Polacy chętnie kupują w rodzimych sklepach internetowych. Nic więc dziwnego, że coraz większa grupa przedsiębiorców inwestuję w tę formę sprzedaży swoich produktów. Sama strona internetowa to jednak nie wszystko. Klienci muszą się o naszym produkcie dowiedzieć i zostać przekonani, że warto dokonać u nas zakupu. Istnieje wiele form marketingu internetowego jak Google Ads, newslettery czy reklama w social mediach. W dalszym ciągu jednak wiele osób preferuje korzystanie z wyszukiwarki Google i wybór spośród bezpłatnych wyników wyszukiwania. Jeśli zadbać o ten kanał sprzedaży, to budowa sklepu online jest najlepszym momentem, by pomyśleć o pozycjonowaniu. Oczywiście optymalizacja strony internetowej, tworzenie treści czy zdobywanie linków są procesem ciągłym, jednak istnieje kilka rad, które praktycznie zawsze będą dla korzystne dla rozwoju Twojego sklepu.
Dlaczego warto dbać o SEO na etapie budowania sklepu internetowego?
Czy w ogóle warto inwestować jeszcze w sklep internetowy, a tym bardziej ponosić stałe koszty marketingu? Wygląda na to, że rodzime e-commerce stanowią coraz istotniejszą część polskiej gospodarki. Z badań przeprowadzonych przez Gemius wynika, że aż 72% użytkowników internetu wybiera polskie sklepy internetowe. Kupujemy znacznie częściej niż jeszcze kilka lat temu, a sama wartość koszyka znacząco wzrosła. Fakt, że w polskim internecie jest jeszcze miejsce dla kolejnych sklepów online nie oznacza, że jest to łatwy biznes. Większa konkurencja wymaga od nas bardziej profesjonalnego podejścia do marketingu. Czy warto zaczynać pozycjonowanie sklepu internetowego podczas jego budowy? Odpowiedź na to pytanie jest oczywiście twierdząca.
Dlaczego warto? Jednym z najważniejszych aspektów jest oszczędność czasu i pieniędzy. Dbając między innymi o dobry hosting, dobór słów kluczowych i kategorii na początku nie będziesz tracić czasu i środków na poprawki. Jednocześnie po opublikowaniu strony znacznie szybciej zaindeksujesz swój sklep w Google, a tym samym szybciej zaczniesz zarabiać na sprzedaży. Warto pamiętać, że nie każdy sklep bierze pod uwagę pozycjonowanie na tym etapie. Często dopiero po pewnym czasie istnienia strony www właściciel decyduje się audyt SEO. Możesz więc wyprzedzić swoją konkurencję.
Analiza potrzeb klientów i dobór odpowiednich fraz kluczowych do sklepu online
Być może powyższy punkt wydaje się oczywisty, jednak w internecie znajdziemy wiele witryn, które prowadzone są bez jasno określonego celu i bez analizy potrzeb użytkownik. Jeśli dowiesz się, czego chcą Twoi potencjalni klienci i zaspokoisz ich potrzeby, to szansa na osiągnięcie wysokiej konwersji w Twojej branży drastycznie wzrasta. Takie podejście powinno przyświecać oczywiście każdemu, kto chciałby otworzyć własny biznes. Jak jednak przełożyć to na własny sklep internetowy? Odpowiedź w tym wypadku jest prosta, choć wykonanie tego zadania zajmie sporo czasu. Jeśli dowiesz się, jakie potrzeby posiadają Twoi klienci jesteś w stanie stworzyć dla nich konkretne odpowiedzi na swojej stronie. W tym przypadku mówimy o dobrze dobranych słowach kluczowych, po wpisaniu których użytkownik wyląduje na Twojej stronie. Możesz w tym celu wykorzystać profesjonalne oprogramowanie jak Senuto, Semstorm czy Ahref, dzięki któremu sprawdzisz, jakie frazy związane z Twoją branżą najczęściej wpisują klienci. Masz również możliwość weryfikacji, na jakie słowa widoczna jest Twoja konkurencja – warto się tym zainspirować.
Co dalej? Wybierz popularne pytania i stwórz artykuły, które na nie odpowiadają. Dodatkowo umieść w artykułach linki do produktów, o których piszesz. Tak przygotowany content ma więc za zadanie zaspokoić potrzeby użytkownika poprzez szczegółowe wyjaśnienie problemu, a następnie przekierować go do zakupu. Słowa kluczowe związane z produktami warto natomiast wykorzystać na w opisach produktów.
Prawidłowa struktura sklepu internetowego
Prawidłowo struktura kategorii ułatwia poruszanie się po stronie zarówno użytkownikom, jak i robotom Google. Warto zdawać sobie sprawę, że wspomniane boty zajmują się indeksacją konkretnych podstron i musza do każdej z nich dotrzeć. Konieczne jest więc stworzenie na każdej stronie menu z kategoriami, które w kilku krokach pozwala dotrzeć do dowolnego produktu na stronie. Jeśli możliwości dotarcia do poszczególnych produktów jest więcej, tym lepiej. Musimy jednak pamiętać, by struktura była logiczna. Warto tu zastosować dodatkowe linkowanie wewnętrzne i tzw. okruszki, czyli breadrumbs list.
Same kategorie to również podstrony, na których będą lądować mniej zdecydowani użytkownicy z wyszukiwarki Google. Koniecznie trzeba więc zadbać o to, by również ich nazwy były związane z chętnie wyszukiwanymi słowami kluczowymi.
Wysokiej jakości treści: opisy produktów, kategorii i poradniki
Treści na stronie powinny być oczywiście zoptymalizowane pod wybrane słowa kluczowe, a także muszą być unikalne. Nie powinniśmy kopiować tekstów z innych domen. Teksty poradnikowe należy dostosować do realnych potrzeb użytkowników, dbając o strukturę nagłówków i zagęszczenie słów kluczowych. Również opisy produktów powinny być stworzone w taki sposób, by odpowiadały na większość potencjalnych pytań. Warto je uzupełnić o tak zwaną sekcję FAQ, która pomoże klientom wybrać odpowiedni asortyment.
Wybierz niezawodny hosting
Należy również pamiętać o wyborze odpowiedniego serwera z usługami hostingowymi. Dzięki niemu nasza strona będzie niezawodna i będzie się szybciej ładowała. Będzie to miało znaczenie nie tylko robotów Google, ale również dla użytkowników, którzy nie lubią czekać zbyt długo na zładowanie się strony.
Techniczne SEO dla sklepu internetowego
Warto na samym początku ustalić, które podstron w naszym sklepie będą indeksowane, a które nie. Należy pamiętać o tym, by przypadkiem nie zablokować całej strony w pliku robots.txt, ponieważ wtedy żadna nasze działanie nie będą przynosiły efektu, ponieważ nasza strona www nie będzie widoczna w wyszukiwarce. Najczęściej blokować powinniśmy strony z danymi personalnymi klientów czy generyczne adresy url z parametrami wyszukiwania. Warto ponadto oznaczać linkiem nofollow linki wychodzące.
Aby przyspieszyć indeksację świetnym pomysłem jest stworzenie mapy strony i dodanie jej do Google Search Console. Powinno to przyspieszyć pojawianie się produktów z Twojego ecommerce w wynikach wyszukiwania.
Certyfikat bezpieczeństwa SSL nie wpływa bezpośrednio na widoczność Twojego sklepu internetowego, jednak jest on brany pod uwagę przez klientów przy dokonywaniu zakupów zwłaszcza na stronie z płatnościami. Warto pamiętać, że jeśli będziemy generować duży współczynnik odrzuceń z powodu braku zaufania ze strony klientów, to będzie to również miało wpływ na ranking Google naszej witryny.
Swój sklep internetowy powinieneś maksymalnie przyspieszyć. Ładowanie się strony jest istotne przy pozycjonowaniu stron, jak i podczas korzystania z nich przez klientów. Zadbaj o optymalizację i minimalizację kodu, a także o to, by obrazki nie były zbyt ciężkie. Pomogę Ci w tym również nowoczesne formaty graficzne.
Jeśli chcesz zajmować więcej przestrzeni w wynikach wyszukiwania dzięki gwiazdkom i dodatkowym rozszerzeniom, to skorzystaj z danych strukturalnych schema.org. Dzięki nim Google lepiej będzie rozumiał treści zawarte na Twojej stronie i lepiej je zaprezentuje.
Zdjęcia to jeden z podstawowych elementów w sklepie internetowym. Pamiętaj, że możesz je optymalizować nie tylko pod kątem rozmiaru, ale również pod wyszukiwanie w Google. Zastosuj odpowiednie teksty alternatywne dla zdjęć, by być stać się bardziej widocznym w sekcji Google Grafika.
Należy również pamiętać o podstawach optymalizacji tekstu, czyli nagłówkach H1,H2 etc, a także meta tagach. W meta title należy umieścić słowo kluczowe i jest to element, który ma wpływ na SEO. W przypadku meta description liczy się przede wszystkim przyciągnięcie uwagi użytkownika.
Wersja mobilna sklepu jest najważniejsza i to warto sobie zapamiętać. Od kilku lat Google przy ustalaniu rankingu bierze pod uwagę przede wszystkim wersję mobilną strony. To właśnie na niej powinny znajdować się wszystkie najważniejsze rozwiązania. Wersja sklepu na smartfony powinna być również prosta w obsłudze i przejrzysta, ponieważ obecnie to właśnie przez te urządzenia robimy najczęściej zakupy w internecie.