Pozycjonowanie - SEO
31.01.2022

Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie (SEO) stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych, nazywane również powszechnie w Polsce SEO, to szereg procesów, które należy przeprowadzić, by nasza witryna pojawiła się w wyszukiwarce Google, gdy użytkownik wpisze wybrane przez nas słowa kluczowe. Dla wielu klientów to właśnie bezpłatne wyniki wyszukiwania są bardziej wiarygodne niż płatne kampanie reklamowe Google Ads ( dawniej Adwords). Z tego tekstu dowiesz się, na czym polega pozycjonowanie stron www i sklepów internetowych. Wytłumaczymy Ci, jak powinien wyglądać audyt SEO, działania optymalizacyjne (on-site) i jak zdobywać linki zewnętrzne (działania off-site). Ten praktyczny poradnik będzie dla Ciebie użyteczny, niezależnie od tego, czy chcesz zacząć zajmować się pozycjonowaniem czy też może zamierzasz zlecić tę usługę agencji SEO lub specjaliście SEO.

Pozycjonowanie – co to jest?

Pozycjonowanie to obecnie konieczność dla wszystkich, którzy chcą zdobywać klientów online. Samo nazwa wiąże się z angielskim skrótem SEO, czyli Search Engine Optimzation. Jest to, najogólniej rzecz ujmując, szereg działań, które możemy podjąć, by wyszukiwarka wyświetliła naszą witrynę, gdy potencjalni klienci wpiszą swoje zapytanie w Google. Oczywiście skuteczne pozycjonowanie stron opiera się na tym, by strona www była widoczna na te słowa kluczowe, które mogą doprowadzić do konwersji.

Warto w tym miejscu również dokonać rozróżnienia pomiędzy wynikami organicznymi i wynikami płatnymi. Kiedy użytkownik wpisze swoje zapytanie w Google bardzo często kilka pierwszych wyników, które mu się ukażą będzie elementem płatnych kampanii Google Ads. Można je odróżnić od wyników bezpłatnych między innymi poprzez niewielki napis reklama. W tym przypadku Google ( oczywiście w dużym uproszczeniu) będzie wyświetlał naszą stronę natychmiast po rozpoczęciu kampanii i dopóki będziemy za to płacić. W przypadku wyników organicznych, o ile nasze działania pozycjonujące będą skuteczne, nasza strona będzie widoczna w Google, nawet jeśli na chwilę przerwiemy kampanię SEO. Oczywiście z czasem nasze pozycje będą spadać, zwłaszcza w konkurencyjnych branżach, jednak bardzo długo będziemy notować ruch z wyników organicznych.

Aby nasza strona pojawiła się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania należy spełnić szereg wymagań stawianych (często nieoficjalnie) przez algorytm Google. Wśród z nich znajdują się oczywiście kwestie związane z samą treścią w naszej witrynie, ale jest to również wiele czynników związanych z bezpieczeństwem, szybkością ładowania się witryny, dopasowaniem do urządzeń mobilnych czy kwestii technicznych jak linkowanie wewnętrzne czy błędy na stronie. Dodatkowo oczywiście niezbędne jest zdobywanie szeregu dobrej jakości linków prowadzących do naszej strony. Wszystkie te aspekty omówimy oczywiście bardziej dokładnie w poszczególnych akapitach. Należy jednak w tym miejscu zaznaczyć, że działanie SEO nie mogą skupiać się tylko i wyłącznie na sprostaniu wymogom botów Google. Warto pamiętać o samych użytkownikach. Jeśli strona nie będzie dostosowana do ich potrzeb, to ostateczny cel naszych działań marketingowych, czyli konwersja, nie będzie spełniony. Nie można również zapominać, że zbyt szybkie opuszczanie naszej strony przez użytkowników może mieć również negatywny wpływ na pozycję naszej witryny.

Jak wygląda pozycjonowanie stron?

Pozycja naszej witryny, jak już wspomnieliśmy wcześniej, zależy od bardzo wielu czynników. Z roku na rok to działanie wymaga coraz większej wiedzy, a także sporych nakładów finansowych. Działania, które należy podjąć, by poprawić pozycję Twojej strony w Google może podzielić przede wszystkim na dwie kategorie:

  • działania on-site;
  • działania off-site.

Aby całość procesu pozycjonowania miała szansę powodzenia należy przeprowadzić audyt SEO, dzięki któremu będziemy w stanie wskazać najpoważniejsze błędy na swojej stronie, które wymagają poprawy w pierwszej kolejności, a także ocenimy swoją widoczność w porównaniu z konkurencją. Warto zaznaczyć, że w początkowej fazie na stronie może znajdować się wiele problemów, które są proste do usunięcia i mogą znacząco poprawić pozycje w wyszukiwarce naszego serwisu internetowego.

Pozycjonowanie w Google nie może się również odbyć bez doboru właściwych słów kluczowych. Warto w tym celu opierać się na wykorzystaniu profesjonalnych narzędzi, dzięki którym będziemy w stanie zweryfikować, na jakie frazy jesteśmy widoczni (np. Google Search Console, Senuto, Ahref etc), ale także na jakie zapytania widoczna jest nasza najbliższa konkurencja. Może być ona dla nas źródłem bardzo dobrej inspiracji. Przy wyborze słów kluczowych należy pamiętać o tym, by znaleźć frazy, które mają szansę zapewnić nam ruch. W przypadku takiej analizy warto zwrócić uwagę na trudność słowa kluczowego, a także obecność reklam Google Ads. Trudność słowa kluczowego wiążę się oczywiście z miesięczną liczbą wyszukiwań. Im dana fraza jest popularniejsza, tym więcej firm chciałoby się na nią wyświetlać w Google. Często walka o takie frazy może okazać się nieopłacalna, ponieważ działania SEO, które należałoby podjąć, by osiągnąć zamierzony efekt mogłyby przekroczyć potencjalne zyski. Warto w takich przypadkach postawić na frazy bardziej szczegółowe, czyli tak zwany długi ogon ( ang. long tail). Są to frazy łatwiejsze do pozycjonowania, a jednocześnie dające większą szansę na konwersję, ponieważ użytkownicy, którzy je wpisują wiedzą dokładnie, czego szukają. O tym rodzaju fraz napiszemy więcej poniżej.

Dlaczego aż tak podkreślamy wagę doboru fraz kluczowych? Powód jest oczywisty. Wszystkie pozostałe działania optymalizacyjne i pozyskiwanie linków będą się na tym opierały. Jeśli wybierzemy złe frazy kluczowe, to nawet najlepsze pozycjonowanie nie zapewni nam zwrotu z inwestycji.

Po przeprowadzeniu audytu SEO nadchodzi oczywiście czas na wprowadzenie jego założeń, czyli optymalizację. Niezwykle ważne jest tutaj upewnienie się, że roboty Google mogą naszą stronę indeksować, kod strony nie generuje żadnych błędów, ładowanie strony jest odpowiednio szybkie, a także całość jest dopasowana do urządzeń mobilnych.

Ostatni aspekt jest niezwykle istotny, ponieważ od kilku lat to właśnie wersja na smartfony brana jest pod uwagę przy ustalaniu pozycji w Google. Z drugiej strony bardzo duży nacisk należy na tym etapie położyć na stworzenie odpowiedniej struktury strony i nawigacji, która powinna być zgodna z dobranymi wcześniej słowami kluczowymi. Musimy tutaj zwrócić uwagę na kilka aspektów. Kategorie, podkategorie i strony produktów muszą zawierać wybrane przez nas słowa kluczowe, a także oryginalne treści, które wpłyną widoczność w Google. Sama nawigacja powinna być ponadto przemyślana w taki sposób, by zarówno użytkownik, jak i roboty Google mogły szybko dostać się do każdego produktu z poziomu strony głównej. Należy bowiem zdawać sobie sprawę, że linki wewnętrzne na naszej stronie są dla botów indeksujących tym, czym drogi dla samochodów.

Jednym z ważniejszych aspektów są oczywiście treści na stronie. Google na ich podstawie dokonuje przypisania danego adresu url do słów kluczowych w swoim katalogu. Należy tutaj zadbać przede wszystkim o to, by każda strona była w odpowiedni sposób zoptymalizowana pod frazę kluczową, a także by content na naszej stronie był oryginalne. Duplikacje treści mogą doprowadzić do obniżenia pozycji naszej witryny.

Przez optymalizację mamy tutaj na myśli przede wszystkim stworzenie teksów odpowiedniej długości ze słowami kluczowymi w adresie url, meta tagach, a także w nagłówkach H1-H6. Nie martwcie się, opiszemy w dalszej części tekstu szczegółowo, jak pisać teksty pod SEO i jak je optymalizować.

Po przeprowadzeniu optymalizacji i stworzeniu przynajmniej minimalnej ilości tekstów ( zarówno ofertowych, produktowych, jak i blogowych) przychodzi oczywiście czas na pozyskiwanie odnośników do naszej witryny. Dobrej jakość backlinki ( zwłaszcza te dofollow) podniosą pozycję naszej witryny na wybrane słowa kluczowe. Możemy je pozyskiwać na zasadach barterowych na początku pozycjonowania, jednak z czasem konieczne będzie zdobywanie linków z forów, artykułów sponsorowanych czy nawet z własnych stron zapleczowych. Z tego względu warto zlecić to zadanie profesjonalistom.

Budżet na SEO – od czego zależy?

Każdy właściciel strony internetowej z całą pewnością zastanawia się, ile może kosztować pozycjonowanie. Koszty SEO mogą się od siebie znacząco różnić. W tym dziale wskażemy Wam jednak, od czego mogą zależeć. Jednym z podstawowych czynników, które mają wpływ na koszt pozycjonowania jest z branża. Jeśli jest ona bardzo konkurencyjna, to będziemy musieli przeprowadzić znacznie szersze i bardziej kosztowne działania, by osiągnąć zamierzony efekt.

Zasięg kampanii SEO ma również ogromny wpływ na wysokość niezbędnego budżetu. Jeśli zdecydujemy się na pozycjonowanie lokalne, to nasze koszty będą zdecydowanie niższe. Jest to oczywiście decyzja, która musi być biznesowo uzasadniona. Jeśli nasz biznes jest geograficznie ograniczony, np. do miasta lub dzielnicy to local SEO jest świetnym wyborem, który obniży nasze stawki. Warto wtedy również założyć wizytówkę Google przy użyciu Google Moja Firma, która będzie dla nas dodatkowym źródłem ruchu. Jeśli jednak prowadzimy sklep internetowy, to ograniczenie geograficzne nie będzie miało racji bytu.

Wybrane słowa kluczowe będą również decydować o ponoszonych kosztach. Uzyskanie wysokiej pozycji strony na bardzo popularne frazy będzie kosztowne. Jeśli mamy sporą konkurencję lepiej zdecydować się na frazy typu long tail. Inaczej jest oczywiście w przypadku, gdy lokalnie jesteśmy jedną z nielicznych firm dbających o marketing w sieci. Wtedy możemy pokusić się w swojej strategii SEO o zdobywanie najpopularniejszych fraz.

Wspomnieliśmy wcześnie, że wpływ na pozycjonowanie mają również wysokiej jakości treści. Często oferta agencji zawiera pisanie artykułów. Ostateczna cena miesięcznych działań będzie więc zależna od liczby zamówionych artykułów. Jeśli jesteś w stanie tworzyć samemu część contentu, to jest to na pewno pole do sporych oszczędności.

Optymalizacja strony pod kątem SEO może być przeprowadzana przez Ciebie lub Twoich programistów albo też przez agencję lub freelancera SEO. W drugim przypadku musisz oczywiście liczyć się z dodatkową opłatą.

Pozycjonowanie stron internetowych w Google można powierzyć agencji SEO lub freelancerowi. W drugim przypadku zazwyczaj cena za usługę będzie niższa, jednak często pojedyncza osoba nie jest w stanie zająć się kompleksowo pozycjonowaniem dużych sklepów internetowych. W takich przypadkach zespół ludzi z agencji, choć droższy, będzie lepszym wyborem.

Audyt SEO – na czym polega i dlaczego jest potrzebny?

Audyt SEO warto wykonać zanim rozpoczniemy proces pozycjonowania strony. Dzięki takiemu zabiegowi z całą pewnością oszczędzimy czas i pieniądze. W ramach audytu możemy sprawdzić, jaki potencjał posiada dana strona na tle konkurencji, a także, jakie kluczowe działania należy wykonać w pierwszej kolejności, by uzyskać jak najszybciej pierwsze efekty. Przykładowo część zmian optymalizacyjnych, które nie są zbyt kosztowne warto wykonać zanim wydamy majątek na działania linkbuildingowe. Audyt SEO warto przeprowadzać regularnie.

Dobrze zdecydować się na niego również przy okazji wprowadzenia istotniejszych zmian na stronie. Aby audyt mógł zostać przeprowadzony prawidłowo warto udostępnić specjaliście dostęp do takich narzędzi jak Google Analytics czy Google Search Console. Dzięki temu ostateczny raport będzie oparty o rzeczywiste dane, a nie estymację.

Z czego więc powinien składać się profesjonalny audyt SEO. Jak już wcześniej wspomnieliśmy nie może w nim zabraknąć kwestii związanych z technicznymi aspektami twojej strony www, treściami na stronie czy jej strukturą. Z drugiej strony często elementem audytu SEO jest analiza zachowania się użytkowników na stronie, widoczność strony, ale również analiza konkurencji. W raporcie nie może też zabraknąć analizy linkowania. Omówmy więc tę kwestię bardziej szczegółowo.

Najczęściej audyt SEO zaczynamy od sprawdzenia, czy strona jest indeksowana w Google. Najprostszym sposobem do weryfikacji tego aspektu jest skorzystanie z komendy site:domena.pl. Jeśli żaden wynik się nie pojawi, to jest to kluczowy problem do rozwiązania. Strona może być zablokowana przed indeksacją. Jeśli tak jest, to wszelkie działania, jakie podejmiemy nie będą miały większego znaczenia, ponieważ boty Google nie będą w stanie tego „zobaczyć”. Brak indeksacji może być również spowodowany tym, że strona jest nowa. W tym celu warto zadbać o dodanie strony do Google Search Console, stworzenie mapy strony, a także zdobycie kilku linków.

Równie ważne jest sprawdzenie błędów strony, takich jak 4xx czy 5xx. Jeśli występują, to mogą stanowić nie tylko problem dla botów Google, ale również dla samych użytkowników, którzy nie będą odnajdywać na stronie poszukiwanych treści. Niezbędne jest również sprawdzenie szybkości ładowania się strony czy dostosowania do urządzeń mobilnych. W tym celu można wykorzystać narzędzia Google.

 

Zawartość strony należy sprawdzić również pod kątem struktury i nawigacji. Zarówno użytkownik, jak i boty powinni móc szybko dotrzeć do każdej podstrony produktu lub usługi w kilku krokach.

Audytor koniecznie powinien sprawdzić, na jakie słowa kluczowe obecnie widoczna jest witryna, a także, jak wygląda widoczność naszej konkurencji. Często ogólne sugestie słów kluczowych są elementem audytu. Bardziej szczegółowy plan tworzenia treści jest natomiast elementem strategii SEO.

W audycie powinniśmy również znaleźć analizę naszego aktualnego ruchu organicznego, a także zachowania użytkowników na stronie. Dzięki tej pozycji w raporcie będziemy wiedzieć, czy w naszej witrynie nie występują problemy na konkretnych stronach, które nie tylko pogarszają naszą pozycję w wynikach wyszukiwania, ale również zmniejszają naszą szansę na konwersję.

Specjalista SEO sprawdzi dla nas również linki przychodzące, które mają ogromna znaczenie dla zajmowanych przez naszą witrynę pozycji.

Optymalizacja SEO (działania on-site)

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych zaczyna się oczywiście od ich optymalizacji, ponieważ na widoczność naszej witryny mają wpływ czynniki techniczne, treści i linki. W przypadku optymalizacji witryny pod kątem SEO wiele czynności wykonuje się jednorazowe, jednak nigdy nie przestajemy tworzyć treści. Warto więc w tym miejscu skupić się na nich nieco dokładniej.

 

Roboty Google w dużej mierze opierają swoją ocenę strony na warstwie językowej. Słowa mają kluczowe znaczenie dla przypisanej tematyki, ale również dla samego rankingu. Powinniśmy starać się więc optymalizować konkretne strony pod kątem konkretnych słów kluczowych, dbając jednocześnie o zachowanie kilku podstawowych reguł.

 

Przede wszystkim teksty na naszej stronie, niezależnie od tego, czy będą to opisy produktów, kategorii czy też teksty poradnikowe na blogu powinny być oryginalne. Duplikowanie treści ze stron konkurencji lub nawet własnych może prowadzić do zaniżenia pozycji. Każda strona powinna mieć wybraną główną frazę kluczową, a także frazy poboczne, które będą służyły budowania topical authority. Warto w poszukiwaniu tych fraz skorzystać między innymi z takich narzędzi jak Senuto.

 

Słowo kluczowe w ramach dobrych praktyk umieszcza się w adresie url, a także w meta title, nagłówkach i samej treści artykułu. Warto tutaj dodać, że nie powinno ich zabraknąć oczywiście również w meta description. Według oficjalnej wiedzy ten ostatni element nie ma wpływu na pozycjonowanie, jednak jest on widoczny jako krótki tekst pod tytułem strony w wynikach wyszukiwania i warto w tym miejscu upewnić użytkownika, że znajdzie na stronie to, czego szuka. Może to wpłynąć na CTR, czyli współczynnik kliknięć. Jednocześnie przy tworzeniu artykułu lub opisu produktu należy pamiętać o właściwej strukturze nagłówków. Tytuł, a tym samym główne słowo kluczowe, powinien być oznaczony nagłówkiem H1.

 

Pozostałe śródtytuły powinny posiadać nagłówki niższego rzędu, ale w przemyślanej hierarchii. W nagłówkach warto umieścić popularne pytania. Jeśli chcemy korzystać z gotowego rozwiązania możemy skorzystać z Contadu lub Surfer SEO. Są to narzędzia do zarządzania tworzeniem treści pod SEO. Wskażą nam, jakie powinno zagęszczenie słów kluczowych w treści, a także, jakie pytania warto umieścić w nagłówkach.

 

Content to jednak nie tylko tekst. Powinniśmy również zadbać o optymalizację obrazków. W tym przypadku mamy na myśli odpowiednią nazwę pliku, jak i jego tekst alternatywny. Dzięki temu będziemy mogli pojawić się w Google Grafika. Jednocześnie pamiętajmy o tym, by obrazek nie był zbyt dużych rozmiarów, ponieważ spowolni do ładowanie się strony.

 

Oczywiście jedną z zasad tworzenie contentu jest ilość. Im więcej stron będzie posiadało oryginalne, dobrej jakości treści, tym lepiej. Należy jednak pamiętać o tym, że pisanie artykułów to droga usługa, więc najlepiej w swojej strategii contentowej zadbać o pewną hierarchię i w pierwszej kolejności stworzyć teksty, które mają największą szansę na konwersję.

 

 

 

 

 

Zobacz również:

Wygasłe domeny – skąd je brać?
Pozycjonowanie - SEO 01.07.2022

Wygasłe domeny – skąd je brać?

Wygasłe domeny to temat, który bezpośrednio wiąże się z pozycjonowaniem stron internetowych, które jest mozolnym, […]

Tworzenie mobilnych stron www
01.07.2022

Tworzenie mobilnych stron www

Tworzenie mobilnych stron www to absolutna konieczność w czasach, gdy większość z nas łączy się […]

Jak prowadzić profile w social media
01.07.2022

Jak prowadzić profile w social media

Posiadanie dobrze prowadzonych kont społecznościowych może zwiększyć Twoją widoczność w Internecie, pomóc Ci nawiązać kontakt […]

Potrzebujesz skutecznej kampanii? Odpowiedź może być tylko jedna!
Kontakt
datamasters