Linkowanie do twojej strony to podstawa SEO. Wiedzą o tym nawet osoby, które nie zajmują się pozycjonowaniem. Bardzo szybko dowiemy się jednak, że linki do strony muszą być wartościowe, zróżnicowane, a co za tym idzie drogie. Jeśli chcesz zająć się pozycjonowaniem stron lub wiedzieć więcej o SEO zanim zlecisz taką usługę dla swojego sklepu internetowego, to z całą pewnością powinieneś przeczytać nasz poradnik. Dowiesz się z niego, czym jest profil linków, jakie są ich rodzaje i gdzie warto umieszczać wartościowe odnośniki do swojej witryny, by poprawić jej widoczność w wyszukiwarce Google.
Dlaczego należy pozyskiwać linki do swojej strony?
W sieci w wielu miejscach możemy przeczytać, że pozycjonowanie składa się z optymalizacji strony i linkowania. Zazwyczaj w pierwszej kolejności dobiera się frazy kluczowe i tworzy odpowiedniej jakości content, by roboty Google, jak i klienci mogli znaleźć naszą stronę w wynikach wyszukiwania. Jaką w tym wszystkim rolę pełni link building?
Linki od samego początku stanowiły kluczową część algorytmu Google, pomagając wskazywać wartościowe strony internetowe, które odpowiadałyby na zapytania użytkowników. Oczywiście w założeniach użytkownicy linkują z własnej woli do treści wysokiej jakości, które okazały się dla nich pomocne. W praktyce ten mechanizm został szybko wykorzystany przez firmy jako rodzaj marketingu, co doprowadziło do kupowania tysięcy linków z przypadkowych stron w celu poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Wszystko zmieniło się wraz pojawienie się Pingwina, czyli algorytmu, którego celem była penalizacja stron, do których prowadzą niskiej jakości linki. Od tej pory pozycjonerzy musieli zadbać nie tylko o ilość linków, lecz również ich jakość. Przy pozyskiwaniu linków warto zwrócić uwagę między innymi na to, jak dobrze strona www jest widoczna w wynikach wyszukiwania i jaki jest na niej ruch. Specjaliści z branży SEO posiadają również specjalne programy, które pozwalają ocenić jakość strony i potencjalną moc linku. Wiele specjalistów uważa ponadto, że linki powinny być tematyczne, a więc pochodzić ze stron, na których pojawia się podobna treść do tej w Twojej witrynie.
Rodzaje linków
Linki zwrotne, inaczej nazywane back linkami różnią się między sobą. Możemy tu wyróżnić kilka podziałów. Jeśli weźmiemy pod uwagę sam sposób umieszczenia linku, to może on być tekstowy ( anchor text), czyli słowo kluczowe jest podlinkowane za pomocą adresu url, który prowadzi do Twojej domeny. Możesz również pozyskać link za pomocą samego adresu url bez żadnej frazy lub też linkując obraz.
Linki do Twojej strony możemy również podzielić według dodanych do nich atrybutów. Zazwyczaj jest to ten element, który najbardziej interesuje seowców.
- Linki dofollow – jeśli do linki nie dodamy żadnego atrybutu, to automatycznie jest on linkiem dofollow. Co to oznacza? Jest to informacja dla robotów Google, że mają podążać za takim linkiem, a tym samym przeanalizować i zaindeksować treść, którą znajdą na stronie docelowej. Ten typ linku przekazuje ma najsilniejsze znaczenie dla seo, ponieważ przekazywany jest w ten sposób również jego moc. Są one nazywane również linkami pozycjonującymi.
- Linki nofollow – to takie, które zawierają instrukcję dla Google, by nie podążał za wskazanym linkiem zewnętrznym. Przez część branży seo nie są one cenione, jednak w ostatnich latach Google coraz częściej informuje o tym, że takie również mogą być brane pod uwagę jako czynnik rankingowy. Warto je zdobywać linki z tym atrybutem również ze względu na budowanie wiarygodnego profilu linkowania. Jeśli wszystkie nasze linki będą posiadać atrybut dofollow może byc dla algorytmu nienaturalne.
Całkiem niedawno Google wprowadził dwa nowe atrybuty: sponsored i UGC ( ang. User Generated Content). Pierwszy z nich ma dotyczyć zakupionych linków w artykułach sponsorowanych. W gruncie rzeczy nie różni się on znacząco od atrybutu nofollow. Drugi z wymienionych atrybutów ma dotyczyć treści tworzonych przez użytkowników na forach internetowych.
Gdzie umieszczać linki do swojej strony
Wiemy już, że linki należy zdobywać i że warto zadbać o to, by były one silne i zróżnicowane. Od czego jednak zacząć poszukiwania odpowiednich lokalizacji do link buildingu? Istnieje kilka typowych miejsc, w których warto umieszczać swoje linki przychodzące. Przedstawimy je Wam poniżej razem z ich plusami i minusami.
Fora internetowe
Nie wszyscy pamiętają, że w czasach przed powstaniem social mediów życie internetowe toczyło się właśnie na forach. Można było znaleźć fora internetowe na niemal każdy temat, na których mnóstwo użytkowników prowadziło gorące dyskusje. Takie serwisy generowały dużo treści i ruchu, więc szybko stały się celem pozycjonerów, którzy mogli w prosty sposób umieścić na nich link do pozycjonowanej strony internetowej. Dziś również fora internetowe są typowym miejscem do pozyskiwania linkowania zewnętrznego. Wiele z nich straciło jednak na znaczeniu po odejściu większości użytkowników lub poprzez zbytnie zaspamowanie przez linki służące do pozycjonowania stron.
Jak więc wykorzystać fora internetowe do pozycjonowania? Przede wszystkim sprawdźmy, czy wątki są na nich rozbudowywane przez zwykłych użytkowników, a nie przez boty, które generują przypadkową treść z linkiem. Sprawdźmy również, czy każdy post na danej podstronie nie zawiera linku, ponieważ w takim przypadku nasz link building może nie mieć zbyt wielkiej mocy, bowiem im więcej linków, tym słabsze ich działanie pozycjonujące. Dobrze jest również sprawdzić, czy forum ma wiele zaindeksowanych wątków. Jeśli tak, to warto dodać tam link do swojej witryny w wątku zbliżonym tematycznie do oferowanych przez nas towarów lub usług.
Warto pamiętać o tym, że dodanie linku na forum jest darmowe, co jest sporą zaletą. Często jednak administratorzy forum wymagają, by przed dodaniem linku napisać przynajmniej 3 dłuższe posty. Warto więc zwrócić na to uwagę. Innym aspektem, o którym nie powinniśmy zapominać jest fakt, że większość forów w Polsce automatycznie dodaje atrybut nofollow do linku.
Blogi, czyli artykuły sponsorowane
Blogi i content marketing miały być odpowiedzią na linki niskiej jakości. Rzeczywiście ten sposób zdobywania linków jest bardzo popularny w ostatnich latach. Decydując się na to rozwiązanie mamy wiele możliwości, ponieważ możemy dokonać publikacji w szanowanych serwisach z branży o wysokich parametrach SEO i ruch organicznym. Możemy stworzyć ciekawy poradnik dla użytkownik i umieścić w nim link dofollow. Jeśli dobrze wybierzemy serwis możemy upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Z jednej strony pozycjonujemy swój serwis za pomocą linku dobrej jakości, z drugiej prowadzimy działania wizerunkowe, które mają zachęcić użytkownika do zakupu.
Należy jednak pamiętać, że są to działania znacznie droższe. Ceny artykułów mogą wahać się od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy. Warto za każdym razem przeanalizować, czy zakupiony link przyniesie oczekiwany rezultaty. Często bowiem linki za kilka tysięcy złotych w szanowanych serwisach znajdują na stronach, do których Google nie może dotrzeć ze względu na brak linkowania wewnętrznego ( strona nie jest więc zaindeksowana i robot Google nie może „przejść” po linku do naszej strony). W takim przypadku korzyści mogą być znacznie niższe niż koszty. Warto więc w tym przypadku uważnie dobierać serwisy. Dla ułatwienia publikacji możemy skorzystać z takich serwisów jak Whitepress czy Linkhouse, które grupują oferty i są platformami pośredniczącymi w publikacji artykułów sponsorowanych.
Strony partnerów
Jeśli jednak nie mamy odpowiedniego budżetu, a współpracujemy z innymi firmami, możemy pokusić się o zdobycie linku ze strony partnera. W niektórych przypadkach możemy się takimi linkami wymienić lub nawet pokusić się o artykuł gościnny. Minusem jest oczywiście fakt, że w większości przypadków nie mamy nieograniczonej liczby partnerów i często wymaga to od nas większego zaangażowania.
Komentarze
Niektóre serwisy, w których nie możemy wykupić artykułów sponsorowanych umożliwiają wystawianie komentarzy z linkiem. Często, podobnie jak w przypadku forum internetowego, musimy najpierw stworzyć kilka postów bez linku. Warto pamiętać o tym, żeby stworzyć komentarz, który będzie pomocny, a nasz odnośnik do strony będzie je rozwinięciem. W ten sposób zwiększamy swoją szansę na to, że moderatorzy go nie usuną.
Private Blog Network, czyli własne zaplecza SEO
Bardziej kosztownym i pracochłonnym rozwiązaniem jest posiadanie własnego zaplecza SEO, czyli dodatkowych blogów, które prowadzimy . Jest to technika, która wraca do łask. Dzięki prowadzeniu samodzielnie blogów mamy pełen wpływ nie tylko na treści, które się tam znajdują, ale również na linki wychodzące. Dlaczego to ważne? Jak już wspomnieliśmy wcześniej: im więcej linków wychodzących, tym są one słabsze. Załóżmy, że kupujemy artykuł w renomowanym serwisie. Po roku będzie on miał najprawdopodobniej mniejszą wartość, ponieważ właściciel serwisu umieścił na nim sporo kolejnych linków zewnętrznych. Jeśli sami jesteśmy właścicielem takiego serwisu, to mamy nad tym pełną kontrolę.
Katalogi i NAP-y
Katalogi firm i NAPy ( ang. Name, adress, phone) to świetny sposób na zdobycie swoich pierwszych linków. Są te serwisy, które najczęściej za niewielką opłatą pozwalają na stworzenie wizytówki firmy wraz z linkiem. Warto pamiętać, że najczęściej możemy umieścić tylko link do strony głównej, a nie do podstron. Dawniej katalogi były jednym z głównym sposobów pozyskiwania linków. Obecnie należy traktować je jako dodatek.
Linki z uczelni wyższych i serwisów ogłoszeniowych
Można również zdobywać linki w sposób bardziej kreatywny. Jednym z ciekawszych sposobów jest stworzenie ofert dla uczelni wyższych ( np. stażu ) i rozesłanie do takich placówek mailem. Jeśli placówka opublikuje treść takiego ogłoszenia, to zyskamy bardzo wartościowy link. Innym rozwiązaniem jest stworzenie ogłoszeń o pracę w popularnych serwisach, gdzie również umieszczamy swój link. Takich rozwiązaniach można wymyślić naprawdę mnóstwo i warto to robić, ponieważ większość osób zajmujących się SEO poprzestaje na zdobyciu linków z forów i artykułów sponsorowanych. W kreatywny sposób możemy zdobyć natomiast linki, które posiada niewiele stron i są one dzięki temu bardzie wartościowe.