Pozycjonowanie lokalne to najlepsze rozwiązanie dla biznesów, które oferują towary lub usługi lokalnie. Świetnie sprawdzi się między innymi w przypadku restauracji, fryzjerów, mechaników czy dentystów. Takich branż jest oczywiście znacznie więcej i zawsze podczas przygotowywania strategii SEO warto zastanowić się, czy w przypadku naszej branży skupianie się na bardziej konkurencyjnych, ogólnopolskich wyszukiwaniach będzie dla nas rzeczywiście najkorzystniejszym rozwiązaniem. Bardzo często taniej i szybciej możemy zdobyć klientów z organicznych wyników wyszukiwania Google. Często są to wyszukiwania wynikające z nagłej potrzeby, która musi być zrealizowana teraz. Jeśli nasza strona lub wizytówka Google zostanie wyświetlona użytkownikowi w takiej chwili, to szansa na konwersję drastycznie wzrasta. Jeśli chcesz dowiedzieć się, na czym polega pozycjonowania lokalne, to koniecznie przeczytaj nasz poradnik.
Pozycjonowanie lokalne – co to jest?
Pozycjonowanie lokalne, podobnie jak pozycjonowanie krajowe, skupia się na działaniach on site i off site, które mają doprowadzić do uzyskania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google dla wybranych fraz. W tym przypadku nasze słowa kluczowe są jednak wzbogacone o nazwę miejscowości lub dzielnicy. Local SEO wymaga również innego zestawu działań, by osiągnąć zadowalający rezultat. Mówimy tutaj zarówno o odpowiedniej optymalizacji witryny, jak i wizytówki Google Moja Firma czy zadbania o pozytywne opinie użytkowników w Google. Pozycjonerzy, którzy specjalizują się w lokalnym SEO skupiają się oczywiście również na Google Maps. Często bowiem użytkownik nie musi nawet wchodzić na naszą stronę. Wystarczy mu nasz adres i numer telefonu.
Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?
Czy pozycjonowanie lokalne jest odpowiednim wyborem dla każdej firmy? Oczywiście nie. Jeśli prowadzimy ogólnopolski sklep internetowy skupianie się na potencjalnym kliencie z regionu nie będzie miało większego sensu, ponieważ ograniczymy swoje zasięgi. Równocześnie dla klienta lokalizacja sklepu internetowego nie jest istotna w większości przypadków.
Jeśli jednak nie prowadzimy wysyłki, a nasze towary można kupić jedynie na miejscu lub wykonujemy swoje usługi tylko w swojej siedzibie, to z całą pewnością nasze pozycjonowanie strony powinno skupić się właśnie na lokalnych zapytaniach.
Zazwyczaj jest to więc doskonałe rozwiązanie dla mniejszych firm bez sieci dystrybucji, które równocześnie nie mogą sobie pozwolić na wydanie wysokie budżetu, by zaistnieć w wyszukiwarce Google. Jednocześnie znacznie szybciej i bardziej namacalnie możesz odczuć efekty zwiększonej widoczności organicznej, ponieważ klienci zaczną dzwonić lub po prostu przychodzić. Dla kogo konkretnie jest local seo? Warto zacząć od wymienienia usługodawców, którzy dojeżdżają do klienta. Mają oni bowiem ograniczony teren działań. Będzie to między innymi pomoc drogowa, elektryk czy hydraulik. Z drugiej strony znajdą się oczywiście usługodawcy, świadczący swoje usługi w lokalu jak fryzjer, dentysta, mechanik czy kosmetyczka. Oczywiście beneficjentem marketingu opartego na lokalnym pozycjonowaniu jest również cała gastronomia.
Na czy polega pozycjonowanie lokalne – porady
Wspomnieliśmy wcześniej, że do pozycjonowania lokalnego należy podejść nieco inaczej niż do pozycjonowania krajowego. Poniżej przedstawimy Ci działania na stronie, jak i poza nią, które są dobrymi praktykami w tego local SEO.
Wizytówka w Google Moja Firma
Wizytówka Google Moja Firma to doskonałe miejsce do rozpoczęcia działań związanych z lokalnym pozycjonowaniem. Przede wszystkim warto zacząć od dodania adresu (fizycznego, jak i adresu url strony internetowej), opisu firmy. W tym drugim warto użyć słów kluczowych, które związane z naszym biznesem. Jednocześnie należy zadbać o zdjęcia. Ciekawym i popularnym rozwiązaniem jest też przygotowanie wirtualnego spaceru. Takie rozwiązanie może być przydane dla biznesów z branży fitness. Klienci mogą bowiem wtedy obejrzeć, czy w obiekcie znajduje się wszystko, co będzie dla nich niezbędne do uprawiania wybranego sportu.
Dodanie pinezki w mapach Google zwiększa naszą szansę na znalezienie się w lokalnych wynikach, a także ułatwi nawigację tym klientom, którzy zdecydują się na skorzystanie z naszych usług. Pamiętajmy również o tym, by umieść mapę Google również na swojej stronie.
Warto również zadbać o pozytywne opinie o naszej firmie. Zachęcajmy klientów do wyrażenia swojego zdania, a także odpowiadajmy na wszelkie zapytania i uwagi, które pojawią się w naszej wizytówce. Takie działania mają pozytywny wpływ na widoczność naszej strony i wizytówki, jak i budują nasz pozytywny wizerunek wśród odbiorców.
Wyszukiwania lokalne to przede wszystkim wyszukiwania na smartfonie – zadbaj o wersję mobilną strony
Musimy pamiętać, że wiele zapytań lokalnych, np. związanych z restauracjami jest wykonywanych poprzez telefony komórkowe. Musimy więc koniecznie zadbać o wersję mobilną naszej witryny. Warto zdać sobie sprawę, że troska o wersję strony na smartfony może okazać się korzystna również dla wyników desktopowych. Wynika to z faktu, że już od kilku lat Google przy ocenie jakości strony bierze pod uwagę głównie jej wersję mobilną.
O czy warto pamiętać? Będzie to oczywiście szybkość ładowania czy umieszczenie klikalnych elementów w takiej odległości od siebie, by były one łatwe w obsłudze. Pamiętajmy również o tym, by meta title i meta description nie były zbyt długie, ponieważ na ekranach smartfonów zostaną one skrócone.
Dobór lokalny słów kluczowych
Dobór fraz kluczowych jest oczywiście kluczowy, jeśli chcemy pozyskiwać lokalnych klientów. Warto w tym celu skorzystać z profesjonalnych narzędzi takich jak Senuto czy Google Keyword Planner, dzięki którym znajdziesz fraz związane z Twoją branżą i geolokalizacją, które będą odpowiednie dla Twojego biznesu. Warto oczywiście również sprawdzić, na jakie frazy pozycjonuje się nasze konkurencja.
Optymalizacja strony pod kątem pozycjonowania lokalnego
Kiedy dobierzemy już frazy kluczowe powinniśmy zoptymalizować naszą witrynę pod nie. Warto wprowadzić frazy kluczowe w tytułach i nagłówkach witryny. Jednocześnie niezbędne będzie stworzenie odpowiednich treści. Mowa tu zarówno o opisach towarów i usług, jak i tekstach blogowych.
Nasze dane teleadresowe powinniśmy umieścić zarówno w zakładce kontakt, jak i w stopce. W przypadku, gdy mamy kilka oddziałów w regionie stwórzmy osobne podstrony dla każdego z nich. Nie zapominajmy także o umieszczeniu mapy Google z naszą lokalizacją.
Dane strukturalne – LocalBusiness
Dane strukturalne, czyli schema.org to znaczniki, dzięki którym możemy wyróżnić się w wynikach wyszukiwania. Może to wpłynąć na przyciągnięcie większej liczby użytkowników do naszej witryny. W przypadku pozycjonowania lokalnego warto zadbać przede wszystkim o wyeksponowanie telefonu i adres. Jednocześnie należy pamiętać, że mikrodane pozwalają robotom Google na lepsze zrozumienie treści, które znajdują się na naszej stronie. W tym celu warto skorzystać przede wszystkim z tagów LocalBusiness.
Dzięki skorzystaniu z powyższych znaczników możemy wskazać różne oddziały naszej firmy, a także ich godziny otwarcia. Jednocześnie możemy wskazać swój adres i telefon. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie menu, co jest bardzo korzystnym rozwiązaniem dla całej gastronomii.
Linkowanie lokalne
Pozycjonowanie to jednak nie tylko działania na stronie. Musimy również zadbać wysokiej jakości linkowanie. W przypadku local SEO najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze stron, które również mają w swojej nazwie nazwę naszej miejscowości. To jednak nie wszystko. Lokalne pozycjonowanie częściowo wraca do wykorzystywania katalogów. W tym przypadku mowa przede wszystkim o wizytówkach NAP ( ang. Name, Adress, Phone). Może w nich umieścić nazwę swojej strony, dane teleadresowe, link i oczywiście krótki opis. Możemy w ten sposób nie tylko poprawić wiarygodność w oczach klientach, ale również wpłynąć pozytywnie na widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania. Warto przyłożyć się do dobrego przygotowania takich opisów, ponieważ często pojawiają się one wysoko w wynikach wyszukiwania po wpisaniu naszej nazwy firmy.