O tym, że pozycjonowanie stron jest istotną częścią marketingu w wyszukiwarce wie praktycznie każdy właściciel sklepu internetowego. Wiele osób ma również pojęcie, że najpierw trzeba wykonać audyt SEO, następnie zlecić optymalizację i pisanie contentu, a potem zająć się zdobywaniem linków. Zwykle wtedy dochodzimy do wniosku, że nie damy sobie z tym rady sami. Zaczynamy szukać różnych ofert, często też otrzymujemy maila z propozycjami pozycjonowania i nie wiemy na kogo się zdecydować. Pozycjonowaniem naszej strony może bowiem zająć się specjalista SEO freelancer, który może nie ma zbyt wielu osób do pomocy, ale pewnie poświęci nam więcej czasu i będzie tańszy. Możemy się również zdecydować na dużą agencję SEO z wieloma działami, która przedstawi nam świetną prezentację i opowie o swoich drogich narzędziach. Taki podmiot może więcej, ale jednocześnie będzie nas więcej kosztować. Jednocześnie będziemy dla specjalisty SEO w takiej firmie jednym z kilkudziesięciu klientów? Czy aby na pewno będziemy potraktowani priorytetowo? A może wybrać mniejszą lub średnią agencję? Wątpliwości się mnożą i nie ma na nie idealnych rozwiązań. Pomożemy Ci jednak w postawieniu właściwych pytań i postaramy się odpowiedzieć na postawione w tytule pytanie!
Czy warto zlecać pozycjonowanie (SEO) dla swojej strony?
Część osób jest zdania, że pozycjonowanie to darmowa forma reklamy stron www, którą można przeprowadzić samodzielnie. W internecie znajdziemy sporo treści związanych z optymalizacją strony, pisaniem treści i dobrem słów kluczowych, a także o tym jak pozyskiwać linki. Wydaje się więc, że szef firm lub jeden z jego pracowników jest w stanie w wolnej chwili zadbać o widoczność strony i zdobyć w ten sposób nowych klientów. Szybo jednak okazuje się, że do analizy twojej strony potrzebujesz drogich narzędzi, których zakup dla jednego projektu nie jest opłacalne. Nie masz czasu, by pisać content i optymalizować go pod frazy kluczowe, a linkowanie w odpowiednich lokalizacjach wymaga posiadania kontaktów, profili na forach tematycznych i kolejnych drogich programów, by analizować link building. W dodatku algorytm Google zmienia się cały czas i trudno za nim nadążyć, jeśli zajmujesz się jeszcze innymi działaniami. Szybko okazuje się, że pozycjonowanie stron internetowych to zajęcie na cały etat i warto je zlecić specjaliście SEO.
Kiedy należy zlecić pozycjonowanie strony?
Możesz również zastanawiać się, kiedy zlecić działania SEO. Część osób uważa, że warto o tym pomyśleć, kiedy nasza witryna jest już skończona i od dłuższego czasu funkcjonuje w sieci. W praktyce okazuje się jednak, że im wcześniej zlecimy optymalizację strony i nawiążemy współpracę z samodzielnym specjalistą SEO lub dobrą agencją, tym lepiej. Jesteśmy bowiem wtedy w stanie uniknąć wielu błędów przy tworzeniu strony, których naprawa będzie kosztowna i czasochłonnym. Idealnym rozwiązaniem są konsultacje specjalisty seo z programistami na etapie tworzenia strony. Jednocześnie w tym samym czasie powinna powstać strategia SEO, pod którą dopasowane tworzone podstrony w naszej domenie. Pytanie tylko: freelancer czy agencja? Jeśli nie wiesz, kogo wybrać do poprawy ruchu na twojej stronie, to już spieszymy z krótkimi porównaniem wad i zalet obu rozwiązań. Pamiętaj jednak, że w przypadku agencji mamy do czynienia z wybitnymi przykładami, jak i tymi niechlubnymi. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku freelancerów. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru warto sprawdzić opinie o freenlacerze czy agencji seo.
Freelancer SEO – plusy i minusy
Jednym z pierwszych plusów, jakie może wymienić jest z całą pewnością cena. Freelancer nie musi wynajmować biura ani zatrudniać handlowców. Jak sama nazwa wskazuje, jest wolnym strzelcem i zazwyczaj pracuje sam, choć dość często przy nieco większych projektach freelancer współpracuje z innymi osobami lub posiada kontakty do takich osób, jaki copywriter. W przypadku wyboru samodzielnego specjalisty SEO masz bezpośredni kontakt z osobą, która zajmuje się Twoim projektem i zazwyczaj możesz liczyć na dużą większą dyspozycyjność niż w przypadku agencji. Jednocześnie w przypadku takiego wyboru nie jesteś jednym z 80 klientów i freelancer może poświęcić Ci więcej czasu, dbając często o szeroko pojęty marketing i pozycjonowanie lokalne.
