E-mail marketing
05.07.2021

Email marketing jak zacząć

Email marketing jak zacząć

Email marketing – jak zacząć?

E-mail marketing to najstarsza i najtańsza forma reklamy w internecie. Nie każdy jednak wie, że jest ona również jedną ze skuteczniejszych platfom promocji i sprzedaży. Z jednej strony specjaliści zwracają tu uwagą na zasięg – praktycznie każdy użytkownik internetu posiada adres mailowy. Z drugiej natomiast nasza skrzynka pocztowa jest prywatnym miejscem, w którym w spokoju możemy zapoznać się z ofertą.

Wiele osób potwierdza w badaniach, że to właśnie takie kampanie traktowane są przez nich jako mniej irytujące i bardziej trafione niż reklama w social mediach, która pomimo wysokich zasięgów generuje niski zwrot z inwestycji. Jeśli chcesz dowiedzieć się, dlaczego praktycznie wszystkie sklepy internetowe wysyłają mailing do aktualnych i przyszłych klientów, a także chciałbyś wiedzieć jak zacząć prowadzić kampanie e-mail marketingowe, to jesteś w dobrym miejscu. Przeczytaj nasz krótki poradnik!

Czym jest e-mail marketing?

E-mail marketing to bezpośrednia forma reklamy, którą stosują niemal wszystkie sklepy internetowe, a także zakłady usługowe. Jest to jeden z najbardziej uniwersalnych sposobów dotarcia do klientów z aktualną ofertą sprzedażową, promocją lub ważną informacją, ponieważ każdy z nas posiada skrzynkę pocztową i w przeciwieństwie do telefonu, taką wiadomość może odczytać w dogodnym dla siebie czasie.

Email marketing współcześnie jest procesem bardziej złożonym, w którym przeprowadza się segmentacja grup odbiorców i testuje najskuteczniejsze rozwiązania. Z tego powodu do jego tworzenia i wysyłki warto wykorzystać specjalne programy mailingowe, które przeprowadzoną nas z punktu a do punktu b. Za ich pomocą stworzymy content, formularz zapisu i zbudujemy bazy adresów. Przeprowadzimy również testy i zmierzymy wyniki.

Czy e-mail marketing jest skuteczny?

Czy jednak nie nachodzi Cię myśl, że marketing internetowy oparty na wysyłaniu wiadomości e-mail nie jest już nieco archaiczną formą reklamy? Czy reklama w social mediach, Google Ads lub programmatic nie okażą się lepszym pomysłem na promowanie biznesu? Przede wszystkim nie musisz się ograniczać do jednego kanału docierania do potencjalnych klientów, ponieważ każdy z nich ma swoje korzyści. Przyjrzyjmy się jednak bliżej skuteczności e-mail marketingu. Firma Optimonster w sierpniu 2020 roku porównała skuteczności płatnych kampanii w social mediach z email marketingiem.

Wyniki tego raportu okazały się dla wielu zaskakujące. Średni wskaźnik zaangażowania w mediach społecznościowych wynosił zaledwie 0,6%. Jak sytuacja wyglądała w przypadku newsletterów? Konwersja była tu znacznie wyższa. Aż 22,86% wiadomości email zostało otwartych z własnej woli użytkowników, a współczynnik klikalności wyniósł z 3,71%. Każdy marketer jest w stanie docenić takie wyniki.

Dlaczego warto wysyłać newslettery?

Już powyższe dane powinny Cię przekonać do tego, że warto rozpocząć swoją przygodę z e-mail marketingiem. Warto jednak zwrócić uwagę na podstawowe zalety tego rozwiązania. Przede wszystkim jest ono tanie. Jeśli dopiero zaczynasz prowadzić swoją firmę, to właściwie możesz nie wydawać ani złotówki na działania email marketingowe. Z powodzeniem możesz wykorzystać z darmowych wersji programów, które posiadają wbudowane szablony newstletterów. Poświęcisz po prostu swój czas. Sam proces tworzenia wiadomości jest prosty i intuicyjny, a efekty swoich działań możesz precyzyjnie mierzyć za pomocą praktycznych wskaźników. Dzięki nim będziesz wiedzieć, czy są skuteczne.

Email marketing – jak zacząć?

Jak więc zacząć prowadzenie kampanii email marketingowych? O czym trzeba wiedzieć, by nie trafić ze swoim przekazem do spamu i jak stworzyć wiadomość, która przekona użytkownika nie tylko do jej otworzenia, ale także do przejścia na Twoją stronę i dokonania zakupu. Przeczytaj nasze porady, by się tego dowiedzieć.

Program do mailingu

Mailing do swoich klientów możesz oczywiście wysyłać ręcznie ze swojej skrzynki pocztowej, jednak bardzo szybko zorientujesz się jak bardzo nieefektywne jest to podejście. Nie stworzysz bowiem bez takich narzędzi szybko atrakcyjnego newslettera, nie uda Ci się elastycznie modyfikować list odbiorców, a przede wszystkim nie będziesz mógł zmierzyć efektów swoich działań. Musisz więc skorzystać z programów do wysyłki maili lub szeroko pojętego marketing automation. Najpopularniejsze programu tego typu to: GetResponse, Mailchimp i FreshMail.

