SEO – jak zacząć

SEO, czyli optymalizacja stron internetowych pod kątem ich widoczności w wyszukiwarce to jeden z najbardziej skutecznych sposobów pozyskiwania nowych klientów. Jeśli jesteś zainteresowany karierą w branży SEO lub chciałbyś zacząć optymalizację i pozycjonowanie swojego serwisu, ale nie wiesz jak zacząć, to dobrze trafiłeś. W tym artykule wyjaśnimy Ci, gdzie szukać wiedzy i jak powinny wyglądać praktyczne działania, które warto podjąć podczas nauki SEO. Na szczęście nie musisz kończyć żadnych studiów, cała wiedza dostępna jest w internecie. Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że algorytm Google jest ciągle doskonalony, więc będziesz zmuszony do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy. Podstawy optymalizacji i pozycjonowania w sporej części od lat pozostają te same, ponieważ opierają się na dobraniu odpowiednich słów kluczowych, stworzeniu wysokiej jakości treści na stronie, technicznej optymalizacji strony i linkowaniu wewnętrznym, a także zdobyciu wartościowych linków zewnętrznych. Jeśli jeszcze Cię nie przestraszyliśmy, to zachęcamy do przeczytania tekstu o tym, jak zacząć robić SEO.

Czy SEO i pozycjonowanie stron to to samo?

Należy na początku wyjaśnić pewne kwestie terminologiczne, żebyście przy zdobywaniu wiedzy o SEO nie byli zdezorientowani. Swoją wiedzę będziecie też czerpać ze stron angielskojęzycznych, więc warto tu również zaznaczyć, że w Polsce część specjalistów przyjęła. W czym więc problem? SEO, czyli ang. Search Engine Optymization to dosłownie optymalizacja stron internetowych pod kątem silnika wyszukiwarki. Na zachodzie w jego skład wchodzą wszystkie działania, których celem jest poprawa widoczności w wynikach wyszukiwania, czyli w SERP-ach ( ang. Search Engine Result Page). Mówimy tu więc o działaniach związanych z tworzeniem treści i przemyślanej architektury informacji ( linkowanie wewnętrzne), dostosowaniu strony do urządzeń mobilnych i właściwa prędkości ładowania, jak i zdobywanie linków zewnętrznych, czyli linkbuilding. W Polsce natomiast wielu specjalistów oddziela optymalizację od pozycjonowania. To drugie określenie odnosi się często w naszym kraju jedynie do linkbuildingu. My w tym tekście traktujemy SEO w sposób kompleksowy, ponieważ uzyskanie oczekiwanego efektu musi opierać się na wszystkich wspomnianych filarach. Będziemy też używać tych sformułowań zamiennie. Warto jednak pamiętać o tym rozróżnieniu, ponieważ możecie się z nim spotkać.

SEO – ja zacząć ?

Idealnym rozwiązaniem jest zdobycie najpierw podstawowej wiedzy, następnie przekucie jej w praktykę na własnym projekcie, czyli na przykład na niszowej stronie, którą postaramy się wypozycjonować na własną rękę. Początkowo wiedzę możesz czerpać z oficjalnych wskazówek, jak i szeregu blogów, które tłumaczą szczegółowo każde zagadnienie.

Świetnym rozwiązaniem jest również wybranie się na kilkudniowy kurs lub na kilkumiesięczny staż, podczas którego będziemy mieli możliwość oglądać specjalistów SEO w działaniu, a być może również skorzystamy z profesjonalnych narzędzie do doboru słów kluczowych, analizy treści i linków zewnętrznych, na które w początkowej fazie nie będziemy sobie mogli być może pozwolić. Dalszym etapem może być również czytanie grup eksperckich na Facebooku i blogów eksperckich – nie polecam jednak wypowiadać się tam, jeśli nie posiadamy odpowiedniej wiedzy.

Jeśli jesteś na tej stronie, to jednak z całą pewnością chciałbyś się dowiedzieć, co warto wiedzieć i od czego zacząć. Przejdźmy więc do podstawowych zagadnień.

Jak działa wyszukiwarka?

Zapewne zdajesz sobie sprawę, że kolejność stron w wynikach nie jest przypadkowa. Warto na początku dowiedzieć się, co dzieje się po wpisaniu przez użytkownika zapytania w wyszukiwarce i w jaki sposób Google “wie”, co znajduje się na konkretnych podstronach. Dzięki tej wiedzy będziesz w stanie zacząć pozycjonowanie swojej stronie w sposób bardziej świadomy. Trzeba sobie zdawać sprawę, że po zadaniu pytania nie przeszukujesz całej sieci, a jedynie indeks Google, do którego strony dodawane są z pomocą specjalnych botów, nazywanymi również pająkami ( ang. spider). Krążą one po stronach internetowych za pośrednictwem linków wewnętrznych i zewnętrznych, analizując kompleksowo treść, która się na nich znajduje, dodając je do bazy danych. Warto zaznaczyć, że Google Bot nie odwiedza strony tylko raz. Jeśli wprowadzone zostaną na niej zmiany, np. poprzez rozbudowanie treści albo jeśli zadbamy o dobrej jakości linki, to informacje o naszej stronie mogą zostać zaktualizowana, a pozycja może ulec poprawie. Poza bazą danych istnieje również indeks, w którym do każdej podstrony przypisany jest tytuł, opis i słowa kluczowe. Dzięki indeksowi program wyszukujący jest w stanie tak szybko odnaleźć najlepsze według Google odpowiedzi na nasze pytania. Wyszukiwarka przy ustalaniu pozycji bierze pod uwagę wiele czynników. Jest ponad 200 czynników rankingowych, które Google bierze pod uwagę, np. jak często dane sformułowanie występuje na danej stronie, czy pojawia się w tytule strony i w adresie URL, czy te słowa pojawiają się obok siebie w tekście czy może są od siebie rozdzielone, czy pojawiają się w nim synonimy tych wyszukiwanych przez nas słów? Brana pod uwagę jest również jakość całej witryny, a także jakość odnośników, które do niej prowadzą.

Audyt SEO

Wszystkie działania marketingowe wymagają oczywiście planu. Żeby jednak go stworzyć należy sprawdzić słabe i mocne elementy naszej strony internetowej, czyli wykonać jej audyt. Aby móc w ogóle zacząć myśleć o pozycjonowaniu naszej strony musimy zadbać o to, by roboty Google były w stanie zaindeksować naszą witrynę. Z jednej strony wiemy, że ważne są linki zewnętrzne, ale do tego przejdziemy. Znacznie istotniejsze jest to, by zweryfikować, czy dla naszej strony nie zostały zastosowane reguły, które blokują botom dostęp. Należy więc sprawdzić, czy stworzony został plik robots.txt, a jeśli tak, to czy bot Google bot nie jest w nim zablokowany. Warto również sprawdzić tagi w sekcji head na konkretnych stronach. Jeśli znajdują się w nich oznaczenia noindex lub nofollow, to nasza strona nie będzie widoczna w wyszukiwarce, ponieważ nie zostanie zaindeksowana.

Skoro wiemy, że strona internetowa nie jest blokowana i będzie mogła zostać odnaleziona w wyszukiwarce, warto sprawdzić na jakie słowa kluczowe jest widoczna i na jakie słowa widoczna jest konkurencja. Na podstawie tej wiedzy będziemy zajmować się tworzeniem treści. Powiemy o tym jednak nieco później.

Content to jednak nie wszystko . Należy również sprawdzić, czy posiadamy jakieś linki przychodzące, np. za pomocą darmowego narzędzia, jakim jest Google Search Console. Możemy też zweryfikować, czy nie posiadamy back linków z kiepskiej jakości stron. Takich warto się zrzec, ale nie jest to wiedza, której potrzebujesz na początku. Za pomocą wspomnianego narzędzia możemy też sprawdzić, czy nasza strona nie generuje błędów, takich jak 404 ( nie znaleziono strony) czy 500 ( błąd połączenia z serwerem). Warto zadbać o ich naprawę, jeśli występują, ponieważ ma to negatywny wpływ nie tylko na indeksowanie i pozycjonowanie, ale również na doświadczenie użytkownika.

Słowa kluczowe, treść i jej optymalizacja

Wiemy już, że jednym z najważniejszych elementów na Twojej stronie jest treść. Stąd też wiele agencji oferuje content marketing w swoich podstawowych pakietach. Ważne jednak, by treść nie była przypadkowa, a dopasowana do tematyki Twojej strony i tego, czego szukają użytkownicy. Nie warto tu opierać się na tylko na swojej intuicji i tworzyć treści, których według nas poszukują nasi klienci. Lepiej skorzystać z profesjonalnych narzędzi, np. darmowego Google Keyword Plannera ( dostępnego w usłudze Google Ads) lub płatnych rozwiązań jak Senuto, Semstorm, Ahref czy Semrush. Zaczynając swoją przygodę z SEO możesz zacząć od najniższych pakietów, ponieważ wyższe przeznaczone są dla większych stron lub agencji zajmujących się wieloma klientami.

Dzięki tym narzędziom sprawdzisz, na jakie słowa widoczna jest Twoja witryna, a na jakie Twoja konkurencja. Dzięki tej wiedzy będziesz mógł rozbudowywać treść na swojej stronie. Warto jednak pamiętać, że pojedyncze słowa z najwyższą liczbą wyszukiwań mogą nie być dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem, ponieważ trudność uzyskania wysokich pozycji w takich przypadkach jest bardzo wysoka, a sam proces kosztowny. Lepiej na początku wybierać nieco dłuższe, bardziej szczegółowe frazy, tzw. long tail, które łatwiej wypozycjonować i które ostatecznie przyciągają zdecydowanych użytkowników.

Jak zoptymalizować treść? Przede wszystkim zadbaj o to, by była ona oryginalna i odpowiedniej długości. W wielu przypadkach 3-5 tysięcy znaków to wystarczające długości tekstu, ale sprawdź po prostu długość tekstu konkurencji, która jest na najwyższych pozycjach na interesujące się słowo. Co dalej?

Zadbaj o to, by słowo kluczowe pojawiało się w meta title ( ten element jest widoczny w wynikach wyszukiwania) w nagłówku H1, czyli w tytule artykułu na stronie, a także kilkukrotnie w tekście i śródtytułach, które umieścisz w znacznikach H2, H3 i H4.

Meta description, czyli krótki opis pod wynikiem wyszukiwania, nie ma wpływu na pozycjonowanie, ale może przyciągnąć użytkownika i przyczynić się do kliknięcia w link. Zadbaj więc również o ten element. W tekście używaj również synonimów słowa kluczowego i odmiany słowa kluczowego.

Szybkość ładowania się strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych

Algorytm Google rozwija się razem ze współczesną technologią. Obecnie dostosowanie strony pod komórki nie jest tylko ukłonem w stronę użytkownika, ale jednym z ważniejszych czynników algorytmicznych. Warto pamiętać o tym, że treść i wygląd na smartfonach mają wpływ na wyniki Twojej strony również w wersji mobilnej. Powinieneś również zadbać o szybkość ładowania swojej strony. Jeśli nie jesteś specjalistą w tym zakresie, to zleć to odpowiedniej osobie. SEO obecnie jest tak rozbudowane, że żaden specjalista SEO nie jest już w stanie zająć się wszystkim w pełni samodzielnie.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Jak wspomnieliśmy wcześniej, linki – zwłaszcza te z wartościowych źródeł – kierują roboty Google do Twojej strony, a jednocześnie mogą doprowadzić do pozycji Twojego serwisu w wyszukiwarce Google. Jeśli na początku nie posiadasz zbyt wysokiego budżetu spróbuj zdobyć linki z forów tematycznych i wizytówek firm. Możesz również spróbować wrzucić odnośniki do swojej strony w komentarzach na blogach z nadzieją, że nie zostaną usunięte lub zaoferować ekspercki tekst innemu właścicielowi firmy w zamian za umieszczenie linka. Bardziej zaawansowani specjaliści SEO dokonują analizy profilu linku konkurencje i wybierają najbardziej wartościowe lokalizacja na umieszczenie backlinków, jednak jest to proces czasochłonny i wymagający nakładów finansowych na oprogramowanie, jak i na pozyskiwanie linków.

Początki SEO – testuj sprawdzaj

Pamiętaj o tym, żeby weryfikować efekty swojej pracy. Zainstaluj więc kod Google Analytics na swojej stronie, by zobaczyć, czy Twoje działania są skuteczne. Sprawdzisz w ten sposób między innymi, jakie strony są najchętniej odwiedzane w Twojej witrynie, ile jest takich wejść i ile czasu użytkownicy spędzają na Twojej stronie. Aby sprawdzić, po jakich frazach użytkownicy znajdują Twoją witrynę, skorzystaj z Google Search Console. Zachęcamy Cię również do skorzystania z narzędzi monitoringu fraz kluczowych, np. Senuto lub SeoStation. Dzięki nim będziesz w stanie ocenić precyzyjnie, czy rozbudowa treści i zdobyte linki pozwoliły Ci poprawić pozycję słów kluczowych, które pozycjonujesz.

 

 

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt