Wyszukiwarka Google istnieje już tak długo, że wiele osób nie pamięta nawet czasów, w których poszukiwanie niezbędnych informacji było znacznie bardziej skomplikowane. Obecnie jesteśmy w stanie wygooglować odpowiedź na większość pytań, które nas nurtują poczynając od domowego majsterkowania i gotowania, przez zakupy online, kończąc na najbardziej wnikliwych informacjach z życia gwiazd. Algorytm Google jest ciągle optymalizowany i rozwijany, dzięki czemu wyniki, które otrzymujemy są coraz lepiej dopasowane do naszych intencji. W niektórych przypadkach potrzebujemy jednak odnaleźć bardziej precyzyjnie konkretne zestawy informacji. W naszym poradniki poznasz nieco bardziej zaawansowane sposoby wyszukiwania w Google, które przyspieszą Twoją pracę i ułatwią życie.
Zanim przejdziemy do bardziej precyzyjnych form wyszukiwania za pomocą operatorów warto udzielić kilku podstawowych wskazówek dotyczących samego wyszukiwania w Google. Przede wszystkim warto postawić na minimów słów i prostotę samego zapytania. Jeśli znajdujesz się w danej lokalizacji i szukasz usługi lub obiektu nie musisz wskazywać miasta zapytaniu. Jeśli jednak szukasz czegoś w innej lokalizacji koniecznie o tym pamiętaj.
W przypadku wyszukiwania mobilnego skorzystaj z nowoczesnych rozwiązań, czyli wyszukiwania głosem. Wystarczy, że powiesz : “Ok, Google” i powiesz, co chcesz wyszukać. Jest to szczególnie przydatne podczas prowadzenia samochodu.
Algorytm wyszukiwania jest coraz bardziej zaawansowany i od dłuższego czasu możemy po włączeniu przeglądarki wpisać pytanie zamiast fraz w mianowniku. Pamiętajmy jednak, by pomyśleć o tym, co rzeczywiście może znaleźć się na stronach internetowych, ponieważ roboty wyszukiwarki indeksują treści i podstawie tego zbioru danych wyświetlają nam wyniki.
Nie przejmuj się drobnymi literówkami czy dużymi literami. Google świetnie sobie z takimi problemami radzi. Pamiętaj również o tym, że na wiele swoich pytań, jak te związane z pogodą, transportem, kursem walut czy repertuarem kin znajdziesz bezpośrednie odpowiedzi w wyszukiwarce bez konieczności przechodzenia do stron.
Jeśli Twoje wyszukiwanie w Google ogranicza się do wpisania słowa kluczowego, naciśnięcia enter i wejścia w pierwsze w wynik wyszukiwania, to z całą pewnością nie masz się czego wstydzić – większość z nas szuka właśnie w ten sposób. Zazwyczaj jest to oczywiście wystarczające, jednak często właściciele stron internetowych starają się upchać słowa kluczowe w adresie url, tytule strony czy w meta description, dzięki czemu strona może pozycjonować się na wybrane słowa nawet, jeśli w samej treści nie znajduje się zbyt wiele informacji na interesujący nas temat. Taka sytuacja może mieć miejsce m.in. w przypadku bardziej niszowych zapytań. Jeśli chcemy, by roboty Google sprawdziły swój indeks nieco bardziej wybiórczo warto skorzystać z operatora “allintext”. Po dwukropku wpisujemy interesujące nas frazy. Już z poziomu listy z wynikami wyszukiwania będziemy będziemy mogli zobaczyć, które wyniki będą dla nas najbardziej interesujące.
Możliwości przeszukiwania indeksu Google jest jednak znacznie więcej. Jeśli chcemy wyszukać frazy kluczowe, ale tylko na konkretnych grupach stron możemy skorzystać z operatora, który umożliwi nam wyświetlenie wyników, które zawierają wybrane przez nas słowo w adresie URL. Możemy w ten sposób wyświetlić na przykład tylko blogi lub fora internetowe. Operator zapisujemy w następującej postaci: allinurl:blog buty do biegania.
W większości przypadków algorytm Google doskonale sprawdza się przy ocenie naszej intencji wyszukiwania. Czasami jednak musimy wyszukać tylko domeny, na których znajdują się bardzo dokładna fraza. Możemy w tym celu zastosować cudzysłów. Musimy jednak pamiętać, że szczególnie w języku polskim jest to broń obosieczna. Wyniki, które otrzymamy nie będą zawierały odmian ani synonimów dla wpisanego przez nas zapytania. Musimy więc postarać się więc o to, by wpisać frazę w naturalny sposób, który mógłby wystąpić w tekście.
W niektórych przypadkach chcemy ograniczyć zakres poszukiwań poprzez wykluczenie części fraz. Przykładem może być na przykład poszukiwanie pary butów do biegania. Mieliśmy w przeszłości złe doświadczenia z jedną z marek. Możemy więc uniknąć ominąć wyniki danego brandu poprzez wpisanie w wyszukiwarce: buty do biegania -adidas. W ten sposób wyświetlimy obuwie biegowe, ale bez tego, które jest produkowane przez firmę Adidas.
Użytkownik ma również możliwość przeszukania zasobów konkretnej witryny. Większość stron oczywiście dysonuje dobrymi wyszukiwarki, jednak często mają one ograniczony zasięg. W przypadku skorzystania z wyszukiwarki internetowej jesteśmy w stanie przeszukać wszystkie zaindeksowane zasoby. Jak to zrobić? Wystarczy wpisać skorzystać z operatora site według wzoru: site:domena.pl fraza. Warto w tym miejscu dodać, że jeśli wpiszemy samą komendę site:domena.pl, o otrzymamy liczbę zaindeksowanych podstron z danej witryny. Oczywiście standardowo możemy to sprawdzić w Google Search Console, jednak w przypadku weryfikacji konkurencji może okazać się to bardzo pomocne.
Przypuścimy, że znacie jakąś stronę bardzo dobrze i chcielibyście znaleźć w Google szybko witryny, który są do niej najbardziej podobne. Na szczęście istniej bardzo prosty operator, który znacząco Wam to ułatwi. W tym celu wystarczy, że wpiszecie operator related, a po dwukropku dodacie nazwę poszukiwanej domeny.
Jeśli chcecie wyszukać domeny tylko z określoną końcówką, jak org czy gov, to możecie skorzystać z operatora site:.org. Jednocześnie, jeśli dodacie frazę kluczową po końcówce, to zaczniecie wyszukiwania wybranych słów tylko w tych wybranych domenach.
Co w sytuacjach, gdy nie pamiętam wszystkich fraz z tekstu, który chcielibyśmy wyszukać. Czy Google może nam w takiej sytuacji pomóc? Jeśli pamiętamy tylko niektóre słowa, to pozostałe możemy zastąpić za pomocą gwiazdki (*). Całość warto dodatkowo zapisać w cudzysłowie.
Każdy z nas posiada obecnie kilka mediów społecznościowych. Ilość informacji, która pojawia się w nich każdego dnia jest praktycznie nieskończona. Na szczęście możemy je wszystkie przeszukać z pomocą wyszukiwarki Google. Wystarczy w swoim zapytaniu wpisać hashtag na początku.
Jeśli chcemy wyszukać konkretny rodzaj plików, to również i to jest możliwe. W tym wypadku należy skorzystać z operatora link:typliku. Możemy w ten sposób wyszukać między innymi pliki pdf czy formaty ebooków.
Początkujący specjaliści SEO, którzy nie posiadają dostępu do drogich i zaawansowanych narzędzi mogą wykorzystać operatory do sprawdzenia linków do danej strony, zarówno swojej, jak i konkurencji. W tym celu wystarczy wpisać operator “link:” przed nazwą domeny. W ten sposób uzyskamy listę stron, na których umieszczony został link do naszej wybranej domeny.
W niektórych przypadkach interesują nas informacje z konkretnego przedziału czasu, np. najnowsze artykuły związane z naszą firmą. Może zdarzyć się tak, że na znacznie wyższych pozycjach znajdą się wyniki starsze. Jak sobie z tym poradzić? Wystarczy kliknąć przycisk narzędzia, a następnie wybrać zakres dat. Domyślnie jest to opcja kiedykolwiek, jednak możemy wybrać nawet wyniki z ostatniej godziny.
Niewiele osób korzysta również z bardzo przydatnej funkcji, jaką jest wyszukiwanie obrazem. Nie wiesz, jak dany produkt się nazywa albo gdzie można go kupić? Wystarczy, że przeciągniesz zdjęcie do wyszukiwania Google Grafika i natychmiast otrzymasz podobne wyniki. W większości przypadków działa to znakomicie.
W niektórych wypadkach warto zmienić język wyszukiwania na taki, który będzie odpowiadał naszej frazie. Możemy dzięki takiemu zabiegowi dotrzeć do znacznie bardziej adekwatnych wyników.