Listy odbiorców i ich segmentacja

Pozyskanie wartościowej listy adresów email to jeden z najważniejszych i najbardziej pracochłonnych procesów. Można oczywiście zakupić taką listę, jednak w większości przypadków to właśnie twoje listy i twoje bazy informacji są najbardziej skuteczne, ponieważ klienci sami zapisują się subskrypcji po dokonaniu zakupu w Twoim sklepie lub po to, by uzyskać rabat na zakupy.

Aby zwiększyć swoją skuteczność należy budować segmenty z pozyskanych wcześniej adresów. Dzięki takiemu działaniu będziesz w stanie wysłać bardziej spersonalizowany komunikat do swoich klientów. Jednym z podstawowych podziałów będzie: płeć, wiek, lokalizacja, wartość koszyka, a także na nowi i powracający klienci. Dzięki odpowiednim program będziesz w stanie sprawdzić, który adres e-mail powinien znajdować się w którym segmencie bez żmudnego przeglądania danych o swoich użytkownikach.

Pamiętaj o zgodzie użytkownika

Zgoda użytkownika na otrzymanie newslettera to jedna z podstawowych kwestii, o których koniecznie musisz pamiętaj. Z jednej strony jest ona wymagana przepisami RODO, z drugiej przyczyni się ona do skuteczności Twoich działań. Na listy mailingowe powinni trafiać tylko tacy adresaci, którzy z własnej woli się na nie zapisali. Będą oni bardziej zainteresowani treścią Twoich komunikat i nie będą poirytowani faktem, że ich adres email znalazł się u Ciebie przypadkowo.

Aby tak było należy zastosować podwójny mechanizm zapisu ( double opt-in). Użytkownik najpierw wypełnia formularz ze swoimi danymi, a następnie otrzymuje autoresponder z linkiem aktywacyjnym, by potwierdzić swój zapis na listę newslettera. W każdej wiadomości wysyłanej do klientów umieść także link, który umożliwi im wypisanie się z listy subskrypcyjnej.

Responsywny szablon mailingu

Tworząc newsletter na komputerze możesz zapomnieć, że zdecydowana większość użytkowników będzie czytała wiadomość od Ciebie na komórkach. Pamiętaj więc, by wybrać taki szablon, który będzie responsywny i będzie dobrze prezentować się na urządzeniach mobilnych.

Chwytliwy temat i personalizacja nadawcy

Zanim otworzymy wiadomość mailową widzimy najpierw jej temat i nadawcę. Te dwa elementy mogą zdecydować o skuteczności naszego email marketingu. Pamiętaj więc o stworzeniu krótkiego, chwytliwego tytułu, który przyciągnie uwagę adresata. Jednocześnie warto jako nadawca wpisać imię lub też imię i nazwisko. Testy dowodzą, że takie wiadomości traktowane są bardziej osobiście i są częściej otwierane.

Preheader – szansa na zwrócenie uwagi odbiorcy

Część programów pocztowych wyświetla również tak zwany preheader, czyli kilka dodatkowych słów po tytule wiadomości. Należy więc zadbać również o to, by początek Twojego newslettera był spójny z tytułem. Zwiększysz w ten sposób swoją szansą na otwarcie wiadomości.

Pamiętaj o Call to action

Treść mail powinna być nie tylko zwięzła, ale również w jasny sposób wskazywać na działanie, którego oczekujesz od odbiorcy. W mailu powinno się więc pojawić wezwanie do działania, czyli po angielsku Call to Action. Może to być: Kup teraz, sprawdź promocję, zapisz się na webinar. CTA warto dodatkowo wyróżnić wizualnie.

Wybierz odpowiedni czas wysyłki email marketingu

W niektóre dni o konkretnych porach newslettery odczytywane są najczęściej. Dla wielu branż doskonałym momentem są godziny poranne, zwłaszcza w poniedziałek. Warto jednak testować różne pory wysyłki i sprawdzać, kiedy skuteczność jest najwyższa.

Przetestuj mailing przed wysłaniem

Zanim wyślesz wiadomość do klientów przeprowadź wysyłkę testową. Dzięki niej zweryfikujesz, czy mailing przechodzi przez wszystkie filtry antyspamowe, a także czy wszystko poprawnie wyświetla się w różnych programach pocztowych.

 

Stosuj testy A/B, analizuj i optymalizuj

Na koniec pamiętaj, żeby cały czas testować różne rozwiązania. Jednym z najbardziej podstawowych są zmiany grup odbiorców czy godzin wysyłki, ale należy również sprawdzać, jakiego rodzaju treści, kolory czy formaty okazują się najbardziej skuteczne. Każda kampania email marketingowa powinna skończyć się analizą efektów i wyciągnięciem wniosków, które pomogą w optymalizacji następnej.

 

Zobacz również:

Wygasłe domeny – skąd je brać?
Pozycjonowanie - SEO 01.07.2022

Wygasłe domeny – skąd je brać?

Wygasłe domeny to temat, który bezpośrednio wiąże się z pozycjonowaniem stron internetowych, które jest mozolnym, […]

Tworzenie mobilnych stron www
01.07.2022

Tworzenie mobilnych stron www

Tworzenie mobilnych stron www to absolutna konieczność w czasach, gdy większość z nas łączy się […]

Jak prowadzić profile w social media
01.07.2022

Jak prowadzić profile w social media

Posiadanie dobrze prowadzonych kont społecznościowych może zwiększyć Twoją widoczność w Internecie, pomóc Ci nawiązać kontakt […]

Potrzebujesz skutecznej kampanii? Odpowiedź może być tylko jedna!
Kontakt
datamasters