Pozycjonowanie sklepów internetowych

Pozycjonowanie sklepów internetowych to jedna ze skuteczniejszych metod dotarcia do potencjalnych klientów. Oczywiście, reklamy Google Ads i promocja w social mediach również są ważnymi kanałami sprzedaży, jednak dla wielu użytkownik internetu to właśnie bezpłatne wyniki organiczne w wyszukiwarce Google są najbardziej wiarygodne. To prawda, że pozycjonowanie jest procesem znacznie bardziej czasochłonnym w przeciwieństwie do płatnych kampanii reklamowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że przynosi ono pozytywne efekty dla Twojego sklepu długofalowo. Z poniższego tekstu dowiesz się, na czym polega pozycjonowanie e-commerce i co wchodzi w jego skład. Dowiesz się również, czy warto zająć się SEO samodzielnie czy może lepiej zlecić to agencji – to oczywiście zależy. Jednocześnie zwrócimy uwagę na koszty, błędy, których warto unikać, a także na fakt, że samo pozycjonowanie nie jest wystarczające do osiągnięcia wysokich przychodów ze sklepu internetowego, ponieważ musi on być dostosowany nie tylko do wymagań algorytmu Google, ale przede wszystkim do potrzeb użytkowników.

Pozycjonowanie sklepu internetowego w Google – na czym polega?

Pozycjonowanie i optymalizacja , czyli SEO ( ang. Search Engine Optimisation) to prowadzenie działań, których celem jest poprawa widoczności naszej strony w wyszukiwarce internetowej. Codziennie wielu użytkowników szuka w Google konkretnych produktów, więc jest to rozwiązanie często wykorzystywane przez sklepy internetowe. Samo pozycjonowanie rozpoczyna się od audytu SEO, który skupia się zarówno na kwestiach technicznych, jaki umieszczonych treściach. W dalszej kolejności przeprowadzana jest optymalizacja strony, tworzy się treści dopasowane do słów kluczowych i zdobywane są linki. Każdy z tych elementów omówimy poniżej nieco bardziej szczegółowo w kontekście sklepów internetowych.

 

W przypadku stron e-commerce należy pamiętać, by działania SEO nie były nadrzędne względem funkcjonalności samego sklepu. Przejście użytkownika na naszą stroną z wyników wyszukiwania jest bardzo istotne, ale dokonanie zakupu jest jeszcze istotniejsze. Podczas optymalizacji serwisu nie możemy więc negatywnie wpływać na proces zakupowy i przejrzystość samej strony.

Sklep internetowy: audyt i dobór słów kluczowych

Każde skomplikowane działanie rozpoczyna się od rozpoznania aktualnego stanu rzeczy, określenia punktów słabych i mocnych, a następnie ustalenia strategii. Nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania, które zawsze należy rozpocząć od audytu SEO. W jego ramach weryfikowane są między innymi kwestie techniczne jak błędy ładowania się strony, przekierowania, indeksowania się strony ( to bardzo ważne, by wartościowe podstrony w naszym serwisie nie były blokowane przed robotami Google), a także szybkość ładowania się strony i jej dopasowanie do urządzeń mobilnych. Jednocześnie sprawdzana jest struktura strony, jej treści i linki przychodzące, które również mają ogromne znaczenie w procesie ustalania pozycji naszej strony na wpisywane w wyszukiwarce zapytania.

 

Kolejnym etapem jest dobranie słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować. Nie jest to łatwe zadanie w przypadku sklepu internetowego, w którym znajduje się mnóstwo produktu. Na szczęście istnieją profesjonalne narzędzia z bazami słów kluczowych, które warto w tym celu wykorzystać. Dlaczego nie należy opierać się tylko na własnej intuicji w tym temacie? Wynika to z faktu, że możemy być ofiarami błędu poznawczego. Jako właściciele możemy mieć mylne wrażenie na temat tego, które produkty są często wyszukiwane przez użytkowników. Lepiej w tym wypadku zaufać obiektywnym liczbom. W trakcie szukania słów kluczowych nie warto decydować się na słowa zbyt ogólne. Powodów, by tak nie robić jest kilka. Po pierwsze frazy takie jak laptopy czy telewizory są wpisywane przez osoby niezdecydowane i z dużym prawdopodobieństwem nie dokonają one zakupu. Innym powodem jest fakt, że zdobycie wysokiej pozycji na takie słowa kluczowe nie jest zazwyczaj możliwe lub jest ono nieopłacalne, ponieważ znacznie większe firmy zajmują na te frazy topowe pozycje od lat. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wybraniem fraz long tail, czyli konkretnych nazw produktów lub zawężonych kategorii. Skupiając się na takich słowach efekty osiągniemy szybciej i taniej.

Na czym polega optymalizacja techniczna stron e-commerce?

Optymalizacja sklepu internetowego tak naprawdę nigdy się nie kończy, jednak na początku drogi specjalista SEO przekaże nam z całą pewnością najwięcej wytycznych do wdrożenia. Czy warto zadbać o jak najszybsze wprowadzenie zmian na stronie sklepu? Z całą pewnością! Niektóre błędy na naszej witrynie mogą doprowadzić do tego, że nie będziemy w ogóle widoczni w Google, drugie natomiast znacząco obniżoną pozycję naszej strony. Z jakimi kwestiami technicznymi będziemy musieli zmierzyć się na początku?

 

Pliki robots.txt, tagi noindex, nofollow – na naszej stronie znajdują się treści, które chcielibyśmy indeksować, ale również takie, które przed indeksowaniem chcielibyśmy lub nawet musimy ukryć. Zadbanie o poprawne wdrożenie pliku robots.txt umożliwi nam wskazanie konkretnych dyrektyw dla robotów indeksujących. Jeśli nie zrobimy tego poprawnie możemy zablokować całą stronę przed indeksowaniem, co sprawi, że nie będzie pokazywać produktów z naszego sklepu w wyszukiwarce.

Błędy z Google Search Console – to darmowe narzędzie, dzięki któremu otrzymamy raport z błędami 4xx i 5xx. Jest to bardzo istotne z kilku powodów. Po pierwsze roboty Google mają określony limit crawlowania dla każdej witryny i nie warto tracić go na puste strony. Po drugie strony, generujące takie błędy zostają często usunięte z indeksu, nawet jeśli wcześniej znajdowały się na nich wartościowe treści – jeśli więc Twoje karty produktów przez przypadek generują powyższe błędy, to warto je usunąć, by nie tracić wartościowych podstron. Trzeci powód to doświadczenie użytkownika, który po trafieniu na stronę nie widzi poszukiwanego produktu, co oznacza, że straciłeś potencjalny zarobek.

Przekierowania – odpowiednio wykonane przekierowania umożliwią nam m.in. wyeliminowanie błędów 404.

Czas ładowania – od pewnego czasu jest to czynnik algorytmiczny. Warto jednak poprawić szybkość ładowania się strony również dlatego, że użytkownicy nie są cierpliwi i jeśli trwa to zbyt długo uciekają na strony konkurencji. Możesz skorzystać z narzędzia PageSpeed Insights, by sprawdzić jak szybko ładuje się Twoja strona.

Dopasowanie do urządzeń mobilnych – coraz częściej robimy zakupy za pomocą swoich smartfonów i to już jest powód, by zadbać o wersję mobilną naszej strony. Od dłuższego czasu Google traktuje jednak również stronę mobilną jako główną wersję serwisów podczas ustalania pozycji w wyszukiwarce. Swoje dostosowanie do urządzeń mobilnych możesz sprawdzić za pomocą Mobile-Friendly Test.

Struktura strony – należy zadbać o linkowanie wewnętrzne, podziała na kategorie i podkategorię, a także łatwą nawigację zarówno pod kątem robotów Google, jak i użytkownika. Struktura sklepu musi być intuicyjna i przejrzysta.

Mapa witryny – podobnie jak punkt wyżej, ułatwia ona przemieszczenia się robotom Google po naszym serwisie i przyspiesza indeksację.

Dane strukturalne – warto je wprowadzić, by Google lepiej “rozumiał” treści zawarte na naszej stronie. Część z nich umożliwia stworzenie tak zwanych Rich Snipppetów, które wzbogacają widok naszej strony w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu mamy większą szansą na przyciągnięcie uwagi użytkowników.

Meta tagi – tutaj musimy pamiętać między innymi o meta title, które ma wpływ na algorytm i jednocześnie jest widoczny dla użytkownika na stronie z wynikami wyszukiwania, a także o meta description, czyli krótkim opisie, który ukaże się zaraz pod meta title – jego zadaniem jest przyciągnięcie uwagi użytkownika.

Obrazki – tutaj warto zadbać o jak najmniejszy rozmiar, ale jednocześnie teksty alternatywne, które będą przydatne między innymi dla użytkowników korzystających z Google Grafika.

Jak prowadzić content marketing ukierunkowany na SEO?

Content Marketing już kilka lat temu został nazwany królem. Nic w tym dziwnego, użytkownicy przed zakupem konkretnego produktu czytają artykuły poradnikowe czy wczytują się w opisy produktu. Content marketing to bardzo szerokie pojęcie, ale my spojrzymy na niego przede wszystkim z perspektywy SEO i optymalizacji treści na naszym blogu, jak i w kartach produktów. O czym więc należy pamiętać przy tworzeniu treści w naszym sklepie internetowym?

 

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, żeby dobrać odpowiednie słowo kluczowe, a także słowa poboczne, które pomogą nam zarówno zbudować odpowiednie nasycenie treści, jak i topical authority. Warto w tym celu wykorzystać takie narzędzia jak Senuto, Ahref, Semstorm czy po prostu Google Keyword Planner. Co dalej robimy z tym słowem? Wykorzystujemy w Meta title, meta description, adresie url, nagłówku H1 i kilku pozostałych nagłówkach, a także odpowiednio nasycić frazą kluczową treść artykułu. Co to znaczy? Nie warto oceniać nasycenia w sposób intuicyjny. Dobrą praktyką jest sprawdzenie, jak często dane słowo kluczowe występują u konkurencji, która znajduje się na topowych pozycjach w wyszukiwarce. Jeszcze lepsza praktyką jest natomiast skorzystanie z takich narzędzi jak Contadu czy Surfer SEO, które wykonają tę pracę za nas znacznie lepiej. Poinformują nas ponadto, jakiej długości powinien być tekst.

 

W nagłówkach warto umieścić najczęstsze pytania, jakie użytkownicy zadają w danym temacie. Pomocne w odnalezieniu tych pytań będą oczywiście wspomniane przed chwilą programy. Z punktu widzenia użytkownika warto zadbać o to, by tekst rzeczywiście odpowiadał na zadane w tytule pytania i wskazywał rozwiązania. Z punktu widzenie właściciela sklepu istotne jest natomiast przekierowania użytkownika do zakupu. Warto więc umieścić linki do produktów, które wymieniane są w artykule.

Jak zdobywać linki do sklepu internetowego?

Linki do Twojego sklepu internetowego są równie ważne, co poprzednie działania. Należy pamiętać, że skuteczne pozycjonowanie opiera się na zdobywaniu odnośników z wartościowych stron. Google, w dużym uproszczeniu, traktuje to jako rekomendację, że nasza witryna jest warta uwagi. Należy jednak pamiętać, że czasy Black Hat SEO już dawno minęły i należy zapomnieć o kupowaniu tysięcy najtańszych linków do naszego sklepu online. Nie przyniesie to bowiem oczekiwanego skutku. Linki najlepiej zdobywać ze stron o podobnej tematyce. W jaki sposób to robić? Możliwości jest oczywiście wiele. Możemy między innymi współpracować z innymi portalami. Innym sposobem jest pisanie profesjonalnych treści do serwisów branżowych, prosząc o publikację, co jest wartością dla obu stron. Możemy wreszcie zapłacić za publikację artykułów sponsorowanych z linkiem do naszego sklepu. Od niedawna do łask wraca również praktyka tworzenia tzw. PBN-ów, czyli Private Blog Network. Polega ona na budowaniu stron blogowych, na które tworzone są wartościowe treści i do których zdobywane są linki. Z takich stron linki prowadzą jednak tylko do nasze sklepu internetowego, a więc przekazywana jest cała moc. Warto jednak pamiętać, że koszt takiego przedsięwzięcia jest spory.

Jak szybko pojawią się efekty pozycjonowania sklepu internetowego?

Jest to kwestia niestety bardzo indywidualna i zależy ona od kilku czynników. Jednym z nich jest z całą pewnością nasza konkurencja. W tym przypadku chodzi zarówno o jej ilość, ale również o to, czy sama prowadzi jakieś działania. Jeśli jesteśmy pionierem pozycjonowania w swojej niezbyt konkurencyjnej branży, to efekty zauważymy bardzo szybko. Jeśli natomiast w naszej branży walczymy o pozycje z mocnymi witrynami, które same zajmują się pozycjonowaniem od dłuższego czasu, to na efekty możemy czekać nawet rok.

Innym aspektem jest dobranie odpowiednich słów kluczowych. Jeśli wybierzemy łatwiejsze z mniejszą liczbą wyszukiwań, to efekty zobaczymy szybciej, przynajmniej w statystykach pozycji. Jeżeli natomiast postawimy na słowa najchętniej wyszukiwane, to efekty mogą nie pojawić się nigdy. Warto wybrać słowa, które przynoszą realny ruch, ale jednocześnie takie, który umożliwiają w miarę szybko poprawić widoczność sklepu.

Pozycjonowanie e-commerce – indywidualne podejście czy schemat?

Pozycjonowanie stron i wzrost ruchu sklepu w Google niemal zawsze wymaga indywidualnego podejścia. SEO dla sklepu będzie się różniło w zależności od branży, wykorzystanego CMSa ( lub czasami jego braku), aktualnej sytuacji związanej z algorytmem Google, która w niektórych branżach zmienia się szczególnie często. Jeśli prowadzisz aptekę internetową, która jest oczywiście formą sklepu w internecie, to doskonale zdajesz sobie sprawę jak często w ostatnich latach dla branży zdrowotnej zmieniane bywały zasady gry. Nie można więc przyjmować za pewnik jednego sposobu prowadzenia działań SEO. To, co działa w jednej branży w jednym regionie, niekoniecznie będzie skutecznym pozycjonowaniem sklepu internetowego w innej branży w innym kraju, a nawet województwie. Jeśli chcemy zadbać o ruch na stronie, musimy przeprowadzać ciągłe testy i aktualizować swoją wiedzę. Jednocześnie optymalizacja SEO ani strategia SEO nie mogą zrobione raz na zawsze, ponieważ pozwolimy wtedy na wyprzedzenie się przez bardziej kreatywną konkurencję.

Koszty pozycjonowania e-commerce. Ile trzeba zapłacić za dobre pozycje?

Marketing internetowy nigdy nie jest tani, jednak jak prezentuje się koszt sklepu internetowego? Nie da się na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie. Z całą pewnością cena pozycjonowania sklepu internetowego jest liczona w tysiącach, a nie w setkach złotych i zależna jest od wielu czynników. Im większa strona i im większa konkurencyjność naszej branży, tym cena będzie wyższa. Koszt pozycjonowania sklepu internetowego będzie się ponadto różnił w zależności od tego, kto będzie go wykonywał. Inny cennik zaprezentuje nam agencja SEO, a inny freelancer SEO. Jeszcze inaczej będzie wyglądało sytuacja, gdy sami będziemy pozycjonować swój sklep internetowy.

Czy samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego jest tańsze?

Samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego może by oczywiście tańsze i w przypadku małych e-commerce wiele osób zastanawia się właśnie nad takim rozwiązaniem. Musimy wtedy samodzielnie wykonać audyt, napisać teksty i zdobyć linki. Wydawać by się mogło, że koszty będą więc zerowe. Oczywiście tak nie jest. W przypadku audytu, jak i doboru słów kluczowych musimy zapłacić za dostęp do kilku programów. Przykładowo będzie to Senuto, Ahref, Screaming Frog i Surfer. Każdy z nich to koszt od stu do kilkuset złotych miesięcznie. W przypadku agencji te koszty rozkładają się na kilku klientów.

Pisanie tekstów może być darmowe na początku. Jeśli jednak chcesz się rozwijać, to musisz zacząć tworzyć więcej treści, a tym samym zlecić napisanie go komuś. Tutaj musisz liczyć się z kosztami od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za tekst. Wreszcie same linki. Współpraca z innymi portalami to dobry pomysł na początek linkbuildingu. Z czasem jednak będziesz musiał zdobyć kolejne linki. Przykładowo publikacja artykułu sponsorowanego to koszt od kilkudziesięciu złotych do kilku tysięcy.

To wszystko składa się na kilkutysięczny budżet przy jednoczesnym braku pewności, że nasz czas i pieniądze przyniosą realne rezultaty. W przypadku stron, na których chcemy zarabiać znacznie lepszym wyjściem będzie powierzenie działań SEO specjalistom.

Ile może kosztować pozycjonowanie sklepu internetowego przez agencję? Na co zwracać uwagę?

Pozycjonowanie sklepu z agencją SEO oczywiście wymaga poniesienia pewnych kosztów, ponieważ nad uzyskaniem wysokich pozycji będzie czuwał cały zespół specjalistów korzystających z profesjonalnych narzędzi. Z tego względu z całą pewnością szerokim łukiem powinniśmy unikać zbyt tanich usług po kilkaset złotych. Możemy być wtedy pewni, że żadna praca poza wystawianiem comiesięcznych raportów i faktur nie będzie wykonywana.

W przypadku agencji ceny pozycjonowania sklepu internetowego będą się znacząco różnić i w dużej mierze zależą od zakresu prowadzonych prac, czyli między innymi ilości tekstów, sposobów i ilości wprowadzanych linków, a także tego, czy zmiany optymalizacyjne na stronie sklep są wprowadzane przez agencję. W większości przypadków możemy jednak liczyć na darmową wycenę takich działań i podczas spotkania porozmawiać o szczegółach i celach, jakie chcemy osiągnąć.

Porady związane z pozycjonowaniem sklepu internetowego

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na samodzielnie pozycjonowanie swojego sklepu internetowego, czy jednak zlecisz je specjalistom, warto poznać kilka podstawowych porad, dzięki którym unikniesz podstawowych błędów. Jeśli natomiast masz zamiar zlecić wszystkie działania agencji, to będziesz mieć świadomość, na co zwracać szczególną uwagę i lepiej będziesz rozumieć prowadzone przez nią działania.

Unikaj tanich tricków, które kiedyś działały ( Black Hat SEO)

Pozycjonowanie stron na początku wyglądało bardzo topornie. SEOwcy stosowali jeszcze kilkanaście lat temu bardzo niewyszukane metody, których celem było de facto przechytrzenie Google, by uzyskać jak najszybciej najlepsze pozycję w wynikach wyszukiwania. Obecnie metody Black Hat SEO nie pomagają uzyskać długofalowych efektem, natomiast mogą skończyć się karami ręcznymi ze strony Google.

 

Czego więc nie warto stosować? Nie powinniśmy kupować masowo spamerskich linków niskiej jakości ani samemu generować ich z pomocą różnych narzędzi. Nie możemy przesycać tekstów słowami kluczowymi zbyt mocno i upychać ich w każdym możliwym miejscu. Taka treść jest nieakceptowana nie tylko przez boty Google, ale również przez samych użytkowników. Wreszcie należy unikać ukrywania zawartości strony przed użytkownikami za pomocą skryptów i zmiany koloru tekstu na kolor tła. Były to powszechnie stosowane metody przez wiele agencji SEO wiele lat temu, jednak obecnie żadna szanowana firma z nich nie korzysta.

Nie ufaj swojej intuicji, zaufaj profesjonalnym narzędziom

Nawet jeśli jesteś doświadczonym specjalistą SEO i właścicielem sklepu internetowego nie powinieneś się opierać w swoich działaniach tylko na swojej intuicji i ręcznym weryfikowaniu błędów na stronie. Jest to szczególnie istotne w przypadku dużych stron i konkurencyjnych branż. Aby wiedzieć, jak jak użytkownicy zachowują się w Twojej witrynie, które podstrony odwiedzają, jakie akcje wykonują i skąd do Ciebie trafiają skorzystaj z darmowego narzędzie Google Analytics. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie słowa kluczowe sprawiają, że Twoja witryna wyświetla się w wyszukiwarce skorzystaj z Google Search Console. Sprawdzisz tu również błędy 4xx i 5xx. Jeśli natomiast chcesz dowiedzieć się, na jakie słowa kluczowe widoczna jest konkurencja i samemu szukasz dodatkowych fraz dla swojej strony, to sprawdź Senuto lub Semstorm. W Senuto możesz również monitorować efekty swoich działań pozycjonujących. Surfer SEO lub Contadu przydadzą Ci się przy tworzeniu treści – dowiesz się z nich więcej o tym, jakich słów używać i w jakim zagęszczeniu. Screaming Frog i SiteBulb wykorzystaj natomiast podczas wnikliwej, technicznej analizy serwisu. Sprawdź Ahref lub Majestic, jeśli szukasz linków konkurencji.

Sprawdź, co robi Twoja konkurencja

Czasami nie warto wymyślać koła od nowa. Za pomocą specjalistycznych narzędzi wymienionych powyżej możesz sprawdzić, które działania okazały się skuteczne u konkurencji. Senuto pomoże Ci między innymi sprawdzić, na jakie słowa widoczna jest Twoja konkurencja, a także jak ostatnie zmiany algorytmu wpłynęły na jej widoczność. Jeśli konkurencja nagle zaczęła rosnąć w siłę, a Ty spadasz, to zweryfikuj szczegółowo ich działań. Szukasz miejsc pod linkbuilding? Za pomocą programu Ahref znajdziesz miejsca, w których konkurencja zdobywała linki. Warto zrobić to samo. Jednocześnie warto podpatrzyć również działania związane z samą funkcjonalnością strony.

Aktualizuj swoją wiedzę

W przypadku SEO niestety nie możemy wiecznie bazować na raz zdobytej wiedzy, ponieważ algorytm Google ulega ciągłym zmianom. Przykładem jest wprowadzenie algorytmów Pingwin i Panda, które uderzyły w spamerskie linki i kiepskiej jakości treści. Gołąb natomiast wpłynął na wyniki lokalne. Od kilku lat obserwujemy wymuszanie przez Google lepszej jakości wersji mobilnych stron przez zmianę Mobile First Index. W ostatnim czasie Google też bardzo dokładnie weryfikuje strony związane ze zdrowiem i pieniędzmi, szacując ich wiarygodność (tzw. EAT YMYL). Nie można więc prowadzić działań SEO bez ciągłej weryfikacji zmian algorytmu i dopasowywaniu się do nich.

Zadbaj o funkcjonalność swojego sklepu

Sklep powinien być jednak stworzony przede wszystkim dla użytkowników i skłaniać ich do złożenia zamówienia. Pamiętaj, żeby wprowadzać również zmiany, które zachęcą klienta do zwiększenia swojego koszyka zakupowego lub ułatwią mu znalezienie odpowiednich informacji. Obok audytów SEO przeprowadzaj audyty UX. Dzięki takiemu zabiegowi klient nie tylko trafi na Twoją stronę, ale również zostanie na niej dłużej i być może dokona konwersji, a to jest zawsze ostateczny cel marketingu internetowego.

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt