Jak działa pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron to usługa, o której słyszał praktycznie każdy właściciel witryny internetowej. Wielu z nas otrzymuje sporo reklam takich usług, a także słyszało o świetnych efektach tego rodzaju działań marketingowych. Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak działa pozycjonowanie stron www i co warto o nim wiedzieć zanim zlecisz SEO dla swojego sklepu internetowego, to z całą pewnością powinieneś poznać podstawy, dzięki którym lepiej wybierzesz agencję SEO lub samemu zajmiesz się marketingiem swojej witryny w wyszukiwarce internetowej.

 

Co to jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron to wszystkie działania, które możemy podjąć, by nasza witryna internetowa znalazła się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej. Prościej będzie zrozumieć tę ideę na przykładzie. Jeśli prowadzimy sklep rowerowy w Katowicach, to naszym celem będzie pojawienie się w wyszukiwarce Google, gdy nasz potencjalny klient wpisze odpowiednią frazę, np. sklep rowerowy Katowice.

 

Należy zdawać sobie sprawę, że pozycjonowanie stron związane jest z bezpłatnymi wynikami wyszukiwania, inaczej nazywanymi również wynikami organicznymi. Oprócz nich Google na niektóre frazy kluczowe wyświetla bowiem wyniki płatne (Google Ads) z napisem reklama. W ich przypadku zapłacimy za każde kliknięcie użytkownika w link. Od czego jednak zależy pozycja strony w wynikach wyszukiwania? Jak wyglądają działania SEO i jak zwiększyć widoczność swojej witryny? Odpowiedzi na te pytania nie są proste, zwłaszcza, że algorytm Google, który jest odpowiedzialny za ranking stron internetowych nie jest powszechnie znany. Postaramy się jednak przybliżyć istotę SEO w przystępny sposób w następnych akapitach.

Na czym polega SEO (pozycjonowanie stron internetowych)?

 

Pozycjonowanie stron oparte jest o działania wewnętrzne i zewnętrzne. W Polsce przyjęliśmy jednak często używać terminu optymalizacja na praktyki, które związane są z samą stroną internetową ( jej treść, kod, szybkość działania, dostosowanie do urządzeń mobilnych etc. ), natomiast wszystko, co związane jest ze zdobywaniem linków do naszej strony zazwyczaj nazywamy właśnie pozycjonowaniem. W praktyce jednak jedno nie może istnieć bez drugiego i z tego względu omówienie działań wewnętrznych i zewnętrznych jest koniecznie.

 

Audyt i optymalizacja techniczna strony

Roboty Google cały czas skanują ( crawlują) witryny internetowe, analizując ich treść, szybkość czy architekturę, a następnie przypisują je w swoim indeksie od odpowiednich fraz, nadając jednocześnie pozycję. Im wyższa, tym oczywiście lepiej, ponieważ użytkownik zwraca uwagę przede wszystkim na kilka pierwszych wyników wyszukiwania.

 

Zanim podjęte zostaną pierwsze działania konieczne jest zweryfikowanie aktualnego stanu witryny i określenie planu działania. Z tego względu najpierw przeprowadzany jest audyt seo, którego zadaniem jest sprawdzenie zarówno treści witryny, jak i czynników technicznych, które mogą utrudnić, a nawet uniemożliwić odnalezienie naszej strony przez roboty, a w konsekwencji przez naszych potencjalnych klientów. Aby pozycjonowanie stron mogło więc działać konieczne jest sprawdzenie, czy pozwalamy na indeksowanie się naszej stronie internetowej. W tym celu specjalista SEO weryfikuje, czy nasza strona nie jest zablokowana tagiem noindex w pliku robots.txt lub czy niektóre istotne linki nie blokują przejścia robota za pomocą tagu nofollow.

Podczas audytu sprawdzana jest również szybkość strony, jej dostosowanie do urządzeń mobilnych, a także, czy nie generuje ona szeregu błędów w specjalnym narzędziu, jakim jest Google Search Console. Jest to niezwykle istotne, ponieważ, jeśli zamiast poszukiwanego wyniku cały czas zwracamy pustą stronę z błędem 404, to bot Google zaklasyfikuję naszą stronę jako nieistotną, a tym samym ruch na stronie i konwersja spadną.

W dobie urządzeń mobilnych niezwykle istotna jest również szybkość ładowania się witryny i jej dostosowanie do urządzeń mobilnych. Jeśli o to nie zadbamy, to nasza widoczność będzie niska, a w skrajnych przypadkach nasza strona może w ogóle nie zostać zaindeksowana , a tym samym staniemy się niewidoczni dla użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google.

 

Wysokie pozycje naszej strony zależą również od szeroko pojętej treści, która się na niej znajduje. W trakcie audytu należy się więc skupić również na słowach kluczowych, na które jest ona widoczna, a także na tych, na które powinna być widoczna, dzięki stworzeniu dodatkowych tekstów i opisów. Opowiemy o tym poniżej.

 

Dobór słów kluczowych i rozbudowa treści na stronie

Proces pozycjonowania powinniśmy zacząć od dobrania odpowiednich słów kluczowych. To na nich powinna skupić się w pierwszej kolejności optymalizacja witryny. Będziemy dążyć do tego, by użytkownicy po wpisaniu wybranych przez nas fraz kluczowych trafili na naszą stronę. Jeśli wybierzemy je w nieodpowiedni sposób, to podjęte przez nas działania nie przyczynią się do wzrostu ruchu na stronie. Jak więc się do tego zabrać? Możemy zacząć od naszej intuicji, ale nie powinniśmy na niej poprzestać. Często nasze pojęcie o tym, jakie zapytania użytkownicy wpisują w Google w celu znalezienia towarów lub usług, mogą być dalekie od rzeczywistości. Warto więc skorzystać z profesjonalnych narzędzi jak Google Keyword Planner czy Senuto, by zweryfikować ilość wyszukiwań danej frazy, a także jej trudność pozycjonowania. Najczęściej wyszukiwane frazy są oczywiście najbardziej kuszące, ponieważ teoretycznie mogą nam zagwarantować duży przejść na stronę. Jeśli jednak nasza branża jest bardzo konkurencyjne, to uzyskanie satysfakcjonujących efektów może być kosztowne i czasochłonne. W takich wypadkach warto wybrać frazy z mniejszą liczbą wyszukiwań, czyli najczęściej zawierające więcej słów i będące bardziej konkretnymi pytaniami. Ich pozycjonowanie będzie prostsze, a jednocześnie możemy dotrzeć do klientów, którzy dokładni wiedzą, czego chcą i tym samym są bardziej zdecydowani na zakup. Warto pamiętać, że jeśli interesuje nas pozycjonowanie lokalne, to do fraz powinniśmy dodać nazwę miejscowości, w których świadczymy usługi.

 

Kiedy wybierzemy słowa kluczowe weryfikujemy, czy na naszej stronie znajdują się odpowiednie podstrony, które będą im odpowiadały. Z jednej strony będą to podstrony z towarami lub usługami, z drugiej artykuły, które odpowiadają szczegółowo na zapytania użytkowników. Każda taka podstrona powinna zawierać słowo kluczowe w meta tagach ( meta title i meta description), ale należy jednocześnie pamiętać, że te elementy są widoczne nie tylko dla robota Google, ale również dla użytkownik w wynikach wyszukiwania. Należy więc zadbać o to, by całość wyglądała naturalnie i przyciągała użytkownika.

W dalszej kolejności zabieramy się za optymalizację treści na stronie lub jej tworzenie. Najważniejszym elementem poza wspomnianym meta title jest nagłówek H1. Na każdej stronie powinien znajdować się tylko jeden i w nim również w naturalny sposób umieszczamy frazę kluczową. Pozostała część treści powinna być przed wszystkim oryginalna, ponieważ kopiowanie tekstu z innych stron może odbić się negatywnie na naszej widoczności. Tekst powinien być podzielony na sekcję z wykorzystaniem nagłówków H2, H3, H4 etc. Warto w nich zawrzeć pytania związane ze słowem kluczowym. Będzie to optymalne rozwiązanie dla użytkownika, który poszukuje konkretnej odpowiedzi, jak i dla SEO, ponieważ Google będzie w stanie połączyć naszą stronę z popularnymi zapytaniami.

 

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

 

Skuteczne pozycjonowanie nie może się odbyć bez linków. W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać jednak o własne podwórko, czyli linki wewnętrzne, a dopiero w dalszej kolejności pozyskiwać linki zewnętrzne. W przypadku swojej witryny pamiętaj o stworzeniu odpowiedniego menu z podziałem na kategorie, a także linkowanie wewnętrzne pomiędzy artykułami i produktami. Dzięki takiemu zabiegowi robot Google będzie w stanie dotrzeć do każdej podstrony, by ją zaindeksować i wyświetlić w wynikach wyszukiwania.

 

Na pozycję witryny mają wpływ oczywiście również linki zewnętrzne. Należy jednak pamiętać, że jeden wartościowy link będzie miał większy wpływ na pozycjonowanie niż setki spamerskich backlinków. Jak rozpoznać wartościowe witryny, z których warto pozyskiwać linki? W pierwszej kolejności powinny być to zaufane witryny o dobrej reputacji i podobnej tematyce. Jest to mgliste wyjaśnienie, jednak specjaliści SEO posiadają odpowiednie programy, dzięki którym możliwe jest stworzenie listy dobrej jakości domen ( bazującej na zamieszczonych na nich treściach i prowadzących do nich linkach). Świetną praktyką jest również sprawdzenie backlinków konkurencji. Dzięki nim zyskamy bazę wartościowych domen, z których również możemy spróbować zdobyć linki.

 

Jak mierzyć efekty pozycjonowania?

 

Wiemy już mniej więcej jak działa pozycjonowanie, ale jak mierzyć jego efekty? Przede wszystkim, jeśli zlecamy takie działania agencjom SEO powinniśmy wymagać od nich raportów. Co w nich powinno się znaleźć? Z jednej strony zakres przeprowadzonych działań związanych z optymalizacją i tworzeniem treści, z drugiej lista pozyskanych linków. Jednocześnie powinniśmy otrzymać raport pozycji dla wybranych fraz kluczowych. Bardzo ważne jest również sprawdzenie ruchu na stronie za pomocą Google Analytics. Jeśli wzrasta, to znak, że działania SEO są skuteczne.

Należy jednak cały czas mieć na uwadze to, że głównym aspektem, który liczy się w prowadzeniu takich działań marketingowych jest wzrost zysku i nowi klienci. Warto więc monitorować swoje przychody. Jeśli większy ruch na stronie nie wiąże się z zyskiem to warto zastanowić się nad tym, czy prezentowana przez nas oferta jest przedstawiona w optymalny sposób dla klienta lub czy na stronie nie pojawiają się problemy, które utrudniają użytkownikowi złożenie zamówienia. Możliwe również, że dobrane frazy kluczowe generują ruch, ale na naszą stronę przechodzą użytkownicy, którzy nie są zainteresowani zakupem. W takim przypadku warto pomyśleć o zmianie fraz kluczowych na bardziej sprzedażowe.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt