Wygasłe domeny to temat, który bezpośrednio wiąże się z pozycjonowaniem stron internetowych, które jest mozolnym, czasochłonnym procesem. Jeśli uda nam się zdobyć domenę o dobrej historii, do której ktoś wcześniej zdobył wartościowe linki, to cały proces poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania Google może przebiegać znacznie szybciej i sprawniej. Jeśli chcesz dowiedzieć się, do czego można wykorzystać wygasłe domeny, jak ich szukać i na co zwracać uwagę, to w naszym krótkim poradniku odpowiemy na powyższe pytania.
Czym jest domena internetowa?
Domena internetowa to nasz unikalny adres w sieci, dzięki któremu można odnaleźć naszą stronę www bez konieczności zapamiętywania ciągu cyfr. Domena składa się z nazwy oraz rozszerzenia, które bywa również nazywane domeną najwyższego stopnia ( TLD – Top Level Domain). Rozszerzenia mogą być globalne, np. *.org. czy *.com lub krajowe, np. *.pl, *.de. czy *.fr.
Czy domena wygasła jest lepsza od nowej? Dlaczego warto szukać wygasłej domeny?
Kiedy zdecydujemy się na postawienie strony internetowej musimy skupić się na kilku kwestiach. Jedną z istotniejszych jest oczywiście nazwa domeny, które będziemy będziemy chcieli zarejestrować. W tym miejscu pojawia się oczywiście pytanie: czy przechwycić wygasłą domenę z historią czy zdecydować się na zupełnie nową? Oczywiście nie zawsze odpowiedź jest jednoznaczna. O czym warto jednak wiedzieć zanim podejmiemy decyzję?
Nowa domena to taka, która nigdy wcześniej nie była zarejestrowana. Nie posiadamy więc żadnej historii ani linków przychodzących, co może być zarówno zaletą, jak i wadą. Mamy po prostu czysty start.
Jeśli zdecydujemy się przejęcie wygasającej domeny, to przy odrobinie pracy możemy zdobyć stworzyć stronę, które będzie posiadała już całkiem dużą listę backlinków, dzięki czemu będziemy w stanie szybciej osiągnąć swoje cele związane z pozycjonowaniem. Musimy jednak być ostrożni i pamiętać o tym, by dokładnie sprawdzić domenę, korzystając z takich programów jak Majestic, Ahrefs i Web.archive.org.
Do czego wykorzystuje się wygasłe domeny?
Sposób wykorzystania wygasłych domen jest różnorodny. Jeśli znajdziemy naprawdę wartościową domenę, to właśnie na niej możemy zbudować swój serwis i rozpocząć dalsze prace SEO związane z optymalizacją czy podlinkowaniem. Innym rozwiązaniem jest przekierowanie domeny do naszej strony internetowej. Możemy przekierować zarówno poszczególne strony do konkretnych stron w naszym serwisie ( np. do produktów lub kategorii lub po prostu przekierować domenę w całości).
Co w ten sposób zyskujemy. Wszystkie aktywne linki, które prowadziły do domeny z historią SEO teraz będą prowadzić do naszej witryny. Możemy w ten sposób oszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Popularną praktyką przy przekierowaniach jest postawienie strony na wygasłej domenie z rozsądną ilością contentu i przekierowanie jej dopiero po czasie do naszej docelowej witryny. Dzięki temu przekierowanie będzie miało korzystniejszy wpływ na naszą widoczność w Google.
To jednak nie wszystko. Esencją pozyskiwania usuniętych domen jest tworzenie zaplecza SEO. Oznacza to, że na przejętej stronie tworzymy treści, optymalizuje je i zdobywamy nawet dla niej linki, dzięki czemu staje się ona domeną o jeszcze lepsze reputacji i mocy. W dalszej kolejności umieszczamy na niej odnośniki dofollow tylko do naszych stron, których widoczność chcemy poprawić. Jest to zdecydowanie najbardziej efektywne, ale również najdroższe i najbardziej pracochłonne rozwiązanie. Zyskuje ono jednak znowu na popularności wśród specjalistów SEO. O czym jednak należy pamiętać przy wyborze wygasłej domeny? Odpowiadamy poniżej.
Czym kierować się przy wyborze wygasłej domeny?
Kiedy uda nam się znaleźć wygasłe domeny, które zwrócą naszą uwagę należy przede wszystkim chłodną przeanalizować ich wartość. Na co zwrócić przede wszystkim uwagę? W pierwszej kolejności sprawdźmy linki, które prowadzą do witryny. Możemy w tym celu wykorzystać wspomniane wcześniej narzędzie takiej jak Ahrefs czy Majestic. Warto postawić na ich nieco droższe wersje, by móc sprawdzić również linkowanie historyczne.
Przy ocenie backlinków sprawdźmy ich zróżnicowanie i jakość, a nie tylko samą ilość. Jednocześnie oba programy, o których mowa posiadają własne parametry oceny jakości linków, które możemy wziąć pod uwagę. Zweryfikujemy również, czy linki są żywe i zbieżne z tematyką naszego serwisu.
Powinniśmy również sprawdzić wiek domeny i to jak często była ona nieaktywna. Im starsza domena i im mniej przerw w jej dostępności tym lepiej. Kiedy zajmujemy się już historią powinniśmy również sprawdzić, jakie treści pojawiały się na niej wcześniej. W wielu przypadkach dobrą praktyką jest dobranie strony o podobnej tematyce przy jednoczesnym unikaniu treści związanych z hazardem czy pornografią.
Warto również sprawdzić takie parametry jak historyczna widoczność w wyszukiwarce. Możemy w tym celu z powodzeniem wykorzystać takie narzędzia jak Semstorm czy Senuto. Być może po weryfikacji tej informacji zdecydujemy, czy stronę przekierujemy czy może postawimy na niej zaplecze. W większości wypadków jednak musimy liczyć się z tym, że większość wybranych domen nie będzie nam do niczego przydatna.
Skąd brać wygasłe domeny?
Istnieje wiele sposobów na to, by znaleźć wygasła domenę dostosowaną do naszych potrzeb. Na rynku znajduje się wiele firm, które zawodowo zajmują się znajdowaniem wygasłych domen. Z całą pewnością warto przejrzeć ich ofertę. Często poza samą nazwą domeny znajdziemy jej podstawowe parametry SEO. Warto jednak pamiętać o tym, żeby samodzielnie ocenić to, ile dana domena jest dla nas warta. W wielu przypadkach możemy bowiem zdecydowanie przepłacić za domenę pod zaplecze.
Innym rozwiązaniem są giełdy domen, na których możemy znaleźć oferty od osób prywatnych, jak i firm. Zazwyczaj domeny posegregowane są tematycznie, pod kątem ruchu czy widoczności. W Polsce świetnym przykładem strony z Giełdą domen jest Aftermarket. Tutaj właściciel przechwyconej domeny może samemu ustalić cenę. Serwis daje jednak również możliwość zarezerwowania nieopłaconych domen i wykupienia ich w standardowej cenie.
A co jeśli, chcemy samemu poszukać interesujących nas domu? Oczywiście istnieje wiele metod, które można tu zastosować. My przedstawimy jedną z prostszych, ale jednocześnie bardzo skutecznych. Świetnym miejscem do rozpoczęcia takich poszukiwań są oczywiście katalogi stron, które kiedyś były kluczowym elementem pozyskiwania linków do swojej witryny. Zazwyczaj umieszczano w nich opis, adres domeny i oczywiście przypisywana odpowiednią tematykę. Ten ostatni element znacząco ułatwi nam pracę. Wpisujemy więc w wyszukiwarkę Google zapytanie: temat inurl:katalog. Wyniki zapiszmy w pliku .txt na przykład przy użyciu wtyczki SEOquake lub MozBar. Im więcej wyników zbierzemy, tym większa szansa na powodzenie.
Co zrobić z taką listą? Teraz należy sprawdzić, które z domen zwracają kod odpowiedzi inny niż 200. Oczywiście nie będziemy tego robić ręcznie. Możemy tu wykorzystać darmowy program Xenu. Wrzucamy naszą listę do wspomnianego programu, który będzie wykonywał zapytania za nas. Każdy wynik ze statusem „no such host” to nasza potencjalna domena. Otrzymaną listę sprawdzamy następnie u sprawdzonego rejestratora, np. Aftermarket. Sprawdzamy, które z domen mają szansę na rejestrację. Zazwyczaj poznamy od razu ich koszt.
to jednak nie koniec. Listę, którą mamy należy sprawdzić w programach takich jak Majestic lub Ahfrefs zgodnie z wcześniejszymi wytycznymi ( linki, historia, tematyka, wiek etc).
Czy warto przechwytywać domeny?
Jeśli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy i czasu, to warto skorzystać z pomocy specjalistów SEO, którzy zajmą się procesem pozyskiwania wygasłych domen za nas. Zazwyczaj skorzystanie z bazy lub giełdy domen bez wykorzystania narzędzi SEO może nam przysporzyć kosztów i problemów. Należy również wiedzieć, jak daną domenę optymalnie wykorzystać. Jeśli jednak wiemy jak szukać takich domen lub znajdziemy specjalistów w tej dziedzinie, to zdecydowanie warto przechwytywać domeny, ponieważ znacząco przyspieszą one budowanie widoczności w sieci dla domeny lub będą idealną podstawą do budowania wysokiej jakości zaplecza.