Podstawy korzystania z wyszukiwarki Google

Wyszukiwarka Google istnieje już tak długo, że wiele osób nie pamięta nawet czasów, w których poszukiwanie niezbędnych informacji było znacznie bardziej skomplikowane. Obecnie jesteśmy w stanie wygooglować odpowiedź na większość pytań, które nas nurtują poczynając od domowego majsterkowania i gotowania, przez zakupy online, kończąc na najbardziej wnikliwych informacjach z życia gwiazd. Algorytm Google jest ciągle optymalizowany i rozwijany, dzięki czemu wyniki, które otrzymujemy są coraz lepiej dopasowane do naszych intencji. W niektórych przypadkach potrzebujemy jednak odnaleźć bardziej precyzyjnie konkretne zestawy informacji. W naszym poradniki poznasz nieco bardziej zaawansowane sposoby wyszukiwania w Google, które przyspieszą Twoją pracę i ułatwią życie.

Podstawowe wskazówki do wyszukiwania w Google

Zanim przejdziemy do bardziej precyzyjnych form wyszukiwania za pomocą operatorów warto udzielić kilku podstawowych wskazówek dotyczących samego wyszukiwania w Google. Przede wszystkim warto postawić na minimów słów i prostotę samego zapytania. Jeśli znajdujesz się w danej lokalizacji i szukasz usługi lub obiektu nie musisz wskazywać miasta zapytaniu. Jeśli jednak szukasz czegoś w innej lokalizacji koniecznie o tym pamiętaj.

 

W przypadku wyszukiwania mobilnego skorzystaj z nowoczesnych rozwiązań, czyli wyszukiwania głosem. Wystarczy, że powiesz : “Ok, Google” i powiesz, co chcesz wyszukać. Jest to szczególnie przydatne podczas prowadzenia samochodu.

 

Algorytm wyszukiwania jest coraz bardziej zaawansowany i od dłuższego czasu możemy po włączeniu przeglądarki wpisać pytanie zamiast fraz w mianowniku. Pamiętajmy jednak, by pomyśleć o tym, co rzeczywiście może znaleźć się na stronach internetowych, ponieważ roboty wyszukiwarki indeksują treści i podstawie tego zbioru danych wyświetlają nam wyniki.

 

Nie przejmuj się drobnymi literówkami czy dużymi literami. Google świetnie sobie z takimi problemami radzi. Pamiętaj również o tym, że na wiele swoich pytań, jak te związane z pogodą, transportem, kursem walut czy repertuarem kin znajdziesz bezpośrednie odpowiedzi w wyszukiwarce bez konieczności przechodzenia do stron.

 

Wyszukiwanie fraz występujących w treściach na stronie

Jeśli Twoje wyszukiwanie w Google ogranicza się do wpisania słowa kluczowego, naciśnięcia enter i wejścia w pierwsze w wynik wyszukiwania, to z całą pewnością nie masz się czego wstydzić – większość z nas szuka właśnie w ten sposób. Zazwyczaj jest to oczywiście wystarczające, jednak często właściciele stron internetowych starają się upchać słowa kluczowe w adresie url, tytule strony czy w meta description, dzięki czemu strona może pozycjonować się na wybrane słowa nawet, jeśli w samej treści nie znajduje się zbyt wiele informacji na interesujący nas temat. Taka sytuacja może mieć miejsce m.in. w przypadku bardziej niszowych zapytań. Jeśli chcemy, by roboty Google sprawdziły swój indeks nieco bardziej wybiórczo warto skorzystać z operatora “allintext”. Po dwukropku wpisujemy interesujące nas frazy. Już z poziomu listy z wynikami wyszukiwania będziemy będziemy mogli zobaczyć, które wyniki będą dla nas najbardziej interesujące.

Szukanie frazy w adresach URL – porada dla specjalistów SEO i marketerów

Możliwości przeszukiwania indeksu Google jest jednak znacznie więcej. Jeśli chcemy wyszukać frazy kluczowe, ale tylko na konkretnych grupach stron możemy skorzystać z operatora, który umożliwi nam wyświetlenie wyników, które zawierają wybrane przez nas słowo w adresie URL. Możemy w ten sposób wyświetlić na przykład tylko blogi lub fora internetowe. Operator zapisujemy w następującej postaci: allinurl:blog buty do biegania.

Dokładne wyszukiwanie za pomocą cudzysłowu

W większości przypadków algorytm Google doskonale sprawdza się przy ocenie naszej intencji wyszukiwania. Czasami jednak musimy wyszukać tylko domeny, na których znajdują się bardzo dokładna fraza. Możemy w tym celu zastosować cudzysłów. Musimy jednak pamiętać, że szczególnie w języku polskim jest to broń obosieczna. Wyniki, które otrzymamy nie będą zawierały odmian ani synonimów dla wpisanego przez nas zapytania. Musimy więc postarać się więc o to, by wpisać frazę w naturalny sposób, który mógłby wystąpić w tekście.

 

Wykluczenie fraz

W niektórych przypadkach chcemy ograniczyć zakres poszukiwań poprzez wykluczenie części fraz. Przykładem może być na przykład poszukiwanie pary butów do biegania. Mieliśmy w przeszłości złe doświadczenia z jedną z marek. Możemy więc uniknąć ominąć wyniki danego brandu poprzez wpisanie w wyszukiwarce: buty do biegania -adidas. W ten sposób wyświetlimy obuwie biegowe, ale bez tego, które jest produkowane przez firmę Adidas.

 

Wyszukiwanie w obrębie jednej strony

Użytkownik ma również możliwość przeszukania zasobów konkretnej witryny. Większość stron oczywiście dysonuje dobrymi wyszukiwarki, jednak często mają one ograniczony zasięg. W przypadku skorzystania z wyszukiwarki internetowej jesteśmy w stanie przeszukać wszystkie zaindeksowane zasoby. Jak to zrobić? Wystarczy wpisać skorzystać z operatora site według wzoru: site:domena.pl fraza. Warto w tym miejscu dodać, że jeśli wpiszemy samą komendę site:domena.pl, o otrzymamy liczbę zaindeksowanych podstron z danej witryny. Oczywiście standardowo możemy to sprawdzić w Google Search Console, jednak w przypadku weryfikacji konkurencji może okazać się to bardzo pomocne.

Jak znaleźć podobne strony w Google?

Przypuścimy, że znacie jakąś stronę bardzo dobrze i chcielibyście znaleźć w Google szybko witryny, który są do niej najbardziej podobne. Na szczęście istniej bardzo prosty operator, który znacząco Wam to ułatwi. W tym celu wystarczy, że wpiszecie operator related, a po dwukropku dodacie nazwę poszukiwanej domeny.

 

Wyszukiwanie domen z konkretnym sufiksem ( Top Level Domain)

Jeśli chcecie wyszukać domeny tylko z określoną końcówką, jak org czy gov, to możecie skorzystać z operatora site:.org. Jednocześnie, jeśli dodacie frazę kluczową po końcówce, to zaczniecie wyszukiwania wybranych słów tylko w tych wybranych domenach.

 

Jak wyszukać w Google frazy, które nie są kompletne?

Co w sytuacjach, gdy nie pamiętam wszystkich fraz z tekstu, który chcielibyśmy wyszukać. Czy Google może nam w takiej sytuacji pomóc? Jeśli pamiętamy tylko niektóre słowa, to pozostałe możemy zastąpić za pomocą gwiazdki (*). Całość warto dodatkowo zapisać w cudzysłowie.

Przeszukiwanie wszystkich mediów społecznościowych według hashtagów z wykorzystaniem Google

Każdy z nas posiada obecnie kilka mediów społecznościowych. Ilość informacji, która pojawia się w nich każdego dnia jest praktycznie nieskończona. Na szczęście możemy je wszystkie przeszukać z pomocą wyszukiwarki Google. Wystarczy w swoim zapytaniu wpisać hashtag na początku.

Pliki w Google. Jak je wyszukać?

Jeśli chcemy wyszukać konkretny rodzaj plików, to również i to jest możliwe. W tym wypadku należy skorzystać z operatora link:typliku. Możemy w ten sposób wyszukać między innymi pliki pdf czy formaty ebooków.

 

Wyszukiwanie linków do strony

Początkujący specjaliści SEO, którzy nie posiadają dostępu do drogich i zaawansowanych narzędzi mogą wykorzystać operatory do sprawdzenia linków do danej strony, zarówno swojej, jak i konkurencji. W tym celu wystarczy wpisać operator “link:” przed nazwą domeny. W ten sposób uzyskamy listę stron, na których umieszczony został link do naszej wybranej domeny.

Wyszukiwanie w konkretnym przedziale czasu

W niektórych przypadkach interesują nas informacje z konkretnego przedziału czasu, np. najnowsze artykuły związane z naszą firmą. Może zdarzyć się tak, że na znacznie wyższych pozycjach znajdą się wyniki starsze. Jak sobie z tym poradzić? Wystarczy kliknąć przycisk narzędzia, a następnie wybrać zakres dat. Domyślnie jest to opcja kiedykolwiek, jednak możemy wybrać nawet wyniki z ostatniej godziny.

Wyszukiwanie obrazem

Niewiele osób korzysta również z bardzo przydatnej funkcji, jaką jest wyszukiwanie obrazem. Nie wiesz, jak dany produkt się nazywa albo gdzie można go kupić? Wystarczy, że przeciągniesz zdjęcie do wyszukiwania Google Grafika i natychmiast otrzymasz podobne wyniki. W większości przypadków działa to znakomicie.

Wyszukiwanie w konkretnym języku

W niektórych wypadkach warto zmienić język wyszukiwania na taki, który będzie odpowiadał naszej frazie. Możemy dzięki takiemu zabiegowi dotrzeć do znacznie bardziej adekwatnych wyników.

 

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt