Jak działają wyszukiwarki internetowe

Wyszukiwarka internetowa to jeden z największych wynalazków ostatnich dziesięcioleci. Codziennie miliardy użytkowników wpisuje swoje zapytania, by po niecałej sekundzie otrzymać świetnie dopasowane wyniki wyszukiwania. Gdyby nie wyszukiwarka Google, Bing, Yahoo czy DuckDuckGo nasze życie byłoby o wiele bardziej skomplikowane. Musielibyśmy ręcznie przeszukiwać indeksy stron lub zapisywać adresy URL z różnych branż, by w razie potrzeby znaleźć niezbędne informacje. Większość z nas nie wie, jak działa program wyszukujący, a z całą pewnością jest to wiedza ciekawa, niezależnie od tego, czy zajmujesz się pozycjonowaniem, jesteś właścicielem strony internetowej czy zwykłym użytkownikiem internetu. Przeczytaj ten artykuł, by dowiedzieć się, jak to możliwe, że spośród miliardów stron algorytm jest w stanie wybrać te, które perfekcyjnie odpowiadają na pytanie o ból w prawym boku czy odnajdują dla Ciebie czerwone buty sportowe z Myszką Miki.

Czym jest wyszukiwarka internetowa?

Wyszukiwarka internetowa i przeglądarka internetowa – dla części użytkowników te dwa pojęcia wydają się być synonimami. Ten drugi termin to program zainstalowany na Twoim urządzeniu, który umożliwia pobranie, zinterpretowanie i wyświetlenie konkretnej witryny internetowej. Dobrymi przykładami są tu: Google Chrome, Firefox, Opera i Safari. Czym więc jest jednak wyszukiwarka internetowa ( ang. search engine)? To witryna, usługa on-line, która umożliwia wyszukiwanie stron www odpowiadających na pytania użytkowników. Wyszukiwarki stają się z czasem coraz bardziej zaawansowane, dzięki czemu możliwe jest odpowiadanie na naturalne pytania, a nawet wyszukiwanie głosowe. Jeszcze kilkanaście lat temu konieczne było wpisywanie słów w bezokolicznikach, by mieć szansę na trafienie na to, czego szukamy. Obecnie możemy wpisać słowa w odmianie, a nawet z błędem, a wynik, który uzyskamy będzie w większości przypadków zaskakująco trafny. Jak to możliwe? Jak działają wyszukiwarki internetowe? Okazuje się, że jest to złożony twór, jednak postaramy się omówić każdą składową w możliwie prosty sposób.

Jak działa wyszukiwarka?

Mniej więcej wiemy już, czym jest wyszukiwarka, ale jeśli chcemy dowiedzieć się jak działa, konieczne jest poznanie jej podstawowych elementów. Będą to roboty indeksujące ( funkcjonują również nazwy angielskie: spider i crawler), baza danych, indeks i program wyszukujący. Każdy z tych komponentów omówimy osobno.

Robot indeksujący

Robot (bot) – nazywany również pająkiem – to program, którego zadaniem jest “czytanie” i analizowanie treści stron internetowych łącznie z kodem HTML. Pająk może poruszać się między witrynami, jak i podstronami, korzystając z linków. To właśnie dzięki temu oprogramowaniu nasze strony są indeksowane i mogą być odnalezione w wynikach wyszukiwania. Robot indeksujący respektuje jednak ( przynajmniej w założeniach) nasze życzenia. Jeśli nie chcemy, by niektóre treści znajdujące się na naszej witrynie były przez niego dołączone do rankingu, możemy je zablokować w pliku robots.txt lub za pomocą tagu noindex. Możemy również wskazać robotowi, by za niektórymi linkami nie podążał, dodając do nich atrybut “nofollow“. Jak więc widzimy dobrze zaplanowana struktura linków wewnętrznych pozwala na to, by każda podstrona w naszej witrynie została zaindeksowana, dzięki czemu klienci będą mieli szansę znaleźć odpowiedni produkt lub usługę w szybki sposób po bezpośrednim zapytaniu z Google. Jednocześnie warto zadbać o to, by treści na naszej stronie były dobrej jakości i by prowadziły do nich również linki zewnętrzne. Im więcej zróżnicowanych i wartościowych odnośników do naszej strony, tym robot częściej ją odwiedza i tym wyższą pozycję w rankingu jej przyznaje.

Baza danych

Dane zebrane przez spidery przechowywane są w ogromnych bazach danych. Informacje o zaindeksowanych stronach nie są jednak pobierane do bazy tylko raz. Roboty nieustannie krążą po naszych stronach, zbierając informację. Jeśli zauważą jakąś zmianę, zapis o naszej stronie zostanie zmieniony w bazie danych. Oznacza to, że jeśli popracujemy nad rozbudowaniem i unikalnością naszej treści, możemy liczyć na poprawę naszej pozycji. Roboty wyszukiwarek przesyłają jednak informacje również o naszej konkurencji, a także zupełnie nowych stronach, które mogą zająć nasze ciężko wypracowane pozycje. Optymalizacja i pozycjonowanie stron są więc procesem ciągłym, ponieważ raz zdobyte przez nas pozycję nie są dane nam raz na zawsze.

Indeks

Każda biblioteka musi jednak posiadać swój indeks, ponieważ znalezienie w niej czegokolwiek byłoby niemożliwe. Nie inaczej jest w przypadku wyszukiwarek internetowych. Tworzony i aktualizowany jest więc na bieżąco indeks wyszukiwarki, w którym znajduje się liczba dostępnych stron wraz z przypisanymi do niej tytułami, opisami i słowami kluczowymi. Każda domena ma w indeksie swoje miejsce i precyzyjny opis, a także przypisany jest dla niej crawl budget, czyli maksymalna liczba podstron, które mogą zostać poddane indeksacji.

Google Bot przetwarza również informacje związane z obrazkami – kiedyś było to głównie oparte na tekście alternatywnym przypisywanym przez webmasterów do grafiki. Obecnie Google jest w stanie coraz lepiej samodzielnie interpretować zawartość obrazka, dostarczając użytkownikom jeszcze lepsze wyniki wyszukiwania. To właśnie z indeksu korzysta wyszukiwarka podczas wyszukiwania odpowiedzi na nasze zapytanie.

Program wyszukujący

Większość z nas utożsamia właśnie program wyszukujący z wyszukiwarką. Gdy użytkownik zada pytanie, program wyszukujący skanuje indeks, biorąc pod uwagę wiele czynników, by wynik był jak najbardziej zadowalający. Jest to między innymi lokalizacja, język, a także wiele innych czynników wchodzących w skład algorytmów Google, Bing czy DuckDucGo. Należy zdawać sobie sprawę, że algorytmy są dopracowywane cały czas. Po wybraniu i uszeregowaniu wyników w kolejności od najtrafniejszych, wyszukiwarka wyświetla wyniki użytkownikowi. Choć sam proces trwa zazwyczaj mniej niż sekundę, to należy zdać sobie sprawę, że jest on bardzo skomplikowany.

Google to najpopularniejsza wyszukiwarka w większości krajów. Wyjątkiem są tu między innymi Chiny, gdzie rynek jest zdominowany przez Baidu, a także Rosja, gdzie mniej więcej połowa wyszukiwan realizowana jest przez Yandex. Google zawdzięcza swoją pozycję przede wszystkim bardzo dobremu dopasowaniu do języków ojczystych, rozwijaniu coraz lepszych algorytmów i sztucznej inteligencji, a także wypracowaniu wielu usług komplementarnych jak system Android, tłumacz Google, YouTube etc.

Google nie pobiera opłaty za pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, jednak nad nimi bardzo często pojawiają się płatne wyniki, czyli Google Ads.

Jak można wpłynąć na pozycję wyszukiwarce internetowej?

Czy dobre pozycje danej witryny w Google są darmowe? Jest tak tylko teoretycznie. Ciągła praca nad stroną, jej optymalizacja, content marketing i zdobywanie linków w ramach pozycjonowania to stałe koszty, z którymi musi mierzyć się każdy, kto chciałby utrzymać swój sklep internetowy lub stronę usługową na dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania. Wynika z tego, że pozycja Twojej strony nie jest zależna jedynie od robotów indeksujących i algorytmu, ale również od Twoich działań. Na te wyniki można wpływać za pomocą powszechnie akceptowalnych metod, jak i z wykorzystaniem Black Hat SEO, o czym jednak nie będziemy pisać w tym artykule.

Metody wpływania na wyniki Google opierają się na poprawieniu technicznych aspektów strony, m.in. szybkości i dostosowania do urządzeń mobilnych, co jest szczególnie istotne od czasu wprowadzenie Mobile First Index, czyli metody indeksowania stron tylko ze względu na wersję mobilną danej strony.

Wpływ na pozycję mają rozbudowane, oryginalne treści, które dopasowane są pod konkretne frazy kluczowe, a także zdobywanie linków z innych wartościowych stron.

Należy pamiętać, że powyższe wskazówki są bardzo ogólne i w zależności od branży czy kraju algorytm może działać w sposób zróżnicowany. Częściowo jest to powiązane z praktykami wyszukiwania użytkowników, a częściowo z działaniami samych pozycjonerów, którzy swoją aktywnością również wpływają na zmiany algorytmu.

Dla uzyskania najlepszych efektów warto decydować się na wybór agencji SEO, która specjalizuje się pozycjonowaniu konkretnych branż w wybranych językach.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt