Pozycjonowanie - SEO
31.01.2022

Jak sprawdzić pozycjonowanie strony

Jak sprawdzić pozycjonowanie strony

Pozycjonowanie strony internetowej, czyli SEO, to usługa, o której słyszał niemal każdy przedsiębiorca. Darmowe wyniki wyszukiwania Google są jednym z najlepszych źródeł ruchu ze względu na to, że to sam klient trafia na naszą stronę, gdy szuka rozwiązania swojego problemu lub zaspokojenia jakiejś potrzeby. Chciałbyś sprawdzić widoczność strony w Google, ale nie wiesz jak? A możesz chcesz zweryfikować, czy agencja SEO wykonuje swoją prac w prawidłowy sposób. W poniższym poradniku odpowiemy na te pytania, a także udzielimy kilku wartościowych porad związanych z pozycjonowaniem w wyszukiwarce.

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie, czyli z angielskiego SEO (Search Engine Optimization) to podejmowanie wszelkich działań, które mają poprawić widoczność naszej strony na wybrane słowa kluczowe. Przez lata sposoby uzyskiwania wysokich pozycji w Google znacząco się zmieniały wraz z rozwojem coraz inteligentniejszych algorytmów. W związku z czym działania SEO z roku na roku są coraz bardziej kosztowne i czasochłonne. Nazwa darmowe wyniki wyszukiwania może być więc w tym miejscu nieco myląca dla klienta, który każdego miesiąca musi opłacić kilkutysięczną fakturę. W przeciwieństwie jednak do wyników płatnych, czyli Google Ads, efekty pozycjonowania przynoszą nam korzyści długofalowo, nawet jeśli chwilowo nie prowadzimy żadnych działań.

Dlaczego widoczność w wyszukiwarce jest ważna?

Czy widoczność w wyszukiwarce jest ważne? Zdaniem większości właścicieli stron internetowych zdecydowanie tak. Codziennie miliony osób w Polsce szuka usług i towarów w internecie, zmieniając się natychmiast w naszych klientów. Im więcej wartościowych fraz kluczowych wywołuje naszą stronę, tym większa szansa na zarobek. Jednocześnie warto zaznaczyć, że organiczne wyniki wyszukiwania cieszą się w dalszym ciągu znacznie większym zaufaniem niż płatne reklamy.

Dlaczego warto sprawdzać pozycjonowanie ?

Sprawdzanie pozycjonowania, a dokładniej pozycji naszej strony i generowanego z nich ruchu jest niezwykle ważne. Dzięki temu będziemy wiedzieć odpowiednio wcześniej, czy nasze przychody nie zaczną spadać i będziemy mogli wprowadzić działania naprawcze. Będziemy mogli również zareagować na zmiany algorytmu Google lub wzmożone działania naszej konkurencji, która zaczęła zajmować nasze pozycję. Oczywiście sprawdzanie pozycjonowania to również weryfikacja pracy zatrudnionej przez nas agencji lub specjalisty SEO. Z całą pewnością stała weryfikacja pozycji i ruchu na naszej stronie przyniesie nam długofalowe korzyści w postaci dobrej widoczności w wyszukiwarce.

Co wpływa na pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania?

Na pewno zastanawiasz się, co ma wpływ na pozycję strony i co dokładnie warto weryfikować, kiedy myślimy o sprawdzaniu pracy agencji SEO. Istnieje kilka czynników, które są zdecydowanie najważniejsze w tym przypadku:

  • techniczna optymalizacja – strona musi być najpierw poddana audytowi SEO, które będzie podstawą dalszych działań. Należy tutaj zweryfikować podstawowe błędy, czy strona może być indeksowana. Niezwykle istotne jest również szybkość ładowania się strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych czy linkowanie wewnętrzne.
  • treści – wielki wpływ na pozycję strony mają wysokiej jakości treści zoptymalizowane pod wyszukiwarkę Google. Bardzo często częścią oferty SEO jest tworzenie artykułów lub opisów produktów – warto je czasami sprawdzić.
  • linki – linki to tak zwany element off-site. Odnośniki ze stron wysokiej jakości mogą wpłynąć na naszą pozycję i warto je również sprawdzać w otrzymywanych raportach.

Co otrzymujemy od agencji SEO co miesiąc?

Jeśli zdecydowaliśmy się na pozycjonowanie z pomocą agencji, to z całą pewnością będziemy co miesiąc otrzymywać raport z prowadzonych działań. Jeśli takiego nie otrzymujesz, to jest to poważny błąd i raczej powinieneś zakończyć z taką firmą współpracę. Co znajdziemy w raporcie? Najczęściej będzie tam lista pozycji fraz kluczowych, na które jesteśmy pozycjonowaniu, lista linków, które zostały wykonane do naszej witryny, czasami również wymienione są tu napisane teksty i działania optymalizacyjne.

W niektórych przypadkach agencja udostępnia nam panel w zewnętrznym narzędziu, gdzie możemy na bieżąco obserwować zmiany pozycji. Mimo wszystko warto jednak wiedzieć, w jaki sposób monitorować swoją widoczność na wybrane frazy kluczowe.

Sprawdzenie i monitorowanie pozycji słów kluczowych

Pozycje swojej witryny, a także innych witryn, można sprawdzać na wiele sposobów. Opiszemy poniżej zarówno darmowe, jak i płatne sposoby.

Ręczna weryfikacja pozycji

Jest to zdecydowanie najbardziej mozolny sposób sprawdzania pozycjonowania i może on być niestety obarczony błędami, zwłaszcza jeśli podejdziemy do tego w nieodpowiedni sposób. Jeśli jednak nasza witryna jest niewielka, to jesteśmy w stanie dość szybko przeprowadzić całą weryfikację. Warto w pierwszej kolejności sprawdzić, czy w ogóle jesteśmy zaindeksowani w Gogole. W tym celu wystarczy wpisać w Google formułę site:domena.pl – oczywiście wstawiając nazwę swojej witryny. Dzięki temu uzyskamy dostęp do zaindeksowanych adresów URL. Następnie możemy zacząć sprawdzać frazy, na które jesteśmy pozycjonowani.

Jeśli żadne działania nie były jeszcze podejmowane możemy zacząć wpisywać nazwę swojej firmy, a także konkretnych usług lub towarów. Warto jednak pamiętać, że Google coraz częściej personalizuje wyniki. Jeśli więc często wchodzimy na swoją stronę, to może ona znajdować się znacznie wyżej w naszych wynikach wyszukiwania niż ma to miejsce w rzeczywistości. Z tego względu warto takich operacji dokonywać w trybie incognito. Innym ważnym aspektem, o którym należy pamiętać jest z całą pewnością geolokalizacja. Jeśli prowadzimy lokalny biznes, to nie sprawdzajmy pozycji swojej strony z odległych lokalizacji.

Darmowe narzędzie do sprawdzania pozycji – Google Search Console

Zależy Ci na sprawdzeniu pozycji swojej strony internetowej i chciałbyś to zrobić za darmo. Wcześniejszy sposób wydaje C się nieefektywny. Bardzo dobrze, zainstaluj rozwiązanie Google Search Console, dzięki któremu sprawdzisz wszystkie słowa kluczowe, jakie jesteś widoczny. Dodatkowe zweryfikujesz, ile razy Twoja strona została wyświetlona w wynikach wyszukiwania i ile razy kliknięto w link. Możesz również zweryfikować, na jakie frazy widoczny jest konkretny adres URL. Masz tutaj dostęp do danych historycznych. W Google Search Console sprawdzisz ponadto błędy na stronie czy widoczność w Google News.

Płatne narzędzia do sprawdzania pozycji w Google

Wcześniejsze narzędzie ma jednak swoje ograniczenia. Nie możesz dzięki niemu porównywać się z konkurencją, sprawdzać jej widoczności, ani monitorować konkretnych projektów SEO w łatwy sposób. Na szczęście na rynku jest sporo narzędzi stworzonych w tym celu. Możemy tu między innymi skorzystać z takich rozwiązań jak Senuto, Semstorm czy Ahref.

Każde z tych rozwiązań pozwala nam dodać słowa do projektów i monitoring fraz kluczowych dla własnej witryny, jak i dla witryny konkurencji. Jednocześnie dzięki niemu sprawdzimy, jaki potencjał ma każda fraz kluczowa, a także na jaki estymowany ruch możemy liczyć, jeśli poprawimy pozycję.

Sprawdzanie widoczności całej witryny

Sprawdzanie konkretnych fraz kluczowych ma oczywiście znaczenie dla weryfikacji naszej pracy lub pracy zatrudnionej agencji. Warto jednak regularnie sprawdzać również widoczność całej witryny, by ocenić wpływ zmiany algorytmu na naszą witrynę. Wspomniane narzędzie jesteśmy w stanie również wykorzystać do znalezienia dobrej jakości stron konkurencji i fraz kluczowych, na które się pozycjonują, co jest doskonałym źródłem inspiracji.

Warto pamiętać o tym, że poza samymi pozycjami wybranych fraz kluczowych warto wykorzystać takie narzędzie jak Google Analytics, które również jest darmowe. Możemy dzięki niemu sprawdzić realny ruch na stronie, a także zachowanie się klientów. Dzięki korzystaniu z tego narzędzia możemy w sposób bardziej holistyczny ocenić prowadzone działania marketingu internetowego i skupić się nie tylko na poprawie pozycji, ale przede wszystkim na poprawie konwersji.

Zobacz również:

Wygasłe domeny – skąd je brać?
Pozycjonowanie - SEO 01.07.2022

Wygasłe domeny – skąd je brać?

Wygasłe domeny to temat, który bezpośrednio wiąże się z pozycjonowaniem stron internetowych, które jest mozolnym, […]

Tworzenie mobilnych stron www
01.07.2022

Tworzenie mobilnych stron www

Tworzenie mobilnych stron www to absolutna konieczność w czasach, gdy większość z nas łączy się […]

Jak prowadzić profile w social media
01.07.2022

Jak prowadzić profile w social media

Posiadanie dobrze prowadzonych kont społecznościowych może zwiększyć Twoją widoczność w Internecie, pomóc Ci nawiązać kontakt […]

Potrzebujesz skutecznej kampanii? Odpowiedź może być tylko jedna!
Kontakt
datamasters