Pozycjonowanie - SEO
02.11.2021

Czy SERP to wynik analizy porównawczej?

Czy SERP to wynik analizy porównawczej?

SERP to nazwa strony z wynikami wyszukiwania Google. Część czytelników ma świadomość, że jest to pojęcie, które łączy się zarówno z pozycjonowaniem (SEO), jak i z płatnymi kampaniami reklamowymi, czyli Google Ads. Trzeba sobie bowiem zdawać sprawę, że wyniki w wyszukiwarce, które wyświetlane są nam po wpisaniu określonych słów kluczowych nie są przypadkowe. To oczywiste, że każdy właściciel strony internetowej chciałby zajmować najwyższe pozycje, ponieważ to one generują największy zysk. Aby ta się jednak stało należy się dowiedzieć jak ustalana jest pozycja w SERP, czy jest to wynik analizy porównawczej i jak możemy wpłynąć na poprawę naszej widoczności w rankingu?

 

Czym jest SERP?

SERP to strona z wynikami wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Po wpisaniu przez nas zapytania przeszukiwany jest indeks Google i wyświetlane są nam rezultaty w kolejności, które Google uznało za najlepsze na podstawie analizy porównawczej czynników algorytmicznych, które omówimy poniżej. Sama nazwa funkcjonuje już w środowisku pozycjonerów od dłuższego czasu i jest to skrót od angielskiego Search Engine Results Page. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że na stronie z wynikami wyszukiwania znajdują się zarówno wyniki bezpłatne – nazywane również organicznymi, jak i wynikami płatne z kampanii PPC ( ang. pay per click), czyli Google Ads. Same wyniki mogą przyjmować różną formą i składać się z wielu elementów.

Z czego składa się SERP?

Strona z wynikami wyszukiwania zaraz pod polem wyszukiwania wyświetli nam liczbę wszystkich wyników, jakie silnik wyszukiwarki zdołał znaleźć w indeksie Google, a także czas, w jakim zostało zrealizowane wyszukiwanie. Nieco niżej zobaczymy filtry. Nasze rezultaty możemy zawęzić na przykład do grafik, video czy newsów, a także dodatkowe narzędzia, które umożliwiają nam bardziej precyzyjne wyszukiwanie, np. zawężenie poszukiwań w czasie.

 

Na stronie znajdziemy również zazwyczaj dziesięć bezpłatnych wyników wyszukiwania, aczkolwiek możemy tę liczbę ustawić samodzielnie. Jeśli reklamodawcy wykupili na wpisaną przez nas frazę kluczową reklamę, to możemy zobaczyć również płatne wyniki wyszukiwania nad i pod organicznymi rezultatami. W niektórych przypadkach możemy również je zobaczyć obok lub pomiędzy innymi wynikami.

Bezpłatne wyniki SERP

Bezpłatne wyniki wyszukiwanie, jak wspomnieliśmy wcześniej nazywane są wynikami organicznymi. Wyszukiwarka, wykorzystując swój indeks i algorytm stara się wyświetlić użytkownikowi wyniki najbardziej adekwatne do jego zapytania. Co składa się na pojedynczy bezpłatny wynik wyszukiwania.

Na górze znajdziemy tytuł strony, a zaraz poniżej adres url i krótki opis z pogrubionym słowem kluczowym, które zostało przez nas wpisane w wyszukiwarce. Od kilku lat możemy tu również znaleźć również rozszerzenia, które w bardzo atrakcyjny sposób mogą wyróżnić nas wynik wyszukiwania.

 

Z jednej strony poprzez techniczne zabiegi właściciel strony może wyeksponować swój wynik, stosując tak zwane rich snippety. Wyróżniamy tu wiele rodzajów tego typu wyników rozszerzonych. Jednym z najczęściej występujących są tak zwane okruszki( ang. breadcrumbs). Określają one kategorie, w których znajduje się dana podstrona. Innymi elementami, które umożliwiają nam wyróżnienie się z tłumu wyników są między innymi popularne gwiazdki ( ang. rating stars), zdjęcie, nazwisko autora.

 

Innym wynikiem SERP, który pozwala na przyciągnięcie uwagi jest tak zwana karuzela, która umożliwia wyświetlenie w jednym rzędzie wielu wyników z jednego serwisu w połączeniu ze zdjęciami. Takie rozwiązanie jest zazwyczaj stosowane przez serwisy informacyjne. Tych możliwości jest oczywiście znacznie więcej.

 

Poza wynikami rozszerzonym w bezpłatnych wynikach znajdziemy również direct answer, czyli gotową odpowiedź na pytanie wyróżnioną przez Google, newsy Google, mapki z wizytówkami firm, wyeksponowane grafy wiedzy, a także wiele narzędzi w postaci kalkulatorów czy tłumaczy.

Płatne wyniki SERP

A jak prezentują się płatne wyniki wyszukiwania? Klasyczna reklama tekstowa również skład się z tytułu, adresu url i krótkiego opisu. Jedyną różnicą jest niewielki, choć pogrubiony napis „reklama”. Obecnie w ramach klasycznych, tekstowych wyników reklama wyświetlane jest maksymalnie 7 wyników, cztery powyżej wyników organicznych i 3 na dole strony. Jeśli jednak nikt nie wykupi na daną frazę kluczową reklam lub będą one niskiej jakości, to w SERP nie znajdą się żadne płatne wyniki wyszukiwania.

Same płatne wyniki wyszukiwania również są wynikiem analizy porównawczej. W tym przypadku porównywana jest jakość strony docelowej i tekstu reklamy, a także wysokości stawki maksymalnej, jaką zadeklarował reklamodawca przy ustawianiu kampanii.

W przypadku płatnych reklam możemy również zastosować dodatkowe rozszerzenia, które wyróżnią nasz wynik w SERP. Mamy do wybory między innymi numer telefony czy lokalizację, które będą doskonałym wyborem w przypadku kampanii lokalnych. W przypadku kampanii dla sklepów internetowych możemy zwrócić uwagę na takie rozszerzenia jak cena czy promocja.

 

W przypadku lokalnych wyników możemy pokusić się również o płatną obecność w mapkach. W tym celu konieczne jest założenie wizytówki Google Moja Firma. Jest to bardzo dobrze konwertujące rozwiązanie, ponieważ zajmuje sporą część ekranu, zwłaszcza na komórce. Sami użytkownicy, którzy poszukują lokalnej usługi bardzo często tego samego dnia decydują się na jej realizację. Sama wizytówka Google również może być promowana ramach kampanii Google Ads.

 

Jeśli działamy jako e-commerce, to świetny rozwiązaniem będzie dla nas natomiast Google Zakupy. To płatne wyniki SERP, które zawierają zdjęcie nazwę produktu. Mogą pojawić się nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania, jak i obok nich. Aby nasz serwis internetowy mógł się pojawić w takiej formie w wynikach wyszukiwania niezbędne jest połączenie konta Google Ads z Google Mechant Center.

Co wpływa na kolejność wyników na stronie wyszukiwania? Czy SERP to wynika analizy porównawczej?

Dla przedsiębiorcy, który jest właścicielem sklepu internetowego lub zakładu usługowego najważniejsza informacja związana z wynikami i pozycjonowaniem dotyczy tego, w jaki sposób znaleźć się na samym szczycie ze swoja domeną. Krótką odpowiedzią na to pytanie jest algorytm Google. Czynników, które sprawiają, że jedna strona znajduje się wyżej, a druga niżej jest kilkaset, ale możemy je podzielić na trzy rodzaje: czynniki techniczne, optymalizacja strony i backlinki ( linki zewnętrzne prowadzące do naszej strony).

Czynniki techniczne

Pozycjonowanie stron zawsze powinno rozpoczynać się od audytu SEO naszej witryny. W jego skład wejdą między innymi czynniki techniczne. Na początku należy sprawdzić, czy strona nie jest zablokowana przed indeksowanie. Jeśli ktoś nieopatrznie popełnił ten błąd, to wszystkie pozostałe nasze działania nie będą miały szans odnieść skutku, ponieważ będziemy dla robotów Google niewidoczni. Warto w tym momencie zwrócić uwagę również na hosting i czas ładowania się stron, których listę łatwo dostarczy nam Google Search Console. Jednocześnie nie możemy zapominać o szybkości strony i jej dostosowaniu do urządzeń mobilnych. Od kilku lat są to jedne z kluczowych elementów. W ramach czynników technicznych warto również zwrócić uwagę na linkowanie wewnętrzne, które powinny być skonstruowane w taki sposób, by zarówno użytkownik, jak i bot Google mogli szybko dotrzeć w kilku kliknięciach do dowolnej podstrony ze strony głównej.

Optymalizacja treści

Poza aspektami technicznymi nie możemy zapominać o wysokiej jakości, oryginalnej treści. Aby zabrać się za to profesjonalnie warto sprawdzić swoich konkurentów i frazy kluczowe, na jakie są widoczni. Można to zrobić z wykorzystaniem takich narzędzi jak Senuto czy Semstorm. Następnie należy zaplanować swoją strategię content marketingową z poszanowaniem zasad. Należy więc pamiętać o umieszczeniu frazy kluczowe w meta title, nagłówkach H1, H2, H3 etc, a także w treści artykułu. Dodatkowe wspomniane narzędzia będą w stanie zasugerować nam poboczne słowa kluczowe, dzięki którym będzie w stanie zbudować lepszy autorytet tekstu.

Linkbuilding

Ostatnią grupą czynników algorytmicznych, które Google bierze pod uwagę przy analizie porównawczej stron w swoim indeksie są linki zewnętrzne. Powinniśmy pozyskiwać je z dobrej jakości stron zbliżonych tematyką do naszej witryny. Takie linki będą w stanie poprawić pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania, jeśli pozostałe elementy związane z treścią i technicznymi aspektami będą przez nas odpowiednio dopracowane.

 

Zobacz również:

Wygasłe domeny – skąd je brać?
Pozycjonowanie - SEO 01.07.2022

Wygasłe domeny – skąd je brać?

Wygasłe domeny to temat, który bezpośrednio wiąże się z pozycjonowaniem stron internetowych, które jest mozolnym, […]

Tworzenie mobilnych stron www
01.07.2022

Tworzenie mobilnych stron www

Tworzenie mobilnych stron www to absolutna konieczność w czasach, gdy większość z nas łączy się […]

Jak prowadzić profile w social media
01.07.2022

Jak prowadzić profile w social media

Posiadanie dobrze prowadzonych kont społecznościowych może zwiększyć Twoją widoczność w Internecie, pomóc Ci nawiązać kontakt […]

Potrzebujesz skutecznej kampanii? Odpowiedź może być tylko jedna!
Kontakt
datamasters