Jak działa google ads

Google Ads ( dawniej Google Adwords) to system reklamowy firmy Google, który pozwala na wyświetlenie dopasowanych reklam Twoim potencjalnym klientom. W odróżnieniu od pozycjonowania, reklamy Google Ads umożliwiają natychmiastowe dotarcie do osób, które poszukują Twoich produktów lub w usług, nawet jeśli Twój budżet nie jest początkowo zbyt wysoki. Ich ogromną zaletą jest możliwość wyboru nie tylko formatu reklamy czy stawek, lecz również tego, jakiemu użytkownikowi zostanie ona wyświetlona. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są podstawowe rodzaje kampanii reklamowych, za co płacisz i jak mierzyć konwersję tych działań.

Google Ads (adwords) – czym jest i jak działa?

Google Ads to rozbudowany system reklamowy, który pozwala na wyświetlenie reklamy zarówno w wynikach wyszukiwania Google (linki sponsorowane), jak i w sieciach reklamowych ( na stronach internetowych, przed lub w trakcie wyświetlania wideo czy w aplikacjach). Zanim opiszemy bardziej szczegółowo typy kampanii wyjaśnimy najpierw jak działa Google Ads na przykładzie klasycznej reklamy w wyszukiwarce. Sam mechanizm wyświetlania reklamy jest tu dosyć prosty. W trakcie ustawiania kampanii wybieramy słowa kluczowe, po wpisaniu których reklamy pojawi się na liście z wynikami wyszukiwania (ponad i pod bezpłatnymi organicznymi) jako pogrubiony nagłówek z krótkim opisem i oznaczeniem reklama.

Za co płacisz? W przypadku reklam tekstowych w wyszukiwarce płacisz za kliknięcie, czyli PPC ( ang. pay per click). W tym przypadku nie są pobierane opłaty za samo wyświetlenie reklamy użytkownikowi. Jednocześnie decydujemy o tym, komu taka reklama się wyświetli. Możemy wybrać między innymi lokalizację, płeć czy zainteresowania, dzięki czemu rzeczywiście możemy dotrzeć do potencjalnych klientów.

Ok, ale skoro miejsca na reklamę są ograniczone, a w niektórych branżach reklamodawców jest sporo, to skąd Google wie, która reklama powinna zostać wyświetlona? Trzeba wiedzieć, że o tym, która kreacja pojawi się w wynikach wyszukania na daną frazę lub zapytanie, decyduje licytacja w czasie rzeczywistym. Nie zawsze jednak najwyższy koszt kliknięcia (CPC – cost per click) jest jedynym czynnikiem, który brany jest pod uwagę przez algorytm Google. Równie istotny jest wynik jakości samej strony docelowej, jak i konkretnej reklamy. Ponadto o tym, czy Twoja reklama pojawi się w wynikach wyszukiwania zdecydują ustawione przez Ciebie dodatkowe kryteria wyszukiwania jak na przykład lokalizacja czy płeć użytkownika.

Dlaczego reklama Google Ads jest skuteczna?

Przede wszystkim między bajki należy włożyć teorię, że ludzie nie klikają w reklamy. Osoby zdecydowane na zakup produktu lub usługi w sieci korzystają bardzo często właśnie z płatnych wyników wyszukiwania. Wiele sklepów internetowych przeznacza swój budżet marketingowy w ogromnej części właśnie płatną reklamę w Google, które konwertuje znakomicie. Na czym polega sukces? Przede wszystkim mamy możliwość dotarcia do konkretnego i zdecydowanego na zakup klienta, który sam decyduje się na wpisanie odpowiedniej frazy w wyszukiwarce. Jeśli Twoja kreacja przyciągnęła uwagę klienta, to wejdzie on na Twoją dedykowaną podstronę, gdzie może dokonać zakupu.

 

Oczywiście o tym, czy tak się stanie, nie decyduje już Google, ale atrakcyjność Twojej oferty i środki perswazji użyte na Twojej stronie. Google daje jednak możliwości na zwiększenie szansy zakupu. Chodzi oczywiście o remarketing.

Wiemy bowiem, że czasami pierwsza wizyta w sklepie nie kończy się zakupem. Klient często potrzebuje czasu do namysłu, jednak nie powinien o Tobie zapomnieć. W tym celu na podstawie ciasteczek, które zostały pobrane przez jego przeglądarkę, wyświetlane są mu reklamy w postaci bannerów na innych odwiedzanych przez niego stronach internetowych. Użytkownik może więc skorzystać z linku, które ciągle acz nienachalnie mu podsyłasz, by sfinalizować transakcję.

Kampania Google Ads – optymalizacja

Aby nasze reklamy Google Ads przynosiły jak największy zwrot z inwestycji należy je ciągle testować i optymalizować. Aby w ogóle zacząć swoją przygodę z tym rodzajem marketingu musimy założyć konto Google Ads, a następnie skonfigurować w nim swoje kampanie reklamowe. Możemy ustawić ich dowolną liczbę, określając budżet i dodatkowe ustawiania dla każdej z osobna. Dodatkowo do kampanii przypisujemy grupy reklam, w ramach których występują podobne słowa kluczowe i podobne kreacje. Ich zniuansowanie pozwala nam na przetestowanie różnych strategii i wybranie tej najlepszej lub też na dotarcie do trochę bardziej zróżnicowanych odbiorców.

Przy optymalizacji kampanii nie powinniśmy się kierować jedynie współczynnikiem klikalności, czyli CTR. To, że nasza strona jest odwiedzana przez wielu użytkowników z płatnych wyników wyszukiwania nie zawsze jest dobrym znakiem. W wielu przypadkach może być wręcz przeciwnie. Grupa odbiorców, jak i słowa kluczowe mogą być na przykład zbyt szerokie, co oznacza, że użytkownik nie znajduje na stronie tego, czego szukał i opuszcza ją, a my zostajemy z rachunkiem do zapłacenia za tę wizytę.

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest ustawienie konwersji w koncie Google, które będą zliczały wartościowe z naszego punktu widzenia akcje. W przypadku sklepu internetowego może to być zakup, ale równie dobrze mikrokonwersją może być wyświetlenie nru telefonu lub pobranie pliku. Warto nie tylko śledzić konwersję, ale również eksperymentować z różnymi słowami kluczowymi, grupami, kreacjami, by ciągle optymalizować swoje kampanię Google Ads i optymalizować konwersję.

Rodzaje kampanii Google Ads

Jak już wspomnieliśmy, rodzajów kampanii Google Ads jest więcej. Warto uporządkować w tym miejscu podstawowe informacje, by mieć ogólny ogląd na to, w jaki sposób reklamować swój biznes.

Podstawowe rodzaje kampanii Google Ads to:

  1. Kampania Search
  2. Kampania PLA
  3. Kampania Display
  4. Kampania YouTube

To oczywiście nie koniec możliwości. Każda z tych kampanii ma dodatkowe możliwości konfiguracji i możesz służyć różnym celom. Poniżej opiszemy każdą z tych kampanii w sposób funkcjonalny z biznesowego punktu widzenia.

Kampania Search

Kampanię Search to inaczej kampanie tekstowe, które pojawiają się z w sieci wyszukiwania Google nad i pod wynikami bezpłatnymi. Przypominają swoim wyglądam wyniki organiczne, jednak posiadają dodatkowe oznaczenie “reklama”. Celem tych kampanii jest sprowadzenie na stronę klientów bezpośrednio zainteresowanych zakupem. Możemy tu ustawić słowa kluczowe, jak i określić podstawową charakterystykę użytkownika, któremu dana reklama powinna zostać wyświetlona. Opłata za reklamę to koszt kliknięcia w link, czyli CPC. W przypadku tego rodzaju kampanii warto pamiętać o tym, że zbyt ogólne słowa kluczowe mogą sprowadzić na naszą stronę ruch niskiej jakości, a tym samym doprowadzić do nieefektywnego wykorzystania budżetu, ponieważ zbyt duży procent wejść nie zakończy się konwersją.

Kampania PLA

Kampanie PLA, to z języka angielskiego Product Listing Ads i są to typowe kampanie sprzedażowe. Są to reklamy, które pojawiają się w oparciu o słowa kluczowe, jednak zawierają one zdjęcie produktu, jego nazwę, cenę i oczywiście brand sklepu. W tym przypadku również rozliczenie następuje za każdym kliknięcie. Tego rodzaju kampanie stosowane są przede wszystkim przez sklepy internetowe. Produktów nie dodajemy tu pojedyncze. Sama kampania oparta jest o feed produktowy, które zawiera linki do zdjęć, opisy czy id produktu. Taki plik wgrywamy do Google Merchant Center i cieszymy się wysokimi przychodami.

Kampania Display

W przypadku kampanii typu Display mamy do czynienia z reklamami graficznymi. Są one wyświetlane na stronach, które są partnerami sieci Google. Bardzo często są to kampanie remarketingowe, które podążają za użytkownikiem. Mogą być one rozliczane w modelu CPC, jak w przypadku poprzednich dwóch typów kampanii, ale również w płatności za tysiąc wyświetleń, czyli CPM.

Kampanie YouTube

Na pewno każdy z nas kojarzy również kampanie wideo w serwisie Youtube. Są to krótki firmy reklamowe, które użytkownicy mogą zobaczyć przed lub w trakcie oglądania treści na tej popularnej platformie. Mogą to być również propozycje na liście proponowanej przez YouTube. Niektóre reklamy mogą być pominięte, a niektóre nie. W tym przypadku mamy przede wszystkim z działaniami opartymi na budowaniu wizerunku. Można je rozliczać za koszt rozliczenia (CPY) lub za koszt tysiąca wyświetleń, czyli jako CPM.

Reklama Google Ads a SEO

Część właścicieli sklepów internetowych uważa, że w promocji swojej strony internetowej i zdobywaniu klientów należy wybrać albo SEO albo Google Ads. Tymczasem w większości przypadków te dwa kanały idealnie się uzupełniają. SEO to jedno z podstawowych działań, które długofalowo przynoszą bardzo dobre korzyści. Google Ads pozwala na uzyskanie efektów natychmiast. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że oba kanały pomagają w budowaniu wizerunku marki, a znane brandy są chętnie wybieramy. Jeśli więc pojawiamy się w wynikach płatnych i organicznych, to znacznie częściej przebijamy się do świadomości naszych klientów. Jednocześnie warto zauważyć, że liczba wyników na pierwszej stronie wyników wyszukiwania jest ograniczona. Im więcej miejsc na niej zajmiemy, tym mniej pozostanie dla naszej konkurencji. Obie usługi łączy jeden cel – sprzedaż. Warto sprawdzić obie metody i optymalizować je w celu uzyskania większych przychodów.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt