Jak wybrać firmę pozycjonującą?

Wybór firmy pozycjonującej to skomplikowane zajęcie dla osoby spoza marketingu. Wiele agencji SEO oferuje szybkie wyniki, jednak nie zawsze dla klienta jest jasne, za co płaci i jakich efektów może oczekiwać. Warto więc najpierw dowiedzieć się, na czym polegają działania SEO, jak powinien wyglądać etap ustalania strategii działań, a także jak będziesz się rozliczać. Dzięki naszemu poradnikowi będziesz mógł ocenić, czy masz do czynienia z profesjonalistami, którzy pomogą rozwinąć biznes czy może z kolejną firmą pozycjonującą, której głównym zadaniem będzie podsyłanie Ci co miesiąc faktury i raportu pozycji fraz kluczowych.

Co wchodzi w zakres działań firmy SEO?

Jeśli chciałbyś zamówić działania SEO dla Twojej strony, to musisz posiadać przynajmniej mglistą wiedzę na temat tego, z czego składa się taka usługa. Z całą pewnością trzeba zaznaczyć tutaj, że w większości przypadków właściciel firmy chciał zamówić kompleksowe działania, które doprowadzą do tego, że jego strona będzie widoczna na określone słowa kluczowe, co przyczyni się do wzrostu ruchu i konwersji.

Przez kompleksowe działania SEO rozumiemy:

  • audyt SEO
  • Optymalizację strony (również techniczną)
  • tworzenie treści
  • linkbuilding

Audyt SEO

Profesjonalna firma SEO po ustaleniu naszych celów i oczekiwań zacznie współpracę z nami od przeprowadzenia audytu SEO naszej witryny. Mówiąc bardzo ogólnie będzie to szczegółowo przegląd naszej strony pod kątem technicznym (szybkość ładowania się strony, dopasowanie do urządzeń mobilnych, błędy serwera), treści (czy posiadamy strony z tekstami, które już można pozycjonować czy należy je dopiero napisać), a także linkowania wewnętrznego (tak zwanej architektury strony) i linkowania zewnętrznego (inaczej backlinków, które prowadzą z innych stron do naszej domeny). W audycie znajdziemy również informacje o naszej konkurencji. Do jego przeprowadzenia zostaną wykorzystane profesjonalne narzędzia i będzie opierał się on na rzetelnych danych w postaci wykresów i tabelek. Często firma pozycjonująca będzie wymagała od nas dostępu do danych z Google Analytics i Google Search Console – warto się na to zgodzić. Dzięki temu analiza naszego ruchu, zachowania użytkowników czy współczynnika odrzuceń będzie oparta na faktach, a nie estymacjach.

 

Audyt jest podstawą dalszych działań. Dobra firma przeanalizuje go razem z nami i wytłumaczy każdy jego element, a następnie przedstawi nam propozycje działań i słów kluczowych do akceptacji. Na tym etapie jesteśmy w stanie wskazać, czy wybrane frazy pasują do naszego biznesu i będą w stanie doprowadzić do oczekiwanej konwersji.

 

Optymalizacja strony

Audyt SEO to jednak dopiero początek. Zaproponowane zmiany należy wprowadzić na stronie www. Optymalizacja jest pojęciem szerokim. Z jednej strony będzie się ona opierała na dopasowaniu odpowiednich podstron pod konkretne słowa kluczowe, by algorytm wyszukiwarki był w stanie odnaleźć naszą stronę i odpowiednią ją zaklasyfikować. Z drugiej strony w ramach działań na stronie należy wymienić również linkowanie wewnętrzne, które umożliwi botom Google przemieszczania się po niej i indeksowanie kolejnych podstron. Kolejnym etapem są kwestie techniczne związane z szybkością ładowania się strony, dopasowaniem do urządzeń mobilnych czy usunięciem błędów ( 4xx,5xx). Jest to zazwyczaj długotrwały i pracochłonny proces. Część firm z branży SEO przeprowadza go samodzielnie, zwłaszcza jeśli strony oparte są o popularny CMS w postaci WordPressa. Część klientów nie jest jednak gotowa do tego, by udostępnić swoje zasoby zewnętrznym ekspertom. W takim wypadku musisz upewnić się, że firma przekaże wytyczne programistom, a Ty wymusisz na nich wprowadzenie niezbędnych zmian.

 

Tworzenie treści

Pisanie tekstów pod wybrane frazy kluczowe nie jest zajęciem łatwym. Z jednej strony copywriter musi posiadać odpowiednia wiedzę z zakresu optymalizacji pod SEO, czyli konieczne jest dobranie odpowiednich słów kluczowych i pobocznych słów kluczowych, a także ich zagęszczenia (najlepiej na podstawie analizy konkurencji). Z drugiej strony sam tekst musi być również atrakcyjny dla czytelnika. Warto więc poprosić o przykłady tworzonych treści, by wiedzieć, jakiej jakości kontent pojawia się na naszej stronie. Zazwyczaj takie działania przeprowadzane są co miesiąc w postaci tekstów blogowych, opisów kategorii czy produktów.

Llinkbuidling

Również linkbuilding przeprowadzany jest regularnie. Jest to proces zdobywania wartościowych odnośników do naszych stron. Jest to kluczowe zadanie, jeśli chcemy wypozycjonować naszą witrynę. Dobra Agencja SEO dostarczy w raporcie listę pozyskanych linków, jak i raport widoczności na poszczególne frazy kluczowe.

 

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru firmy SEO?

Pozycjonowanie z roku na rok staje się coraz popularniejszą formą marketingu internetowego. Z jednej strony rośnie świadomość wśród właścicieli firm na temat tego, na czym opiera się kampania SEO. Z drugiej jednak strony powstaje coraz więcej firm, które potrafią się świetnie sprzedać, jednak nie osiągają zadowalających efektów swoich działań, a my tkwimy w długich umowach obarczonych karami umownymi. Na co więc zwrócić uwagę przy wyborze firmy SEO?

 

Opinie klientów

Mówi się, że każdą opinię można kupić. W dalszym ciągu jednak szukamy opinii o produktach i usługach w sieci. Warto również zrobić tak w tym przypadku. Sprawdź, jaka jest opinia o Twojej firmie w sieci. Jeśli nie znajdziesz o niej żadnych informacji, to możesz być pewien, że jest to nowa agencja. Czasami nie warto być królikiem doświadczalnym. Możesz również spróbować zweryfikować firmę na forach czy grupach branżowych. Jeszcze jednym sposobem jest kontakt z klientami, których wcześniej obsługiwała dana agencja. Łatwo ich wyszukać na ich stronie. Zwykle w takich przypadkach opinie wyrażane są przez konkretne osoby.

Cena za pozycjonowanie

Każdy z nas chciałby płacić jak najmniej. Nie zawsze jest to jednak skuteczna sposób weryfikacji firmy pozycjonującej. Jeśli cena jest zaskakująco niska lub nieproporcjonalnie wysoka, to z całą pewnością nie warto próbować tego rozwiązania. Odrzućmy wszystkie oferty za kilkadziesiąt złotych lub darmowe okresy próbne. Profesjonalne agencje SEO nigdy nie decydują się na takie rozwiązania, ponieważ każdy projekt wymaga zaangażowania i pracy kilku osób. Zbyt niska cena to zazwyczaj informacja o braku działań.

Rodzaj umowy

Umowa przede wszystkim powinna być dla Ciebie zrozumiała i jasno przedstawiać warunki współpracy. Warto wystrzegać się bardzo długich okresów trwania umowy, które przy okazji wiążą się z karą umowną. Powinieneś mieć możliwości rezygnacji z usługi, jeśli nie jesteś z niej zadowolony. Należy jednak pamiętać, że na efekty SEO czasami musisz poczekać nawet pół roku.

Profesjonalność audytu, jego zakres i przedstawienie jego zawartości

Nie musisz decydować się od razu na pełną współpracę. Zamów audyt i sprawdź, jak bardzo jest szczegółowy i czy SEOwiec jest w stanie wyjaśnić Ci poszczególne jego składowe. Jeśli przekonuje Cię audyt, to jest kolejny element, który zbliża nas do stwierdzenia, że wybrałeś odpowiednią firmę.

Słowa kluczowe – czy pasują do naszej firmy? Czy mamy wpływ na ich wybór?

Dobór słów kluczowych to w dużej mierze zadanie Agencji SEO. Warto jednak pamiętać, że dobranie listy najpopularniejszych fraz kluczowych z danej branży nie zawsze będzie szczęśliwym wyborem. Sprawdź, czy dane słowa pasują do Twojego rodzaju biznesu i nie są dobrane bezmyślnie. Jeśli na jakichś słowach zależy Ci szczególnie, to zapytaj o nie swojego SEOwca. Sprawdź, czy będzie skłonny dołączyć je do swoich działań. Pamiętaj jednak, że w niektórych przypadkach Twoje propozycje mogą okazać się nieefektywne z punktu widzenia pozycjonowania. Twoja fraza może być na przykład zbyt trudna i zbyt droga w pozycjonowaniu, ale SEOwiec powinien Ci to uargumentować.

Jak wygląda raportowanie?

Ustal na początku jasno, jakich raportów oczekujesz i jak często. Najczęściej przyjętym modelem jest comiesięczny raport zawierający informacje o przeprowadzonych działaniach i pozycje słów kluczowych.

Kontakt z agencją

Nie zapominajmy również o miękkich aspektach współpracy. Pozycjonowanie to długi proces. Musisz więc być przekonany do tego, że osoba kontaktowa będzie odpisywała na Twoje maile i odbierała od Ciebie telefon, a także będzie rzetelnie udzielać Ci wszystkich informacji, których będziesz oczekiwać.

 

 

 

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt