Jak poprawić pozycjonowanie strony

Stworzyłeś stronę internetową, wydałeś sporo pieniędzy na webmastera i profesjonalnego logo, ale klienci w dalszym ciągu omijają Twoją witrynę? Chciałbyś poprawić widoczność swojej strony internetowej w Google? Bardzo dobrze trafiłeś! Odpowiednia optymalizacja pod kątem SEO i pozycjonowanie pomogą przyciągnąć nowych użytkowników do Twojej witryny. Najpierw jednak musisz poznać kilka podstawowych terminów, takich jak fraza kluczowa, optymalizacja contentu czy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Dzięki tej wiedzy będziesz w stanie poprawić widoczność swojej witryny i zwiększyć na niej ruch.

SEO i optymalizacja strony w wyszukiwarce – dlaczego warto?

Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, zdobycie kolejnych klientów będzie wiązało się dla Ciebie z zyskiem. Jeśli zdecydowałeś się na stworzenie strony internetowej, to oczywisty znak, że dostrzegasz potencjał tego narzędzia w promocji własnej firmy. Teraz wypada zastanowić się, w jaki sposób użytkownicy trafiają na strony internetowe. Najczęściej kieruje ich tam wyszukiwarka Google. To właśnie wyniki wyszukiwania są dla większości z nas najbardziej oczywistym drogowskazem w poszukiwaniu ubrań, samochodów, dentysty czy paneli podłogowych. Skoro więc zdecydowana większość z nas swoje decyzje zakupowe podejmuje na podstawie wyników wyszukiwania Google, to z całą pewnością nie możesz pominąć tego kanału w swoich działaniach marketingowych.

 

Sam termin SEO, którym się w tym artykule posługujemy, to Search Engine Optimization, co możemy opisowo przetłumaczyć jako optymalizację witryn pod kątem wyników wyszukiwania. Jest to szereg działań podejmowanych na stronie, jak i poza nią, które mają doprowadzić do tego, że to właśnie Twoja strona będzie pojawiać się na istotne dla Ciebie zapytania na wysokich pozycjach Google. To oczywiste, że im wyższa pozycja, tym więcej wejść na stronę. Sam zakup lub skorzystanie z Twoich usług zależy oczywiście do wielu innych czynników, jednak pojawienie się potencjalnego klienta na Twojej witrynie i zapoznanie się go z Twoją ofertą to dobry początek.

Rozbudowa i poprawa contentu – treści na stronie

Jeśli chcesz poprawić pozycję swojej strony w Google konieczny jest najpierw odpowiedni plan działań. Warto w tym miejscu zacząć od audytu SEO i strategii SEO. Kwestie stricte techniczne zostawmy na potem. Zajmijmy się najpierw wszystkim, co związane jest z treściami obecnymi na Twojej stronie. Dlaczego to takie ważne? Wynika to z faktu, że w dużej mierze dobranie odpowiedniej strony internetowej do konkretnego zapytania użytkownika opiera się na właściwej zawartości leksykalnej, czyli opisach produktów, artykułach czy tekstach umieszonych w meta tagach strony.

Kluczem do sukcesu nie jest tu jednak wrzucenie ogromnych ilości przypadkowych treści luźno związanych z tematyką całej strony. Słowa kluczowe muszą być tu dobrane w taki sposób, by kierowały do nas użytkowników, którzy rzeczywiście chcą skorzystać z naszych usług. Jak sprawdzić, pod jakie frazy kluczowe optymalizować, np. sklep internetowy? Już wyjaśniamy!

 

Audyt SEO – słowa kluczowe

Aby dobrać odpowiednie słowa kluczowe, które pomogą nam zwiększyć ruch na stronie powinniśmy wykorzystać odpowiednie narzędzia. W Polsce najczęściej wykorzystywane są takie programy jak Senuto, Ahref, Majestic czy Semrush. Wszystkie one są płatne, jednak z całą pewnością oszczędzą nam mnóstwo czasu. Dzięki tym narzędziom możemy sprawdzić widoczność strony w wynikach Google Wszystkie te narzędzia pozwalają nam na zweryfikowanie, na jakie frazy w wyszukiwarce pojawia się nasza konkurencja. Możemy w ten sposób sprawdzić wiele podobnych stron i zebrać odpowiednie frazy, pod które warto optymalizować stronę.

Optymalizacja SEO: meta title (tytuł strony), meta description (opis strony) i adres URL

Robot Google cały czas sprawdza strony internetowe, przechodząc po linkach od jednej do kolejnej. Zebrane informacje pozwalają mu na właściwe zaindeksowanie stron www do odpowiednich tematyk i fraz kluczowych. Z tego względu zarówno strona główna, jak i podstrony produktów czy bloga powinny w jasny i jednoznaczny sposób wskazywać na to, co chcemy zakomunikować. Już sam adres URL powinien zawierać nasze słowo kluczowe. Bywa to również nazywane przyjaznym adresem URL, ponieważ jest to rozwiązanie doceniana zarówno przez użytkowników, jak i algorytm Google. Przeciwieństwem na pewno będą adresy w stylu: domena.pl/product19899.

Jednym z ważniejszych aspektów, które ułatwiają robotom Google sprawdzić zawartość strony są meta tagi w postaci tytułu i opisu strony. Widzimy je również na liście z wynikami wyszukiwania. Warto te elementy uzupełnić, korzystając z naszych słów kluczowych, odpowiednio dobranych do konkretnej strony kluczowej, dodając jednocześnie poboczne słowa kluczowe, które możemy dobrać korzystając ze wspomnianych wcześniej programów. Należy jednak uważać, by nie przesadzać. Zbyt duże nasycenie frazami kluczowymi może być bowiem szkodliwe.

Nagłówki, tworzenie treści – content marketing a widoczność

Pora na elementy związane z contentem, czyli nagłówki i same treści. Jeśli chcesz poprawić pozycję strony w Google i zwiększyć ruch, to właśnie odpowiednie treści na stronie są świetnym sposobem na przyciągnięcie nowych użytkowników. Mowa tutaj zarówno o treściach w postaci artykułów blogowych, które odpowiadają na pytania użytkowników, a następnie przekierowują do Twoich produktów, jak o podstronach samych produktów. Tego rodzaju treści na stroni są częścią content marketingu, o którym zapewne będziemy jeszcze pisać. Przejdźmy jednak do szczegółów.

Podstawową zasadą wykorzystywaną przy optymalizacji strony pod kątem SEO jest umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach. Najważniejszy jest oczywiście nagłówek H1. Zazwyczaj jest on tylko jeden. W kolejnych nagłówkach warto umieścić najczęściej zadawane pytania, natomiast w treści odpowiedzi na nie. Aby sprawdzić, jakie nagłówki niższego rzędu powinny się pojawić w Twoim artykule możesz sprawdzić strony konkurencji, a także programy wspominane wcześniej. Bardzo ciekawy rozwiązaniem są również specjalne edytory, które po wpisaniu kilku parametrów podpowiadają nam, jakie słowa powinny być przez nas użyte w nagłówkach, jak i w treści. Takie rozwiązanie znajdziemy między innymi takich programach jak Semstorm, Surfer SEO czy cont.ai.

Nie powinniśmy również zapominać o optymalizacji obrazków, co jest szczególnie istotne w przypadku branży modowej czy meblarskiej. Aby Google zaczął wyświetlać nasze grafiki pod odpowiednimi frazami musimy je w prawidłowy sposób opisać na poziomie nazwy pliku, jak i tekstu alternatywnego.

Architektura strony – linkowanie wewnętrzne

Wspominaliśmy już wcześniej, że roboty Google przechodzą od strony do strony za pośrednictwem linków. Warto więc stworzyć odpowiednia strukturę, dzięki której ta podróż w celu indeksowania podstron będzie przebiegała sprawnie. Strony, do których nie prowadzą żadne linki mogą zostać pominięte przez Google. Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie menu na stronie głównej, które pozwala dotrzeć do kategorii, podkategorii i konkretnego produktu w kilku krokach. Jednocześnie elementem nawigacyjnym są tzw. okruszki (ang.breadcrumb list), które pozwalają użytkownikowi w łatwy sposób przedostać się do kategorii, w której znajduje się przeglądany przez niego produkt. Tą samą drogą podąży również crawler Google. Pomocnym drogowskazem dla Google są również mapy strony.

Optymalizacja techniczna: szybkość ładowania strony, wersja mobilna strony, błędy

Treści to jednak nie wszystko. Warto również skupić się na kwestiach technicznych. Jeśli więc to zadanie będzie dla Ciebie zbyt skomplikowane, możesz je zlecić agencji SEO. Należy jednak poznać czynniki, które mają wpływ na widoczność serwisu. Warto tu zacząć od sprawdzenia, czy nie blokujemy naszej strony przed indeksowanie Google. Pomocne w tym celu będzie sprawdzenie pliku robots.txt, a także tagów noindex na poszczególnych podstronach. Jeśli korzystamy z tych komend w nieodpowiedni sposób, to wszelkie nasze działania związane z contentem czy linkami nie pomogą Ci zwiększyć widoczności w wynikach wyszukiwania.

Pozycja w Google może również ulec zmianie, jeśli popracujesz nad szybkością ładowania się strony i dopasowaniem jej dla urządzeń mobilnych. Jest to szczególnie istotne odkąd Google wprowadził Mobile First Index. Jeśli nie wierzysz, jak ważna jest responsywna strona internetowa, to sprawdź w swoim Google Analytics, ilu użytkowników trafia na Twoją stronę, korzystając z komórki. To istotny aspekt, który może również poprawić Twoją konwersję.

Warto również wyeliminować wszelkie błędy serwera czy błędy związane z usuniętymi stronami ( błąd 404). Takie dane możesz znaleźć w Google Search Console. Możesz również poprosić o pomoc specjalistów SEO lub swoich programistów

Linkowanie zewnętrzne do Twojej strony

 

Skuteczne pozycjonowanie stron nie może mieć miejsce bez linków przychodzących do naszej witryny, czyli backlinków. To właśnie one pomagają zwiększyć autorytet Twojej witryny i umieścić ją wyżej w wynikach wyszukiwania niż strony Twojej konkurencji. Warto pozyskiwać wiele linków do strony, ale jednocześnie warto pamiętać, by pochodziły one z wartościowych stron o podobnej tematyce. Proces linkbuidingu bywa trudny i pracochłonny. Warto tutaj również przeprowadzić analizę konkurencji, dzięki której będziemy mogli sprawdzić, czy dana domena będzie w stanie podnieść ranking naszej strony odpowiednim linkiem.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt