te przychodzące od bezosobowej firmy. Warto wykorzystać ten psychologiczny zabieg, by wyświetlać się w bardziej oryginalny sposób w programie pocztowym swoich klientów.

 

Krótki temat

W przypadku tworzenia tematów swojego email marketingu warto kierować się przede wszystkim jego…długością. Krótki tytuł, który zawiera od 1 do 3 słów pozwala użytkownikowi szybko ocenić, czy będzie chciał kliknąć w tę wiadomość. Jest to szczególnie istotne w przypadku odczytywania wiadomości na smartfonach, a przecież większość z nas sprawdza swoje skrzynki właśnie w ten sposób. Dłuższe tematy są po prostu skracane przez programy pocztowe, więc użytkownik po pierwszym spojrzeniu nie będzie w stanie ocenić, czy jest zainteresowany naszą ofertą.

Zgodność tematu i zawartości maila

Pamiętaj, że celem nie jest tylko otworzenie maile na podstawie krzykliwego tytułu a raczej przejście klienta na naszą stronę i zakup. Użytkownik musi w nim rzeczywiście znaleźć to, czym został w pierwszej chwili zachęcony do kliknięcia. Odbiorca, który został raz oszukany może zniechęcić się do przeglądania kolejnych ofert, które będziesz do niego wysyłać.

Zwięzła treść maila

Wiemy, że masz do przekazania wiele informacji na temat swojej oferty i przygotowanych mnóstwo argumentów na temat jej przewagi nad konkurencją. W praktyce jednak masz tylko kilka sekund, by zdobyć uwagę użytkownika. Zdobyłeś ją dobrym tytułem. Masz tylko kilka zdań, by ją utrzymać. Sam tekst to nie wszystko w email marketingu

Właściwy format mailingu

Obraz to czasem więcej niż tysiąc słów. W przypadku maili z ofertą produktową nie może zabraknąć odpowiednich zdjęć. Połączenie tekstu, zdjęć i przycisków pozwala na szybkie przedstawienie oferty klientowi i wskazanie mu prostej drogi do nabycia Twojego produktu. Warto eksperymentować z kolorami i szablonami, analizując później ich skuteczność. Z całą pewnością jednak nie należy przeładować newslettera grafikami, które wydłużą znacząco załadowanie całej wiadomości.

Call to Action

Twój klient musi być wprost zachęcony do konkretnego działania, którego od niego oczekujesz. Odpowiedni zwrot umieszczony na przycisku lub w widocznym miejscu nazywa właśnie Call to Action, ale często używamy skrótu CTA. Takie elementy powinny wyróżniać się kolorystycznie i być krótkie, np. Kup teraz! Sprawdź!

Analizuj wyniki kampanii email marketingowych

Zasady, które są skutecznie w przypadku jednego sklepu internetowego niekoniecznie muszą być skutecznego w Twoim przypadku. Nie warto więc trzymać się kurczowo utartych zasad znalezionych w internetowych poradnikach. Zbieraj dane ze swoich kampanii i analizuje je pod kątem skuteczności, a następnie wyciągaj wnioski, które pozwolą Ci poprawić sprzedaż.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt