Reklama stron lokalnych

Reklama stron lokalnych stała się dzięki nowym technologiom znacznie prostsza i bardziej dostępna dla niemal każdego przedsiębiorcy, który chciałby zwiększyć swój przychód generowany przez działania marketingowe w Internecie. Współcześnie mamy wiele możliwości, z których możemy skorzystać. Właściciel strony www może zdecydować się na pozycjonowanie stron, reklamę Google ADS, kampanie na Facebooku czy Instagramie. Może również zainteresować się stworzeniem wartościowej wizytówki Google Moja Firma, która jest darmowa, a także zadbać o pozytywne opinie od swoich klientów. Które z tych rozwiązań wybrać? O każdej z tych form reklamy stron lokalnych opowiemy poniżej. Dzięki temu Twój wybór będzie łatwiejszy.

Reklama stron lokalnych – pozycjonowanie

Lokalne pozycjonowanie (local SEO) od kilku lat jest usługą, która potrafi generować świetne rezultaty w przypadku biznesów, które ograniczone są niewielkim terytorium. Wynika to przede wszystkim ze zmian, które obserwujemy w samym algorytmie Google, które od 2015 zaczął znacznie lepiej radzić sobie z dostarczaniem użytkownikom lepszych wyników, które oparte są na ich geolokalizacji. Na pewno zauważyliście, że zupełnie inne wyniki otrzymacie w przypadku wpisania frazy mechanik w wyszukiwarce, jeśli znajdujecie się w Warszawie, a zupełnie inne, jeśli aktualnie przebywacie w Katowicach lub Krakowie. Ta sytuacja zmienia się jednak, jeśli wymusimy wyszukiwania w danej lokalizacji, wpisując nazwę miasta obok frazy mechanik. W jednym i drugim przypadku jest to pole do popisu dla pozycjonowania lokalnego.

 

Lokalne SEO jest rozwiązaniem dla mniejszych biznesów w postaci restauracji, salonów fryzjerskich czy hydraulików. W przeciwieństwie do pozycjonowania krajowego koszty takich działań są zazwyczaj niższe, a uzyskanie efektów jest szybsze z uwagi na mniejszą konkurencję.

 

Pozycjonowanie lokalnej strony internetowej należy oczywiście zacząć do audytu SEO i optymalizacji. Bardzo istotne jest to, by zadbać o szczegółowe wypełnienie zakładki kontakt. Musi się w niej znaleźć pełny adres, a także mapa Google z oznaczoną lokalizacją. Sama nazwa miasta musi się również pojawiać wielokrotnie w różnych miejscach na stronie. Nie możesz też zapomnieć o założeniu wizytówki Google Moja Firma, w której umieścisz szczegółowe dane teleadresowe, a także link do swojej witryny. O tej wizytówce opowiemy nieco więcej poniżej.

Czy warto inwestować w pozycjonowanie lokalne? W wielu przypadkach odpowiedź jest oczywista. Wyniki organiczne są dla użytkowników bardziej wiarygodne i generują ruch na stronie, nawet jeśli aktualnie nie prowadzimy wzmożonych działań. Należy jednak dokładnie zweryfikować, co zyskujemy, będąc na pierwszej pozycji. Jeśli na naszą frazę branżową w okolicy pojawiają się najpierw reklamy Google Ads, a następnie mapki Google, to pomimo wysokiej pozycji nie uzyskamy żadnego ruchu. Warto w takich przypadkach skupić się na dobrej wizytówce Google Moja Firma i płatnych kampaniach reklamowych.

Reklama stron lokalnych – Google Moja Firma

Założenie wizytówki Google Moja Firma jest darmowe – nie ma więc żadnych wątpliwości, że warto poświęcić chwilę na jej uzupełnienie w dokładne dane, a także zdjęcie. Jednocześnie warto tutaj pamiętać o opiniach użytkowników. Pozytywne oceny wpływają na widoczność wizytówki w wynikach wyszukiwania. Warto zaznaczyć, że aby pojawić się na mapach Google wizytówka jest niezbędna. Część biznesów traktuje wizytówkę Google jako dodatkową stronę internetową. Użytkownik otrzymuje bowiem najważniejsze informacje w postaci numeru telefonu, adresu i opinii użytkowników. Jedno kliknięcie dzieli go od wykonania połączenia telefonicznego lub włączenia nawigacji i dojechania do naszej lokalizacji. Niektóre firmy decydują się postawić tylko na wizytówkę. W takich przypadkach dodatkową formą promocji może być między innymi inteligentna kampania Google Ads, która umożliwia promowanie właśnie takiej wizytówki.

 

Z całą pewnością warto walczyć o dobrą wizytówkę Google Moja Firma, ponieważ wyświetlają się one w mapkach Google zaraz pod płatnymi wynikami wyszukiwania. W niektórych przypadkach możemy więc uzyskać za darmo lepszy efekt niż poprzez wielomiesięczne pozycjonowanie.

Reklama stron lokalnych – Google Ads

A może wolałbyś zapłacić za reklamę Google Ads i uzyskać efekty od razu. Oczywiście należy pamiętać, że sama strona musi być w tym wypadku również odpowiednio zoptymalizowana, by w pełni wykorzystać możliwości i dotrzeć do potencjalnych klientów. Warto jednak zdać sobie sprawę z kilku zalet płatnych reklam dla stron lokalnych. Przede wszystkim frazy, którymi będziemy się posługiwać będą tańsze ze względu na mniejsza konkurencję. Jednocześnie dobrze zaplanowana kampania zacznie wyświetlać się natychmiast i może przyczynić się do konwersji.

 

Jedną z największy zalet reklam Google Ads jest możliwość odpowiedniego targetowania na lokalizację. Świetnym przykładem będzie tu biznes gastronomiczny lub pomoc drogowa. Jeśli jesteśmy głodni lub natychmiast potrzebujemy pomocy, to od razu będziemy chcieli skorzystać z usługi. W przypadku płatnych kampanii możemy ustawić odległość, w jakiej będziemy znajdowała się osoba, której wyświetlimy komunikat reklamowy. Dzięki takim rozwiązaniom możesz oferować swoje towary lub usługi tym odbiorcom, którzy rzeczywiście mogą skorzystać z Twojej oferty. Warto dodać, że zgodnie z badaniami blisko 80% szuka takich lokalnych usług właśnie przez wyszukiwarkę Google i jeszcze tego samego dnia je odwiedza.

 

Nie musisz się ograniczać tylko do klasycznej reklamy tekstowej nad wynikami wyszukiwania. Możesz zdecydować się również na promocję w mapach Google (jest to szczególnie efektywne w przypadku usług związanych z naprawą samochodu czy noclegami), reklamy bannerowe czy video na YouTube. Jeśli zadbamy natomiast o wybranie odpowiednich rozszerzeń reklam w postaci telefonu i adresu, ułatwimy klientowi cały proces. Jednym kliknięciem będzie on mógł skontaktować się z nami lub ustawić nawigację, by dotrzeć do naszego lokalu. Świetnym rozwiązaniem jest również przypominanie o swojej firmie użytkownikom, którzy już odwiedzili naszą stronę. Są to bowiem osoby zainteresowane naszymi usługami lub towarami. W takim wypadku ustawienie kampanii remarketingowej będzie strzałem w dziesiątkę.

Reklama stron lokalnych – social media

Wiele lokalnych biznesów korzysta z form promocji w social mediach. Restauracje, fryzjerzy, mechanicy czy nawet sklepy ze zdrową żywnością publikują posty kilka razy w tygodniu, by dotrzeć do swoich stałych klientów i przypomnieć im o sobie, budując jednocześnie przywiązanie do marki. Jest to również popularny kanał do informowania o zmianach w menu, promocjach czy nowych usługach. Jeśli jednak chcesz pozyskiwać nowych klientów, warto pomyśleć o płatnych kampaniach na Facebooku i Instagramie. Będą one zazwyczaj nieco tańsze niż Google Ads, choć oczywiście nie jest to regułą. W przypadku takich kampanii marketingowych masz do dyspozycji wiele formatów i sposobów targetowania. Warto dodać, że możesz zdefiniować swoich odbiorców nie tylko pod kątem lokalizacji, ale również demografii czy zainteresowań. Będziesz mógł również na bieżąco śledzić koszty i efektywność swoich działań. Podczas analizy skuteczności kampanii z social mediów dobrze jest wykorzystać również dane z Google Analytics, by zweryfikować jak użytkownicy zachowują się na naszej stronie i czy zbyt szybko z niej nie uciekają.

 

Jeśli prowadzimy fanpage swojego biznesu osobiście, to nie powinniśmy zapominać o dziale z opiniami o naszej firmie. Potencjalni klienci bardzo cenią sobie uwagi poprzednich klientów. Na każdą negatywną opinię powinniśmy odpowiedzieć i spróbować wyjaśnić potencjalne problemy w kulturalny sposób, by budować pozytywny wizerunek swojego biznesu.

Jak promować stronę lokalną?

Z całą pewnością nie powinniśmy opierać promocji lokalnej strony tylko o jeden kanał. Do naszych klientów możemy dotrzeć w różny sposób. Jeśli jeden sposób komunikacji w danej chwili okazuje się być mniej efektywny, to pozostałe mogą zrekompensować te straty. Nawet jeśli prowadzimy niewielki biznes, warto pomyśleć o skorzystaniu z agencji marketingowej, która dzięki swojemu doświadczeniu będzie w stanie wygenerować dla nas większe zyski.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt