Google Ads a pozycjonowanie

Reklama Google Ads ( dawniej Google Adwords) czy pozycjonowanie strony (SEO)? Przed tą rozterką staje wiele sklepów internetowych a także punktów usługowych, które chciałyby pozyskać potencjalnych klientów za pomocą marketingu online. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, która z powyższych metod będzie skuteczniejsza i bardziej optymalna dla Twojej witryny. Wszystko zależne jest oczywiście od specyfiki oferowanych usług lub towarów, budżetu i okresu, w jakim chcesz uzyskać zwrot z inwestycji. W tym artykule wyjaśnimy Ci, czym są kampanie Google ADS i kiedy warto w nie zainwestować, a także, kiedy warto postawić na organiczny ruch, a więc konwersję z pozycjonowania. W wielu przypadkach połączenie obu kanałów marketingu w wyszukiwarce może okazać się najlepszym wyjściem – powiemy Ci, kiedy warto o tym pomyśleć. Wyjaśnimy Ci również, kiedy warto zatrudnić agencję lub freelancera, a kiedy możesz spróbować własnych sił w płatnych kampaniach Google Ads lub pozycjonowaniu strony internetowej.

Czym jest Google Ads?

Google Ads to dawne Google Adwords, czyli rozbudowany system płatnych kampanii reklamowych w wyszukiwarce Google, stronach partnerskich, serwisie YouTube i aplikacjach. Możesz zapłacić za to, by Twoja strona pojawiła się wyszukiwarce nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania lub jako banner na wielu stronach w sieci, które dołączyły do współpracy z Google jako wydawcy. Masz również możliwość wyświetlenia się w trakcie, przed lub filmie w serwisie YouTube. Formatów i lokalizacji jest naprawdę wiele. Jaka jest jednak ogólna zasada działania Google Ads?

 

Wyjaśnijmy to na przykładzie najstarszej usługi, jaką jest reklama tekstowa w wyszukiwarce. Ustawiając kampanię decydujemy o tym na jakie frazy kluczowe ma wyświetlić się nasza reklama. Mamy również dodatkowe możliwości targetowania, np. lokalizację, wiek czy płeć. Nasza reklama pojawi się ponad lub pod bezpłatnymi wynikami wyszukiwania. Jedynym elementem, który będzie ją odróżniał od pozostałych wyników będzie pogrubiony napis “Reklama”.

Zapewne jesteś ciekawy za co zapłacisz? W przypadku reklam reklam tekstowych nie płacisz za wyświetlenie a za kliknięcie. Taki model rozliczenia nazywamy PPC ( ang. pay per click). Nie jest to oczywiście jedyna forma rozliczenia. W przypadku bannerów płacimy za wyświetlenie, a w przypadku reklam video za obejrzenie.

Jak pewnie jednak się domyślasz o te same słowa kluczowe konkuruje wiele stron. O tym, która z nich zostanie wyświetlona decyduje kilka aspektów. Po pierwsze przeprowadzana jest licytacja w czasie rzeczywistym. Klienci, którzy zadeklarowali wyższą stawkę za kliknięcie mają znaczenie większą szansę na to, by ich kampania Google Ads została wyświetlona. Nie jest to jednak jedyny wyznacznik. Bardzo istotna jest jakość strony docelowej, czyli między innymi zgodność jej treści z przekazem reklamowym. O tym, czy Google wyświetli daną reklamę zadecydują również dodatkowe kryteria, które ustawiłeś podczas targetowania. Jeśli będą one zbyt szczegółowe, to reklama może nie dotrzeć to zbyt wielu użytkowników. Jeśli będą natomiast zbyt szerokie, reklama może dotrzeć do osób, które nie będą do końca zainteresowane Twoimi produktami lub usługami.

Zalety i wady Google Ads

Reklama Google Ads z całą pewnością jest skuteczna, o czym świadczą bardzo wysokie budżety na tego rodzaju reklamę w Google przeznaczane przez sklepy internetowe. Dlaczego tak wiele firm inwestuje w kampanie Adwords? Jest to świetny sposób na szybkie dotarcie do klientów, którzy poszukują konkretnych produktów. Jednocześnie mamy wiele możliwości targetowania i wykluczania, które pozwalają nam optymalizację kampanii i ograniczanie kosztów. Podejmowane przez nas działania są mierzalne i mogą przełożyć się na zakupu tu i teraz bez długich miesięcy działań polegających na poprawie widoczności strony. W przypadku niezdecydowanych klientów mamy możliwość przeprowadzenia kampanii remarketingowych. Możemy w ten sposób zwiększyć szansę na sprzedaż, ponieważ przypominamy im produkty, których poszukiwali u nas wcześniej i oferujemy prostą ścieżkę zakupu. Jednocześnie wiele firm w ramach zachęty oferuje takim klientom dodatkowy, niewielki rabat – takich dedykowanych komunikatów nie możemy wysłać do użytkowników w ramach pozycjonowania.

Oczywistą wadą tego rozwiązania jest to, że efekty osiągamy tylko, gdy za nie płacimy. W chwili zatrzymania kampanii lub odpięcia karty płatniczej nasze produkty lub usługi nie są już prezentowane użytkownikom. W przypadku pozycjonowania optymalizacja strony, content i pozyskane linki mogą pracować na naszą korzyść przez bardzo długi czas, nawet jeśli nie inwestujemy już w działania pozycjonujące.

Do minusów należy dodać również dość wysoki koszt miesięczny. Jest on odczuwalny zwłaszcza w bardzo konkurencyjnych branżach. W niektórych przypadkach przebicie wynikające z zysków może być wystarczająco przekraczać zyski. W innych przypadkach poniesione koszty mogą sprawiać, że będziemy balansować na granicy opłacalności. Zawsze należy więc dokładnie policzyć koszty i potencjalny zwrot z inwestycji.

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to szereg czynności, które podejmuje się w celu poprawy widoczności naszej witryny na wybrane słowa kluczowe. Krótką mówiąc, chcemy doprowadzić do tego, by po wpisaniu przez użytkownika określonych słów kluczowych na najwyższych pozycjach pojawiła się na nasza strona. Działania, które podejmowane są w tym celu dzielimy na on site( na stronie) i off site ( poza stroną). Do pierwszych zaliczymy na pewno zaliczymy optymalizację strony pod kątem technicznym, dopasowanie jej wygląda do wyników mobilnych czy szybkość. Jednocześnie w ramach działań on site tworzone są treści zoptymalizowane pod słowa kluczowe oraz linkowanie wewnętrzne, które umożliwia robotom Google zaindeksowanie podstron naszej strony. Jeśli chodzi o działania zewnętrzne, to polegają one na pozyskaniu linków sponsorowanych, dzięki którym pozycje naszej strony na konkretne słowa kluczowe wzrastają.

W Polsce bardzo często oddzielamy optymalizację strony od pozyskiwania linków ( to drugą działalność część osób z branży nazywa pozycjonowaniem), jednak w praktyce oba działania nie mogą bez siebie istnieć, stąd traktujemy wszystkie te działania jako nierozerwalną całość.

Zalety i wady pozycjonowania?

Jakie są więc zalety i wady pozycjonowania? Dla wielu wyniki organiczne są bardziej wiarygodne. Możesz więc stać się ekspertem, który w obiektywny i pomocny sposób odpowiada na pytania użytkowników, a następnie wskazuje produkty, które odpowiedzą na ich zapotrzebowanie. Przykładem może być stworzenie artykuły pt. Jaki laptop gamingowy do 4000 zł? Jeśli prowadzisz sklep z takim sprzętem i zadbasz o pozycjonowanie takiej frazy, to użytkownik potraktuje Twój tekst jak wartościowy poradnik, a nie reklamę.

 

Pozycjonowanie w rozliczeniu miesięcznym może być tańsze niż reklamy Google Ads. Jeśli zarządzasz dużym sklepem zdecyduj się oczywiście na agencję, która zajmie się Twoją stroną kompleksowo. Jeśli natomiast prowadzisz mały sklep internetowy i nie masz budżetu na reklamę, to w początkowym okresie możesz samodzielnie tworzyć treści na swoją stronę, dopierając słowa kluczowo z Google Keyword Plannera lub najtańszych wersji programów do weryfikacji fraz jak Senuto. Linki jesteś w stanie pozyskiwać udzielając się merytorycznie na forach branżowych lub oferując specjalistyczny artykuł na stronach o zbliżonej tematyce. W przypadku Google Ads albo masz pieniądze i inwestujesz je w wyświetlenia reklamy albo ich nie masz i nie pojawiasz się w tym rodzaju wyników.

 

Inną zaletą jest również trwałość uzyskanych pozycji. Jeśli Twój biznes nie jest zbyt konkurencyjny i nie zajmujesz się branżą medyczną, to jesteś w stanie utrzymać wysokie pozycje, które zdobyłeś swoją pracą. Oczywiście, jeśli masz sporą konkurencję, Twoje pozycje zaczną w końcu spadać, ale z całą pewnością nie będzie to sytuacja zero jedynkowa jak w przypadku Google Ads, gdzie po przerwaniu działań znikasz z wyników wyszukiwania.

Minusem jest natomiast fakt, że efekty nie są natychmiastowe. Często musisz na nie poczekać nawet pół roku lub więcej. Możesz odnosić wrażenie, że wydajesz pieniądze i nie uzyskujesz żadnego efektu. Jednocześnie działania SEO w konkurencyjnych branżach mogą być bardzo kosztowne.

Dla kogo Google Ads, a dla kogo pozycjonowanie?

A więc, którą formę reklamy wybrać? Można zdecydować się na racjonalną ocenę sytuacji. Jeśli na frazy, które nas interesują pojawiają się reklamy Google Ads, to walka o 1 pozycję w wynikach organicznych może nie mieć większego sensu, ponieważ użytkownik będzie musiał scrollować do naszej strony, co może nigdy się nie wydarzyć. Możemy oczywiście podzielić swój budżet i walczyć również o frazy organiczne albo skupić na pozycjonowaniu long tail, gdzie odpowiadamy na bardziej szczegółowe zapytania użytkowników w formie poradników. Nie warto jednak w takim przypadku skupiać się jednak tylko na pozycjonowaniu.

Jeśli natomiast na interesujące nas frazy kluczowe nie ma żadnych reklam i konkurencja nie jest zbyt duża, to pozycjonowanie wydaje się być doskonałym rozwiązaniem, ponieważ podjęte przez nas działania mogą przynosić efekty przez bardzo długi okres.

W wielu przypadkach warto jednak łączyć obie kampanie, ponieważ są one dla siebie doskonałym uzupełnieniem.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt