Pozycjonowanie lokalne to odmiana SEO, która doskonale sprawdzi się w przypadku mniejszych biznesów ograniczonych swoją działalnością do miasta, a nawet dzielnicy. Najczęściej z takich rozwiązań korzystają firmy oferujące usługi, czyli mechanicy, fryzjerzy albo restauracje. Lokalne SEO sprawdzi się jednak również doskonale w przypadku wielu innych działalność. Sprawdź, na czym polega pozycjonowanie lokalne i dowiedz się, czy będzie odpowiednie dla Twojego biznesu. Przedstawimy również najważniejsze aspekty, na które należy zwrócić uwagę przy optymalizacji strony pod local SEO.
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Lokalne SEO dla strony www to zespół działań optymalizacyjnych w samym serwisie, w Google Moja Firma, opiniach Google, a także nieco zmodyfikowany system pozyskiwania linków do Twojej witryny. W wielu punktach pozycjonowanie stron pod lokalne wyniki jest zbieżne z klasycznym pozycjonowaniem na frazy, jednak niezbędne jest poznanie dobrych praktyk, które poprawią widoczność twojej firmy w Google Maps i w sieci wyszukiwania Google. Dzięki nim wyszukiwarka podpowie adres i nr telefonu klientom, którzy teraz potrzebują mechanika lub lawety albo właśnie są głodni i poszukują restauracji. SEO lokalne ze względu na swoją specyfikę charakteryzuje się wysoką konwersją, ponieważ użytkownik może szybką zrealizować swoją potrzebę.
Geolokalizacja, zapytania geolokalizowane a wyniki wyszukiwania
O tym, że Google jest w stanie dopasować wyniki wyszukiwania do naszej lokalizacji wie już większość z nas. Warto jednak dowiedzieć się nieco więcej na temat mechanizmu wyświetlania wyników lokalnych. Pojawiają się one w wyszukiwarce od czasu wprowadzenie w 2015 roku algorytmu Pigeon, którego zadaniem jest miedzy innymi dopasowanie wyników do zapytań lokalnych. Oznacza to, że na podstawie lokalizacji telefonu lub komputera Google wyświetli inne wyniki na takie zapytania jak Hydraulik, dentysta, restauracja koreańska. W większych miastach algorytm jest w stanie wyświetlić nam wyniki dopasowane nawet do naszej dzielnicy.
W przypadku powyższej geolokalizacji bliskość lokalnego biznesu względem potencjalnego klienta jest bardzo silnym czynnikiem mającym wpływ na wyświetlane wyniki wyszukiwania. Jednak użytkownik może wpisać słowa kluczowa i dodać do nich nazwę miejscowości lub dzielnicy. W takim przypadku Google traktuje to jako silniejszy sygnał. Nasza lokalizacja nie będzie wtedy brana pod uwagę i możemy wyświetlić się użytkownikom w różnych miastach na wysokich pozycjach.
Pozycjonowanie lokalne – dla kogo
Nie każda strona będzie potrzebowała SEO lokalne. Jeśli prowadzimy sklep internetowy, nie jesteśmy ograniczeni swoim działaniem do danego regionu i możemy wysyłać paczki gdziekolwiek. Internauta też zazwyczaj nie jest zainteresowany lokalizacja takiej firmy w najbliższej okolicy, o ile nie zamierza oszczędzić na przesyłce poprzez osobisty odbiór towaru.
Inaczej jest w przypadku mniejszych, lokalnych sklepów stacjonarnych, które nie chcą lub nie mogą oprzeć swoją sprzedaży na wysyłce, a także specjalistów, którzy mogą dojechać tylko parę kilometrów do klienta lub do których dojechać musi sam klient. W takich przypadkach lokalizacja ma znaczenie.
Lokalne wyniki wyszukiwania są więc ogromną szansą dla mniejszych firm. Jednocześnie zazwyczaj posiadają one mniejsze budżety. Local seo jest tańsze, ponieważ nie musimy konkurować z wszystkimi firmami w całej Polsce, co generuje znaczne koszty. W przypadku mniejszych miejscowości możemy być jedyną firmą, która podjęła działania SEO dla swojej strony www, a więc bardzo szybko możemy zwiększyć widoczność i przyciągnąć klientów.
Jakie więc konkretnie branże będą na pewno zainteresowane promowaniem fraz lokalnych? Należy tu wymienić usługodawców, którzy świadczą usługi na z dojazdem do klienta, np. elektryk, murarz, hydraulik, pomoc drogowa czy wszelkiego rodzaju złote rączki. Nie możemy jednak zapominać o biznesach, gdzie klient musi dojechać do usługodawcy, czyli między innymi: dentyści, mechanicy, serwisy, fryzjerzy czy gabinety kosmetyczne. Z lokalnego SEO na pewno powinna korzystać również branża gastronomiczna, czyli restauracje i kawiarnie.
Optymalizacja strony pod pozycjonowanie lokalne
Optymalizacja strony pod lokalne pozycjonowanie ma również elementy wspólne z klasycznym pozycjonowaniem i audyt seo jest tu z całą pewnością wskazany. Należy oczywiście zadbać o oryginalne treści, poprawę błędów technicznych, dopasowanie do urządzeń mobilnych ( na takich urządzeniach najczęściej klienci szukają w końcu naszych usług) czy linkowanie wewnętrzne. Co jest jednak specyficzne dla pozycjonowania lokalnego?
Jedną z najważniejszych kwestii związanych z pozycjonowaniem lokalnym jest adres. Musimy umieścić go przynajmniej kilka razy na stronie. Najczęstszą praktyką jest wstawienie adresu w stopce i w zakładce kontakt. W adresie musimy umieścić poza ulicą i miejscowością: nazwę firmy i numer telefonu. Musimy pamiętać, że fizyczny adres działalności musi być tożsamy z tym, który chcemy pozycjonować w lokalnym seo. Jeśli więc traktujemy local seo jako sposób zdobycia nowych klientów z drugiego końca Polski, to może nie okazać się to najskuteczniejsza metoda.
Kolejnym elementem wpływającym na pozycjonowanie lokalne stron jest umieszczenie w zakładce kontakt map Google, na których wskażemy zweryfikowany punkt z naszą siedzibą.
Kolejnym elementem są dane strukturalne, dzięki którym jesteśmy w stanie „bardziej wprost przekazać” robotom Google, w jakiej lokalizacji prowadzimy swoją działalność. W tym celu warto wejść na stronę schema.org i sprawdzić tagi LocalBusiness.
Wreszcie dochodzimy do samej treści i meta tagów. Powinniśmy wymienić nazwę miasta lub/i dzielnicy na różnych podstronach naszego serwisu, a także w meta tagach. Oczywiście nie zachęcamy do sztucznego upychania fraz, ale już naturalne artykuły i krótkie opisy swojej branży/usług w połączeniu z frazami geolokoliazacyjnymi są jak najbardziej wskazane.
Google Moja Firma i opinie Google a pozycjonowanie lokalne
Jeśli na poważnie myślisz o pozycjonowaniu lokalnym, to wizytówka Google Moja Firma jest koniecznością. Na szczęście jest stworzenie nie jest skomplikowane i daje wiele korzyści. Taka wizytówka będzie wyświetla zarówno w wynikach klasycznego wyszukiwania, jak i w mapach Google. Pamiętaj, żeby zadbać o jej szczegółowe uzupełnienie i dodanie aktualnych zdjęć. Wizytówka będzie bowiem Twoją dodatkową stroną, dzięki której możesz zdobyć nowych klientów.
Założenie wizytówki Google Moja Firma to również najlepszy sposób na uwiarygodnienie adresu swojej firmy. Wpłynie to na przeniesienie autorytetu również na Twoją stronę. Z tego względu nie zapomnij wpisać adresu www swojej strony internetowej.
Niezwykle istotne jest również zadbanie o pozytywne opinie Google, ponieważ ten amerykański gigant stara się dostarczyć użytkownikom najbardziej satysfakcjonujące wyniki. Jeśli więc w danej okolicy znajduje się kilka punktów z wyszukiwaną usługą, to wyżej zostanie wyświetlona wizytówka tej, która posiada lepsze opinie. Warto więc zachęcać klientów do wystawiania nam pozytywnych opinii. Warto dodać, że często fragmentu opinii użytkowników wyświetlane są w mapach Google jako prezentacja firmy. Warto więc regularnie sprawdzać i dbać o ten aspekt działań marketingowych.
Pozycjonowanie lokalne – wizytówki typu NAP
Wiemy oczywiście, że sama optymalizacja strony www pod frazy lokalne to nie wszystko. SEO składa się również z linkbuildingu. Poza klasycznym pozyskiwaniem odnośników świetnym rozwiązaniem jest skorzystanie z tak zwanych NAPów. Są to strony, na których możemy umieścić krótki opis naszej firmy razem z danymi adresowymi. Skrót NAP rozwijamy bowiem jako Name ( nazwa firmy), Adress ( adress firmy) i Phone ( czyli telefon). Warto w tym miejscu dopowiedzieć, że często tego rodzaju katalogi są bezpłatne. Dobrze więc umieścić w różnych miejscach w sieci nasze dane połączone z adresem fizycznym i adresem strony www, ponieważ jeszcze bardziej uwiarygodni to naszą stronę w lokalnym pozycjonowaniu.