Gdzie szukać dobrego pozycjonera

Pozycjonowanie to niezwykle popularna usługa związana z marketingiem w internecie. Użytkownicy codziennie zadają miliony pytań w Google, by następnie zamówić towar lub usługę. W zdecydowanej większości przypadków do konwersji dochodzi za pomocą jednego z pierwszych linków, które wyświetlane są na stronie z wynikami. Nic więc dziwnego, że każdy właściciel sklepu internetowego lub strony usługowej chciałby, by to jego strona www znajdowała się na najwyższych pozycjach w Google. Na rynku znajduje się mnóstwo specjalistów i agencji SEO, które oferują pozycjonowanie stron na bardzo zróżnicowanym poziomie i w bardzo różnych cenach. Na co zwrócić uwagę przy wyborze konkretnego pozycjonera? Kogo zatrudnić, by nasza strona internetowa była widoczna na pożądane frazy? Wybrać freelancera czy agencję?

Czym jest pozycjonowanie stron i dlaczego jest mi potrzebne?

Pozycjonowanie stron internetowych czy SEO (ang. search engine optimization) to zespół działań, których celem jest doprowadzenie do tego, by nasza strona znalazła się na oczekiwane frazy na jak najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. Pozycjonowanie możemy podzielić na działania na stronie, czyli on-site, które skupiają się na stworzeniu odpowiedniej jakości treści, przejrzystej struktury, zadbaniu o szybkość ładowania się strony, usunięciu błędów technicznych i dostosowanie do urządzeń mobilnych. Tak naprawdę w skład optymalizacji strony wchodzi znacznie więcej czynników, jednak chcemy tu jedynie zarysować ogólny zakres działań. Jeśli natomiast mówimy o działaniach off-site, to jest to pozyskiwanie wysokiej jakości linków do naszej strony, czyli linkbuilding.

Czy pozycjonowanie jest mi jednak do czegoś potrzebne? Czy reklamy Google Ads nie będą wystarczające, a może warto inwestować w reklamy Facebook Ads? Tak naprawdę warto dywersyfikować pozyskiwanie ruchu na swojej stronie i każdy z tych kanałów jest świetnym jego źródłem. W przypadku pozycjonowania mamy jednak kilka zalet, na które warto zwrócić uwagę. Przede wszystkim wyniki organiczne w dalszym ciągu są traktowane jako obiektywne. To znaczy, że wielu klientów ofertę czy odpowiedź na pytania znalezione na w pierwszych wynikach wyszukiwania będzie uznawać za bardziej wiarygodną niż konkurencji na niższych pozycjach.

Dobrze wykonywane pozycjonowanie to ten rodzaj marketingu internetowego, którego efekty będą utrzymać się przez dłuższy czas. Oznacza to, że potencjalni klienci mogą trafić na naszą stronę, nawet kiedy nie płacimy za działania SEO. Nie można tego powiedzieć natomiast o płatnych kampaniach reklamowych.

Czy zawsze jednak warto inwestować w pozycjonowanie serwisu? Wszystko zależy oczywiście od branży. Jeśli w naszym przypadku zdecydowana większość wyników w Google jest organiczna, to pozycjonowanie jest świetnym rozwiązaniem. Jeśli natomiast na interesujące nas frazy kluczowe wyświetla się mnóstwo reklam, to wymaga to głębszego przemyślenia.

Kim jest pozycjoner?

Pozycjoner to osoba, która zawodowo zajmuje się poprawą widoczności serwisów internetowych. W Polsce często możemy spotkać się z podziałem na pozycjonerów, czyli osoby, których zadaniem jest pozyskiwaniem linków do strony klienta i SEOwców, którzy specjalizują się w optymalizacji serwisów. W praktyce jednak nie można osiągnąć dobrych efektów, jeśli skupimy się tylko na działaniach zewnętrznych lub tylko wewnętrznych. Zdecydowana większość firm zajmuje się kompleksowo całym procesem. W przypadku jednak agencji mamy do czynienia ze specjalizacjami. Mamy więc do czynienia z fachowcami od doboru słów i contentu, linkbuilderami czy osobami od technicznej optymalizacji serwisu.

Co powinien umieć pozycjoner?

Pozycjonerzy wraz z rozwojem algorytmu Google muszą znacząco poszerzać swoją wiedzę związaną z SEO. Co jednak powinni wiedzie, by zająć się Twoją stroną kompleksowo?

Pozycjoner powinien umieć wykonać kompleksowy audyt SEO, zarówno pod kątem słów kluczowych i treści, ale także struktury, linkowania, błędów technicznych, indeksowania czy dopasowania do urządzeń mobilnych.

Aby było to możliwe konieczna jest umiejętność korzystania z narzędzi, dzięki którym możliwy jest dobór właściwych fraz kluczowych dla Twojej branży. Będą to między innymi Senuto, Ahref czy Semstorm.

Inne narzędzia, którymi powinien posługiwać się pozycjoner, by kompleksowo wykonać audyt SEO, to aplikację związane z analizą techniczną strony, Sitebulb, Clusteric czy Screaming Frog.

Pozyjoner powinien posiadać ponadto wiedzę z zakresu optymalizacji strony pod kątem szybkości ładowania się czy dopasowania jej do wymagań użytkowników mobilnych. W tym celu można wykorzystać narzędzie stworzone przez Google jak PageSpeed Insights czy Mobile-Friendly Test.

Pozycjoner powinien posiadać przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu HTML, CSS i innych technologii webowych, by móc samodzielnie wprowadzać zaproponowane zmiany.

Gdzie szukać pozycjonera? Jakich ofert od pozycjonerów unikać?

Pozycjonera z całą pewnością należy szukać, a nie dać się mu znaleźć. Powinniśmy odrzucić od razu wszelkie oferty, które przychodzą na nasze skrzynki mailową z informacjami, że nasza strona może być lepiej wypozycjonowana. Zazwyczaj są one rozsyłane przez firmy, które zajmują się masowo SEO i nie są w stanie poświęcić wystarczającej uwagi naszej witrynie. Ich zaletą jest zazwyczaj bardzo niska cena, ale wadą całkowity brak efektu.

Powinniśmy pamiętać, że pozycjonowanie wymaga czasu i nakładu pracy, więc nie może być absurdalnie tanie. Wszystkie oferty za kilkaset złotych również powinniśmy włożyć między bajki i sprawdzić poważne firmy, których ofertą jest nieco droższa, ale ich działania realnie wpłyną na naszą widoczność w sieci.

 

Gdzie szukać więc dobrych pozycjonerów? Świetnym miejscem są tematyczne grupy na Facebooku, które skupiają specjalistów SEO z całego kraju. Zazwyczaj ich członkowie podchodzą do swoich usług bardzo krytycznie, więc na pewno możemy tam szukać informacji o dobrych i kiepskich pozycjonerach.

Innym sposobem poszukiwania takich specjalistów jest poczta pantoflowa i polecenia znajomych, którzy sami korzystają z tego typu usług. Jeśli nikt z naszego otoczenia nie korzysta z usług pozycjonowania może zdecydować się na zadanie pytania na wspomnianych grupach w social mediach, ale także możemy napisać do firm, które posiadają wysokie pozycje w wyszukiwarce. Pamiętajmy jednak o tym, by nie sprawdzać stron ze swojej branży, ponieważ taki przedsiębiorca nie będzie chętny do podzielenia się danymi kontaktowymi.

Innym sposobem jest sprawdzenie stron firm pozycjonujących i odnalezienie na niej rekomendacji. Możemy zadzwonić do ich klientów i dopytać o to, czy są zadowolenie z oferowanych usług.

Na co zwrócić uwagę przy rozmowie z pozycjonerem?

Podczas rozmowy z pozycjonerem należy zwrócić uwagę na to, czy oczekuje od nas przygotowania briefu, czyli krótkiego opisu naszej działalności, wskazania konkurencji czy wytypowania ogólnych fraz kluczowych związanych z naszą branżą, a także budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na działania SEO. Warto zdawać sobie sprawę, że takie postawienie sprawy to bardzo dobry znak. Wiemy wtedy, że będziemy potraktowani indywidualnie. Kolejnym elementem, na który musimy zwrócić uwagę jest z całą pewnością audyt SEO i ustalanie strategii. Dobry pozycjoner powinien najpierw wykonać dla nas audyt SEO, a następnie szczegółowo nam go wytłumaczyć, wskazując, które jego elementy powinny być zrealizowane w pierwszej kolejności dla naszej domeny.

Sama strategia i dobór fraz kluczowych powinien być również z nami skonsultowany. To my jesteśmy specjalistami w naszej branży i wiemy, które słowa kluczowe nie będą z całą pewnością dla nas korzystne lub mogą przysporzyć nam problemów. Musimy być jednak otwarci na propozycję pozycjonera i wspólnie podjąć decyzję.

Powinniśmy mieć ponadto możliwość zerwania umowy w dowolnym momencie. Jest to bardzo istotne, ponieważ możemy zostać przywiązani do firmy, która nie spełnia naszych oczekiwań i płacić z jej usług nawet przez rok.

Ostatnim elementem, o którym chcemy wspomnieć, są comiesięczne raporty. Warto ustalić z czego się będą składały i co będą zawierały. Z całą pewnością nie możemy się zgodzić na to, by zawierały one jedynie wykaz pozycji.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt