Pozycjonowanie - SEO
31.01.2022

Audyt SEO – co to jest

Audyt SEO – co to jest

Audyt SEO to element, od którego powinno zacząć się pozycjonowanie Twojej witryny. Dzięki poprawnie przeprowadzonej analizie czynników wpływających na widoczność Twojej strony możliwe jest oszacowanie najpilniejszych zmiany optymalizacyjnych, które należy przeprowadzić. Aby wykonać audyt strony internetowej samodzielnie będziesz potrzebował sporo wiedzy i kilku narzędzi, ale jest to oczywiście możliwe, zwłaszcza jeśli nie prowadzisz wielkiego sklepu internetowego. Jeśli jednak Twoja strona jest nieco większa i zależy Ci na rzetelnym audycie, to warto zlecić to zadanie Agencji SEO lub specjaliście SEO. Niezależnie od tego, którą drogę wybierzesz, warto wiedzieć, czym jest i z czego składa się audyt SEO, a także kiedy wykonać i ile może kosztować. Na te pytania odpowiemy oczywiście poniżej.

Czym jest Audyt SEO

Audyt SEO to proces analizy wszystkich czynników on-site i off-site, które mają wpływ na widoczność strony. Jego zakończenie powinno być związane ze sporządzeniem szczegółowego raportu, w którym opisane będą zarówna słabe, jak i mocne strony naszej witryny, a także wskazane błędy, które należy wyeliminować w pierwszej kolejności. Zazwyczaj wykonanie audytu zleca się profesjonalnej agencji SEO, która po jego przeprowadzeniu przedstawia nam jego wyniki. Często wprowadzenie zmian zawartych w tym dokumencie, czyli tak zwaną optymalizację strony, przeprowadza ta sama agencja, jednak równie często zajmują się tym programiści pracujący in-house.

Audyt SEO dlaczego warto wykonać?

Audyt SEO warto wykonać z wielu powodów i z całą pewnością powinien on poprzedzić pozycjonowanie strony. W innym wypadku będą to bowiem działania prowadzone na ślepo, co wiązać się może z ich mniejszą skutecznością i większymi kosztami.

Przede wszystkim audyt SEO pozwala ocenić potencjał, jaki ma nasza witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu dokumentowi jesteśmy w stanie sprawdzić, jaki ruch możemy pozyskać dzięki działaniom SEO. Jednocześnie w raporcie znajdziemy wykaz błędów, które należy poprawić w pierwszej kolejności. Zazwyczaj usunięcie najważniejszych problemów związanych z optymalizacją strony nie jest kosztowne i warto właśnie od tego zacząć zanim wydamy ogromny budżet na linkbuilding.

Jednocześnie przeprowadzane przez nas lub agencję działania będę w pełni skoordynowane, dzięki czemu będzie panować nad całym procesem.

Analiza strony pozwala więc przede wszystkim na oszczędność czasu, pieniędzy i efektywnie przyspiesza proces poprawy widoczności w wyszukiwarce Google.

Kiedy przeprowadzić audyt SEO?

Właściwie każdy moment jest dobry na wykonanie audytu strony. Jeśli jesteśmy dopiero na etapie projektowanie swojej witryny to skorzystanie z audytu pod kątem SEO wydaje się dla wielu osób nie mieć sensu. To jednak doskonały moment, by przedstawić specjaliście SEO swoją koncepcję i uzyskać od niego szereg wytycznych już na początku procesu. Dzięki takiemu podejście nie ma konieczności wykonywania tej samej pracy wielokrotnie, a nasza strona będzie szybciej widoczna w wynikach wyszukiwania Google.

 

Warto wykonać audyt SEO również w momencie przeprowadzania kluczowych zmian na stronie. W takich sytuacjach warto przeanalizować wszystkie nowe rozwiązania, które będą wprowadzana, by nie odbiły się one na pogorszeniu się widoczności witryny internetowej. Kolejny audyt SEO strony wypada przeprowadzić po zakończeniu implementacji zmian.

Stronę pod kątem SEO warto sprawdzić również, gdy nasza widoczność spadła lub zostały na nas nałożone kary ręczne. W takich przypadkach kompleksowy audyt pomoże nam wyjść z kłopotu.

Audyt SEO strony internetowej koniecznie trzeba również przeprowadzić w przypadku przejęcia klienta po innej agencji SEO.

Audyt SEO – co powinien zawierać?

W raporcie SEO znajdziemy bardzo wiele czynników on-site, off-site, ale równie częsty stałym elementem takich raportów jest też analiza konkurencji, która pozwala ocenić potencjalne możliwości, jak i trudności związane z pozycjonowaniem danej strony. Poniższym przyjrzymy się podstawowym czynnikom wpływającym na widoczność strony w Google, które znajdziemy w dobrych audytach.

Indeksacja strony

Jednym z najważniejszych elementów, na który musimy zwrócić uwagę przy analizie strony internetowej jest fakt, czy jest ona w ogóle widoczna w wyszukiwarce Google, a mówiąc dokładnie, czy jest ona zaindeksowana. Możemy to sprawdzić między innymi, korzystająca z komendy site:domena.pl. Jeśli nie otrzymamy żadnych wyników, to konieczne jest bliższe przyjrzenie się problemowi. Być może witryna jest zablokowana przez programistę w pliku robots.txt lub za pomocą tagu noindex. Jeśli tak jest, to rozwiązanie tego problemu będzie niezwykle szybkie. Jeśli tego nie zrobimy, to wszelkie inne nasze działania nie będą miały znaczenia, ponieważ roboty Google i tak tego nie zauważą. Aby wspomóc indeksację warto stworzyć mapę witryny i przesłać ją do Google Search Console, a także zdobyć przynajmniej kilka linków do witryny. Na proces indeksowania podstron ma wpływ jeszcze wiele czynników, jak linkowanie wewnętrzne, błędy na stronie czy bardzo długi czas ładowania się witryny, ale o tym nieco dalej.

Warto jednocześnie pamiętać, że część treści na stronie, które są powtarzalne lub zawierają prywatne dane, powinny być zablokowane przed indeksowaniem i w tym celu można wykorzystać wspomniany wcześniej plik robots.txt lub tag noindes.

Błędy serwera

Błędy serwera to poważny problem dla botów Google, ale również dla użytkowników. Jeśli nasza strona generuje błędy 404, czyli dany adres url został usunięty, to bot przestanie indeksować i wyświetlać naszą stronę na konkretne frazy kluczowe. Użytkownik natomiast będzie zniechęcony i opuści stronę. Warto wykonać w takich przypadkach przekierowanie 301 do właściwej strony, pamiętając jednak o tym, by łańcuch przekierowań nie był za długi.

Szybkość ładowania się strony oraz dostosowanie do urządzeń mobilnych

Szybkość ładowania się strony jest również kluczowa zarówno dla doświadczenia użytkowników, jak i botów Google. Warto skorzystać z takiego narzędzia jak Google PageSpeed Insights, by sprawdzić, co warto poprawić w wydajności strony internetowej.

Od dłuższego czasu też większość z nas korzysta z internetu za pomocą swoich smartfonów. Z tego powodu Google ( Mobile First Index) przykłada znacznie większą wagę do tego, jak strona zachowuje się na komórkach i jakie treści się na niej pojawią. Można tutaj skorzystać z narzędzia Mobile Friendly Test od Google.

Struktura serwisu i nawigacja ( linkowanie wewnętrzne)

Wygodna nawigacja i szybkie odnajdywanie produktów w sklepie internetowych na pewno wpłyną na poprawę konwersji. Prosta struktura i przemyślane linkowanie wewnętrzne usprawnią jednak również indeksacje wszystkich stron. Może tutaj skorzystać z takich narzędzi jak Sitebulb czy Screaming Frog Log Analyzer. Będą one również przydatne w ocenie wielu innych, technicznych aspektów witryny.

Bezpieczeństwo i poprawność kodu HTML

W audycie SEO znajdziesz również zazwyczaj elementy związane z bezpieczeństwem ( SSL ) czy poprawnością i wydajnością kodu HTML. Jeśli nie czujesz się na siłach, by wprowadzać te poprawki, to zleć to specjalistom.

Słowa kluczowe, optymalizacja treści i grafik

Jednym z najważniejszych aspektów optymalizacji treści pod kątem SEO jest dobór słów kluczowych. Możemy tutaj wykorzystać takie narzędzie jak Senuto i Google Keyrword Planner. Jeśli nasza branża jest konkurencyjna, to warto zdecydować się na słowa ze średnim potencjałem wyszukiwań, by mieć szansę na uzyskanie zadowalających efektów.

W trakcie audytu SEO sprawdzone zostanie, czy na naszej witrynie znajdują się strony dopasowane do wybranych przez nas słów kluczowych, a także czy treści te są odpowiednio zoptymalizowane.

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy treści są oryginalne i nie są zdublowane z innymi podstronami w naszej domenie lub na stronach konkurencji, co mogłoby doprowadzić do obniżenia widoczności naszej strony.

Jeśli chodzi o optymalizację, to sprawdzane, jest czy słowo kluczowe znajduje się w meta tagach, adresie url, początku tekstów, w nagłówkach o odpowiedniej strukturze i wreszcie w samej treści w odpowiednim zagęszczeniu. To ostatnie można sprawdzić, korzystając z takich narzędzi jak Surfer SEO czy Contadu. Warto również sprawdzić dane strukturalne, które pomogą Google lepiej zrozumieć treści znajdujące się na naszej stronie.

UX i zachowanie się użytkowników na stronie

W kompleksowych audytach SEO często znajdziemy również analizę zachowania użytkowników i wskazówki, które będę sprzyjały poprawie konwersji. W tym celu analizuje się dane z Google Analytics jak i bardziej zaawansowanych narzędzi generujących mapy ciepła.

Analiza ruchu organicznego

Google Analytitcs i Google Search Console to narzędzia, które okażą się niezbędne przy analizie ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Będziemy mogli dzięki nim ocenić, czy na stronie występuje sezonowość lub czy konkretne działania poprawiły lub pogorszyły ruch z tego kanału.

Analiza widoczności i działań konkurencji

Działania konkurencji to doskonałe źródło inspiracji. Warto sprawdzić, na jakie słowa pozycjonuje się branża, ale również dobrze jest śledzić działania techniczne na stronie i zdobywane przez nich linki

Analiza linków

Analiza linków obok audytu treści i technicznych aspektów to najważniejszy element związany z pozycjonowaniem. W celu sprawdzenia baclkinków do swojej strony, jak i strony konkurencji warto wykorzystać takie narzędzia jak Ahrefs czy Majestic. Oczywiście swoje linki można również sprawdzić, korzystając z Google Search Console.

Co wpływa na cenę audytu SEO?

W niektórych wypadkach agencje przeprowadzają darmowy audyt SEO, jeśli decydujemy się od razu na podpisanie dłuższej umowy. Nie jest to jednak stała praktyka, więc warto tu wyjaśnić od czego może zależeć koszt audytu. Stawka może się tu bowiem wahać od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Jednym z ważniejszych aspektów jest na pewno wielkość strony. Im jest ona większa, tym więcej elementów wymaga dokładniejszego przeanalizowania. Zazwyczaj również audyt sklepów internetowych będzie wymagał wyższego budżetu ze względu na skomplikowaną nawigację, generowanie wielu podstron czy wreszcie sam procesu zakupu.

Innym elementem wpływając na koszt audytu jest z całą pewnością również wielojęzyczność strony. Różne wersje językowe do dodatkowa praca. Jeśli nasza strona jest większa niż one page, to warto zgłosić po profesjonalny audyt SEO do agencji.

 

Zobacz również:

Wygasłe domeny – skąd je brać?
Pozycjonowanie - SEO 01.07.2022

Wygasłe domeny – skąd je brać?

Wygasłe domeny to temat, który bezpośrednio wiąże się z pozycjonowaniem stron internetowych, które jest mozolnym, […]

Tworzenie mobilnych stron www
01.07.2022

Tworzenie mobilnych stron www

Tworzenie mobilnych stron www to absolutna konieczność w czasach, gdy większość z nas łączy się […]

Jak prowadzić profile w social media
01.07.2022

Jak prowadzić profile w social media

Posiadanie dobrze prowadzonych kont społecznościowych może zwiększyć Twoją widoczność w Internecie, pomóc Ci nawiązać kontakt […]

Potrzebujesz skutecznej kampanii? Odpowiedź może być tylko jedna!
Kontakt
datamasters