Ok, czyli wybór freelancera ma wiele plusów i warto go wybrać? To oczywiście zależy. Przed podpisaniem umowy należy poznać jeszcze minusy takiego rozwiązania. Pierwszym z nich jest fakt, że jest to osoba, która pracuje dla siebie, która nie jest zweryfikowane przez zespół inne osoby z branży. Musisz więc na własną rękę ocenić, czy jest to dobry specjalista, do czego możesz nie mieć odpowiedniej wiedzy. Niższa cena wiążę się ponadto z mniejszymi wpływami, więc freelancer może nie mieć dostępu do droższych narzędzie, które pomogą poprawić efekty pozycjonowania poprzez bardziej wnikliwą analizę. Jako mniejszy podmiot nie posiada też zespołu, z którym może podzielić się pracą, a także kontaktów do większych serwisów, z których możesz potrzebować silnego linkowania. Zazwyczaj więc freelancer jest świetnym rozwiązaniem dla mniejszych, lokalnych stron. Jeśli masz większą stronę i większe potrzeby, to bardzo prawdopodobne, że będziesz współpracą z agencją SEO okaże się lepszym rozwiązaniem do poprawy ruchu na stronie.
Agencja SEO – plusy i minusy
W agencji SEO zazwyczaj pracują osoby, które przeszły wieloetapową rekrutację i sprawdzają się w swojej pracy. Możesz być więc pewien, że trafisz na osoby, które rzeczywiście znają się świetnie na pozycjonowaniu stron www. Jednocześnie nad Twoim projektem będzie pracował najpewniej cały zespół, w którym znajdziesz się osoby od optymalizacji strony, tworzenia treści, audytów, linkowania czy kwestii technicznych, a całość będzie spinał manager. W agencji na pewno na plus należy zaliczyć zaplecze technologiczne w postaci najwyższych pakietów dobrych programów usprawniających audyty SEO i analizę pozycjonowania. Często pozycjoner jest tutaj również wspierany przez programistów. W przypadku większych projektów, gdzie niezbędne jest większe zaplecze jest to najlepszy wybór. Agencję posiadają również czasami swoje strony do linkowania, inaczej nazywane zapleczami lub PBN ( ang. Private Blog Network), z których mogą stworzyć dobre linki do Twojej witryny. Freelancer zwykle nie może pozwolić sobie na utrzymanie tylu stron.
A jakie są minusy? Przede wszystkim cena. Musisz zapłacić za cały zespół specjalistów, programy, biuro. Ta cena jest oczywiście rozbita między Ciebie i innych klientów, jednak często nie należy ona do najniższych. W przypadku dużych agencji pozycjoner ma często zbyt wielu klientów i nie jest w stanie poświęcić Twojej witrynie wystarczająco dużo czasu. W związku z tym działania często prowadzone są w sposób schematyczny, co oznacza, że nie zawsze jest to skuteczne pozycjonowanie dla Twojej strony. Nie masz tu raczej kontaktu z osobą, która zajmuje się bezpośrednio Twoim projektem, a raczej z handlowcami. Masz więc raczej dostęp do szczątkowych informacji, a najczęściej po prostu do comiesięcznego raportu i faktury. W niektórych, masowych agencjach możesz mieć wręcz do czynienia z sytuacją, gdzie nacisk położony jest po prostu na ciągłe zdobywanie nowych klientów i minimalizowanie działań związanych z marketingiem internetowym.
Jakiego typu agencje SEO spotkamy na rynku?
Agencje oczywiście różnią się znacząco między sobą. Wspomnieliśmy o bardzo dużych agencjach, w których pracuje zwykle nawet kilkaset osób, a każdy specjalisty jest maksymalnie obłożony klientami. W takim przypadku trudno liczyć na podejście indywidualne, a jedynie na schematyczne działania.
Często ofertę SEO możemy również otrzymać od agencji marketingowych, dla których jest to jedna z ofert. Zazwyczaj zajmują się one bardzo szeroko rozumianym marketingiem internetowym, a SEO bywa zlecane dla agencji zewnętrznych lub freelancerów. Nie wiemy wtedy de facto, kto zajmuje się naszą stroną, ale nie oznacza to oczywiście, że działania będą wykonane źle.
Na pewno warto wystrzegać się zdecydowanie tańszych niż cena rynkowa ofert, ponieważ pozycjonowanie stron kosztuje. Agencje stosujące zbyt niskie ceny nastawione są po prostu na zdobywanie jak największej liczby klientów bez prowadzenia konkretnych działań
Małe i średnie agencje są zazwyczaj optymalnym wyborem ze względu na adekwatne obłożenie pracą pozycjonerów i posiadanie odpowiedniego zaplecza technologiczne. Dla największych stron w Polsce nie będą jednak wystarczające.