Pozycjonowanie stron internetowych, czyli zwiększanie widoczności i pozyskiwanie ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania, to jeden z najbardziej efektywnych rodzajów marketingu internetowego, który doceniają zarówno małe strony www, jak i wielkie sklepy internetowe. Uzyskanie wysokiej pozycji dla wybranych fraz kluczowych w wyszukiwarce Google może jednak sporo kosztować.
W zależności od naszej branży, konkurencyjności czy obszaru działania ceny mogą się wahać od tysiąca do nawet kilkuset tysięcy złotych miesięcznie. Od czego konkretnie jednak uzależniony jest cennik SEO? Jak ustalić budżet na pozycjonowanie? Na co zwrócić uwagę przy rozmowie z agencją SEO? Na te pytania odpowiemy w poniższym tekście.
Czym jest SEO i jakie działania wykonuje się w ramach pozycjonowania?
SEO, czyli z angielskiego Search Engine Optimisation, to szereg działań, które prowadzimy na stronie i poza nią w celu poprawy widoczności strony internetowej na wybrane frazy kluczowe. Od wielu lat usługi SEO cieszą się rosnącą popularnością, ponieważ użytkownicy organiczne wyniki wyszukiwania traktują często jako bardziej wiarygodne niż te, które wyświetlają się w ramach Google Ads.
Warto pamiętać, że pozycjonowanie jest długofalowym procesem, który rozpoczyna się od przeprowadzenia szczegółowego audytu SEO poprzez wprowadzenie zmian optymalizacyjnych na stronie po tworzenie treści i zdobywanie linków przychodzących. Każdy z tych elementów ma wpływ na koszt pozycjonowania. Warto się więc przyjrzeć, co dokładnie wchodzie w ich zakres.
Audyt SEO i działania na stronie ( on-site)
Nieważne, czy zlecisz działanie agencji SEO czy freelancerowi od pozycjonowania, choć oczywiście ten wybór będzie miał ogromny wpływ na ostateczną cenę. Każdy proces związany ze zwiększaniem ruchu na stronie musi zacząć się od dokładnej analizy aktualnego jej stanu, czyli od audytu SEO.
W zależności od wielkości witryny audyt strony może on kosztować od kilkuset złotych do nawet kilkunastu tysięcy. Wszystko jest oczywiście zależne od wielkości i poziomu skomplikowania samej strony. Aby audyt mógł zostać wykonany prawidłowo, warto udostępnić specjaliście SEO dostęp do takich usług jak Google Search Console i Google Analytics. Dzięki tym narzędziom możliwe będzie zweryfikowanie realnej widoczności strony na słowa kluczowe, a także odnalezienia słabych i mocnych punktów witryny.
Podczas audytu sprawdzane są między innymi czynniki techniczne. Możemy do nich zaliczyć indeksację treści. Audytor musi sprawdzić, czy nasza strona może zostać „przecrawlowana” przez boty Google w poprawny sposób, a także, czy treści zduplikowane lub prywatne są przed robotami ukryte. Innymi technicznymi aspektami są błędy na stronie (404, 500 i inne), szybkość jej ładowania, aktualne treści czy poziom widoczności witryny. Jednocześnie podczas audytu weryfikowane jest linkowanie wewnętrzne, jak i backlinki. O tym ostatnim opowiemy nieco więcej w kolejnym akapicie.
Wprowadzanie zmian on-site nazywane jest również optymalizacją. Wycena usługi będzie zależała od tego, czy samemu wdrożysz otrzymane zalecania z pomocą swojego programisty czy też zlecisz to agencji SEO. W drugim wypadku oczywiście należy liczyć się z wyższymi kosztami.
Optymalizacja strony, to również dostosowanie treści na stronie do wymagań algorytmu Google, ale również potencjalnych klientów. Na czym polega? Przede wszystkim konieczne jest dobranie odpowiednich fraz kluczowych, na które nasza strona powinna pojawiać się w wynikach wyszukiwania – jest to oczywiście praca agencji. Im większy wolumen fraz wybierzemy, tym droższe będą działania SEO. Cennik pozycjonowania będzie wyższy również w przypadku, gdy wybierzemy frazy zbyt konkurencyjne. Na początku warto zdecydować się na ograniczoną liczbę fraz o średnim potencjale wyszukiwania. Świetnym rozwiązaniem są frazy typu long tail, czyli nieco dłuższe, ale bardziej konkretne zapytania. Dzięki takiemu zabiegowi możemy szybciej zauważyć realne efekty, ponieważ proces pozycjonowania jest w takim przypadku krótszy. Ponadto użytkownicy wpisujący takie słowa kluczowe w Google są zwykle znacznie bardziej zdecydowanie na dokonanie zakupu.
Na czym jednak polega optymalizacja treści. Wybrane słowa kluczowe należy umieścić w adresie url, meta tagach, a także w nagłówkach. Warto wykorzystać popularne pytania w treści i proste odpowiedzi na nie. Dzięki temu możliwe będzie pojawienie się w wynikach wyszukiwania na znacznie wiele podobnych do siebie fraz kluczowych. Sama treść powinna być oryginalna i odpowiedniej długości.
Działania poza stroną (off-site)
Skuteczne pozycjonowanie stron to zdobywanie wysokiej jakości linków. Im bardziej konkurencyjna branża tym koszt SEO będzie wyższy. Cena zdobywanych linków będzie zależała od tego, czy zdecydujemy się na pozyskiwanie backlinków z forów, wizytówek NAP, zapleczy blogowych czy może z artykułów sponsorowanych. Pozyskanie klasycznego linka z forum to bardzo często koszt od kilku do kilkudziesięciu złotych. W przypadku artykułów sponsorowanych musimy liczyć się z wyższą stawką: od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Pozycjonowanie lokalne w tym przypadku może charakteryzować się znacznie niższymi kosztami. Jeśli więc nie ma uzasadnionego powodu, by pozycjonować się na cały kraj, to warto zainwestować w local SEO, ciesząc się z tańszych i szybszych efektów.
Co wpływa na cenę pozycjonowania?
Usługa pozycjonowania nie jest darmowa i składają się na nią omówione wcześniej elementy. Postarajmy się jednak zebrać w całość to, od czego może zależeć rozliczenie.
Przede wszystkim należy tutaj zwrócić uwagę na to, komu zlecamy pozycjonowanie strony www. Jeśli zdecydujemy się na agencję, to nad naszym serwisem będzie czuwał sztab ludzi. Jednocześnie agencja SEO będzie posiadała znacznie większe możliwości związane z tworzeniem treści, jak i zdobywaniem linków. Samodzielny specjalista SEO na pewno zainkasuje mniejsze honorarium, jednak nie będzie w stanie w pełni profesjonalnie pomóc w rozwoju dużego serwisu.
Kolejnym elementem jest kwestia wprowadzania zmian optymalizacyjnych. Jeśli agencja będzie musiała je wprowadzać w naszym imieniu, to stawka rośnie, jednak możemy mieć wtedy pewność, że całość wdrożenia będzie wykonana poprawnie.
Kolejnym elementem wpływającym na cenę są treści na stronie. Im więcej ich potrzebujemy, a jest to zależne od ilości pozycjonowanych słów kluczowych i wielkości strony, tym wyższa cena. Można nieco zmniejszyć koszty, samemu tworząc treści, jednak z całą pewnością jest to rozwiązanie tylko dla małych stron. Warto jednocześnie pamiętać, że przy pisaniu tekstów na stronę ważna jest nie tylko znajomość produktu lub usługi, ale również zasad optymalizacji tekstów.
Zdobywanie linków to również drogi aspekt zwiększania widoczności w wyszukiwarce. Im lepszej jakości linki zwrotne i im jest ich więcej, tym wyższy budżet musimy przygotować.
Czy warto wybierać bardzo tanie oferty pozycjonowania?
Czy warto oszczędzać na pozycjonowaniu? Czy SEO za kilkaset złotych jest w ogóle warte rozważenia? Działania związane z pozycjonowaniem są czasochłonne i wymagają użycia specjalistycznych, płatnych narzędzi. Agencję, które oferują początkowe bezpłatne działania lub budżety na poziomie kilkuset złotych powinniśmy skreślić na miejscu, ponieważ nie jest możliwe prowadzenie skutecznego pozycjonowania w takiej cenie. Zazwyczaj otrzymujemy wtedy jedynie faktury do opłacenia bez żadnych efektów. Oczywiście wybór najdroższej oferty na rynku nie gwarantuje sukcesu. Warto sprawdzić opinie o firmie, na którą na się zdecydujemy i sprawdzić przede wszystkim, jaki wygląda audyt SEO naszego serwisu zanim podpiszemy dłuższą umowę.
Czy pozycjonowanie jest opłacalne?
Pozycjonowanie umożliwia uzyskanie widoczności w wyszukiwarce Google nawet w sytuacjach, gdy nie są prowadzone przez nas działania. Oczywiście, przerwanie działań będzie się wiązało ze stopniowym spadkiem pozycji, jednak nie będzie to tak drastyczna sytuacja jak w przypadku Google Ads, ponieważ w płatnych wynikach wyszukiwania jesteśmy obecni tylko, gdy płacimy.
Pozycjonowanie jest ponadto opłacalne jeśli odpowiednio dobierzemy frazy kluczowe i nie pojawia się na nie zbyt wiele płatnych wyników wyszukiwania. Jeśli bowiem kilka pierwszych wyników jest zdominowanych przez Google Ads i mapy Google, to nawet osiągniecie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania może nie wiązać się z konwersją w naszym sklepie internetowym.