Jak prowadzić profile w social media

Posiadanie dobrze prowadzonych kont społecznościowych może zwiększyć Twoją widoczność w Internecie, pomóc Ci nawiązać kontakt z użytkownikami lub klientami oraz poprawić ogólną reputację i wizerunek marki. Konto social media to zwykle jeden z pierwszych wyników, jakie pokazują się w Google, kiedy ktoś wpisuje nazwę Twojej działalności, dlatego warto, aby to pierwsze wrażenie sprawiło, że odwiedzający będzie chciał dowiedzieć się więcej o Twojej ofercie. Jak zatem prowadzić swój profil tematyczny, żeby wzbudzić zainteresowanie użytkowników? Oto kilka użytecznych wskazówek.

Zrób audyt prowadzonych działań, żeby sprawdzić swój potencjał reklamowy

Jeżeli zajmujesz się marketingiem i reklamą swojej firmy w portalach społecznościowych, warto poświęcić trochę czasu na audyt istniejącej strategii. Dzięki niemu sprawdzisz, co działa, a czego brakuje w Twoich kampaniach. Audyt powinien obejmować:

  • przegląd wyznaczonych celów
  • zebranie danych z różnych platform społecznościowych: liczba odbiorców, zasięgi, wskaźnik zaangażowania, itp.
  • analizę wskaźników social media w celu znalezienia trendów, takich jak preferencje dotyczące treści
  • przegląd konkurencji, jej relacji z klientami i strategii komunikacji
  • weryfikację informacji udostępnionych w profilu firmowym oraz content planu
  • sprawdzenie regularności udostępnianych postów

Taki audyt będzie stanowić podstawę do ulepszania kampanii i osiągnięcia zadowalających wyników.

Poznaj swojego odbiorcę, aby angażować i promować się lepiej w social media

Znajomość grupy docelowej oznacza, że ​​rozumiesz, do kogo starasz się dotrzeć ze swoimi usługami. Zastanów się nad potencjalnymi odbiorcami już na etapie tworzenia treści. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że udostępniony content zainteresuje i zaangażuje Twoich potencjalnych klientów.

Odbiorcą docelowym w social media może być nie tylko grupa zainteresowana Twoimi produktami lub usługami, ale i użytkownicy, którzy znajdują wartość w publikowanych przez Ciebie treściach. Dotarcie do tych osób może zmaksymalizować ROI firmy w mediach społecznościowych.

 

Rozważając elementy określające, kim jest Twoja docelowa grupa odbiorców weź pod uwagę dane demograficzne takie jak wiek, płeć czy rasa, informacje społeczno-ekonomiczne jak zatrudnienie, stan cywilny i wykształcenie, a także zainteresowania.

Stwórz swój kalendarz mediów społecznościowych

Warto stworzyć kalendarz social media Twojej firmy dla każdego kanału, w którym chcesz się promować. Dzięki niemu zaplanujesz posty z wyprzedzeniem, a proces publikacji stanie się łatwy i bezstresowy. Pamiętaj, że niektóre posty radzą sobie lepiej na LinkedIn, inne na Facebooku czy Instagramie, dlatego przygotuj odpowiednie treści pod każdy z tych kanałów. Do kalendarza dodawaj również obrazy, hashtagi, podpisy, tagi kont, teksty alternatywne i wszelkie inne elementy, których będziesz potrzebować podczas publikowania. Dzięki temu niczego nie pominiesz i nie będziesz musiał szukać nowych inspiracji.

Nie zapomnij publikować grafik i zdjęć odpowiednich dla grupy docelowej

Od inscenizowanych ujęć produktów i zdjęć lifestyle’owych po grafiki i memy — treści wizualne mogą powiedzieć naprawdę sporo o Twojej marce. Aby stworzyć odpowiednie rodzaje obrazów pod kątem marketingu, warto rozpocząć współpracę z zespołem projektowym, który opracuje odpowiednią estetykę. Wygląd zdjęć i grafik (od schematów kolorystycznych po ustalone style) powinien być kluczowym elementem Twojej strategii w social mediach.

Po publikacji postów monitoruj obrazy, które zyskują największe zainteresowanie i zaangażowanie Twoich odbiorców. Jeśli to możliwe, dopasuj wizerunek Twojego biznesu na Facebooku, Linkedinie, Intagramie i innych social mediach do potrzeb i upodobań użytkownika. Może Ci w tym pomóc wykwalifikowana agencja social media.

Upewnij się również, że wszelkie treści, które tworzysz dla swojego brandu w mediach społecznościowych spełniają wymagania dotyczące obrazu.

Stwórz ciekawy opis w profilu społecznościowym, aby angażować klientów

Twój fanpage na Facebooku, Linkedinie, Instagramie czy Twitterze powinien zawierać informacje na temat Twojego biznesu. Pomyśl o tym jak o idealnym miejscu na umieszczenie głównych wartości Twoich produktów i usług. Prowadzenie social media to przecież rodzaj reklamy. Wykorzystaj pełen potencjał swojego bio, ale pamiętaj, że niektóre platformy, np. Twitter lub Instagram, pozwalają jedynie na napisanie krótkiego opisu.

 

Jeśli z kolei korzystasz z platformy takiej jak LinkedIn, sekcja „informacje” może mieć do 2000 znaków. To świetna okazja, aby wyjaśnić, czym się zajmujesz i zrobić dobre pierwsze wrażenie na nowych klientach. Aby to się udało, warto dodać coś więcej niż tylko prostą charakterystykę firmy i opis Twoich obecnych projektów. Zamiast tego stwórz historię z chwytliwym wezwaniem do działania. Możesz na przykład opowiedzieć, jak zacząłeś pracę w branży, w której pracujesz, co Cię w niej zainteresowało i jak potoczyła się Twoja ścieżka kariery.

Fanpage social media to również regularne analizy

Analiza wskaźników poszczególnych portali społecznościowych i zarządzanie nimi według pozyskanych danych jest ważnym krokiem w celu ustalenia, jak skuteczne było prowadzenie strony na Facebooku i innych profili social media. Co należy wziąć pod uwagę, aby jeszcze lepiej angażować swoich użytkowników i pozyskiwać nowych klientów?

  • Zaangażowanie: liczba interakcji, jakie Twój content reklamowy otrzymał od użytkowników social media
  • Wyświetlenia: ile razy użytkownicy Twojego profilu mogli zobaczyć Twoje działania w social mediach na swojej osi czasu, kanale lub stronie
  • Konwersje: ile razy dana osoba dokonała zakupu po kliknięciu Twojej treści
  • Wskaźnik odpowiedzi: czas potrzebny social media managerowi na udzielenie odpowiedzi na wiadomości od potencjalnego klienta. W tym wypadku warto również skorzystać z opcji automatycznych odpowiedzi

Stwórz strategię komunikacji firmy na Facebooku, Instagramie i innych kanałach social media

Zanim rozpoczniesz kampanię na Facebooku, Instagramie czy innych kanałach społecznościowych, musisz opracować strategię swojej firmy w social media. W większości przypadków warto skupić się na budowaniu strategii dla każdej platformy z osobna ze względu na różne role i zastosowania Twittera, LinkedIna, Facebooka i innych social mediów.

Oprócz uwzględnienia odbiorców, przyjrzyj się również następującym czynnikom:

Cel obecności w mediach społecznościowych

Co Twoja firma chce osiągnąć dzięki prowadzeniu fanpage na Facebooku i innych portalach? Chcesz budować większą rozpoznawalność marki wśród konsumentów, lojalność wśród dotychczasowych odbiorców, pozyskiwać klientów, reklamować swoje usługi? A może jest jakiś inny cel marketingowy, który chcesz osiągnąć?

Prowadzenie social media firmy

Co odbiorcy w Twojej branży chcą wiedzieć? Czy istnieją luki w treści, które Twoja firma może wypełnić, na przykład poprzez posty na blogu lub przewodniki, które można udostępnić na profilu firmowym w mediach społecznościowych? A może są liderzy branży, z którymi możesz się połączyć na różnych platformach? Czym się wyróżniasz? Czy opracowałeś styl komunikacji Twojej firmy w social media?

Prowadzenie profili social media to planowanie i systematyczność

Popularne marki w mediach społecznościowych stawiają na regularne prowadzenie Facebooka i pozostałych kanałów. Ty również możesz robić to skutecznie. Warto prowadzić swoje profile systematycznie, stawiając na stały kontakt z klientami Twojej strony. Wchodź w interakcję ze znajomymi i obserwatorami, zadawaj pytania, odpowiadaj na komentarze i włączaj się do dyskusji. Pamiętaj, że nie zainteresujesz nikogo Twoją ofertą, jeżeli dodajesz treści nie będą ciekawe i przydatne z perspektywy Twojego użytkownika. Dołączaj do grup, bądź aktywny, pomocny i dziel się wiedzą, która może przydać się innym.

Twórz zaawansowane reklamy social media, które inni chcą czytać

W zależności od celów marketingowych i planu usług, agencja zarządzająca naszym profilem może opracować najbardziej atrakcyjną strategię reklamową dla Twojej firmy. Jeśli chcesz zyskać zainteresowanie klientów, a także zachęcić użytkowników do zaangażowania na Twoich kanałach, Facebook Ads i inne reklamy są niezbędną składową prowadzonych działań.

Poszczególne platformy oferują różne typy reklam, a także różne cele. Na przykład Facebook pozwala tworzyć reklamy w celu zwiększenia świadomości marki, generowania potencjalnych klientów, zarabiania na wizytach w sklepie i nie tylko. Warto przyłożyć się do opracowania strategii takiej reklamy i odpowiednio określić grupę docelową, content, wezwanie do działania (CTA), czy koszt kliknięcia (CPC).

To wszystko są krytyczne czynniki, które wpływają na sukces branżowy każdej firmy. Możesz utworzyć reklamę z atrakcyjnym wezwaniem do działania, ale jeśli skierujesz ją do niewłaściwych odbiorców, nie zobaczysz oczekiwanych wyników.

Prowadzenie social media przez agencję – opcja, którą warto sprawdzić

Prowadzenie social media przez wykwalifikowaną agencję może znacznie podnieść wartość naszych profili społecznościowych. Wewnętrzny zespół marketingu nie zawsze ma czas, żeby regularnie prowadzić nasze firmowe konto na Instagramie czy Facebooku. Warto więc sprawdzić polecane firmy specjalizujące się w marketingu kanałów społecznościowych, nawet jeżeli ich cennik wydaje się na pierwszy rzut oka zbyt wygórowany. Prowadzenie social media przez zespół fachowców pomoże nam pozyskiwać nowych klientów, nawet kiedy sami nie będziemy w stanie dodawać regularnych postów.

Czy warto prowadzić kampanie na Linkedinie i jaki jest cennik?

Linkedin należy do jednych z najdroższych kanałów pod względem reklam. Pozwala jednak na bardzo dokładne targetowanie wybranych grup docelowych i w przeciwieństwie do Facebooka czy Instagrama pomaga trafiać do wybranych firm z danej branży. To kanał społecznościowy, na którym użytkownicy chętnie dzielą się swoim wiekiem, miejscem pracy, doświadczeniem i stanowiskiem, dzięki czemu targetowanie jest bardzo dokładne, a sama reklama się sprawdza pomimo wysokich kosztów.

Czy zaangażowanie w social media się opłaca? Podsumowanie

Prowadzenie social mediów to bardzo angażujące zadanie, ponieważ każdy portal społecznościowy ma własną charakterystykę i wymagania, którym trzeba sprostać. Instagram rządzi się zupełnie innymi prawami niż Facebook, Linkedin czy inne medium społecznościowe, a wykwalifikowany social media manager powinien znać te różnice i wykorzystywać je w swoich codziennych działaniach. Jeżeli chodzi o prowadzenie profili w mediach społecznościowych, warto wyważyć liczbę dodawanych treści i nie zalewać odbiorców zbyt wieloma tematami na raz. Każdy kanał społecznościowy to źródło rozrywki, informacji i odskocznia od codzienności, dlatego aby zyskać zainteresowanie klientów, trzeba na nie zapracować.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt