Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Jeśli ktoś bez żadnej analizy udzieli Ci konkretnej odpowiedzi na to pytanie, to jest to znak, żeby z taką osobą nie robić żadnego biznesu. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że koszt pozycjonowania stron jest uzależniony od wielu czynników, które należy wziąć pod uwagę przy wycenie. Zależy on między innymi od branży, wielkości sklepu, trudności wybranych fraz i ich konkurencyjności, a także od tego, kto i w jakim zakresie będzie prowadził te działania. Inny cennik pozycjonowania e-commerce przedstawi Ci agencja SEO, a innego budżetu będzie od Ciebie oczekiwał freelancer. W poniższym tekście postaramy Ci się przedstawić widełki poszczególnych etapów optymalizacji, pozyskiwania linków czy content marketingu, które przekładają się widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak głęboko będziesz musiał sięgnąć do portfela i dlaczego, to koniecznie przeczytaj poniższy tekst.

Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?

Zanim zamówisz usługę pozycjonowania sklepu internetowego warto wiedzieć, za co zapłacisz. Jeśli będziesz chciał podejść do tematu w sposób kompleksowy i realnie zwiększyć ruch na stronie, konieczne będzie przeprowadzenie szeregu działań, dzięki którym wyszukiwarka Google zacznie wyświetlać podstrony z Twoimi produktami na najwyższych pozycjach.

W pierwszej kolejności musisz ponieść koszty audytu SEO i optymalizacji strony internetowej. Warto pamiętać, że jest to tylko pozornie koszt jednorazowy. Warto bowiem przeprowadzać takie działania okresowo, by dopasowywać się do “oczekiwań” robotów Google, jak i użytkowników. W ramach technicznego audytu sprawdzana jest między innymi szybkość strony, dopasowanie do urządzeń mobilnych, linkowanie wewnętrzne i architektura informacja wraz z linkami wewnętrznymi, a także szereg błędów ( 404, 500 etc, które specjalista SEO sprawdza między innymi w Google Search Console).

Zalecenia z audytu powinny zostać wdrożone, by móc przejść do kolejnych działań. w niektórych przypadkach zajmuje się tym agencja, w innych Twoi programiści.

W dalszej kolejności przychodzi czas na dobranie właściwych słów kluczowych i tworzenie treści, dzięki którym roboty Google będą mogły stworzyć bazę danych o Twojej stronie w swoim indeksie. Wysokiej jakości treści w połączeniu z pozyskiwaniem wartościowych odnośników będą w stanowić rdzeń procesu pozycjonowania.

Od czego zależy cena pozycjonowania sklepu internetowego?

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego może się od siebie drastycznie różnić ze względu na kilka czynników. Należy wziąć pod uwagę między innymi branżę, wielkość strony, ilość wraz z trudnością słów kluczowych, a także wykonawcę. Poniżej piszemy więcej o każdym z tych elementów.

Branża

Branża to jeden z najważniejszych czynników, który ma wpływ na wycenę pozycjonowania stron internetowych. Jeśli Twój sklep zawiera bardzo popularne produkty, które sprzedawane są przez wielu konkurentów, którzy inwestują spore środki w marketing w wyszukiwarce, tym Twój budżet będzie musiał być większy. Dobrym przykładem drogich do pozycjonowania branż jest moda ślubna lub popularne produkty dla małych dzieci. Jeśli natomiast Twoja strona sprzedaje mniej popularne produkty i nie masz zbyt dużej konkurencji, to cena może być nieco niższa. W przypadku bardzo konkurencyjnych branż warto sprawdzić, czy pozycjonowanie będzie dla Twojej strony najlepszym rozwiązaniem. Być może Google Ads będzie dla Ciebie lepszym rozwiązaniem, ponieważ da Ci szansę na znalezienie się w widocznych pozycjach w płatnych wynikach wyszukiwania. Wspomniane branże jednocześnie często inwestują w płatną reklamę, więc uzyskanie wysokiej pozycji może okazać się dla Ciebie nieefektywne, jeśli kilka płatnych wyników przykryje całkowicie Twoją stronę widoczną w wynikach organicznych.

Wielkość

Większa strona, to zazwyczaj wyższy koszt audytu i optymalizacji. Jeśli jednocześnie będziesz chcieć zadbać o widoczność wielu produktów, to również tworzenie opisów produktów, tekstów blogowych, a także linków do nich mogą być bardzo kosztowne.

Ilość i trudność słów kluczowych

To właściwie wypadkowa dwóch poprzednich punktów. Jeśli zajmujesz się konkurencyjną branżą i posiadasz duży sklep internetowy, to koszt działań musi być skalowany w stosunku do Twoich oczekiwań. W takim przypadku warto podejść do kosztów pozycjonowania stron www rozsądnie. Jeśli nasz sklep ma szeroką konkurencję warto sprawdzić frazy, które nie są przez nich pozycjonowane, a także postawić na długi ogon, czyli frazy bardziej szczegółowe. Te ostatnie wyszukiwane są nieco rzadziej, ale jednak przez osoby, które są bardziej zdecydowane na zakup, np. buty nike air max 720 czerwone zamiast nike airmax. Twoje koszty będą dzięki temu mniejsze, a szansa na konwersję mniejsza.

Kto realizuje działania i w jakim zakresie?

Przechodzimy ostatecznie do wykonawcy. Możesz zdecydować się na freelancera, który będzie w stanie zaoferować Ci niższą ceną, ale zazwyczaj nieco mniejszy zakres działań i dostępność. Z drugiej strony możesz wybrać profesjonalną agencję, w której za każdy element optymalizacji pozycjonowania będzie odpowiadał inny specjalista – za wszystkich tych specjalistów jednak zapłacisz. Jeśli w Twojej firmie masz dział marketingu lub dział IT, to część działań możesz wykonać we własnym zakresie, np. tworzenie części tekstów według wytycznych agencji lub wdrożenie zaleceń audytowych. Pamiętaj, że aby działania były prowadzone w efektywny sposób należy dać dostęp specjaliście do takich narzędzie jak Google Analytics czy Google Search Console. Zadbaj więc o podpisanie NDA dla własnego bezpieczeństwa.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego – audyt i optymalizacja

Wspomnieliśmy już o tym, że od audytu i optymalizacji należy zacząć działania związane z poprawą widoczności Twojego sklepu. Czasami jest to element pomijany przez tak zwane “tanie pozycjonowanie”. Jeśli jednak zależy Ci na skuteczności, to koniecznie zainwestuj w audyt. Jego cena będzie zależała od wielkości Twojej strony, jak i jego szczegółowości. W niektórych przypadkach do audytu SEO dodawany jest również Audyt UX. W przypadku małych sklepów cena może być niższa niż 1000 zł. W przypadku sporych rozmiarów serwisów e-commerce koszt takie audytu może wynosić kilka tysięcy złotych.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego – teksty 

W przypadku tekstów, które potrzebne są na Twojej stronie, żeby być obecnym w wynikach wyszukiwania cena również może się znacząco różnić. Jakich treści potrzebujesz? Będą to opisy produktów, które powinny być oryginalne i wyczerpujące, artykuły poradnikowe na blogu, które przyciągną użytkowników, a następnie przekierują ich do konkretnych produktów. Jednocześnie możesz potrzebować treści, które pojawią się w artykułach sponsorowanych w ramach linkbuildingu.

Ile to wszystko może kosztować? Jeśli Twoi pracownicy przyjmą wytyczne od agencji i zaczną pisać teksty, to możesz sporo zaoszczędzić, jednak sam dobrze wiesz, że maja swoje zadania i jest to raczej mało prawdopodobne. Jednak pomoc w przesyłaniu informacji o produktach do agencji może okazać się nieoceniona. Tutaj znowu freelancer prawdopodobnie zleci na zewnątrz pisanie treści. W zależności od jakości może to być koszt od 10 do 50 zł za tysiąc znaków, czyli tekst na 3 tysiące znaków może kosztować od 30 do 150 zł, jednak w przypadku specjalistycznych treści może on być nawet kilkukrotnie wyższy. W przypadku agencji należy doliczyć marżę.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego – cena linków

Dochodzimy wreszcie do linków. Jeśli zdecydujesz się na freelancera to najbardziej typowe linki z forów mogą Cię kosztować często między 5 a 10 zł za jeden post z odnośnikiem prowadzącym do Twojej strony. Jednocześnie warto przyznać, że wiele z tych linków nie będzie najlepszej jakości. Wielu specjalistów decyduje się na działania bardziej precyzyjne, oparte na analizie linkowania konkurencji i precyzyjnym linkowaniu, gdzie kosz jednego linka jest 10 krotnie droższy. Innym rodzajem zdobywania linków są natomiast artykuły sponsorowane. Im bardziej popularniejszy serwis, tym koszt takie publikacji jest większy. Najtańsze zaczynają się poniżej 100 złotych, najdroższe kosztują nawet kilka tysięcy. W wielu przypadkach nie warto płacić wielu tysięcy za jeden artykuł, jeśli zależy nam przede wszystkim na skutecznym pozycjonowaniu, a nie działaniach PR. Do kosztów takiej publikacji należy doliczyć również cenę napisania artykułów.

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt