Opinie konsumenckie Google i inne narzędzia do opinii

Opinie konsumenckie Google, jak i te wystawiane w innych serwisach opiniotwórczych są uznawane przez użytkowników za bardziej wiarygodne niż reklama. W wielu ankietach respondenci zaznaczają, że w większości przypadków sami szukają opinii klientów o firmie i produkcie zanim dokonają zakupu w sklepie internetowym. To, że ufamy bardziej opiniom obcych osób w internecie niż wykupionym reklamom nie powinno nas przesadnie dziwić. Z biegiem czasu cyfrowa reklama stała się dla wielu użytkowników praktycznie przezroczysta, ponieważ atakuje nas przynajmniej kilkaset razy w ciągu dnia podczas przeglądania witryn internetowych. Jak jednak sprawić, by użytkownicy zaczęli wystawiać opinie o naszym sklepie internetowym? Jednym ze sposobów jest dołączenie do programu opinii konsumenckich Google, który pozwoli nam na zautomatyzowanie całego procesu. Opowiemy, jak rozpocząć zbierania takich opinii, a także czym różnią się opinie konsumencie Google od innych narzędzi do opinii.

Opinie konsumenckie – czy warto o nie zadbać?

Zdobywanie opinii to jedna z najstarszych form marketingu nie tylko w Internecie. Dobra recenzja lub opinia od zadowolonych klientów potrafi przekonać niezdecydowanego klienta do zakupów w konkretnym sklepie internetowym. Odstraszyć od zakupu mogą natomiast nie tylko negatywne opinie, ale również ich brak. Czy jednak rzeczywiście na nasze decyzje zakupowe mają wpływ opinie innych, nieznanych osób? Nie musimy opierać się na domysłach. Firma Nielsen przeprowadziła ankietę, z której jasno wynika, że aż 92% osób chętniej zaufa opiniom o produkcie lub usłudze niż tradycyjnym reklamom. Jednocześnie aż 70% ankietowanych podkreśliło, że samemu szuka takich opinii w internecie przed dokonaniem zakupów. Te statystyki wskazują, że pozytywne, wiarygodne opinie zdecydowanie mogą przełożyć się na wzrost sprzedaży.

Kto powinienem zadbać o opinie konsumenckie Google ( i nie tylko)

Można by na to pytanie odpowiedzieć bardzo szybko: każdy, kto oferuje swoje produkty lub usługi w internecie. Przede wszystkim zbieranie opinii powinno być jedną ze strategii marketingowych dla tych firm, które chcą budować swój wizerunek oparty na zaufaniu. Wbrew powszechnie krążącej powszechnie opinii: ważne jest to, co o nas mówią. O pozytywne opinie z całą pewnością powinny zadbać także firmy, których reputacja została w przeszłości nadszarpnięta. Oczywiście same narzędzia do pozyskiwania opinii i żadne marketingowe tricki nie sprawią, że renoma Twojej firmy będzie pozytywna. Decydując się na udział programie opinii konsumenckich Google musisz liczyć się z tym, że w sieci będą pojawiać się również negatywne opinie o twoim biznesie. Z jednej strony musisz więc nauczyć się wychodzić z twarzą z takich konfrontacji poprzez rzeczowe i wyważone odpowiedzi ( w niektórych przypadkach będziesz musiał nauczyć się przeprosić, jeśli popełniłeś błąd), natomiast z drugiej strony musisz zadbać o wysoką jakość swoich usług, produktów, czas dostawy paczki czy obsługę klienta. Te wszystkie elementy będą bowiem wystawione na ciągłą ocenę.

Opinie konsumenckie Google – jak działa program?

Czy rozpoczęcie korzystania z programu opinii konsumenckich Google jest skomplikowane? Na szczęście nie! Wystarczy, że założymy najpierw konto Google Merchant Center. Musimy wyrazić zgodę na udział w programie i jeśli spełniamy wszystkie warunki, to usługa zostanie dla nas uruchomiona. Ale na czym właściwie polega? Klientom po do dokonaniu zakupów będą się wyświetlać zgody na udział w ankiecie konsumenckiej. Jeśli dana osoba taką zgodę wyrazi, to krótko po tym, gdy otrzyma już przesyłkę, Google wyśle na jego adres e-mail wiadomość z kilkoma pytaniami dotyczącymi transakcji i obsługi. Opinia wyrażana jest w gwiazdkach. Maksymalnie możesz otrzymać 5 gwiazdek. Aby Twoja ocena była wyświetlana musisz zdobyć przynajmniej 100 opinii. Co ciekawe, plakietka, którą otrzymasz może być wyświetlona w sklepie przy kupowanym produkcie ( o ile dobrze przygotujesz swoją stronę). Taka plakietka może pojawić się również Zakupach Google, a także w reklamach Google Ads (Google Adwords). Taka ocena sprzedawcy może od razu wpłynąć na decyzję zakupowe, zwłaszcza nowych klientów, którzy nie musza już wtedy szukać opinii o naszym sklepie i mogą zdecydować się na zakup na podstawie wystawionych opinii.

A więc opinie konsumenckie Google to darmowy program, który wyręcza nas w zbieraniu opinii od klientów i wyświetla je w eksponowanych miejscach. Współczesne systemy zarządzaniami stronami takie WordPress, Magento czy Shopper umożliwiają integrację z opiniami Google, dzięki czemu łatwo wyświetlisz plakietkę dla twoich produktów na stronie internetowej.

Zasady korzystania z opinii konsumenckich Google

Aby uczestniczyć w zbieraniu opinii konsumenckich przez Google nie musisz posiadać produktów fizycznych. Równie dobrze możesz sprzedawać oprogramowanie Online. Istnieje jednak kilka wytycznych, o których warto wiedzieć. Google wymaga, aby nie podawać informacji, które mogą wprowadzić klientów w błąd. Jako właściciel sklepu nie możesz używać nierealistycznych twierdzeń, np. szybki zarobek, a także musisz zawsze informować swojego klienta o potencjalnym ryzku i podawać dane kontaktowe.

W programie nie mogą brać udziału ponadto strony, które są zainfekowane złośliwych oprogramowaniem lub takowe sprzedają. W ramach programu nie możesz również promować produktów, które nie znajdują się aktualnie w Twojej ofercie. Google nie pozwala również na promowanie materiałów wybuchowych, łatwopalnych, trujących czy radioaktywnych.

Opinie konsumenckie Google a inne formy pozyskiwania opinii

Opinie konsumenckie to bardzo dobra, ale jednocześnie bardzo wymagająca forma marketingu. W przypadku opinii konsumenckich Google mamy do czynienia ze zautomatyzowanym procesem, który pozwala nam pozyskiwać kolejne oceny od klientów, co oczywiście nie jest gwarantem sukcesu. Czy warto interesować się również innymi metodami pozyskiwania opinii? Oczywiście i z całą pewnością warto się nimi również zainteresować. Należy jednak pamiętać, że będą one wymagać do nas znacznie więcej zaangażowania. W przypadku Facebooka i innych mediów społecznościowych konieczna jest dodatkowa forma bezpośredniego zachęcenia do wystawienia opinii o danym produkcie, np. w formie konkursu.

O opinie możesz zadbać również na swoje stronie internetowej, wysyłając prośbę o takową w formie newslettera. Jeśli natomiast zależy Ci na opinii w porównywarkach tych Ceneo lub Opineo, to całkiem prawdopodobne, że będziesz musiał zaoferować swojemu klientowi rabat na kolejne zakupy w zamian za taką opinię. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że wielu bardziej świadomych konsumentów sprawdza nie tylko cenę w takich serwisach, ale również opinie o sklepie.

W przypadku branż specjalistycznych, takich jak noclegi, dodatkowe systemy oferują portale takie jak Booking. Jeśli prowadzisz taki biznes, warto zachęcić gości do wystawienia opinii, ponieważ bardzo często są to serwisy, w których rozpoczynają i kończą oni wyszukiwanie usługi. Wiele firm z branży noclegowej decyduje się na, to by zdecydowaną większość swojego budżetu przeznaczyć właśnie na odpowiednią widoczność w takich serwisach jak Booking. Jednocześnie kładzie się tu ogromny nacisk na to, by każdego gościa zachęcić do wystawienia opinii. Użytkownicy takich serwisów zwracają uwagę na ilość przyznanych gwiazdek – istnieje tu możliwość sortowanie między innymi właśnie po tym parametrze. Opinie w tej branży mogą być dla nas koniem napędowym. Musimy jednak przyłożyć się do tego, by nasz klient był w pełni zadowolony, ponieważ nasi goście z całą pewnością nie omieszkają wspomnieć o wszelkich niedogodnościach. Dotyczyć to będzie oczywiście również opinii konsumenckich Google.

Jak widać wszystkie rozwiązania poza opiniami Google wymagają od Ciebie nakładów czasowych lub finansowych. Warto więc na samym początku zacząć właśnie od opinii Konsumenckich Google, które możesz szybko i wygodnie zaimplementować w swoim sklepie.

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt