Newsletter to jedna z najstarszych, najtańszych i najskuteczniejszych form marketingu, która pozwala na szybkie dotarcie z ofertą zarówno do stałych jak i nowych klientów. Aby jednak wszystkie epitety z poprzedniego zdania stały się ciałem musisz pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym Twój e-mail trafi do właściwych odbiorców, zostanie otworzony i będzie miał szansę na konwersję. Poniższy poradnik przeprowadzi Cię krok po kroku przez wybór tematu, grupy docelowej, szablonu, a także kwestii związanych z RODO. Dzięki nam będziesz mógł stworzyć skuteczny newsletter, który nie wyląduje w SPAMie.
Newsletter to komunikat wysyłany do subskrybentów bezpośrednio na ich skrzynki odbiorcze. Zazwyczaj zawiera informacje o ofercie, promocjach lub istotnych zmianach. Pełni więc z jednej strony funkcję reklamową, z drugiej zaś informacyjną. Newslleter jest częścią e-mail marketingu, który jest najstarszą formą reklamy w internecie. W początkowym okresie do wysyłki newsletterów wykorzystywano własne skrzynki odbiorcze, jednak z czasem zaczęły powstawać bardzo praktyczne programy, które pozwalały na segmentację odbiorców, szybkie stworzenie szablonu i emisję kampanii, a następnie na analizowanie wszelkich wskaźników jak np. współczynników otworzeń czy kliknięć. Dzięki takim programom możliwa stała się weryfikacja i optymalizacja kampanii. O tym, jaki program do e-mail marketingu warto wybrać możesz przeczytać w innym tekście na naszym blogu.
Marketerzy, pomimo pojawienia się SEO, social mediów i płatnych kampanii reklamowych w dalszym ciągu korzystają z tego rozwiązania, choć pewnie dla wielu z Was mailing wydaje się się przestarzałą formą reklamy. Postaramy się Was przekonać, że newslettery jeszcze przez długi czas nie odejdą do lamusa i wyjaśnimy, dlaczego poza Google Ads czy Facebooku Ads warto również zainwestować w ten kanał reklamy .
Wspomnieliśmy wcześniej, że newslettery są w dalszym ciągu skuteczne. Czy mamy jednak na to jakiekolwiek dowody? Nie opieramy się w tym przypadku tylko na naszej intuicji, ale na twardych danych. W 2020 roku firma Optimonster postanowiła porównać skuteczność płatnych kampanii w social media z email marketingiem. Wyniki okazały się zaskakujące nawet dla specjalistów z branży. Średni wskaźnik zainteresowania w przypadku kampanii w mediach społecznościowych wynosił zaledwie 0,6%. W przypadku newsletterów mieliśmy natomiast do czynienia ze znacznie lepszymi statystykami. Blisko 23% (dokładnie 22,86%) wszystkich newsletterów zostało otwartych przez odbiorców, a współczynnik klikalności w zamieszczone linki wynosił 3,71%, czyli ponad 6 krotnie więcej niż w przypadku zaangażowania w kampaniach w sieciach społecznościowych.
Po pierwsze jest to bardzo tani rodzaj marketingu. Jeśli nie masz wielkiego budżetu możesz w początkowym okresie samodzielnie zająć się emisją takiej kampanii z firmowej skrzynki pocztowej, jednak polecamy raczej skorzystanie z darmowych wersji programów do mailingu, które znacznie przyspieszą cały proces i umożliwią Ci szybsze tworzenie profesjonalnych newsletterów, a także weryfikację efektów.
Stworzenie dobrego newslettera jest szybkie i proste. Nie potrzebujesz ogromnej wiedzy czy umiejętności graficznych, by szybko dostosować estetyczny szablon i uzupełnić treści wiadomości.
Efekty Twoich działań są mierzalne. Wszystkie Twoje działania związane z e-mail marketingiem możesz zmierzyć. Testuj więc różne teksty, kolory, a także grupy odbiorców. Dzięki temu zdobędziesz wiedzę o tym, co działa na Twoich klientów najlepiej.
Zbudowanie skutecznego newslettera nie jest zajęciem bardzo skomplikowanym, jednak z całą pewnością wymaga uwagi i dostosowanie się do kilku istotnych reguł. Już wcześniej wspomnieliśmy, że warto skorzystać z profesjonalnego oprogramowania do mailingu, jednak to z całą pewnością nie zastąpi nam ono znajomości naszej branży i klientów, którzy zainteresowani są naszymi produktami. Przedstawimy poniżej ogólne i bardziej szczegółowe wytyczne, dzięki którym będziesz mógł wysłać skuteczny przekaz marketingowy na adresy e-mail Twoich klientów.
Przemyśl dokładnie, jaki jest cel wysyłki Twojego newslettera i dobierz odpowiednią treść, która będzie wartościowa dla Twoich odbiorców. Pamiętaj w tym miejscu o kilku nadrzędnych zasadach:
Po stworzenie planu treści możesz zdecydować się na wybranie odpowiedniego szablonu. Możesz skorzystać z gotowych szablonów lub stworzyć taki samodzielnie. Pamiętaj jednak, by gotowy szablon spersonalizować, dodając logo i kolorystykę twojej firmy. Nie decyduj się również na zbyt wiele grafik i animacji, ponieważ na wielu telefonach mogą one ładować się zbyt długo, co może zniechęcić użytkownika.
CTA, czyli Call to Action to najważniejszy element, który musisz umieścić w swoim newsletterze. Za pomocą przycisku lub napisu z konkretnym poleceniem wskazujesz użytkownikowi, czego od niego oczekujesz. Warto by taki komunikat pojawił się w najbardziej eksponowanych miejscach w mailu i musi wyróżniać się również kolorystycznie. Przykładem CTA jest na przykład “Kup teraz”, “Zamów”, “Skorzystaj z promocji”.
Przed wysłaniem koniecznie sprawdź, jak newsletter wyświetla się nie tylko na komputerach, ale również na różnych telefonach. To bardzo ważne, by kluczowe elementy wyświetlały się w eksponowanych miejscach, a także, by tekst nie był ucięty. Zweryfikuj również z pomocą swojego oprogramowania do mailingu, czy newsletter nie jest traktowany jako SPAM. Jeśli Twoja wiadomość nie dotrze do odbiorcy, to cała reszta nie ma już znaczenia.
Musisz między innymi pamiętać o kwestiach prawnych. Użytkownik musi wyrazić zgodę na otrzymywanie maili. Wbrew pozorom nie jest to tylko wymóg związany RODO. Warto o tym pamiętać, ponieważ dzięki temu dotrzesz z przekazem do tych klientów, którzy będą zainteresowani Twoimi produktami. Nie będą oni traktować treści od Ciebie jako SPAM. W każdym mailu musisz również umieścić również przycisk, dzięki któremu możliwe będzie wypisanie się z listy mailingowej.
Segmentacja użytkowników to narzędzie, z którym powinieneś się zaprzyjaźnić. Zamiast wysyłać ten sam komunikat do wszystkich wydziel odpowiednie grupy sklasyfikowane pod względem płci, wieku, lokalizacji, a także wcześniejszych zakupów ( np. wartość koszyka). Dzięki temu będziesz mógł skuteczniej optymalizować kampanie.
Skuteczność e-mail marketingu zależy nie tylko od samego newslettera. Również landing page, do którego przyciągniesz potencjalnych klientów musi być dopracowany. Przede wszystkim musi być on zgodną z mailem. Nie możesz przedstawić w tym miejscu innej oferty. Zadbaj również o to, by na stronie docelowej przycisku do kupna lub kontaktu były wyeksponowane odpowiednio. Użytkowników powinien móc szybko zrealizować swoją potrzebą na Twoje stronie.
Poeksperymentuj z oznaczaniem nadawcy w Twoich mailach. W wielu przypadkach użycie imienia okazuje się być znacznie bardziej skuteczne, ponieważ staje się bardziej personalne. Coraz częściej firmy używają pełnego imienia i nazwiska.
Działania marketingowe, których efektów nie da się mierzyć nie pozwalają na ich optymalizację. Na szczęście w przypadku mailingu jest zupełnie inaczej. Jesteśmy w stanie mierzyć, które grupy odbiorców reagują na poszczególne komunikaty lepiej, a której gorzej, dzięki czemu możemy dotrzeć do każdej z nich z bardziej adekwatną reklamą. Możemy eksperymentować z kolorami a także szablonami i sprawdzać takie wskaźniki jak open rate (współczynnik otworzeń ) czy CTR (współczynnik kliknięć).