Facebook Ads
31.01.2022

Ile kosztuje Google Ads

Ile kosztuje Google Ads

Google Ads ( dawniej Adwords) to jeden z najpopularniejszych sposobów na reklamę swoich produktów lub usług. Codziennie większość z nas korzysta z wyszukiwarki internetowej, by znaleźć odpowiedzi na swoje pytania i potrzeby. Płatne wyniki wyszukiwania to szybki sposób, by dotrzeć do klientów w chwili, gdy mają określoną potrzebą i są przynajmniej częściowo zainteresowani zakupem. Reklama w Google Ads może być niestety bardzo droga i nieefektywna, jeśli zdecydujemy się na niewłaściwe słowa kluczowe, zbyt duży zasięg, źle przygotujemy stronę produktu lub nieodpowiednio skonstruujemy przekaz reklamowy. Jeśli chcemy reklamować swoją stronę profesjonalnie, najlepiej skorzystać z pomocy agencji, dzięki której koszt kliknięcia naszych reklam będzie odpowiednio niższy. Ile kosztuje reklama w Google Ads? Od czego zależą stawki CPC? Jak ustalić budżet reklamowy swojej pierwszej kampanii? Wszystkiego dowiesz się z poniższego tekstu.

Czym jest Google Ads?

Google Ads, czyli dawne Google Adwords to bardzo rozbudowana platforma reklamowa należąca do technologiczne giganta z Mountain View w Kalifornii. Z pomocą jednak konta reklamodawca jest w stanie prowadzić szereg kampanii , poczynając od prosty tekstowych reklam pojawiających się w wyszukiwarce Google po wpisaniu pytania przez użytkownika po zaawansowane działania remarketingowe na stronach partnerskich skierowane do osób, które odwiedziły wcześniej stronę internetową. Google Ads to możliwość natychmiastowego zaistnienia w wyszukiwarce bez konieczności prowadzenia wielomiesięcznych działań SEO, których celem jest widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Czy jednak w tym przypadku mamy do czynienia z prostym schematem: płacisz i wyświetlamy Twoją reklamę? O tym, czy nasza reklama się pojawi decyduje między innymi zadeklarowana maksymalna kwota za kliknięcie, wynik jakościowy naszej strony docelowej i wygrana w aukcji w czasie rzeczywistym. W przypadku bardzo konkurencyjnych branż wyświetlenie reklamy może być bardzo kosztowne – opowiemy jednak o tym w dalszej części artykułu.

Rodzaje reklamy Google Ads

Google Ads nieustannie rozwija swoje formaty reklamowe, dzięki czemu każdy reklamodawca ma możliwość wybrania takiego rodzaju reklamy, który przyczyni się do najlepszej konwersji. Jakie mamy możliwości?

  • Reklama tekstowa w sieci wyszukiwania – to najstarsza i najpopularniejsza forma reklamy. Google pokaże naszą reklamę na szczycie wyników wyszukiwania z niewielkim dopiskiem reklama. Zaletą tego rozwiązania jest to, że nasz przekaz reklamowy zostanie wyświetlony tym użytkowników, którzy rzeczywiście poszukują naszych produktów lub usług. Mamy tutaj ponadto możliwość określenia zasięgu wyświetlania reklamy ( geograficznie), jak i ogólnego zdefiniowania odbiorców. Zapłacimy tylko za kliknięcie reklamy – PPC, czyli angielskie Pay per Click.
  • reklama displayowa – jest to reklama graficzna, która wyświetlana jest na stronach należących do Google, np. YouTube, jak i stronach z sieci partnerskich Google. Zazwyczaj płacimy tutaj za wyświetlenie 1000 odsłon, czyli CPM (ang. Cost per Mile). Mamy jednak również możliwość zdecydowania się za płatność za kliknięcie. W przypadku reklam displayowych kreujemy potrzebę u użytkownika, który znajduje się w naszej grupie docelowej lub też tworzymy kampanie remarketingowe, które trafiają do klientów, którzy już wcześniej odwiedzili naszą witrynę.
  • reklama video – są to reklamy wyświetlane w serwisie YouTube. Mamy tu szereg możliwości do wyboru. Różnią się one między innymi długością przekazu reklamową, a także tym, czy są emitowane przed, w trakcie, czy po filmie, który pierwotnie interesował użytkownika. Płacimy tutaj za obejrzenie, czy CPV ( ang. Cost per View)
  • reklama produktowa (PLA – ang. Product Listing Ads) – to reklama szczególnie popularne wśród sklepów internetowych. Występuje w formie kafelków, na których znajduje się produkt, cena i nazwa. Reklama wyświetla się nad wynikami tekstowymi. Płacimy tutaj za każe kliknięcie. Niezbędne jest założenie konta w Google Merchant Center.
  • reklama Gmail – mamy również możliwość kierowania reklam emitowanych w kontach Gmail, które będę podobne do klasycznych newsletterów.

Co składa się na koszt kampanii Google Ads?

To, jak wysoki będzie budżet kampanii w Google Ads zależy od wielu czynników. W tym miejscu wymienimy jednak dwie główne kategorie kosztów. Pierwszym rodzajem wydatków jest budżet przeznaczony na same wyświetlenia. Jest to wydatek niezbędny do poniesienia. Od czego zależy wysokość stawek omówimy nieco później.

Nie jest to jednak jedyny koszt reklamy, o jakim powinniśmy pamiętać, analizując to, jaki format reklamowy wybierzemy. Jeśli zdecydujemy się na reklamę video lub reklamę bannerową, to nasz budżet znacząco się powiększy, ponieważ niezbędne będzie stworzone szeregu grafik i filmów, które zostaną wyemitowane. Reklama tekstowa z całą pewnością będzie w tym przypadku najtańszym rozwiązaniem.

Do budżetu powinniśmy doliczyć również wynagrodzenie dla agencji. Oczywiście możemy zdecydować się na samodzielne prowadzenie kampanii, jednak jeśli chcemy uzyskać najlepsze efekty, warto postawić na specjalistów. Każda agencja tworzy własny cennik dla takich działań. Zazwyczaj jest to jednak procent od całości budżetu na reklamę.

Od czego zależy koszt kampanii Google Ads

Zanim wyemitujemy pierwszą kampanię reklamową w Google Ads Warto zweryfikować, jakie są minimalne koszty skutecznego prowadzone reklamy w naszej branży.

Jednym z ważniejszych narzędzi, na których warto oprzeć się w początkowym etapie jest Google Keyword Planner lub płatne rozwiązania jak Senuto. Dzięki nim sprawdzimy, jaki jest potencjał wyszukiwań wybranych wstępnie przez nas fraz kluczowych, a także, jaki jest jest średni koszt kliknięcia reklamy, czy CPC ( ang. Cost per Click).

Wstępnie możemy więc ocenić, że na koszt naszej kampanii będzie miała wpływ branża. Im jest ona popularniejsza w wyszukiwaniach i im więcej nasza konkurencja wydaje na kampanię Google Ads, tym większy budżet sami będziemy musieli przeznaczyć na to, by mieć szansą na wyświetlenie.

Wspomnieliśmy wcześniej o słowach kluczowych i koszcie kliknięcie w reklamę. Jeśli zdecydujemy się najpopularniejsze słowa, to wydamy po prostu więcej. Warto poszukać słów z tzw. długiego ogona (ang. long tail), które są nieco rzadziej wyszukiwane ze względu na to, że są bardziej szczegółowe, jednak wielu marketerów wskazuje na to, że są to słowa, któe charakteryzują się większą konwersją. Użytkownik, który wpisuje bowiem „nike airmax 90” wie dokładnie, czego szuka w przeciwieństwie do osoby wpisującej hasło „buty sportowe”. Jednocześnie decydując się na dłuższe frazy obniżamy koszt kampanii.

Kolejnym elementem wpływającym na koszty kampanii jest jej zasięg. Możemy wybrać, na jakim obszarze będziemy wyświetlać naszą reklamę. Jeśli nasz biznes funkcjonuje lokalnie, nie ma sensu emitować takiej reklamy na cały kraj. Oszczędzimy w ten sposób sporą część budżetu przy jednoczesnej poprawie konwersji.

Harmonogram, czyli godziny i dni emitowania naszej kampanii. Jeśli prowadzimy sklep internetowy, to najpewniej pominiemy ten element. Jeśli jednak nasz biznes to usługi lub gastronomia, możemy ograniczyć czas wyświetlenia reklamy do godzin naszej pracy. Podobnie jak w przypadku zasięgu możemy w ten sposób zaoszczędzić.

Sieć reklamowa ma również spory wpływ na koszt naszej kampanii Google Ads. Najtańszy sposobem będzie wybranie sieci wyszukiwania Google. Jeśli zdecydujemy się na sieci partnerskie Google, to musimy się liczyć z wyższym kosztem za konwersję i dodatkowym budżet na przygotowanie kreacji.

Co wpływa na to, czy użytkownik zobaczy nasza reklamę?

Zanim reklama zostanie wyemitowana, przeprowadzona jest aukcja w czasie rzeczywistym. Wszyscy reklamodawcy, którzy zadeklarowali chęć reklamowania się na wybrane frazy kluczowe dla tej samej grupy docelowej biorą w niej udział. Jako reklamodawca ustawiasz maksymalną stawkę, którą jesteś gotowy zapłacić za kliknięcie. Jeśli będzie za niska, Twoja reklama może się nie pokazać.

Mniejszą szansę na emisję możesz mieć również w przypadku, gdy Twoja branża jest bardzo konkurencyjna. Im więcej reklamodawców, tym trudniej wygrać licytacji.

Wpływ na to, czy reklama znajdzie się nad wynikami organicznymi, a także na jej koszt za kliknięcie ma wynik jakości naszej kreacji, jak i strony docelowej. Jeśli nasza strona jest źle przygotowana i niezgodna z reklamą, to pomimo wysokiej stawki maksymalnej Google może nie wyemitować naszej reklam. Jeśli nie zadbamy o jakość wspomnianych elementów koszt naszych kampanii może być również znacznie wyższy niż mógłby być.

Oczywiście w procesie prowadzenia kampanii niezwykle ważna jest optymalizacja. W początkowej fazie warto wyemitować kilka kampanii, a następnie przesunąć budżet na te, które generują najlepszy zwrot z inwestycji. Konwersję warto weryfikować nie tylko, korzystając z narzędzi w panelu Google Ads, ale również w Google Analytics, analizując jak zachowują się osoby, które trafiły na naszą stronę.

Zobacz również:

Wygasłe domeny – skąd je brać?
Pozycjonowanie - SEO 01.07.2022

Wygasłe domeny – skąd je brać?

Wygasłe domeny to temat, który bezpośrednio wiąże się z pozycjonowaniem stron internetowych, które jest mozolnym, […]

Tworzenie mobilnych stron www
01.07.2022

Tworzenie mobilnych stron www

Tworzenie mobilnych stron www to absolutna konieczność w czasach, gdy większość z nas łączy się […]

Jak prowadzić profile w social media
01.07.2022

Jak prowadzić profile w social media

Posiadanie dobrze prowadzonych kont społecznościowych może zwiększyć Twoją widoczność w Internecie, pomóc Ci nawiązać kontakt […]

Potrzebujesz skutecznej kampanii? Odpowiedź może być tylko jedna!
Kontakt
datamasters