Pozycjonowanie - SEO
01.03.2022

Jak sprawdzić pozycję strony internetowej

Jak sprawdzić pozycję strony internetowej

Pozycjonowanie to obecnie jeden ze skuteczniejszych sposobów pozyskiwania ruchu na stronie, a tym samym zwiększania szansy na konwersję. Każdy właściciel strony www chciałby, by jego witryna znajdowała się, na jak najwyższych pozycjach w wyszukiwarce, dzięki czemu potencjalni klienci poznają ofertę jego firmy, a nie konkurencji.

W jaki sposób jednak sprawdzić rzetelnie pozycję słów kluczowych w wyszukiwarce? Dlaczego tak ważny jest monitoring twojej strony w Google? Od czego wreszcie zależą wysokie pozycje w Google i na czym polegają działania SEO. To wszystko w pigułce znajdziesz poniższym artykule.

Czym jest SEO?

SEO, czyli z angielskiego Search Engine Optimization, to szereg działań, które może podjąć właściciel strony, by na konkretne zapytanie w wyszukiwarce na wysokich pozycjach pojawiła się jego strona. Jest to więc rodzaj marketingu internetowego, który składa się z działań podejmowanych na stronie ( optymalizacja, treści), jaki poza nią ( zdobywanie linków).

Czym są wyniki wyszukiwania?

Kiedy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę Google słowa kluczowe w ułamku sekundy otrzymuje odpowiedzi na swoje zapytanie. Nie wszystkie wyniki wyszukiwania są jednak takie same. W przypadku części z nich możemy zauważyć niewielki dopisek „reklama” – są to elementy sytemu Google Ads. Jest to płatna forma reklamy i w uproszczeniu nasza strona wyświetla się w tym miejscu póki za to płacimy.

W tym artykule skupimy się na bezpłatnych wynikach organicznych. Nie posiadają one żadnego dopisku i ich pozycja ustalana jest przez algorytm Google na postawie wyników porównawczych wyników jakościowych witryn zawierających słowa kluczowe wpisane aktualnie przez użytkownika.

Od czego zależy pozycja w Google 

Na pewno zastanawiasz się, od czego zależy pozycja trony internetowej w Google. Czynników algorytmicznych, które mają wpływ na pozycjonowanie strony jest ponad 200 i ciągle pojawiają się nowe. Można jedna z całą pewnością wymienić trzy kategorie działań, które mają wpływ pozycjonowanie stron internetowych.

Po pierwsze należy tu wymienić optymalizację techniczną strony. Boty Google muszą mieć łatwy dostęp do wszystkich stron, które chcesz zaindeksować, czyli nie musimy zadbać o to, by nie były blokowane, a także musimy zapewnić przejrzystą strukturę strony z linkowaniem do każdej podstrony w naszym sklepie internetowym lub stronie usługowym, ponieważ właśnie linki stanowią połączenia, p o których poruszają się roboty Google. Bardzo istotne jest również oczywiście zadbanie o szybkość ładowania się witryny, jej dostosowanie do urządzeń mobilnych i usunięcie wszelkich błędów 4xx i 5xx. Warto zlecić audyt SEO strony, by wyeliminować powyższe problemy.

 

Treści i słowa kluczowe to bardzo istotny aspekt związany z pozycją strony w Google. Algorytm Google w sporej części oparty jest o warstwę językową. Treści, które znajdują się na stronie twojej firmy są mapowane, indeksowane i przypisywane do konkretnych kategorii. Im lepszej jakości są to treści, tym większa szansa na uzyskanie odpowiednio wysokiej pozycji w Google. Warto ten proces zacząć od wyboru odpowiednich słów kluczowych o średniej trudności, by szybciej zobaczyć efekty działań SEO.

Linkowanie jest równie istotne, co treści. W przeciwieństwie do optymalizacji strony są to działania zewnętrzne i opierają się na umieszczaniu backlinków do naszej witryny w najlepszych możliwych lokalizacjach w internecie.

Czy to ważne, na której pozycji w wyszukiwarce znajduje się Twoja strona?

Wyniki klikalności wskazują, że zdecydowana większość użytkowników klika w pozycje, które znajdują się top3. Strony znajdujące się na pozostałych pozycjach otrzymują jedynie znikomy procent kliknięć. Warto zauważyć, że w dalszym ciągu dla użytkowników bardzo istotne są wyniki organiczne, pomimo tego, że nad nimi wyświetlane są płatne reklamy. W wielu badaniach cieszą się one po prostu większym zaufaniem. Z tego powodu w dalszym ciągu warto uzyskiwać wysokie pozycje w Google zamiast jedynie płacić za wyświetlenie reklamy.

Dlaczego warto sprawdzać i monitorować pozycje strony internetowej

Monitorowanie pozycji pozwala nam weryfikować efektywność działań agencji SEO, którą zatrudniliśmy. Jesteśmy w stanie sprawdzić, czy podejmowane inicjatywy są efektywne czy może wymagają korekty. Jednocześnie jesteśmy w stanie zauważyć wszelkie niepojące zdarzenia jak nagłe spadki widoczności, które mogą być spowodowane zmianą algorytmu, działania konkurencji czy może fatalnym błędem naszych programistów. W każdym z tych przypadków mamy szansę na to, by zareagować znacznie szybciej na zaistniałą sytuację.

Sposoby sprawdzania pozycji strony internetowej

Warto więc przejść do części praktycznej, która umożliwi nam sprawdzenie pozycji w wynikach wyszukiwania. Przedstawimy Wam zarówno darmowe, jak i i płatne narzędzia.

Ręczna weryfikacja pozycji w Google

Jak łatwo się domyślić na pewno nie będzie to najbardziej efektywny sposób sprawdzania pozycji zwłaszcza w przypadku większych portali. Należy jednak mieć świadomość, że będzie to metoda obarczona wieloma błędami. Zanim jednak zaczniemy wpisywać poszczególne frazy w wyszukiwarkę Google warto najpierw sprawdzić, czy strona jest w ogóle zaindeksowana. W tym celu wystarczy wpisać w Google komendę site:domena.pl. W dalszej kolejności warto przejść w tryb incognito, by wyeliminować z procesu sprawdzania nasze behawioralne ustawienia przeglądarki. Z całą pewnością nie będzie to optymalna metoda sprawdzania pozycji strony w Google, ale jeśli dopiero zaczynamy naszą przygodę z marketingiem internetowym, to możemy od tego zacząć.

Sprawdzanie pozycji swojej strony w Google Search Console

Narzędzia Google takie jak Google Analytics czy właśnie wymienione Google Search Console pozwalają nam na uzyskanie znacznie bardziej wiarygodnych obszernych informacji na temat ruchu na naszej stroni i pozycji zajmowanych przez nasz frazy kluczowe. W temacie naszego artykułu szczególnie przydatne będzie właśnie drugie z wymienionych narzędzi, dzięki któremu zweryfikujemy słowa kluczowa, na które się pojawiamy w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, ale to nie wszystko. Możemy sprawdzić, ile razy wyświetlono nasze strony w wynikach wyszukiwania, a także sprawdzić współczynnik kliknięć. Jednocześnie możemy zweryfikować jak wygląda widoczność poszczególnych adresów URL. Samo narzędzie będzie również przydatne w przypadku weryfikacji technicznych błędów na naszej stronie.

Komercyjne narzędzia do sprawdzenie pozycji stron internetowych ( swoich, jak i konkurencji)

Na rynku znajdziemy również komercyjne narzędzie, dzięki którym sprawdzimy widoczność strony w wyszukiwarce. Do najpopularniejszych należą między innymi Senuto, Semstorm czy Ahref, które oferują mnóstwo rozwiązań wykraczających poza standardowy monitoring pozycji. Możemy również postawić na takie narzędzia jak SeoStation, do którego dodajemy listę interesujących fraz i codziennie otrzymujemy wykaz ich pozycji – będzie to tak zwany monitoring pozycji. Wymienione wcześniej narzędzia umożliwiają ponadto znacznie więcej możliwości.

Analiza widoczności całej witryny

Sprawdzenie pozycji fraz kluczowych twojej strony internetowych związanych z prowadzonymi działaniami SEO jest oczywiście koniecznością, ponieważ umożliwia ocenę efektywności. Nie powinniśmy jednak poprzestawać jedynie na sprawdzaniu jedynie wycinka widoczności twojej strony. Warto podejść do tego tematu nieco bardziej globalnie, weryfikując, czy jakieś grupy frazy spadają czy rosną wyszukiwarce. Wspomniane wcześniej narzędzia SEO pozwalają na takie działanie. Dzięki nim możesz dowiedzieć się, na jakie fraz widoczna pojawia się konkurencja i sam możesz się tymi słowami zainspirować przy tworzeniu swojej strategii SEO. Jednocześnie zweryfikujesz jak wygląda sezonowość w twojej branży i będziesz mógł lepiej zaplanować zarówno tworzenie treści, jak i linkowania, by mogło doprowadzić do jak najlepszej konwersji.

Z całą pewnością warto na bieżąco sprawdzać pozycje w Google. Tylko dzięki ciągłej analizie możliwe jest skuteczne pozycjonowanie i uzyskiwanie pierwszych pozycji w wyszukiwarce. Do sprawdzania pozycji własnej witryny warto wykorzystywać narzędzia od Google jak Google Search Console oraz płatne rozwiązania SEO. Jeśli chcemy sprawdzać widoczność naszej konkurencji musimy opierać się na rozwiązaniach komercyjnych.

 

Zobacz również:

Wygasłe domeny – skąd je brać?
Pozycjonowanie - SEO 01.07.2022

Wygasłe domeny – skąd je brać?

Wygasłe domeny to temat, który bezpośrednio wiąże się z pozycjonowaniem stron internetowych, które jest mozolnym, […]

Tworzenie mobilnych stron www
01.07.2022

Tworzenie mobilnych stron www

Tworzenie mobilnych stron www to absolutna konieczność w czasach, gdy większość z nas łączy się […]

Jak prowadzić profile w social media
01.07.2022

Jak prowadzić profile w social media

Posiadanie dobrze prowadzonych kont społecznościowych może zwiększyć Twoją widoczność w Internecie, pomóc Ci nawiązać kontakt […]

Potrzebujesz skutecznej kampanii? Odpowiedź może być tylko jedna!
Kontakt
datamasters