Jak używać planera słów kluczowych w google ads

Planer słów kluczowych, czyli darmowe narzędzie dostępne w panelu Google Ads, pozwala na tworzenie efektywnych kampanii reklamowych. Dlaczego to narzędzie jest aż tak istotne? Codziennie miliony użytkowników w Polsce wpisuje swoje zapytania w Google. Często trudno jednak ocenić intuicyjnie, w jaki sposób zwykły użytkownik szuka Twoich produktów lub usług. Google Keyword Planner pomoże Ci znaleźć nowe słowa kluczowe, a także umożliwi zmniejszenie kosztów kampanii Google Ads. W tym artykule opowiemy Ci, jak dobrać swoje pierwsze słowa kluczowe, by nie przepalić budżetu i zyskać nowych klientów. Dowiesz się również jak korzystać z Planera Słów Kluczowych przy kampaniach regionalnych i sezonowych. Po przeczytaniu naszego poradnika będziesz również sprawniej korzystał z szeregu dostępnych filtrów i szybciej stworzysz optymalne listy fraz kluczowych.

Planer słów kluczowych…Ale, czym są słowa kluczowe?

Być może jednak warto zacząć ten tekst od podstaw, czyli określenia, czym w ogóle frazy kluczowe są. Słowa kluczowe to zwroty, zapytania, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę internetową. Google na podstawie swoich algorytmów dopasowuje najlepsze wyniki bezpłatne (którymi zajmuje się SEO), jednak nad nimi bardzo często możesz znaleźć również płatne wyniki Google Ads (dawniej Google Adwords). W przypadku płatnych kampanii reklamowych dobrze dobrane słowa kluczowe mają równie istotne znaczenie, co w przypadku pozycjonowania. Dzięki odpowiednio dopasowanym frazom możemy dotrzeć do klientów, którzy rzeczywiście poszukują oferowanych przez nas towarów lub usług, nie przepalając budżetu na frazy popularne, ale jednocześnie zbyt ogólne, by skończyły się korzystną na nas konwersją. W tym właśnie celu wykorzystywany jest planer słów kluczowych.

Czym jest planer słów kluczowych?

Planer słów kluczowych to darmowe narzędzie, dzięki któremu dobierzesz właściwe słowa do swoich kampanii Google Ads. Dzięki niemu dowiesz się, czego naprawdę szukają w internecie Twoi potencjalni klienci. Wystarczy, że podasz kilka słów kluczowych, by sprawdzić szereg innych propozycji fraz, na które mogłaby się wyświetlić reklama. Wspomniana funkcja jest szczególnie przydatna zwłaszcza, gdy rozpoczynasz swoją przygodę z marketingiem internetowym Możesz również sprawdzić propozycje słów kluczowych dla konkretnej podstrony czy kategorii produktów, a także sprawdzić potencjalne prognozy kosztów i skuteczności kampanii.

Jak używać planera słów kluczowych?

Warto na wstępie wspomnieć, że Google odróżnia konto Google Ads aktywne od nieaktywnego. W przypadku tego drugiego, czyli konta, na którym w danym momencie nie jest włączona żadna kampania, liczba wyszukiwań będzie podawana w widełkach. Jeśli więc zależy nam na tym, by uzyskać bardziej precyzyjne wyniki warto uruchomić testową kampanię za kilka złotych.

Aby móc korzystać z planera słów kluczowych konieczne jest założenie konta Googla Ads. Po zalogowaniu dość łatwo w prawym górnym rogu odnajdujemy zakładkę “Narzędzia i ustawienia”, a następnie Planner słów kluczowych.

W obecnej wersji tego narzędzia możemy zdecydować się na dwa rozwiązania, czyli “Poznaj nowe słowa kluczowe” lub “Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”. Czym się różnią?

Funkcja “Poznaj nowe słowa kluczowe” powinna być wykorzystana, jeśli nie wiem jeszcze, jakie frazy będą odpowiednie dla naszej kampanii. Na podstawie kilku wpisanych przez nas słów Google będzie w stanie zasypać nas szeregiem propozycji, które powinniśmy w dalszej kolejności odpowiednie odfiltrować, by wykorzystać zestaw najbardziej pasujący do naszych celów i budżetu.

Funkcja “Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy” wykorzystywana jest zazwyczaj, gdy słowa kluczowe mamy już wybrane, ale chcemy poznać ich liczbę wyszukiwań, a także wysokość stawek.

Zajmijmy się przede wszystkim dobraniem nowych słów kluczowych. Warto już w tym miejscu upewnić się, że szukamy nowych słów w odpowiednim języku i lokalizacji. Po wpisaniu kilku słów możemy sprawdzić sugestie. W zależności od otrzymanych wyników możemy zdecydować się na poszerzenie wyszukiwania zgodnie z sugestiami Google, jego doprecyzowania, by lepiej dopasować je do naszych oczekiwań lub zastosować szereg filtrów, które omówimy poniżej.

Filtrowanie w panelu słów kluczowych

Umiejętność prawidłowego odfiltrowania słów kluczowych jest tym ważniejsza, im więcej produktów lub usług znajduje się na naszej stronie kluczowej. Budżet mamy przecież ograniczony i chcemy wyświetlać reklamę w wynikach wyszukiwania tylko wtedy, gdy będzie wiązało się to dla nas z konwersją. Planer słów kluczowych Google umożliwia nam przede wszystkim funkcję dopasowania.

W jej ramach możemy zdecydować o:

  • lokalizacji – w ten sposób uzyskamy wyniki, które są dopasowane do danego regionu lub kraju;
  • języku – o nim już wspominaliśmy. Warto o tym ustawieniu pamiętać, zwłaszcza jeśli zajmuje się reklamą w kilku różnych językach;
  • sieci wyszukiwania – standardowo jest tu wybrana oczywiście wyszukiwarka Google, ale jeśli chcemy sprawdzić dane słowo w innym kontekście, to mamy taką możliwość, wybierając Google oraz partnerów;
  • wykluczających słowach kluczowych – dzięki temu filtrowi jesteśmy w stanie pozbyć się wielu zbędnych i nieefektywnych wyników, np. brandu konkurencji lub frazy darmowy.

Ponadto w górnej części panelu możesz zdecydować o tym, jakiego okresu mają dotyczyć Twoje dane statystyczne. Dlaczego to rozwiązanie jest takie ważne? Możesz dzięki niemu dowiedzieć się, w jakich sezonach opłacalne jest promowanie konkretnych produktów. W tym zadaniu możesz się również posiłkować narzędziem Google Trends, jednak będzie ono pomocne w znalezienie ogólne kierunku poszukiwania słów kluczowych. Zawsze warto sprawdzić dane słowo kluczowe w Keyword Plannerzeby poznać więcej odpowiednich słów kluczowych.

Jakie jeszcze filtry słów kluczowych mogą sprawić, że optymalizacja naszej kampanii przebiegnie sprawnie i szybko? Na pewno warto zwrócić uwagę na poniższe rozwiązania:

Średnia miesięczna liczba wyszukiwań – w przypadku analizy słów kluczowych nie możemy tego parametru pominąć. Możemy wyfiltrować słowa o takiej liczbie wyszukiwań, która będzie dla nas interesująca, czyli na przykład 1000 lub 10000 miesięcznie. Zazwyczaj chcemy, by nasze słowo kluczowe było wyszukiwane relatywnie często, jednak należy pamiętać o tym, że popularne frazy są również najdroższe. Najlepsze słowa kluczowe w naszym przypadku mogą więc posiadać nieco mniejszą liczbę wyszukiwań, ale opierać się na lepszym dopasowaniu do konkretnego produktu, dzięki czemu koszt kampanii będzie niższy, a szansa na opłacalną konwersję większa.

Stawki – dzięki temu wskaźnikowi dowiesz się, ile średnio płacą inni reklamodawcy za kliknięcie w dane słowo kluczowe (CPC). Możesz w tym miejscu sprawdzić również, ile będzie kosztowało Cię umieszczenie reklamy w górnym lub dolnym zakresie wyświetlanych reklam. Po oszacowaniu swojego budżetu możesz więc wybrać interesujący Cię zakres stawek.

Udział w wyświetleniach – to bardziej precyzyjny parametr, dzięki któremu możesz się dowiedzieć, ile razy użytkownikom zostanie wyświetlona Twoja reklama w stosunku do wszystkich wyszukiwań danego słowa w konkretnym okresie.

Udział w wyświetleniach w bezpłatnych wynikach wyszukiwania – jeśli Twoje konto Google Analytics jest połączone z kontem Google Ads, możesz sprawdzić, ile razy Twoja strona zostanie wyświetlona na daną frazę w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Możesz dzięki temu ocenić, czy warto wspomóc konkretny produkt płatną reklamą czy też może w jego przypadku bardziej skuteczne okaże się pozycjonowanie.

Średnia pozycja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania – to podobny parametr do poprzedniego, jednak dotyczy średniej pozycji podstron z Twojej witryny. Możesz więc sprawdzić, jak Twoja strona wygląda na tle konkurencji. Podobnie jak w przypadku poprzedniego parametru dostęp do tych danych mają tylko użytkownicy, którzy połączyli konto Google Ads i Google Analytics.

Konkurencja – dzięki informacjom zawartym w tej kolumnie, które możesz oczywiście filtrować, dowiesz się, jak trudno jest wskoczyć na pierwszej miejsce w płatnych wynikach wyszukiwania.

Wszystkie wspomniane wyżej filtry są bardzo pomocne podczas tworzenia listy słów kluczowych. Jednak aby znaleźć odpowiednie frazy dla swojej witryny warto na samym początku używać tych filtrów w ograniczonej ilości, by sprawdzić możliwie wiele słów, a dopiero w późniejszych etapach eksperymentować z bardziej wyrafinowanym filtrowaniem. Zdecydowanie warto również pamiętać o tym, że bardziej precyzyjne wyniki uzyskamy, jeśli w czasie korzystania z planera słów kluczowych przynajmniej jedna kampania będzie aktywna.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt