01.06.2022

Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym

Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to z całą pewnością zależy Ci na zwiększeniu konwersji. Zazwyczaj przedsiębiorcy utożsamiają ją ze sprzedażą, jednak może być nią jakiekolwiek działanie, którego oczekujemy od naszych klientów. Jeśli chcesz dowiedzieć się, co możesz poprawić w swoim e-commerce, by podnieść jego efektywność, a nie wiesz od czego zacząć, to w naszym krótkim poradniku przedstawimy Ci kilka elementów, które warto sprawdzić w pierwszej kolejności. Pamiętaj, że nie istnieje jedno idealne rozwiązanie dla każdego sklepu internetowego. Proponowane działania należy testować i weryfikować ich skuteczność dla Twojego e-commerce.

Czym jest konwersja i współczynnik konwersji?

Najprostsza definicja konwersji to realizacja celu. Bardzo często utożsamiamy ją ze sprzedażą, jednak nie zawsze musi tak być. Podczas prowadzenia działań marketingowych możemy ustalić wiele mniejszych konwersji, które ostatecznie mają doprowadzić do wzrostu przychodów. Mogą nimi być zapisanie się do newslettera, spędzenie przez użytkowników odpowiedniego czasu na stronie, zostawienie komentarza lub oceny produktu czy wypełnienie formularza.

 

Czym jest natomiast współczynnik konwersji? Jest to sposób oceniania skuteczności naszych działań w procentach. Można go obliczyć z prostego wzoru. Wystarczy podzielić liczbę pożądanych działań przez liczbę wszystkich wejść na stronę i pomnożyć przez sto. Wskaźnik ten jest bardzo użyteczny przy ocenie skuteczności kolejnych wprowadzonych zmian.

Optymalizacja konwersji

Wiemy już, czym jest współczynnik konwersji i jesteśmy przekonani, że w naszym sklepie powinien być on większy. Musimy więc wziąć się za jego optymalizację. Takie działanie należy zacząć oczywiście od sprawdzenia aktualnego stanu domeny i zachowania użytkowników w Google Analytics. Warto ustawić główną konwersję, jak i konwersję pośrednie, np. prowadzące do zakupu, by ocenić, na którym etapie nasz cel nie jest realizowany.

 

Kiedy już zbierzemy odpowiednią liczbę danych należy zdefiniować główne problemy, z którymi będziemy musieli się zmierzyć przy poprawie konwersji. Musimy określić sposoby ich rozwiązania, a następnie mierzyć, czy rezultaty są takie, jakich oczekujemy. Świetnym rozwiązaniem w takich przypadkach są testy A/B, dzięki którym możemy zweryfikować skuteczność kilku alternatyw i wybrać tę wersję, która będzie dla nas najbardziej efektywna. Warto pamiętać, że w przypadku sklepów internetowych zmiany na całej stronie powinniśmy wprowadzać dopiero wtedy, gdy okażą się one skuteczne na mniejszej próbie.

 

Co ma wpływ na konwersję w sklepie internetowym?

Obiecaliśmy, że wskażemy Wam kilka elementów, od których warto zacząć swoje poszukiwania problemów z konwersją. Poniżej znajdziecie opis tych elementów, które najszybciej mogą wpłynąć na poprawę konwersji w Waszym E-commerce.

Wygląd i użyteczność strony (design i UX)

Na to, czy użytkownik dokona zakupu w naszym sklepie ma wpływ wiele czynników. Jednym z nich jest wygląd naszej strony i dopasowanie jej do znanych i rozumianych standardów stosowanych w e-commerce. Należy zadbać o to, by elementy na stronie były umieszczone w przejrzysty sposób, a przyciski związane z zakupem produktów znajdowały się w najbardziej wyeksponowanych miejscach. Warto poeksperymentować z ich kolorem i wielkością czcionki, choć najczęściej wyraziste kolory okazują się najbardziej skuteczne.

Menu, nazwy kategorii, wyszukiwarka

Największe e-sklepy są intuicyjne. Użytkownik jest przyzwyczajony do tego, że w kilku krokach jest w stanie znaleźć swój produkt poprzez logiczne menu i systemy filtrów. Bardzo istotne jest to, by dostęp do menu był intuicyjne zarówno z poziomu komputera, jak i telefonu. Nazwy kategorii powinny być zrozumiałe dla klienta i powszechnie używane w naszej branży. Jednocześnie nie możemy zapominać o wyszukiwarce, która zazwyczaj znajduje się na samej górze strony i zawsze jest przypięta do menu, dzięki czemu potencjalny klienta zawsze ma do niej dostęp.

Szybkość ładowania się strony oraz wersja mobilna

Żyjemy w coraz szybszych czasach i mniej chętnie czekamy na załadowanie się strony. Jeśli użytkownik ma do dyspozycji stronę konkurencji z podobną ofertą, która ładuje się szybko i poruszanie się po niej nie wywołuje u niego irytacji, to istnieje spora szans, że transakcja nie dojdzie do skutku i opuści on nasze sklep.

Musimy również zwrócić uwagę na fakt, że zdecydowana większość zakupów jest dokonywana poprzez smartfony, które zawsze mamy przy sobie. Nie możemy więc pozwolić sobie na to, że wersja mobilna naszego sklepu kuleje. Przy każdej zmianie, którą będziemy wprowadzać sprawdzajmy, czy nie wpłynie to negatywnie na ruch mobilny. Warto pamiętać o tym, że dbałość o responsywność naszej witryny będzie miała również pozytywny wpływ na SEO, ponieważ od kilku lat to właśnie ta wersja strony brana jest przez Google pod uwagę przy ocenie jej jakości.

Dobry wizerunek firmy

Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, nie możesz opierać się tylko na tym, co widzisz na swojej stronie. Opinia o Twojej witrynie ma ogromną znaczenie. Sprawdzaj, czy w sieci nie pojawiają się negatywne informacje na temat Twoich produktów, obsługi klienta czy wysyłki. Możesz znaleźć tam cenne informacje, dzięki którym będziesz mógł poprawić jakość swoich usług. Staraj się odpowiadać na negatywne komentarze w racjonalny sposób.

Z drugiej strony możesz zachęcać swoich klientów do pozostawienia pozytywnych opinii o Twoim sklepie zarówno w wizytówce Google, jak i w social mediach. Dzięki takim wpisom zbudujesz swoją wiarygodność i dobrą markę. Warto pamiętać, że współcześnie bardzo często weryfikujemy w internecie nie tylko kupowany produkt, ale również sklep, w którym dokonujemy zakupu.

Komunikat do niezdecydowanego klienta

Czasami klient potrzebuje niewielkiego impulsu, by dodać produkt do koszyka. Istnieje na to kilka sprawdzonych sposobów. Jednym z nich jest między innymi pop up, który pojawia się, gdy użytkownik długo przegląda produkty w Twoim sklepie. W chwili gdy chciałby on opuścić Twoją witrynę możesz my wyświetlić komunikat z niewielkim rabatem ograniczonym czasowo, np. 1-2 godziny. Innym sposobem jest skorzystanie z remarketingu. Będziemy wtedy wyświetlać naszemu użytkownikowi oglądane przez niego produkty na innych stronach www, przypominając mu o naszej ofercie. Innym sposobem jest klasyczny e-mail marketing, ale w tym przypadku klient sam musi się do naszej bazy zapisać. Warto również przemyśleć wdrożenie chatu. Niezdecydowany użytkownik będzie mógł na nim zadać pytania związana z produktem i być może podejmie decyzję o zakupie.

Optymalizacja karty produktu

Karta produktu to jedno z najważniejszych miejsc na Twojej stronie. To tu najczęściej trafia klient z wyników wyszukiwania lub kampanii reklamowych. Należy więc zadbać o odpowiednią optymalizację tej podstrony. Jednym z podstawowych elementów jest cena. Powinna być ona dobrze widoczna, ale warto podkreślić jej atrakcyjność lub czasowe ograniczenie oferty – jeśli oczywiście to prawda.

Zdjęcia produktu muszą być dobrej jakości. Świetnym uzupełnieniem jest możliwość obejrzenia produktu w 360 stopniach lub na nagraniu wideo. Dzięki takiemu zabiegowi użytkownik ma poczucie, że podejmuje bardziej racjonalną decyzję.

Sam opis produktu powinien być z jednej strony przejrzysty i zachęcający do zakupu, ale jednocześnie powinien zawierać wszystkie techniczne informacje, których oczekują bardzo wymagający klienci.

Dla większości osób istotny jest również czas i koszt dostawy. Jeśli oferujesz darmową wysyłkę powyżej pewnej kwoty, to koniecznie to podkreśl.

Aby zwiększyć konwersję w swoim sklepie warto oferować klientowi komplementarne produkty, które mogą mu się przydać. Musimy jednak pamiętać o tym, że nie mogą być to przypadkowe towary, ponieważ będzie to jedynie irytowało klienta.

Optymalizacja koszyka i całego procesu zakupowego

Sam koszyk to często najsłabszy element sklepów internetowych, na którym tracimy wielu klientów. Należy zadbać o to, by był on maksymalnie przejrzysty i pozbawiony niepotrzebnych rozpraszaczy. Wszystkie produkty powinny być wylistowany razem z pełnym kosztem zakupów. Pamiętaj o tym, żeby zaoferować klientowi kilka możliwości dostawy, jak i płatności. Nie wymagaj również od użytkownika zbyt wielu informacji, by nie zniechęcić go do sfinalizowania transakcji.

 

Zobacz również:

Wygasłe domeny – skąd je brać?
Pozycjonowanie - SEO 01.07.2022

Wygasłe domeny – skąd je brać?

Wygasłe domeny to temat, który bezpośrednio wiąże się z pozycjonowaniem stron internetowych, które jest mozolnym, […]

Tworzenie mobilnych stron www
01.07.2022

Tworzenie mobilnych stron www

Tworzenie mobilnych stron www to absolutna konieczność w czasach, gdy większość z nas łączy się […]

Jak prowadzić profile w social media
01.07.2022

Jak prowadzić profile w social media

Posiadanie dobrze prowadzonych kont społecznościowych może zwiększyć Twoją widoczność w Internecie, pomóc Ci nawiązać kontakt […]

Potrzebujesz skutecznej kampanii? Odpowiedź może być tylko jedna!
Kontakt
datamasters