Pisanie tekstów pod SEO ma na celu oczywiście dotarcie do jak największej liczby użytkowników, którzy później mogą stać się Twoimi klientami. Współcześnie coraz częściej dbamy o to, by spełnić wymagania algorytmu Google, ale również czytelników, którzy poszukują w naszych tekstach odpowiedzi na swoje pytania. Z tego tekstu dowiesz się, jak pisać teksty SEO, by Twoje artykuły pojawiały się w wyszukiwarce na wybrane przez Ciebie frazy kluczowe, a także, by były one interesujące dla czytelników i pomogły poprawić Twoją konwersję. Przeczytaj poniższy poradnik, jeśli chcesz poprawić swój seo copywriting, ale również jeśli zlecasz takie działania na zewnątrz. Pamiętaj, że dobrze napisanie i zoptymalizowane tekstu obok linków (wewnętrznych i zewnętrznych) oraz technicznej warstwy serwisu to podstawa do zdobycia odpowiedniej widoczności w Google.
Słowa kluczowe – czym są, jak je wybrać?
Zanim zaczniesz pisać tekst seo musisz zastanowić się przede wszystkim nad tym, na jakie słowa kluczowe powinien się on pojawić w wyszukiwarce. Same słowa kluczowe to frazy i pytania, które wpisujemy w oknie wyszukiwania, do których algorytm dopasowuje najbardziej odpowiednie wyniki. Wybór takich fraz jest istotny, ponieważ będziesz tworzyć treści zoptymalizowane pod nie.
Jak więc je wybrać? Czy możesz po prostu podejść do tego intuicyjnie? Może to być dobry początek, ale należy pamiętać, żeby zawsze sprawdzić, czy rzeczywiście wybrane przez nas frazy są wyszukiwane przez użytkowników. Jako specjaliści w danej branży możemy mieć mylne wrażenie na temat tego, jak nasz potencjalny klient będzie szukał naszych usług w internecie. Czy są więc jakieś narzędzia, dzięki którym jesteśmy w stanie dobrać słowa kluczowe? Oczywiście, jest ich mnóstwo na rynku. Jeśli już na początku wybraliśmy kilka słów kluczowych dla naszej witryny, możemy skorzystać darmowego Google Keyword Plannera, dzięki któremu sprawdzimy jak często użytkownicy wyszukują wybrane przez nas frazy. Jednocześnie to narzędzie zasugeruje nam znacznie więcej słów kluczowych, które możemy wykorzystać w jednym albo wielu tekstach.
Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z płatnych narzędzi. W tym przypadku możemy skupić się między innymi na konkurencji. Mamy możliwość zweryfikowania tego, na jakie frazy widoczne są witryny innych firm z branży, a my nie. W dalszej kolejności możemy stworzyć teksty seo, które będą pokrywały te frazy kluczowe, zapewniając nam dodatkowy ruch. Jednocześnie w przypadku takich narzędzi możemy sprawdzić frazy kluczowe wspólne z konkurencją. Jeśli pojawiamy sią na znacznie niższych pozycjach niż inne witryny, to możemy nad tym również popracować, prosząc copywritera o rozbudowanie tekstów o wartościowy content. Taka optymalizacja powinna poprawić naszą widoczność, lecz z całą pewnością nie obejdzie się bez pozycjonowania, jeśli zależy nam na topowych pozycjach, a nasza branża jest bardzo konkurencyjna. O jakich narzędziach mówimy? W Polsce bardzo często korzystamy z: Senuto, Ahrefs. Semstorm czy Semrush.
Na co jednak warto zwracać uwagę przy ich wyborze? Czy zawsze należy wybierać tylko te z największą liczbą wyszukiwań? W wielu przypadkach optymalizacja i pozycjonowanie strony pod najczęściej wyszukiwane frazy kluczowe może okazać się bardzo kosztowna. Jeśli więc nie posiadamy ogromnego budżetu, to warto pomyśleć o wyborze słów long tail ( ang. długi ogon). Są to dłuższe, bardziej szczegółowe frazy, które odpowiadają na konkretne zapytanie użytkownika. Mogą być to również pytania, np.
- jakie buty do biegania?
- jakie buty do biegania dla początkujących?
- Jakie buty do biegania do 300zł ?
Takie frazy mogą stać się jednocześnie od razu naszymi nagłówkami w artykule, o czym powiemy nieco później. Przy wyborze fraz zawsze warto wybrać frazę główną, wzbogacić ją o podobne frazy poboczne, synonimy, a także pytania. Wspomniane wyżej programy bardzo ułatwiają ten proces.
Unikalność tekstów SEO – inspiruj się, ale nie kopiuj
Nie zacząłeś jeszcze pisać tekstu? To dobrze. Pamiętaj o tym, by artykuł był oryginalny. Nawet skopiowanie jednego akapitu może wpędzić Cię w kłopoty. Po pierwsze teksty chronione są prawami autorskimi i ich kopiowanie bez zgody autora jest karalne. Z drugiej strony jest to niezgodne z algorytmem Panda, który penalizuje zduplikowane treści ( a także zbyt krótkie i niskiej jakości). Jeśli Twoja podstrona zostanie uznana za duplikat przez roboty Google może znaleźć się na bardzo odległym miejscu w rankingu i żaden klient jej nie znajdzie, nawet jeśli doprowadzisz do niej mnóstwo linków. Warto więc włożyć trochę wysiłku w to, by stworzyć oryginalny tekst.
Jak długi powinien być tekst SEO?
Wspomniany przed chwilą algorytm Panda uderza nie tylko w teksty zduplikowane, ale również te zbyt krótkie i niskiej jakości. W wielu przypadkach dłuższe teksty sprawdzają się lepiej niż krótsze, jednak nie jest to złota zasada. Wydłużanie tekstu w nieskończoność wcale nie musi sprawić, że wyszukiwarka Google wyświetli naszą podstronę na pierwszym miejscu. Przy tworzeniu tekstu warto skupić się przede wszystkim na wyczerpaniu tematu, a także na weryfikacji długości tekstu konkurencji. Sprawdzenie innych witryn możemy przeprowadzić ręcznie, ale może również skorzystać z takich narzędzi jak SurferSEO czy Cont.ai, które same pokażą nam długość tekstu czy zagęszczenie słów kluczowych w tekstach konkurencji, które znajdują się na najwyższych pozycjach. Warto trzymać się raczej średniej długości dla swojej branży niż twardych wytycznych, że tekst SEO powinien mieć 3000 znaków.
Meta title i metadescription – czy warto o nich pamiętać?
Wiele osób pomija w tworzeniu tekstu meta tagi. Meta title i meta description to tytuł i krótki opis pod nim, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Meta title to ważny element optymalizacji każdej podstrony. Zazwyczaj przyjmuje się, że jego długość powinna wynosić od 55 do 70 znaków, jednak należy pamiętać, że te wytyczne się zmieniają. W tytule powinna być umieszczona nasza główna frazy kluczowa. Jeśli zostało nam parę znaków do wykorzystania warto zachęcić użytkownika do wykonania akcji, np. zadzwoń, zamów. Jest to tzw. CTA, czyli angielskie Call to Action.
Często jednak takie elementy umieszczamy dopiero w meta description. W tym miejscu również wypada zadbać o umiejscowienie frazy kluczowej. Mimo że ma to zdecydowanie mniejsze znaczenie dla SEO, to pojawienie się poszukiwanej frazy przykuwa uwagę czytelnika. Długość meta description powinna wynosić między 120 a 160 znaków. Zadbanie o odpowiednie meta tagi nie zawsze przekłada się na poprawę pozycji strony, jednak w bardzo prosty sposób może przełożyć się na poprawę współczynnika klikalności.
Tytuł i nagłówki w tekstach SEO – jak optymalizować?
Tekst powinien posiadać klarowną, hierarchiczną strukturę. Nasza najważniejsza fraz kluczowa powinna znajdować się na początku tytułu w znacznikach H1, które oznaczają nagłówek najwyższego rzędu. Warto zadbać o to, by tytuł poza frazą był chwytliwy i przyciągał uwagę. Często skuteczną praktyką jest tytuł w formie popularnego pytania. Innym rozwiązaniem jest natomiast zestawienie, czyli np. 5 najlepszych butów do biegania do 300zł lub „Top 10 samochodów dla początkującego kierowcy”.
W kolejnych nagłówkach H2 i H3 rozwijamy treść artykuł, również umieszczając w nich słowa kluczowe z długiego ogona, o których wspominaliśmy wcześniej. Warto jednak pamiętać o tym, by nie przesadzić z ilością takich fraz, ponieważ tekst będzie wtedy trudny w odbiorze dla czytelnika, co może znacząco pogorszyć konwersję.
Lead w tekstach SEO
Lead, to inaczej wstęp do artykułu. W tym miejscu musimy zachęcić użytkownika do przeczytania tekstu. Z punktu widzenia SEO warto jednak umieścić na jego początku nasze słowo kluczowe, by na nie właśnie trafił robot Google. Lead pełni więc funkcję zaproszenia zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów. Warto w nim zawrzeć główne przesłanie artykułu, wskazać korzyści dla użytkownika po jego przeczytania. Dobry wstęp to zazwyczaj 5 do 10 zdań.
Czytelność tekstu, pogrubienia, listowanie
Innym ważnym aspektem, o którym warto pamiętać jest czytelność tekstu. Akapity nie powinny ciągnąć się w nieskończoność. Lepszym rozwiązaniem jest krótkie, konkretne pytanie w śródtytule i wyczerpująca odpowiedź w czytelnie wydzielonych paragrafach. Jest to bardziej optymalne rozwiązanie zarówno dla robotów Google, jak i dla użytkowników. Jednocześnie warto stosować pogrubienie za pomocą znaczników strong. Wielu specjalistów z branży potwierdza, że umieszczenie fraz kluczowych w takich znaczników skuteczniej wskazuje algorytmowi, jakie treści są dla nas najistotniejsze.
Aby poprawić widoczność tekstu dobrze jest również stosować wszelkiego rodzaju listowania.
To oczywiście podstawowe zasady, o których powinniśmy pamiętać podczas pisania tekstów SEO. Na koniec warto jeszcze dodać, że w dalszym ciągu należy pamiętać o wykorzystaniu obrazków w tekstach i ich odpowiednim nazewnictwie ( nazwa plik, tekst alternatywny obrazka), a także o przemyśleniu linkowania wewnętrznego, które będzie pojawiało się w artykule – o tym aspekcie warto wypada myśleć już na etapie planowania tekstu, by nie wyglądało ono nienaturalnie. Innym ważnym elementem jest oczywiście również zastanowienie się, do jakiego odbiorcy kierujemy tekst. Jeśli jest to specjalista, to możemy zdecydować się na branżowe w słownictwo. W innym przypadku warto postawić na uproszczenia. Content marketing, który jest przemyślany i prowadzony konsekwentnie może zwiększyć znacząco ruch na naszej stronie. Warto więc zadbać o odpowiednią strategię i zatrudnienie dobrych seo copywriterów.