Optymalizacja kampanii na youtube

YouTube to największy serwis z treściami wideo, który codziennie odwiedzany jest przez miliony widzów. Nic dziwnego, że reklamodawcy starają się dotrzeć ze swoimi kampaniami reklamowymi do tych użytkowników. Jeśli prowadzisz kampanię wideo, ale nie przynoszą one oczekiwanych efektów, to przeczytaj, co może pomóc Ci w analizie danych i ich odpowiedniej optymalizacji. Dzięki temu artykułowi będziesz w stanie obniżyć koszt wyświetleń i dotrzeć do szerszego grona klientów. Sprawdź, jak nie przepalać swojego budżetu i poprawić konwersję w kampaniach Google Ads na YouTubie!

Optymalizacja kampanii na YouTubie – te pojęcia musisz znać

Kiedy zacząć optymalizację kampanii na YouTubie? Z całą pewnością nie powinniśmy za to zabierać się pochopnie i zbyt szybko zanim dane o naszych wyświetleniach zostaną zebrane. W takim przypadku będziemy bowiem działać po omacku. Optymalizować kampanię warto zacząć więc po około 2 tygodniach emisji.

Podstawowymi wskaźnikami, które będą nam pomocne w optymalizacji z całą pewnością będą: współczynnik obejrzeń i średni koszt obejrzenia (CPV). Dopiero zacząłeś wyświetlać reklamy na YouTubie i nie wiesz, co oznaczają te terminy? Już wyjaśniamy:

 

  • Współczynnik obejrzeń to iloraz liczby osób, które obejrzały film przez co najmniej 30 sekund lub weszły z nim w interakcje oraz całościowej liczby wyświetleń reklamy.
  • CPV, czyli średni koszt obejrzenia – tyle w przeliczeniu zapłacisz za każde obejrzenie Twojej reklamy przynajmniej zgodnie z założeniami danego formatu ( min. 30 sekund, wejście w interakcje lub każe obejrzenie w przypadku reklam niepomijalnych).

Optymalizacja współczynnika obejrzeń

Współczynnik obejrzeń to jeden z tych parametrów, który w sposób szczególny powinniśmy poddawać analizie w czasie oceny skuteczności kampanii. Mówi nam o tym, czy nasze treści przykuwają uwagę docelowych odbiorców czy może są przez z nich pomijane zbyt często. Jeśli nasza kampania YouTube nie performuje na tym polu, to znak, że należy ją zoptymalizować. Rozwiązaniem problemu może być albo poprawa samego materiału video albo zawężenie grupy odbiorców. Poprawa wspólczynnika obejrzeń sprawi, że nasz przekaz dotrze do większego grona odbiorców, co oznacza, że będzie ona wyglądała więcej aukcji, a tym samym obniży się również koszt obejrzenia, czyli CPV. Co więc konkretnie można zrobić?

Przyjrzyj się najpierw krytycznie swojemu video. Jeśli możesz je skrócić, to to zrób. Zazwyczaj krótszy przekaz skuteczniej trafia do odbiorcy. Zastanów się również nad wprowadzeniem prostych zmian, takich jak inny tytuł czy lepsza plansza końcowa. Ponadto warto stosować kilka reklam wideo na przemian. Dzięki temu nasi odbiorcy nie znudzą się zbyt szybko.

 

Kolejnym sposobem na poprawę tego współczynnika jest ograniczenia kierowania do grupy odbiorców, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowania naszymi produktami. Szerokie kierowanie może być na początku kuszące, ponieważ możemy być przekonani, że dotrzemy w ten sposób do dużego grona klientów, jednak jest to niezbyt skuteczne podejście. W praktyce nasze reklamy są często pomijane, a koszty rosną bez poprawy konwersji. Warto więc zastanowić się nad demografią swoich klientów, ich zainteresowaniami, a także stworzyć listy remarketingowe, by dotrzeć do tych osób, które już wcześniej zainteresowały się naszymi produktami lub odwiedziły naszą witrynę.

Optymalizacja kosztu obejrzenia (CPV)

Innym sposobem optymalizacji kampanii na Youtubie jest próba obniżenia kosztów. Aby osiągnąć ten efekt możesz zdecydować się na zmianę stawek, rozszerzenie swojej grupy odbiorców czy poprawę same reklamę wideo.

Warto tu pomyśleć nad określeniem rozsądnej stawki CPV. Z jednej strony każdy z nas chce zapłacić jak najmniej za wyświetlenie reklamy. Z drugiej jednak zbyt niska maksymalna stawka może doprowadzić do tego, że żadna aukcja nie będzie przez nas wygrywana. Warto więc poeksperymentować z wysokością stawki, by ustalić jej optymalny poziom i dotrzeć do wartościowych klientów.

Zbyt szerokie kierowanie to błąd, ponieważ nasza reklama będzie pomijana. Zbyt wąska grupa odbiorców może jednak doprowadzić do tego, że nasza reklama będzie miała sporą konkurencję i nasze stawki będą szybować w górę. W niektórych przypadkach warto więc przemyśleć poszerzenie targetowania.

Przy optymalizacji pod katem CPV również istotne jest to, jak bardzo nasza kreacja przyciąga uwagę widza. Warto tutaj również spojrzeć krytycznie na treść naszego video, próbując je skrócić lub poprawić. Wyższy współczynnik obejrzeń doprowadzi bowiem do obniżenia naszych stawek CPV.

Formaty reklamowe na YouTube

Na YouTubie mamy dostępnych wiele formatów reklamowych, w których bardzo łatwo można się pogubić. Warto więc po krótce je omówić. Może wyróżnić przede wszystkim reklamy, których użytkownik nie może pominąć oraz takie, które może zamknąć po kilku sekundach.

Do pierwszej grupy zaliczymy między innymi Bumper Ads. Są to krótkie, maksymalnie 6 sekundowe filmiki, które mogą się pojawić przed, w trakcie, jak i po zakończeniu filmu. Dla reklamodawcy jest to dość trudny format, ponieważ w tych kilku sekundach musi zawrzeć cały swój przekaz. Z drugiej strony potencjalny klient w tak krótkim czasie na pewno nie zdąży się znudzić. W przypadku tej reklamy płacisz za tysiąc wyświetleń, czyli jest to stawka CPM, która z góry została ustalona. Ten typ reklam sprawdza się dobrze jako przypomnienie o swojej firmie klientom, którzy widzieli nasze dłuższe reklamy. Dobrze sprawdza się też jako reklama sekwencyjna, jeśli razem z pozostałymi filmami tworzy spójną historię.

 

Kolejnym formatem reklamowym jest kampania TrueView In-Stream. Ona również może być wyświetlona przed, w trakcie, jak i po filmie. Te reklamy rozliczane są w modelu CPM. Za pomocą reklamy In-Stream jesteśmy w stanie przedstawić więcej zalet produktu, ale należy tu uważać, by uwaga klienta była tutaj przyciągnięta na dłużej. Możesz wykupić tę reklamę z opcja pominięcia. Użytkownik będzie miał możliwość przeskoczenia reklamy po 5 sekundach, a Ty nie poniesiesz żadnego kosztu. Zapłacisz dopiero, gdy użytkowni obejrzy 30 sekund reklamy lub jej całość. Masz również możliwość wykupienia reklamy bez opcji pominięcia, jednak nie może być ona wtedy dłuższa niż 15 sekund.

Użytkownik nie pominie natomiast reklam TrueView Discovery ze względu na ich specyfikę. Są to sugestie filmów na stronie głównej, a także obok oglądanej treści i w wynikach wyszukiwania. Za emisję zapłacisz dopiero wtedy, gdy użytkownik sam kliknie w Twój film i zdecyduje się na jego obejrzenie. Najważniejsze w tym przypadku jest więc przygotowanie odpowiedniej miniaturki i dobrego tytułu.

Jeśli jesteś wielkim graczem, to możesz również zainteresować się reklamą w banerze Masthead. Jest to wielki, prostokątny banner z Twoim filmem video, który jest odtwarzany w górnej części ekranu bez dźwięku. Film, który miał być wyświetlony przez użytkownika zostaje w tym czasie zminimalizowany. Jest to rozwiązanie, które wykorzystywane jest przez duże firmy podczas promocji nowych produktów, a także do budowania świadomości marki.

YouTube umożliwia również wyświetlanie filmów jako reklamy na stronach partnerów. Mówimy tutaj o formacie Out-Stream. Jest on wyświetlany tylko w ruchu mobilnym. Filmy odtwarzany jest bez dźwięku, który użytkownik może włączyć samodzielnie.

Pozostałymi formatami reklam na YouTubie są reklamy displayowe, nakładki reklamowe in-video (pojawiają się w dolnej części ekranu z video i można je zamknąć krzyżykiem), a także karty sponsorowane wyświetlane w trakcie emisji filmu. Użytkownik może kliknąć w nie i przejść na stronę produktu.

Jak widzimy, reklamy na YouTubie wymagają analizy i optymalizacji, podobnie jak każdy inny dział marketingu internetowego. Na szczęście dobrze rozbudowane narzędzia wbudowane w platformą pozwalają na szybą zmianę targetowania czy stawek. Najtrudniejsze w dalszym ciągu pozostaje stworzenie oryginalnej treści video, która będzie w stanie przyciągnąć uwagę użytkownika.

 

 

 

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt