Pozycjonowanie - SEO
01.03.2022

Jak wybrać nazwę domeny

Jak wybrać nazwę domeny

Wybór nazwy domeny to poważna decyzja, która nie powinna być przypadkowa. Obecnie jest ona tak samo istotna jaka nazwa marki i odpowiada za wizerunek w internecie. Coraz częściej przedsiębiorcy zwracają jednak uwagę nie tylko na kwestie związane z wizerunkiem i chwytliwą nazwą, ale także na to, czy adres strony będzie pomagał w jej pozycjonowaniu. W tym tekście odpowiemy na to, czym jest domeny, a także jak ją wybrać, by pomagała nam w rozwoju biznesu. Zwrócimy również oczywiście uwagę na to, czy powinna mieć polski sufiks, czy powinna być krótka, a także, czy umieszczenie w niej słów kluczowych będzie pozytywne dla SEO

Czym jest domena internetowa?

Domena to unikalny i przyjazny adres internetowy, który możesz wpisać w przeglądarce, by trafić na konkretną stronę internetową. W tym miejscu należy wspomnieć, że składa się ona z dwóch lub trzech elementów. Wyróżnić tu należy domenę najwyższego stopnia, czyli sufiks – nazywany również potocznie końcówką. Są to zakończenia, które występują po kropce, np. *.pl, *.com, *org. W większości przypadków na danym obszarze geograficznym najpopularniejsze są krajowe domeny najwyższego stopnia. Drugim elementem jest właściwa nazwa domeny, np. datamasters. Opcjonalnym składnikiem domeny bywa również subdomena. Należy pamiętać, że protokół http lub https oraz prefix www nie są składnikami domeny.

Czy nazwa domeny może pomagać lub przeszkadzać w pozycjonowaniu?

Nazwa domeny jest często pierwszym elementem, o którym myślimy podczas tworzenia strony internetowej i planowania jej marketingu. Coraz częściej przedsiębiorcy zaczynają zwracać uwagę na widoczność wyszukiwarce i frazy kluczowe, które mogą ją poprawić. Czy nazwa domeny rzeczywiści podnieść naszą pozycję w wynikach wyszukiwania? Okazuje się, że od wielu lat nie warto już rejestrować domen, które posiadają poupychane słowa kluczowe. Jednoznacznie wypowiadają się na ten temat pracownicy Google, jak i pozycjonerzy. Warto zaznaczyć, że tego typu domeny mogą zmniejszyć naszą widoczność w wyszukiwarce, o czym szczególnie dotkliwie przekonali się właścicieli stron w roku 2012 podczas EMD update. Domeny, których dotychczasowa wysoka pozycja oparta była jedynie na słowie kluczowym w nazwie nagle straciły swoją widoczność.

Najlepszym rozwiązaniem jest więc zarejestrowanie domeny, która jest nazwą firmy i którą łatwo zapamiętać. Jednocześnie wyróżnisz się w ten sposób na tle konkurencji.

Adres domeny nie może być mylący dla użytkowników

Przy wyborze nazwy domeny warto kierować się tym, by odzwierciedlała ona to, co rzeczywiście możemy zaoferować swoim klientom. Powodów, by nie wprowadzać użytkowników w błąd jest kilka. Z jednej strony nie powinniśmy ich irytować i zniechęcać do swojej strony, a tak na pewno się stanie, jeśli oszukamy ich mylącą nazwą. Z drugiej jednym z czynników rankingowych jest współczynnik odrzuceń i czas spędzony na stronie. Użytkownik, który został wprowadzany w błąd zazwyczaj nie będzie chciał zostać na stronie www i natychmiast ją opuści. Nie jest to z całą pewności odpowiedni sposób do budowania długofalowych relacji z klientami.

Długość domeny – czy ma znaczenie?

Ostatnie lata wskazują na to, że nazwa strony powinna być krótka. Powodów jest oczywiście wiele. Jeśli pominiemy kwestie pozycjonowania strony, ponieważ każda domena z sufiksem krajowym ( z nielicznymi wyjątkami, o których powiemy później) się do tego nadaje, to z całą pewnością ogromną zaletą krótsze nazwy jest to, że jest łatwa do zapamiętania. Jednocześnie nie będzie ona skracana przy udostępnianiu w social mediach, dzięki czemu cały czas będziesz pracować na wizerunek i rozpoznawalność swojej marki. Przyjmuje się, ze dobra nazwa domeny nie powinna być dłuższa niż 15 znaków.

Jak wybrać nazwę domeny?

Poniżej znajdziesz kilka praktycznych porad, które pomogą ci w wybrać domenę. W pierwszej kolejności zadbaj o to, by nazwa twojej strony była krótka i chwytliwa. Najlepiej, by była ona zbieżna z nazwą twojej firmy lub promowanej marki. O czym jeszcze warto pamiętać?

Sufiks ( końcówka ) *.pl, *.com czy inna? Czy ma to znacznie

W większości przypadków końcówka krajowa wzbudza znacznie większe zaufanie niż zagraniczne lub komercyjne sufiksy. Zaletą takiego rozwiązania jest wyższy współczynnik klikalności, czyli CTR. Co ciekawe w niektórych krajach, np. w Niemczech, lokalne domeny najwyższego stopnia (TLD) są klikane częściej, nawet jeśli nad nimi znajduje się domena z sufiksem *.com. Jak widać uzyskanie najwyższej pozycji nie zawsze prowadzi do sukcesu. Warto zadbać o budowanie zaufania wśród potencjalnych klientów poprzez wybranie odpowiedniej dla kraju końcówki domeny.

Słowa kluczowe w nazwie domeny. Pomagają czy szkodzą?

Wspominaliśmy o tym wcześniej, jednak warto to podkreślić jeszcze raz. Upychanie na siłę fraz w nazwie domeny może Ci tylko zaszkodzić. Zdecyduj się raczej na oryginalną i chwytliwą nazwę, która pomoże Ci się wyróżnić spośród konkurencji.

Nazwa marki lub firmy w adresie domeny – dobra praktyka

Świetnym wyjściem jest wybór domeny, która jest jednocześnie nazwą firmy. Dzięki takiemu zabiegowi zachowujesz spójność komunikacji i użytkownik jest pewien, że trafił na właściwą stronę. W miarę możliwości warto jednak zadbać o to, by zarówno nazwa firmy, jak i nazwa domeny sugerowały charakter naszej działalności. Dzięki temu potencjalny klient od razu będzie wiedział, jakie usługi lub towary oferujemy i być może chętniej kliknie w link znaleziony w internecie.

Unikaj znaków towarów, do których nie masz praw

W przypadku twojej domeny powinieneś pamiętać o tym, by nie wykorzystać znaków towarowych. Jednym z powodów są oczywiście kwestie prawne. Nie masz prawa do wykorzystywania nazw towarów lub usług, które zostały zarejestrowane przez inne podmioty. Ich użycie może niestety wiązać się z kosztami sądowymi. Inny powód jest bardziej prozaiczny i wiążę się z możliwością pomylenia przez klienta dwóch firm o podobnej nazwie. Oryginalność jest więc w tym wypadku lepszym rozwiązaniem.

Nie stosuj myślnika w nazwie domeny

Być może dla części osób oddzielenie kilku słów w nazwie domeny nadaje jej przejrzystości. W rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie. Nazwa domeny zlewa się z adresem podstron. Innym problemem, który może być konsekwencją takiego wyboru jest możliwość uznania naszej strony za witrynę spamerską. W przeszłości wiele stron podszywało się pod znacznie bardziej znanych konkurentów rejestrując domenę o tej samej nazwie, w której jedyną różnicą był właśnie myślnik. Po raz kolejny najlepszym wyjściem jest krótka nazwa domeny, która składa się z jednego lub dwóch słów.

Wiek domeny

Czy wiek domeny może mieć pozytywny wpływ na pozycjonowanie i widoczność w sieci. Sam wiek nie ma w tym wypadku większego znaczenia, choć przejęcie dobrej domeny, która jeszcze niedawno posiadała ruch i sporą widoczność zawsze jest świetnym rozwiązaniem. Zazwyczaj jednak nie jest to scenariusz, który możemy zrealizować. Z całą pewnością jednak powinniśmy sprawdzić historię zakupionej domeny, ponieważ może nam ona zaszkodzić na wiele sposób. W pierwszej kolejności powinniśmy zweryfikować, jakie treści pojawiały się na stronie w przeszłości. Można w tym celu wykorzystać między innymi web.archive. Jeśli znajdował się na niej spamerski lub kontrowersyjny content, to lepiej wybrać inną domenę.

W tym przypadku mowa oczywiście o samym algorytmie, jak i skojarzeniach z naszą nazwą, które mogą mieć potencjalni klienci. Innym aspektem są również linki. Starsze domeny mogą takie posiadać. Jeśli są one dobrej jakości, to z całą pewnością możemy zyskać na „wskrzeszeniu” takie domeny. Zazwyczaj jednak nikt zbyt tanio nie pozbywa się domeny, do której prowadzi wiele mocnych linków. Nie powinniśmy więc liczyć na to, że za grosze taką kupimy. Podsumowując, sam wiek domeny nie ma znaczenia dla pozycjonowania. Jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę, narzędzia i budżet, to możemy pokusić się o zakup wygasłej domeny. W większości przypadku znacznie bezpieczniejszym wyjściem może okazać się po zarejestrowanie zupełnie nowej domeny.

 

Zobacz również:

Wygasłe domeny – skąd je brać?
Pozycjonowanie - SEO 01.07.2022

Wygasłe domeny – skąd je brać?

Wygasłe domeny to temat, który bezpośrednio wiąże się z pozycjonowaniem stron internetowych, które jest mozolnym, […]

Tworzenie mobilnych stron www
01.07.2022

Tworzenie mobilnych stron www

Tworzenie mobilnych stron www to absolutna konieczność w czasach, gdy większość z nas łączy się […]

Jak prowadzić profile w social media
01.07.2022

Jak prowadzić profile w social media

Posiadanie dobrze prowadzonych kont społecznościowych może zwiększyć Twoją widoczność w Internecie, pomóc Ci nawiązać kontakt […]

Potrzebujesz skutecznej kampanii? Odpowiedź może być tylko jedna!
Kontakt
datamasters