E-mail marketing to jedna z najstarszych, ale w dalszym ciągu jedna z najskuteczniejszych i najtańszych form docierania do potencjalnych klientów. Szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku sklepów internetowych, które w szybki i dogodny sposób mogą dotrzeć ze swoimi promocjami do grup osób najbardziej nimi zainteresowanymi. Skuteczne programy do mailingu umożliwiają również automatyzację takich procesów jak odzyskiwanie porzuconych koszyków, przydzielanie rabatów czy promowanie najnowszych produktów dodanych do sklepu. Na rynku znajdziemy wiele narzędzi do e-mail marketingu, które oferuje mniej lub bardziej zaawansowane funkcje. Jeśli nie masz pojęcia, jaka platforma do newsletterów będzie dla Ciebie najlepsza, to na pewno po lekturze tego tekstu będziesz mieć ogólną wiedzę o tym, na co zwracać uwagę, a także poznasz trzy popularne system do email marketingu: GetResponse, Mailchimp i FreshMail.
E-mail marketing – dlaczego kampanie mailingowe dalej działają?
Na pewno wiesz, że newslettery to jedna z najstarszych form internetowego marketingowe, ale pewnie zastanawiasz się, jak to możliwe, że w dalszym ciągu są wykorzystywane przez największe sklepy internetowe nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Przecież od stworzenia pierwszych skrzynek pocztowych pojawiło się znacznie więcej możliwości kontaktu z klientem, jak na przykład kampanie w social mediach. Okazuje się jednak, że zaangażowanie użytkowników w przypadku Facebooka, Twittera czy Instagrama wcale nie jest tak dużo jakbyśmy wszyscy oczekiwali. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez OptinMonster w sierpniu 2020 roku wskaźnik zaangażowania w social mediach w przypadku kampanii reklamowych wynosił średnio 0,6%. Dla porównania średnia otwieralność maili to 22,86%, a współczynnik klikalności to nawet 3,71%. Aby jednak wysyłać skuteczne wiadomości, które nie będę przez użytkowników traktowane jako spam, warto zadbać o dobranie odpowiednich grup docelowych czy atrakcyjny szablon, w czym pomocne będzie nam oprogramowanie email marketingowe.
Jakie narzędzie do e-mail marketingu wybrać?
Jeśli chcesz zająć się w sposób profesjonalny wysyłką e-mail marketingu do swoich klientów, to poza planem i pomysłem musisz posiadać odpowiednie narzędzia, dzięki którym dotarcie do odbiorców z kampanią będzie możliwe. Postaramy się zwrócić Ci uwagę na najważniejsze funkcjonalności. Zanim jednak zdecydujesz się na jeden z programów do wysyłki newsletterów lub szerzej marketing automation, musisz odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań. Chodzi tu oczywiście o wielkość bazy klientów, częstotliwość wysyłki maili czy sposób tworzenia kreacji newslettera. Wymienione w dalszej części programy posiadają wbudowane szablony, ale również mniej lub bardziej zaawanasowane kreatory, dzięki którym możesz stworzyć własny projekt bez wykorzystywania zewnętrznego oprogramowania. Dobrym rozwiązaniem z całą pewnością jest skorzystanie z darmowych wersji systemów, by sprawdzić, który interfejs jest dla nas najbardziej intuicyjny.
Baza danych do newslettera – zarządzanie
Baza klientów (subskrybentów), w której skład wchodzą między innymi adresy e-mail, ale również imię i nazwisko, płeć, czasami wiek i zainteresowania, to jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chcesz wysyłać wiadomości reklamowe. Każdy z wymienionych wcześniej programów pozwala na szybkie wgranie bazy danych, choć w GetResponse filtrowanie, segmentacja czy oznaczenia zachowania odbiorców wydają się być szczególnie rozbudowane.
Kreator newslettera
Oprócz bazy klientów potrzebujesz jednak samego newslettera. Musisz się zastanowić, czy masz grafików, którzy go dla Ciebie przygotują i czy otrzymasz od nich gotowy kod HTML, który dodasz tylko do programu przy wysyłce kampanii e-mail marketingowych. A może będziesz wolał skorzystać z gotowych szablonów i grafik, które dostępne są w ramach abonamentu w narzędziu do email marketingu? W tym drugim przypadku bardzo bogatą bazę gotowych szablonów oferują GetResponse i FreshMail.
Wysyłka, spam testy, szybkie dobranie bazy
Wysyłka kampanii e-mail marketingowej składa się oczywiście z kilku etapów. Po przygotowaniu bazy i szablonu konieczne jest przeprowadzenie spam testów (pamiętaj, by sprawdzić, czy Twój program wysyła maile z zaufanych adresów IP), wysyłki testowej, a następnie zaplanowania samej wysyłki. Bardzo ważne, by każdy z tych etapów był dla Ciebie w przejrzysty i w wygodny sposób przedstawiony w Twoim programie do wysyłki. Jest to oczywiście kwestia subiektywna. Bardzo ciekawą możliwość oferuje tu MailChimp, który pozwala dobrać bazę na podstawie poprzednich zachowań użytkowników. Możemy na przykład wysłać kampanię do osób, które otworzyły poprzednie maile od nas.
Raporty kampanii w narzędziach do email marketingu
Każdy marketer zdaje sobie sprawę, że w podczas prowadzenia działań reklamowych konieczne jest monitorowanie efektywności. Praktycznie każdy system do wysyłki newsletterów pozawala na weryfikację takich parametrów jak dostarczenie wiadomości, jej otworzenie czy kliknięcie zawartych w niej linków. W przypadku GetResponse możliwe jest na przykład porównanie wyników poszczególnych kampanii w zależności od dobranej bazy adresów.
GetResponse
To jedno z najpopularniejszych narzędzi, które wykorzystywane jest nie tylko do wysyłania wiadomości e-mail, ale do szeroko pojętego marketing automation ( automatyzacji marketingu). Mamy tu kilkaset gotowych szablonów, które możemy spersonalizować pod konkretnych odbiorców. Oczywiście są tu dostępne również testy poprawności wysyłki i rozbudowane raportowanie.
To narzędzie do marketingu mailowego pozwala na tworzenie ankiet, formularzy, a także autoresponderów. Z cała pewnością nie będziemy mieć tu również problemu z importowaniem baz danych z programów pocztowych, Excela czy Arkuszy Google. Co ważna, narzędzie dostępne jest po polsku. Producent oferuje tu darmowy okres próbny na 30 dni, po którym możemy wykupić płatny abonament dostosowany do naszych potrzeb.
FreshMail
To popularne i cenione przede wszystkim za prostotę użytkowania narzędzie przeznaczone typowo do email marketingu, choć wraz z czasem jest rozbudowywane o dodatkowe funkcjonalności. Poza dużą liczbą darmowych szablonów i możliwości weryfikacji poprawności wysyłki maili warto zwrócić uwagę na to, że Freshmail nie limituje liczby wysyłanych wiadomości. Łatwo go ponadto połączyć z różnymi platformami jak Woocomerce czy Magento. Minusem jest tu na pewno problem z niektórymi filtrami antyspamowymi czy potrzeba płatności za dodatkowe funkcje, co jednak może być również zaletą, ponieważ możemy zapłacić tylko za te funkcjonalności, których naprawdę potrzebujemy.
MailChimp
Mailchimp również cieszy się popularnością wśród polskich sklepów internetowych. Jest to zarówno program do e-mail marketingu jak i do marketing automation. Bardzo praktycznym aspektem tego systemu jest fakt, że można tutaj dowolnie edytować gotowe szablony newsletterów bez konieczności wprowadzania zmian w kodzie. Inna zaletą tego systemu jest możliwość integracji narzędzia z kanałami social media, systemami e-commerce czy innymi narzędziami do online marketingu, dzięki czemu możliwe jest szerokie zbierania danych statystycznych, jak i bazy adresów. Trudniej tu natomiast zarządza się bazą klientów. Innym mankamentem jest skomplikowany cennik.
Wymienione wyżej programy to tylko parę przykładów, od których można zacząć. Na rynku znajdziemy jednak znacznie więcej narzędzi do e-mail marketingu i marketing automation. Są to między innymi: SalesMenago, Sare, SendinBlue, MailerLite czy ExpertSender. Warto najpierw skorzystać z okresów próbnych tych programów, by przekonać się, które z narzędzi odpowiada naszym oczekiwaniom i w którym pracuje nam się najlepiej. Wiele ze wspomnianych platform to rozbudowane kombajny do szeroko zakrojonych kampanii sprzedażowych. Z początku te programy mogą wydawać się bardzo skomplikowane, jednak każde ze wspomnianych rozwiązań oferuje wiele poradników i webinarów, dzięki którym możliwe jest przejście krok po krok przez wszystkie funkcjonalności.