Jak sprawdzić linki prowadzące do strony

Linki prowadzące do naszej strony, czyli tak zwane backlinki, to jeden z najistotniejszych elementów SEO. Linkowanie może poprawić naszą pozycję, może nie mieć na nią żadnego wpływu lub może wręcz doprowadzić do tego, że nasza domena zniknie z wyników wyszukiwania. Profilem linków warto zainteresować się z wielu powodów. Możemy sprawdzić, czy działania prowadzone przez firmę pozycjonującą są trwałe i zgodne z raportami. Sprawdzając linki do strony, możemy zweryfikować, czy użytkownicy linkują do nas naturalnie albo czy nasza konkurencja nie wykupiła do nas linków niskiej jakości. Jednocześnie mamy również możliwość sprawdzenia linków do strony konkurentów, a tym samym możemy podglądnąć, które z ich działań linkbuildingowych okazały się skuteczne. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak sprawdzić linki do strony i w jaki sposób je analizować, to ten artykuł jest dla Ciebie.

Czym są linki prowadzące do strony (backlinki)?

O linkach prowadzących do strony, linkach przychodzących, linkach zwrotnych czy backlinkach na pewno słyszał każdy, kto choć trochę zainteresował się pozycjonowaniem stron, czyli SEO. Wszystkie wspomniane przed chwilą terminy oznaczają to samo, czyli linki do Twojej witryny, które zostały umieszczone na innych stronach internetowych. Tego rodzaju linki mogły zostać umieszczone w sposób spontaniczny na blogu lub forum tematycznym, mogły też być efektem linkbuilidingu lub też zostały uzyskane przez Ciebie na zasadzie przysługi. Ok, ale właściwie po co nam linki? Po co je zdobywać i po co je sprawdzać?

Dlaczego linki zwrotne są ważne?

Linki zwrotne to jeden z ważniejszych elementów, które mają wpływ na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google. Innymi elementami są między innymi treści na Twojej stronie, jej architektura (linkowanie wewnętrzne) czy optymalizacja pod kątem technicznym związana z jej poprawnym działaniem, indeksowaniem, szybkością i dopasowaniem do urządzeń mobilnych.

 

Linki od zawsze były częścią algorytmu Google. Ich przeznaczeniem było wskazywać na to, że strona jest rekomendowana przez innych użytkowników, a tym samym zawiera informacje wartościowe. Z czasem coraz większą wagę zyskiwała nie tylko liczba linków, ale przede wszystkim ich jakość. Momentem przełomowym było tu wprowadzenie algorytmu Pingwin, którego zadaniem była walka z niską jakością linków przychodzących, które były kupowane w ogromnych ilościach w celu pozycjonowania stron. Były więc po prostu SPAMem. Obecnie zdobywanie linków jest nieco bardziej skomplikowane. Google deklaruje, że w każdym kraju i w każdej branży zdefiniowane są tzw. seed pages, czyli strony o wysokiej reputacji. Link z takiej strony ma największą wartość. Im bliżej seed pages znajduje się strona, z której posiadamy link zwrotny, tym lepiej. Niestety żadne lista seed pages nie istnieje. Stąd rozwój wielu programów, które oferują własne algorytmu do oceny jakości strony na podstawie linków przychodzących i treści. Będziemy o nich wspominać w dalszej części, ponieważ za ich pomocą jesteśmy w stanie sprawdzić nasze linki zwrotne.

Jakie są rodzaje linków przychodzących?

Warto wyjaśnić jeszcze, z jakimi rodzajami linków zwrotnych możemy mieć do czynienia. Można tu wymienić kilka kategoryzacji. Z jednej strony będzie to sposób umieszczenia linku, który może znajdować się w zdjęciach lub być linkiem tekstowym ( podlinkowanymi słowami – anchor text), a także może występować po prostu jako adres URL.

 

Możemy również wyróżnić ich umiejscowienie, np. forum, blog czy social media. Z punktu widzenia SEO jednak najistotniejsze są atrybutu linku, które również możemy zweryfikować dzięki programom służącym do analizy backlinków.

 

Wśród atrybutów wyróżniamy następujące rodzaje linków:

 

  • atrybut dofollow – jest najbardziej wartościowy, ponieważ bot Google po takim linku nie tylko przejdzie na naszą stronę, ale również przekaże jej “link juice”, “link equity”, czyli po polsku po prostu swoją moc. Dzięki takiemu linkowi, o ile pochodzi on z wartościowej strony, jesteśmy w stanie poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Oczywiście nie jest to takie proste, ponieważ nasza pozycja jest zależna również od działań linkbuildingowych konkurencji.
  • atrybut nofollow – wielu uważa, że linki tego typu nie są brane pod uwagę przez algorytm, ponieważ zawarta jest w nich instrukcja, by bot za nimi nie podążał. W ostatnich latach coraz częściej Google informuje nas, że linki nofollow mogą być również brane pod uwagę przy ocenie witryny. Warto więc również pozyskiwać linki nofollow, jeśli chcemy poprawić widoczność swojej strony. Warto również dodać, że dzięki linkom z tym atrybutem nasz profili linków wygląda na bardziej naturalny, a więc uzyskanie kary algorytmicznej jest mniej prawdopodobne – w to przynajmniej wierzy część doświadczonych SEOwców.
  • atrybut sponsored – wprowadzony kilka lat temu atrybut ma służyć do oznaczenia linków, które zostały kupione, np. w artykułach sponsorowanych.
  • atrybut UGC – czyli User Generated Content – takie oznaczenie teoretycznie powinny mieć linki, które pojawiają się spontanicznie na forach internetowych.

Analiza linków przychodzących w Google Search Console

Jeśli jesteśmy właścicielem strony, której linki przychodzące chcemy sprawdzić, to możemy skorzystać z rozwiązania, które daje nam sam Google, czyli Google Search Console ( dawniej Google Webmaster Tools). Wystarczy założyć konto i zweryfikować swoją witrynę, a następnie wejść w zakładkę linki. Jeśli nasza strona jest niewielka, to każda podstrona będzie tu posiadała listę swoich backlinków. Narzędzie ma swoje ograniczenia i nie zawsze dane przedstawiane w nim są aktualne, jednak z całą pewnością jest dobrym początkiem do analizy linków. Warto zaznaczyć, że mamy tu możliwość filtrowania po najczęściej linkowanych podstronach, domenach linkujących do naszej strony, a także po anchor textach, czyli słowa kluczowych, pod którymi został umieszczony link do nas. Dodatkowo Google Search Console umożliwia sprawdzenie linków wewnętrznych.

Sprawdzenie linków prowadzących do strony za pomocą operatorów Google

Warto wspomnieć, że pewne narzędzia do sprawdzania odnośników daje nam sama wyszukiwarka. W tym celu wystarczy wykorzystać odpowiednie operatory, dzięki linki do swojej strony internetowej lub też linki konkurencji. Nie jest to oczywiście idealne rozwiązanie, ponieważ na liście nie zobaczymy atrybutu linku ani wartości witryny, co będzie dostępne w płatnych narzędziach, jednak z całą pewnością, jeśli nie mamy dostępu do niczego innego, będzie to również rozwiązanie, które warto wykorzystać. Jak więc to zrobić? W polu wyszukiwarki wpisujemy link:”domena.pl” -site:domena.pl. Oczywiście zamiast domena.pl wpisujemy nazwę strony, dla której chcemy sprawdzić linki zewnętrzne.

Płatne narzędzia do sprawdzania linków prowadzących do strony

Na rynku możemy znaleźć szereg profesjonalnych narzędzi, dzięki którym przeprowadzimy kompleksową analizę linków przychodzących. Tego rodzaju narzędzie mogą również służyć do analizy stron pod kątem treści i contentu, ponieważ bardzo często są to wszechstronne “kombajny”. My jednak w opisie skupimy się przede wszystkim na funkcjach związanych z linkami.

Majestic

To jedno z najpopularniejszych narzędzi do weryfikacji linków na świecie. Twórcy tego oprogramowania opracowali metryki, dzięki którym możliwa jest ocena domen, zarówno naszych, konkurencji, jak i tych, z których linki przychodzą do naszej witryny:

 

  • Trust Flow – to parametr, za którego pomocą oceniana jest jakoś linków przychodzących. Im wyższy, tym lepiej.
  • Citation Flow – parametr, który ocenia liczbę linków przychodzących.

 

Za pomocą programu Majestic, który wykupywany jest w ramach abonamentu (Saas), możemy zweryfikować liczbę linków przychodzących, liczbę domen czy adresów IP. Jesteśmy w stanie sprawdzić, jaki jest profil linków, a także weryfikować, czy niektóre linki usunięto lub nagle zaczęły się pojawiać z niespodziewanych źródeł. Możemy również z użyciem tego programu przeprowadzić analizę porównawczą naszej witryny i stron konkurencji, sprawdzając z jakich lokalizacji nie posiadamy jeszcze linków. Możemy w ten sposób także ocenić, czy działania linkbuildingowe naszej konkurencji są skuteczniejsze i czy nie powinniśmy wprowadzić korekty w naszych.

Ahrefs

Konkurencyjnym, choć nieco bardziej rozbudowanym narzędziem do sprawdzania backlinków, jest program Ahrefs. Tutaj również spotykamy się z autorskim algorytmem oceny linków. Mamy do czynienia z:

 

  • UR – URL Rating – to ocena konkretnego adres URL
  • DR – Domain Rating – jest to ocena jakości całej witryny

Poza standardowym sprawdzeniem ilości linków lub ich atrybutów możemy tutaj monitorować pozycje słów kluczowych czy popularność udostępnień w social media. Łatwo odnajdziemy tu najlepsze strony pod kątem przychodzących linków czy treści. Zweryfikujemy też popularność treści w social mediach czy content gap, czyli treści, które znajdują się na stronach konkurencji, a brakuje ich u nas.

Inne narzędzi, które warto wykorzystać do sprawdzenia linków do strony

Na rynku znajdziemy jeszcze wiele innych programów, którymi możemy sprawdzić linki przychodzące do naszej witryny. Warto tu wymienić między innymi Semrush, Clusteric Link Auditor czy częściowo bezpłatne: Neilpatel – Your Free Backlink Checker Tool, Free Backlink Checker SEO Tool, Backlink-tool.org free backlink checker. Pewne jest to, że im większą mamy stronę, tym bardziej profesjonalnych narzędzi będziemy potrzebować do jej analizy.

 

 

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt