Pozycjonowanie na długi ogon

Jeśli prowadzisz pozycjonowanie dla swojego sklepu internetowego i według wszystkich raportów pozycji powinieneś być zadowolony z jego efektów, jednak sprzedaż stoi w miejscu, to być może problem polega na złym doborze fraz. Zazwyczaj właściciel strony internetowej jest zainteresowany frazami z największą liczbą wyszukiwań w jego branży. Takie słowa kluczowe nie zawsze jednak są najbardziej skuteczne. W przypadku konkurencyjnych sektorów gospodarki bardziej szczegółowe frazy z mniejszą liczbą wyszukiwań mogą okazać się lepszą strategią. Użytkownik, który wpisuje takie zapytanie w Google jest bardziej zdecydowany na zakup, ponieważ szuka konkretnego towaru lub usługi i nie znajduje się raczej na początku swojej ścieżki zakupowej. Jednocześnie sam koszt i czas pozycjonowania są mniejsze ze względu na fakt, że mniej stron decyduje się na pozycjonowanie na bardziej niszowe frazy. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym jest pozycjonowanie long tail, kiedy je stosować i dla jakich branż będzie najbardziej opłacalne, to koniecznie przeczytaj nasz poniższy poradnik.

Czym jest pozycjonowanie na długi ogon?

Pozycjonowanie long tail jest rozwiązaniem, które pozwala mniejszym serwisom zaistnieć w wynikach wyszukiwania nawet w przypadku bardzo konkurencyjnej branży. Frazy długiego ogona to dłuższe zapytania, które składają się z kilku wyrazów, a w a niektórych przypadkach są wręcz długości zdania. Są one zdecydowanie mniej popularne niż krótkie, ogólne zapytania, ale jednocześnie są związane z bardziej precyzyjną intencją użytkownika, który szuka rozwiązania swojego problemu lub chciałby kupić konkretny produkt. Z tego względu ruch organiczny z takich fraz jest znacznie bardziej wartościowy i częściej kończy się konwersją.

Warto w tym miejscu rozróżnić frazy generyczne od fraz long tail. Te pierwsze to krótkie zapytania, które składają się z jednego lub dwóch słów. Stanowią bardzo duży zbiór obiektów i usług, a tym samym są bardzo konkurencyjne. Zazwyczaj w przypadku konkurencyjnych branż na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce znajdują się tylko największe serwisy internetowe, a próby sforsowania topowych pozycji przez nowe witryny internetowe są niemożliwe lub zupełnie nieopłacalne. Często są to również słowa kluczowe, które posiadają bardzo wysoką stawkę CPC w przypadku reklam Google Ads. Jednocześnie warto pamiętać o tym, że zdobycie wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google przez mniejszy e-commerce nie koniecznie doprowadziłoby do pozyskania ruchu wysokiej jakości. Dlaczego tak jest? Zazwyczaj użytkownik, który wpisuje ogólne frazy znajduje się na początku ścieżki zakupowej i może zdecydować się na zakup dopiero po kilku dniach lub nawet miesiącach, wpisując już znacznie bardziej szczegółowe zapytanie w wyszukiwarce.

Frazy kluczowe typu long tail przygotowywane są z myślą właśnie o takich potencjalnych klientach, którzy charakteryzują się bardziej wyraźną intencją zakupową. Generują one znacznie mniejszy ruch, wymagają tworzenia bardziej szczegółowych i wymagających lepszej wiedzy podstron z artykułami czy opisów produktów, jednak ostatecznie współczynnik konwersji jest w takim wypadku znacznie lepszy, a sam czas pozycjonowania strony jest o wiele krótszy niż w przypadku pozycjonowania szerokiego.

Zalety pozycjonowania long tail

Wspomnieliśmy już o kilku zaletach związanych z pozycjonowaniem na długi ogon. Chcielibyśmy je jednak opisać nieco dokładniej. Jednym z ważniejszych aspektów jest budowanie stabilnego ruchu. W przypadku fraz, które odpowiadają szczegółowo na pytania użytkowników mamy do czynienia z mniejszymi zawirowaniami związanymi z algorytmem Google. Frazy generyczne mogą prowadzić do szybkich skoków w ruchu organicznym, ale jednocześnie do równie szybkich spadków. Profesjonalny content dobrej jakości buduje widoczność stopniowo. Jednocześnie warto zaznaczyć, że jest to rodzaj marketingu, który pozwala na budowanie wizerunku eksperta, a nie sprzedawcy. Dzięki treściom tworzonym pod długi ogon użytkownicy chętniej odwiedzają naszą stronę w poszukiwaniu informacji. W tego rodzaju artykułach możemy odsyłać ich wprost do rozwiązania ich problemów.

Przemyślana strategia long tail może w konsekwencji prowadzić również do zadbania o wysoki topical authority w “oczach” Google. Nagromadzenie podstron odpowiadających na szereg pytań użytkowników pomoże nam z całą pewnością poprawić autorytet całej witryny i zyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, jeśli oczywiście nasze treści będą wysokiej jakości. Niejako przy okazji tworzymy w ten sposób przemyślaną strukturę serwisu z dobrze rozwiniętym linkowaniem wewnętrznym pomiędzy podobnymi artykułami i odesłaniami do kategorii produktów lub konkretnych przedmiotów.

Dłuższe zapytania charakteryzują się ponadto znacznie wyższą klikalnością, czyli współczynnikiem CTR, co ma oczywiście związek z faktem, że artykuł optymalizowany pod long tail lepiej odpowiada na potrzeby użytkowników.

Nie możemy również zapominać o rosnących w siłę zapytaniach głosowych. Long tail sprawdza się idealnie jako odpowiedź dla voice search, zwłaszcza jeśli odpowiednio zoptymalizujemy nagłówki w swoich artykułach w formie popularnych pytań.

Kiedy warto pozycjonować się na frazy z długiego ogona

Frazy long tail wybierane są chętnie przez specjalistów SEO od wielu lat. Kiedy jednak będą najskuteczniejsze? Po długi ogon warto sięgnąć przede wszystkim, w przypadku konkurencyjnej branży, w której zdobycie topowych pozycji jest bardzo kosztowne i długotrwałe. Z całą pewnością jest to również rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy posiadają mniejsze budżet i oczekują szybszych efektów. Z długiego ogona warto skorzystać również w przypadku, gdy zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu sprzedaży.

Warto pamiętać, że frazy długiego ogona świetnie sprawdzają się przede wszystkim w przypadku sklepów internetowych. Jeśli natomiast oferujemy głównie usługi, to w większości przypadków znacznie lepszym rozwiązaniem może okazać się pozycjonowanie lokalne, które pomoże od razu skierować użytkownika pod nasz adres.

Jak dobrać frazy do pozycjonowania na długi ogon?

Wybór fraz do pozycjonowania long tail nie powinien opierać się na naszej intuicji. Często, będąc specjalistami w dziedzinie swoich produktów możemy nie rozumieć, jakie potrzeby i pytania mogą pojawić się u użytkowników, którzy nie mają analogicznej wiedzy do nas samych. Z tego względu warto posłużyć się profesjonalnymi narzędziami do doboru słów kluczowych, dzięki którym dowiemy się, jakie są realne potrzeby użytkowników zainteresowanych naszymi produktami.

Na rynku znajdziemy bezpłatne, jak i komercyjne rozwiązania, które umożliwią nam uzyskanie szczegółowych informacji na temat fraz kluczowych. Jednym z popularniejszych narzędzi, z których możemy skorzystać jest Google Keyword Planner, czyli element panelu Google Ads. Jeśli chcemy z jego pomocą uzyskać dokładne liczby wyszukiwań fraz, konieczne będzie wyemitowanie niewielkiej kampanii. W przeciwnym wypadku otrzymamy jedynie widełki z widocznością dla każdego zapytania. Na pewno jest to jednak świetny punkt wyjścia, ponieważ po wpisaniu kilku ogólnych fraz narzędzie Google zasugeruje nam mnóstwo podpowiedzi, które możemy wykorzystać przy tworzeniu treści na swoją stronę.

Innym bezpłatnym narzędziem jest Answer the Public. Z jego pomocą uzyskamy dostęp do szeregu pytań, które związane są z naszą główną frazą kluczową. Wyniki możemy przejrzeć w formie infografik, jak i zapisać do pliku CSV. Warto również sprawdzić podpowiedzi podobnych pytań, które są bezpośrednio dostępne w wyszukiwarce Google.

Na rynku znajdziemy też bardziej zaawansowane narzędzia do analizy słów kluczowych, jak Senuto, Semstorm czy Ahref. Z ich pomocą porównanym odfiltrujemy interesujący nas typ pytań lub bardziej szczegółowych zapytań produktowych, a także podejrzymy frazy naszej konkurencji, które mogą być dla nas doskonałą inspiracją.

 

Na podstawie dobranych słów kluczowych możemy stworzyć strategię content marketingową, która będzie systematycznie zwiększała naszą widoczność w Google. Warto pamiętać, że również w przypadku pozycjonowania long tail niezbędne jest pozyskiwanie linków do naszych podstron.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt