Jak zbudować skuteczny newsletter?

Newsletter to jedna z najstarszych, najtańszych i najskuteczniejszych form marketingu, która pozwala na szybkie dotarcie z ofertą zarówno do stałych jak i nowych klientów. Aby jednak wszystkie epitety z poprzedniego zdania stały się ciałem musisz pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym Twój e-mail trafi do właściwych odbiorców, zostanie otworzony i będzie miał szansę na konwersję. Poniższy poradnik przeprowadzi Cię krok po kroku przez wybór tematu, grupy docelowej, szablonu, a także kwestii związanych z RODO. Dzięki nam będziesz mógł stworzyć skuteczny newsletter, który nie wyląduje w SPAMie.

 

Czym jest newsletter?

Newsletter to komunikat wysyłany do subskrybentów bezpośrednio na ich skrzynki odbiorcze. Zazwyczaj zawiera informacje o ofercie, promocjach lub istotnych zmianach. Pełni więc z jednej strony funkcję reklamową, z drugiej zaś informacyjną. Newslleter jest częścią e-mail marketingu, który jest najstarszą formą reklamy w internecie. W początkowym okresie do wysyłki newsletterów wykorzystywano własne skrzynki odbiorcze, jednak z czasem zaczęły powstawać bardzo praktyczne programy, które pozwalały na segmentację odbiorców, szybkie stworzenie szablonu i emisję kampanii, a następnie na analizowanie wszelkich wskaźników jak np. współczynników otworzeń czy kliknięć. Dzięki takim programom możliwa stała się weryfikacja i optymalizacja kampanii. O tym, jaki program do e-mail marketingu warto wybrać możesz przeczytać w innym tekście na naszym blogu.

 

Marketerzy, pomimo pojawienia się SEO, social mediów i płatnych kampanii reklamowych w dalszym ciągu korzystają z tego rozwiązania, choć pewnie dla wielu z Was mailing wydaje się się przestarzałą formą reklamy. Postaramy się Was przekonać, że newslettery jeszcze przez długi czas nie odejdą do lamusa i wyjaśnimy, dlaczego poza Google Ads czy Facebooku Ads warto również zainwestować w ten kanał reklamy .

Czy newslettery są skuteczną formą marketingu?

Wspomnieliśmy wcześniej, że newslettery są w dalszym ciągu skuteczne. Czy mamy jednak na to jakiekolwiek dowody? Nie opieramy się w tym przypadku tylko na naszej intuicji, ale na twardych danych. W 2020 roku firma Optimonster postanowiła porównać skuteczność płatnych kampanii w social media z email marketingiem. Wyniki okazały się zaskakujące nawet dla specjalistów z branży. Średni wskaźnik zainteresowania w przypadku kampanii w mediach społecznościowych wynosił zaledwie 0,6%. W przypadku newsletterów mieliśmy natomiast do czynienia ze znacznie lepszymi statystykami. Blisko 23% (dokładnie 22,86%) wszystkich newsletterów zostało otwartych przez odbiorców, a współczynnik klikalności w zamieszczone linki wynosił 3,71%, czyli ponad 6 krotnie więcej niż w przypadku zaangażowania w kampaniach w sieciach społecznościowych.

Dlaczego jeszcze warto pomyśleć o tworzeniu newsletterów?

Po pierwsze jest to bardzo tani rodzaj marketingu. Jeśli nie masz wielkiego budżetu możesz w początkowym okresie samodzielnie zająć się emisją takiej kampanii z firmowej skrzynki pocztowej, jednak polecamy raczej skorzystanie z darmowych wersji programów do mailingu, które znacznie przyspieszą cały proces i umożliwią Ci szybsze tworzenie profesjonalnych newsletterów, a także weryfikację efektów.

 

Stworzenie dobrego newslettera jest szybkie i proste. Nie potrzebujesz ogromnej wiedzy czy umiejętności graficznych, by szybko dostosować estetyczny szablon i uzupełnić treści wiadomości.

 

Efekty Twoich działań są mierzalne. Wszystkie Twoje działania związane z e-mail marketingiem możesz zmierzyć. Testuj więc różne teksty, kolory, a także grupy odbiorców. Dzięki temu zdobędziesz wiedzę o tym, co działa na Twoich klientów najlepiej.

 

Jak stworzyć skuteczny newsletter?

Zbudowanie skutecznego newslettera nie jest zajęciem bardzo skomplikowanym, jednak z całą pewnością wymaga uwagi i dostosowanie się do kilku istotnych reguł. Już wcześniej wspomnieliśmy, że warto skorzystać z profesjonalnego oprogramowania do mailingu, jednak to z całą pewnością nie zastąpi nam ono znajomości naszej branży i klientów, którzy zainteresowani są naszymi produktami. Przedstawimy poniżej ogólne i bardziej szczegółowe wytyczne, dzięki którym będziesz mógł wysłać skuteczny przekaz marketingowy na adresy e-mail Twoich klientów.

Najpierw cel i treść, potem szablon

Przemyśl dokładnie, jaki jest cel wysyłki Twojego newslettera i dobierz odpowiednią treść, która będzie wartościowa dla Twoich odbiorców. Pamiętaj w tym miejscu o kilku nadrzędnych zasadach:

  • krótki tytuł – temat newslettera powinien być krótki i przyciągający uwagę. Najlepiej zamknąć się w 3 słowach. Warto bowiem pamiętać, że większość tego rodzaju wiadomości jest odczytywanych za pomocą smartfonów, co oznacza mniejszy ekran i wyświetlenie skróconego tytułu wiadomości. Musisz zadbać o to, by zwrócić uwagę użytkownika już w pierwszej sekundzie, gdy zobaczy newsletter. W przeciwnym przypadku zacznie scrollować dalej.
  • zgodność tematu i zawartości maila – zdobycie uwagi użytkownika jest bardzo istotne, jednak musisz pamiętać o tym, że nie może on poczuć się oszukany. Tytuł, jak i treść samego maila muszą być ze sobą spójne. Tylko dzięki temu możesz doprowadzić do tego, że użytkownik kliknie przycisk przejścia na Twoją stronę. Odbiorca, który poczuje się oszukany może już nigdy więcej nie otworzyć maila od Ciebie.
  • Zwięzła treść maila – mail, zwłaszcza w przypadku sklepu internetowego nie powinien być zbyt długi. Warto przykuć uwagę kilkoma ważnymi hasłami, a także grafikami lub zdjęciami, które są w stanie szybciej przekazać naszą intencję.

 

Po stworzenie planu treści możesz zdecydować się na wybranie odpowiedniego szablonu. Możesz skorzystać z gotowych szablonów lub stworzyć taki samodzielnie. Pamiętaj jednak, by gotowy szablon spersonalizować, dodając logo i kolorystykę twojej firmy. Nie decyduj się również na zbyt wiele grafik i animacji, ponieważ na wielu telefonach mogą one ładować się zbyt długo, co może zniechęcić użytkownika.

Wezwanie do działania – CTA

CTA, czyli Call to Action to najważniejszy element, który musisz umieścić w swoim newsletterze. Za pomocą przycisku lub napisu z konkretnym poleceniem wskazujesz użytkownikowi, czego od niego oczekujesz. Warto by taki komunikat pojawił się w najbardziej eksponowanych miejscach w mailu i musi wyróżniać się również kolorystycznie. Przykładem CTA jest na przykład “Kup teraz”, “Zamów”, “Skorzystaj z promocji”.

Sprawdź newsletter przed wysłaniem

Przed wysłaniem koniecznie sprawdź, jak newsletter wyświetla się nie tylko na komputerach, ale również na różnych telefonach. To bardzo ważne, by kluczowe elementy wyświetlały się w eksponowanych miejscach, a także, by tekst nie był ucięty. Zweryfikuj również z pomocą swojego oprogramowania do mailingu, czy newsletter nie jest traktowany jako SPAM. Jeśli Twoja wiadomość nie dotrze do odbiorcy, to cała reszta nie ma już znaczenia.

O czym jeszcze warto pamiętać przy tworzeniu newslettera?

Musisz między innymi pamiętać o kwestiach prawnych. Użytkownik musi wyrazić zgodę na otrzymywanie maili. Wbrew pozorom nie jest to tylko wymóg związany RODO. Warto o tym pamiętać, ponieważ dzięki temu dotrzesz z przekazem do tych klientów, którzy będą zainteresowani Twoimi produktami. Nie będą oni traktować treści od Ciebie jako SPAM. W każdym mailu musisz również umieścić również przycisk, dzięki któremu możliwe będzie wypisanie się z listy mailingowej.

 

Segmentacja użytkowników to narzędzie, z którym powinieneś się zaprzyjaźnić. Zamiast wysyłać ten sam komunikat do wszystkich wydziel odpowiednie grupy sklasyfikowane pod względem płci, wieku, lokalizacji, a także wcześniejszych zakupów ( np. wartość koszyka). Dzięki temu będziesz mógł skuteczniej optymalizować kampanie.

 

Skuteczność e-mail marketingu zależy nie tylko od samego newslettera. Również landing page, do którego przyciągniesz potencjalnych klientów musi być dopracowany. Przede wszystkim musi być on zgodną z mailem. Nie możesz przedstawić w tym miejscu innej oferty. Zadbaj również o to, by na stronie docelowej przycisku do kupna lub kontaktu były wyeksponowane odpowiednio. Użytkowników powinien móc szybko zrealizować swoją potrzebą na Twoje stronie.

 

Poeksperymentuj z oznaczaniem nadawcy w Twoich mailach. W wielu przypadkach użycie imienia okazuje się być znacznie bardziej skuteczne, ponieważ staje się bardziej personalne. Coraz częściej firmy używają pełnego imienia i nazwiska.

Analiza statystyk i eksperymenty

Działania marketingowe, których efektów nie da się mierzyć nie pozwalają na ich optymalizację. Na szczęście w przypadku mailingu jest zupełnie inaczej. Jesteśmy w stanie mierzyć, które grupy odbiorców reagują na poszczególne komunikaty lepiej, a której gorzej, dzięki czemu możemy dotrzeć do każdej z nich z bardziej adekwatną reklamą. Możemy eksperymentować z kolorami a także szablonami i sprawdzać takie wskaźniki jak open rate (współczynnik otworzeń ) czy CTR (współczynnik kliknięć).

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt