Poradnik Google Ads dla e-commerce

E-commerce, czyli sklepy internetowe to branża, w której dzięki odpowiednim działaniom marketingowym można znacząco poprawić swoje przychody. Reklama Google Ads ( dawne Google Adwords) jest natomiast jednym z najskuteczniejszych narzędzi, dzięki któremu możesz dotrzeć do klientów, którzy poszukują dokładnie takich produktów, jakie Ty masz w swojej ofercie. Kampanie Google Ads możesz wykorzystać również do remarketingu, czyli do przypomnienia klientowi, który już odwiedził Twój sklep, że Twoja oferta jest atrakcyjna, dzięki czemu możesz znacząco poprawić swoją konwersję. Sprawdź, jak promować swój sklep, jak planować reklamy Google Ads i jakie formaty reklamowe będą dla Ciebie najskuteczniejsze!

Czym jest Google Ads?

Google Ads to system reklamowy największej wyszukiwarki świata. Codziennie każdy z nas spotyka się z reklamami tekstowymi nad wynikami wyszukiwania ( od zwykłych wyników odróżnia je najczęściej tylko napis “reklama”), reklamami produktowymi ( zdjęcie i krótki opis z linkiem do sklepu- również w wynikach wyszukiwania) czy reklamami displayowymi na stronach ( bannerami) lub wideo na stronach partnerskich ( z sieci reklamowej) czy w serwisie YouTube. W większości przypadku płacisz za kliknięcie (stawka CPC – ang. Cost per click), wyświetlenie ( stawka CPM – ang. Cost per Mile) , obejrzenie (stawka CPV na YouTube, czyli Cost per View) lub za zakup (stawka CPS – Cost per Sale).

Formatów jest oczywiście o wiele więcej, jednak warto w tym miejscu dodać, że jest to system, do którego praktycznie każdy może dołączyć, by zacząć promować swoje produkty lub swoją stronę. Czy jednak warto?

Google Ads w e-commerce – dlaczego warto?

Codziennie wiele milionów osób w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google, poszukując konkretnych produktów. Niektórzy z nas wchodzą również na tematyczne serwisy w nadziei na to, że znajdziemy na nich odpowiedź na swoje potrzeby. Każdy taki użytkownik to potencjalny klient, do którego można dotrzeć ze sprecyzowanym przekazem marketingowym. Jak to możliwe? W przypadku reklamy Google Ads możesz wyświetlać reklamę konkretnej grupie osób o wybranych przez Ciebie zainteresowaniach, a przede wszystkim do tych, którzy wpisują konkretną nazwę produktu ( frazę kluczową) w wyszukiwarkę. Są to więc osoby w bardzo wielu przypadkach zdecydowane na zakup. Jednocześnie Google Ads daje możliwość przypomnienia klientowi o ofercie – chodzi tu o remarketing.

Jako zaletę płatnej reklamy w Google warto wymienić fakt, że w przypadku tej formy marketingu możesz liczyć na natychmiastowy zwrot z inwestycji. Reklamy Google Ads są bowiem wyświetlane praktycznie natychmiast (system musi zatwierdzić ich wyświetlanie, jednak trwa to najczęściej kilka minut), a to oznacza, że już po chwili klient może zobaczyć Twój produkt i tym samym dokonać zakupu.

Płatna reklama działa więc zdecydowanie szybciej niż SEO, czyli pozycjonowanie. Ponadto warto spojrzeć uważnie na wyniki wyszukiwania po wpisaniu fraz produktowych. Bardzo często kilka pierwszych wyników zajmują właśnie reklamy. Na telefonach komórkach wizualna przewaga tych wyników jest jeszcze bardziej zauważalna, ponieważ bezpłatne wyniki znajdują się znacznie niżej i trzeba przewinąć ekran, by je zobaczyć.

Jak zacząć reklamować sklep internetowy w Google Ads?

Aby zacząć wyświetlać reklamy w Google Ads musisz przede wszystkim założyć swoje konto. Założenie konta Google Ads jest darmowe i proste. Aby jednak wyświetlać reklamy będziesz musiał podpiąć swoją kartę kredytową. Aby czerpać pełne korzyści jako e-commerce warto jednocześnie założyć konto Google Merchants Center, które pozwolą na reklamę produktową (Google Shopping, dawniej znane jako PLA – ang. Product Listing Ads). To jeden z najpopularniejszych formatów, który przyciąga uwagę klientów – są to obrazki z nazwą produktu i ceną, które pokazują się nad wynikami wyszukiwania. Większość z nas jest wzrokowcami, więc lepiej nie pomijać tej formy reklamy.

Co dalej? Jeśli już skonfigurowałeś konto, zacznij od określenia budżetu. To bardzo ważne, by realnie ocenić, ile jesteś w stanie wydać, by reklama była dla Ciebie opłacalna. Określ również, jaki zysk będzie dla Ciebie satysfakcjonujący. Na pewno przyda Ci się ta wiedza przy optymalizacji kampanii.

Kolejnym istotnym parametrem przy ustawianiu reklamy Google Ads jest określenie grupy odbiorców. Zastanów się, kto jest Twoim klientem. Możesz w tym celu sprawdzić dane zamówień ze swojego sklepu, jak i informacje zebrane w Google Analytics. Poznasz dzięki temu swoich klientów lepiej. Będziesz wiedzieć, w jakim są wieku, jakiej płci, a także skąd pochodzą. Samą kampanię warto jednak rozszerzyć, by nie dotarła ona do zbyt wąskiego grona odbiorców. W tym miejscu możesz również wybrać zainteresowania dla docelowych odbiorców kampanii reklamowej. Warto więc poważnie zastanowić się, jakie są ich zainteresowania. W wielu branżach odpowiedź będzie oczywista, ponieważ wprost będzie nawiązywała do asortymentu, jednak w bardziej niszowych sektorach może to być nieco bardziej skomplikowane.

Reklamy w wyszukiwarce najczęściej kojarzą nam się z wyborem słów kluczowych i rzeczywiście również tutaj jest to jedna z podstawowych kwestii, o których musi pomyśleć reklamodawca. Zastanów się, jakie frazy kluczowe kojarzą się z Twoim sklepem, jakie produkty są najczęściej kupowane? Następnie wszystkie te frazy wrzuć do bardzo praktycznego, darmowego narzędzia, jakim jest Google Keyword Planner. Dzięki niemu poznasz dodatkowe słowa kluczowe, które wyszykują użytkownicy w internecie w związku z Twoją branżą. Jednocześnie będziesz mógł skreślić te słowa, które Tobie wydają się istotne, jednak nie będą generowały żadnego ruchu i nie doprowadzą do konwersji. Pamiętaj o tym, by nie ustalać zbyt ogólnych fraz kluczowych. Jeśli sprzedajesz buty sportowe, to fraza buty sportowe będzie dla Ciebie zbyt droga do wygrania licytacji. Jednocześnie klient, który ją wpisze w Google nie będzie raczej zdecydowany na zakup. Lepszym wyjściem będzie wybór konkretnych modeli butów, co będzie oznaczało mniejszą konkurencję w ekosystemie Google, czyli niższą cenę dla Ciebie i większą szansę na konwersję.

Równie istotne jest wybranie fraz wykluczających. Jeśli ktoś użyje Twojego słowa kluczowego razem ze wskazanym przez Ciebie słowem, to reklama nie będzie wyświetlona. Sprecyzujesz w ten sposób, jaka grupa docelowa i z jakimi intencjami jest dla ciebie istotna, dzięki czemu nie będziesz wydawał pieniędzy na wyświetlenia reklam, które nie będą dla Ciebie korzystne.

Dodatkowo masz również możliwość wyboru stopnia dopasowania frazy kluczowej do zapytań użytkowników. Może być ono ścisłe lub przybliżone. Warto tu przeprowadzić testy i następnie wybrać najbardziej optymalne rozwiązanie dla Ciebie. Pamiętaj, by każą kampanie analizować i przeprowadzać testy różnych rozwiązań. Dzięki temu zdobędziesz wiedzę, które w kolejnych próbach doprowadzi do bardziej skutecznych kampanii.

Jakie formaty reklam Google Ads wykorzystać w e-commerce?

Jakie jednak formaty reklamowe najlepiej wybrać do reklam Google Ads dla e-commerce? Mapy przecież do kampanię tekstowe, kampanie produktowe, Google Zakupy, Google Display. Jakie typy kampanii będą najlepsze? Opiszemy poniżej trzy, które naszym zdaniem są najbardziej efektywne w przypadku kampanii produktowych.

Google Shopping – reklama produktowa

Szukasz produktów w internecie i cały czas trafiasz na przyciągający wzrok pasek ze zdjęciami i cenami nad wynikami wyszukiwania? To właśnie Google Shopping, czyli Dawne Product Listing Ads. To bardzo skuteczna forma reklamy, ponieważ klient, który szuka konkretnego produktu może go od razu zobaczyć razem z ceną i przejść na Twoją stronę. Taka forma reklamy może zostać zautomatyzowana. Musisz najpierw założyć wspomniane wcześniej konto Google Merchant Center, a następnie wyeksportować do niego specjalny plik z id produktu, jego nazwą, opisem, ceną i oczywiście zdjęciem. Wiele popularnych platform e-commerce posiada specjalne moduły, który ułatwiają ten proces. Warto w tym przypadku postarać się o wizualne wyróżnienie swojego produktu, na przykład ciekawszym zdjęciem.

Reklama dynamiczna, czyli DSA (Dynamic Search Ads)

Może sobie pomyślisz: czy nie byłoby przyjemnie, gdyby reklamy tworzyły się same na podstawie asortymentu mojego sklepu i żeby jeszcze były tanie? Na szczęście wśród reklam tekstowych, które są tańsze, istnieje takie rozwiązanie jak reklamy dynamiczne. Musisz tylko stworzyć uniwersalny tekst reklamy, który będzie pasował do każdego produktu, a nazwy będą podmieniały się same. Pamiętaj tylko, by uzupełnić tytuły stron, nagłówki i treści, a potem ciesz się automatyzacją. Kampania weźmie pod uwagę również to, że jakiś produkt zniknął ze sklepu lub się w nim pojawił.

Remarketing dynamiczny

Na pewno słyszałeś o remarketingu. Trzeba jednak powiedzieć, że w przypadku e-commerce najskuteczniejszym rozwiązaniem jest remarketing dynamiczny, czyli taki który wyświetla klientowi dokładnie ten produkt, który oglądał, a nie tylko ogólną reklamę Twojego sklepu. Aby emitować tę reklamę musisz na swojej witrynie dodać kod remarketingowy. Możesz w tym celu wykorzystać Google Tag Menagera.

 

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt