Pozycjonowanie long tail – co to jest ?

Pozycjonowane long tail, nazywane również pozycjonowaniem słów długiego ogona lub pozycjonowaniem szerokim to popularna praktyka, która pozwala dotrzeć z naszą ofertą do zainteresowanych klientów znacznie szybciej, taniej i skuteczniej. Z tego rozwiązania korzystają bardzo często sklepy internetowe, które posiadają mnóstwo produktów. Pozycjonowanie na długi ogon w tym przypadku umożliwia bowiem dotarcie do klientów, którzy wpisują w wyszukiwarkę Google dłuższe i bardziej szczegółowe zapytania o konkretny towar. Oznacza to, że znają oni swoje potrzeby i są znacznie bardziej zdecydowani na zakup niż osoby wyszukujące takie pojedyncze frazy jak sukienki, buty czy plecaki. Jeśli chcesz poznać wszystkie zalety pozycjonowania long tail, a także dowiedzieć się, w jaki sposób wykorzystać je w promocji swojego biznesu, to koniecznie przeczytaj nasz artykuł do końca.

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron, SEO, optymalizacja stronny – bardzo często w kontekście marketingu w wyszukiwarce Google przewijają się te terminy. Być może nie dla wszystkich są one do końca jasne, więc warto je zwięźle omówić, by przejść do właściwej części artykułu. SEO to angielskie Search Engine Optimisation, czyli dosłownie optymalizacja pod silnik wyszukiwarki. W większości krajów przyjęło się ten termin traktować jako szereg działań, które możemy podjąć, by nasza witryna lub jej konkretna podstrona pojawiła się w wynikach wyszukiwania na wysokiej pozycji, gdy użytkownik zada pytania w wyszukiwarce. W skład tych działań zaliczamy między innymi tworzenie i optymalizację treści, optymalizację techniczną strony www, a także pozyskiwanie linków. W Polsce czasami możemy spotkać się z podziałem na optymalizację, która wiąże się z działaniami podejmowanymi w ramach danej witryny oraz na pozycjonowanie, które wiążę się z pozyskiwaniem linków ( linkbuilding). My będziemy traktować te słowa wymiennie, uznając SEO jako kompleksowy proces, w którym niezbędne jest zarówno optymalizacja strony, jak i backlinki.

Czym są frazy kluczowe i jakie są ich rodzaje?

Słowa kluczowe i to jedno z podstawowych zagadnień związanych z pozycjonowaniem. Ich właściwy dobór może przyspieszyć proces pozycjonowania, poprawić konwersję, a także obniżyć koszty. Czym jedna są frazy kluczowe? Są to słowa lub całe pytania, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę. Algorytm Google decyduje o tym, które strony i na jakich pozycjach zostaną przedstawione w wynikach wyszukiwania. Jest to wspólna definicja zarówno dla pozcyjonowania, jak i płatnych kampanii Google Ads. My oczywiście skupimy się na wynikach organicznych.

 

Oczywiście dobra agencja SEO lub specjalista SEO pracujący in house lub jako freelancer ustalają frazy kluczowe wspólnie z klientem, na jakie dana witryna ma być widoczna, a następnie rozpoczyna się proces optymalizacji i linkowania. Warto jednak w tym miejscu wyróżnić rodzaje fraz kluczowych, z jakimi możemy mieć do czynienia. Mogą to być słowa kluczowe typu:

 

Fat head, czyli krótkie frazy kluczowe, które najczęściej są nazwą marki lub kategorii produktu. Zazwyczaj jest to jedno lub dwa słowa. Takie zapytania są zazwyczaj bardzo konkurencyjne i niezwykle trudno je wypozycjonować, ponieważ najwyższe pozycje są od lat okupywane przez największe firmy, które prowadzą działania SEO z wysokimi budżetami. Jednocześnie warto zdawać sobie sprawę, że mniejszych e-commerce próba uzyskania widoczności na takie frazy może być zupełnie nieopłacalna, ponieważ klienci wpisujący słowa typu fat head w wyszukiwarkę, zazwyczaj nie są zbyt zdecydowani na zakup. Przykładami słów kluczowych tego typu mogą być następujące frazy: sukienki, Reebook, laptop. Tego rodzaju zapytania stanowią 18% wszystkich wyszukiwań.

 

Chunky Middle – to już nieco bardziej precyzyjne zapytania, które składają się z dwóch lub trzech słów. Potencjalny klient mniej więcej wie, czego chce, ale nie określił jeszcze dokładnych cech poszukiwanego produktu. Przykładami takich słów mogą być: sukienki na studniówkę, buty Reebook, laptop gamingowy. Tego rodzaju zapytania stanowią 12% wszystkich wyszukiwań i w bardziej niszowych branżach z całą pewnością warto się nad nimi pochylić. Jeśli jednak nasza konkurencja jest liczna, to może się okazać, że nie uda nam się pozyskać klientów z takich fraz, ponieważ pozycjonowanie będzie zbyt trudne i kosztowne.

 

Long tail, które omówimy poniżej

Long tail – czym są frazy długiego ogona?

Frazy long tail to bardzo konkretne zapytania, które użytkownicy wpisują wyszukiwarkę. Często składają się one z trzech lub więcej słów. Takie frazy wpisywane są zazwyczaj przez klientów, którzy poszukują konkretnego produktu i są raczej zdecydowani na zakup. Należy zaznaczyć, że aż 70% wszystkich wyszukiwań w Google to frazy z długim ogonem. Teoretycznie ich wadą są znacznie niższe liczby miesięcznych wyszukiwań, jednak odpowiedni dobór fraz pozwoli nam uzyskanie złotego środka pomiędzy łatwością pozycjonowania i jego opłacalnością dla biznesu ze względu na popularność. Przykłady fraz long tail:

  • czarna sukienka na studniówkę do 300 zł
  • zielone buty Reebok męskie
  • laptop gamingowy msi do 5000 zł

 

Pozycjonowanie long tail – czym jest?

Na czym więc powinna polegać cała strategia pozycjonowania long tail. Jeśli chcemy generować wartościowy ruch dla swojego sklepu, to po wybraniu fraz kluczowych musimy podjąć szereg działań, które nam to umożliwią. Wybrane frazy kluczowe muszą być odpowiednio reprezentowane na stronie internetowej. Mówimy to więc o podstronach produktów z oryginalnymi, zoptymalizowanymi opisami, stronach kategorii ( np. zielone bluzy Reebok męskie), a także blogu, na którym powstaną odpowiedzi na popularne, szczegółowe pytania.np:

  • jaki laptop gamingowy do 3000 tysięcy złotych?
  • jaki laptop gamingowy do 4000 tysięcy złotych?
  • etc…

Oczywiście niezbędna jest jeszcze optymalizacja techniczna strony, linkowanie wewnętrzne, a także pozyskanie wartościowych odnośników do stron, które optymalizujemy pod nasze frazy long tail. Czy jednak warto podejmować tak szeroko zakrojone działania i zamawiać usługę pozycjonowania long tail?

Pozycjonowanie long tail – dlaczego warto?

Można by oczywiście odpowiedź krótko, że warto inwestować w pozycjonowanie na frazy long tail i generować ruch na stronie w ten sposób. Warto jednak jeszcze raz zebrać wszystkie argumenty przemawiające za tą strategią.

Przede wszystkim są to działania, które będą bardziej przyjazne dla Twojego budżetu. Konkurencyjność fraz z długiego ogona jest mniejsza, co oznacza przede wszystkim, że będziesz potrzebował wydać znacznie mniejszy budżet na pozyskiwanie linków. Tego rodzaju frazy nadają się również doskonale do płatnych kampanii Google Ads. Jeśli sprawdzisz bowiem słowa typu long tail w Google Keyword Planner, to zauważysz, że koszt kliknięcie jest tu znacznie niższy.

Pozycjonowanie long tail to również znacznie szybszy efekt. Wynika to również z mniejsze konkurencyjności. Możesz więc już po kilku miesiącach realnie ocenić, czy pozycjonowanie fraz szczegółowych jest w Twoim przypadku opłacalne, ponieważ przy dobrze dobranych słowach zauważysz większą liczbę zamówień w swoim e-commerce.

 

Niższa konkurencja, to również większa pewność stabilności pozycji. Niewiele firm będzie starało się wybić na Twoich frazach kluczowych za wszelką cenę. Będziesz mógł więc poszerzać swoje działania o kolejne frazy kluczowe bez ciągłych wydatków i działań dla kilku topowych zapytań.

 

Jednym z najważniejszych argumentów za prowadzaniem działań SEO dla fraz z długiego ogona jest oczywiście konwersja. Klienci, którzy wpisują tak szczegółowe pytania zazwyczaj przeglądali już internet od dłuższego czasu i dokładnie wiedzą, czego oczekują. Wejścia z takich fraz nie będą więc czystą statystyką, ale realnie przyczynią się do zwiększenia Twoich przychodów.

Jak wybrać frazy long tail?

Przede wszystkim warto skupić się na produktach, które realnie posiadamy. Warto wypisać frazy, które według naszej intuicji, jak i doświadczeni w biznesie mogą dobrze konwertować. Nie powinniśmy się jednak opierać tylko na tym. Możemy skorzystać z darmowych rozwiązań takich jak Google Keyword Planner czy płatnych Jak Senuto, Semrush czy Semstorm. Z ich pomocą po wpisaniu ogólnych fraz kluczowych uzyskamy listę słów kluczowych razem z miesięczną liczbą wyszukiwań i trudnością słowa kluczowego. Warto zdecydować się na słowa mniej więcej w środku, z których wysoka pozycja przyczyni się do realnego wzrostu ruchu na naszej stronie, ale jednocześnie zbyt wysoka konkurencyjność nie będzie generowała wysokich kosztów pozycjonowania.

 

background

Najtrudniejszy pierwszy krok?

Wyceń projekt